Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Suomenlinna meni ala-asteikäisiltä vähän ohi. Kahlattiin niissä kylmissä loputtomissa kivitunneleissa kumitossuilla, vielä kylmänä ja tuulisena päivänä. Noissahan on pohjalla vettä eli kengät kastuivat heti ja niissä märissä kengissä sitten vietettiin koko päivä. Oppaana toiminut mies oli liian lumoutunut omasta äänestään että olisi kääntänyt päätään niin että ryhmä kuulee mitä hän höpöttää. Puhui vielä epäselvästi, konekiväärimäisesti eli kuulosti suurin piirtein tältä "mölömlmölölmmllömmmmm...TOSIN TÄHÄN AIKAAN...mölmlmlömlölölmnmm....SUOMELLE ELINTÄRKEÄ..mlöllkmmömömöm....KUTEN OLISI VOINUT PÄÄTELLÄ" eli kääntyi ryhmään päin aina väärissä kohdissa.
Jäi kyllä täysin hämärän peittoon a) miksi me olimme siellä b) miksi kyseiset kivikasat olisivat jollain tapaa merkityksellisiä. Eniten taisi jäädä ko. reissusta mieleen se paperipussissa ollut sämpylä ja trippimehu.
Vierailija kirjoitti:
Neljännen luokan keväällä opemme, paikallinen sosialidemokraattivaikuttaja, vei meidät puolueensa kesämajalle noin viiden kilsan päähän koulusta. Pyöräiltiin sinne ja tuulisella rannalla sitten kärvisteltiin eikä kukaan halunnut uida. Yksi poika kysyi, tarkoittaako sosialidemokraatit jotain pilkkiseuraa ja muistaakseni ope vastasi, että sitäkin :D Jännin juttu siellä oli taisi olla piilosleikki siksi, että kahden tytön piilopaikasta, ojasta, löytyi yllättäen käärme, jota he eivät olleet ojassa kyyristellessään edes huomanneet. Koululle palattuamme mietimme, että oltaishan me voitu piilosta leikkiä koulun alueellakin, missä piilopaikat olisivat olleet tutumpia. Kiittämättömyys on kai maailman palkka - kyllähän ope kuitenkin yritti.
Tässä tarinassa taisi olla pointtina että opettaja oli Sosiaalidemokraatti. Älä kuitenkaan pelkää tämän yhden kokemuksen perusteella, Sosiaalidemokraatteja on monenlaisia, yli puolet kansasta. Kaikki eivät ole hirviöitä jotka kuljettavat luokan kesämajalle vaikka on tuulista eikä kukaan halua uida.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten voi olla peruskoulussa mahdollista päästä ulkomaille? Oon meinaan hiukan kateellinen. Mun 9 vuoden peruskoulun aikana ei ollut puhettakaan ulkomaista. Mut turku nyt onkin paska kaupunki.
Hieman ohi aiheen, mut kuitenkin! 1-5 luokilla bussireissu Kuusiston linnnan raunioille. 6 luokalla Linnanmäelle ja ylä-asteella 1yön reissu Marianhaminaan. Lisäksi pari reissua Leafin (silloinen Hellas) tehtaalle (ei ollut luokkaretki) Mieleeni ei ole jäänyt mitään erikoista, muttta ilmeisesti mukavampia kuin normaalit koulupäivät. Tämä siis Turussa.
Sen muistan että nuo kierrätyskeskus-reissut ja muut eivät meillä olleet luokkaretkiä vaan kurssin sisältöön kuuluvia ilmaisia tutustumisvierailuja. Esim. ympäristöopin kursseihin tällaisia reissuja lähelle kuului monesti, tutkittiin miten vanhat vaatteet ja tavarat kierrätetään, miten vesistöjä suojellaan, miten jätteet kuuluu lajitella jne.
Eivät siis olleet mitään luokkaretkiä, joita olisi suunniteltu ja niihin kerätty rahaa.
Meillä oli neljänä samana vuonna peräkkäin sama luokkaretki. Otettiin omat eväät ja mentiin syömään ne lähimetsään. Ymmärtäisin jos olisin ollut Laihialla koulussa mutta olin Porissa.
Vierailija kirjoitti:
Menimme yhdelle pienlentokonekentälle. Katsoimme maassa kun opettaja lensi jonkun tunnin lenkin lentäjän kanssa sellaisella kaksipaikkaisella koneella. Me odotettiin siellä jossain hallissa ilman syötävää ja juotavaa. Sitten pyöräiltiin takaisin koululle.
Tapahtuiko kenties Porilaisessa koulussa? Koulua en viitsi mainita.
Kauhavan ilmasotakoulu vuonna 1994. Ruuaksi hernekeittoa soppatykistä. Ainoa hyvä asia retkessä oli, että pysähdyttiin paluumatkalla Lapuan keskustaan ja saatiin käydä nopeasti Tiimarissa.
Kuopiossa ortodoksisessa museossa (tai joku vastaava). Aika monta tuntia bussissa matkustettiin ja pari tuntia katseltiin museon aarteita.
Paltamoon. Käytiin kirkkoa ja koulua katsomassa muistan vesisateen ja odottelun. Kaikki märkinä.
Tampereella ollessani yläasteella opettaja ilmoitti, että hän ei luokkaretkiä sitten tee. Kuitenkin yhtenä vuonna vietimme keväisen koulupäivän Pispalanharjulla eväiden kanssa "luokkaretkellä".
Espoon Kellomuseossa käytiin joskus. Ei nyt pahin, mutta ei silloin niin kiinnostanut. Nyt oon käynyt uusissa Weegeen tiloissa, edelleen melko tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö väki osaa lukea? Otsikossa pyydetään selvästi ala-asteaikojen luokkaretkistä kertomuksia.
Kumminkin ihmiset kirjottelee jostain yläasteajoista. Hmph.
Arvelinkin, että kertomustani alapeukutti joku kaltaisesi loukkaantuja. Minä sentään kerroin ala-aste- JA yläastemuiston. Ei voi mitään, kun yläasteen luokkaretkemme oli niin nihkeä, että pakko jakaa.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan sarjaan voidaan laskea myös Finlandia-talo. Helsingissä riittää näitä kyhäelmiä joissa on yritetty rakentaa väkisin joku kansainvälisesti merkittävä nähtävyys ja epäonnistuttu oikein reippaasti.
Samaa mieltä. Joku Sibelius-monumentti, kalliolle rakennettu putkikasa joka näyttää käytöstä poistetulta urkupillistöltä.
Ja tällaista sitten pitää tulla ihmettelemään?
Design capital, oh yeah.
Kävin Shanghaissa ja siellä voi jo sanoa, että aikamoista arkkitehtuuria.
Kiinalaisten uskotaan sitten haukkovan henkeään jonkun Sibelius-monumentin edessä... come on... säälittävää.
Luojan kiitos Helsinkiin ei tullut Guggenheimia.
Luonto ja saaristolaismaisemat on se juttu, millä Helsinkiä kannattaisi markkinoida, ei mikään tekotaiteellinen design joka ei kiinnnosta ketään.
Samaa mieltä Sibelius-monumentista. Ihan sairaan tylsä pillikokoelma. Ja oikein, ettei Guggenheimia tullut Suomeen (eikä toivottavasti ikinä tulekaan).
Siitä olen eri mieltä, etteikö kiinalaisia suomalainen design kiinnostaisi. Heitä kiinnostaa ihan kaikki mahdollinen, eikä niin tylsää nähtävyyttä olekaan, etteivät he kameroineen ja kännyköineen parveilisi sitä kuvaamassa :D
Kerroin tuosta kun oltiin joka vuosi piispalassa, piispalaan oli ihan ok paikka, seinäkiipeily oli paras ja aamupala hyvä ja sit oli leikkiä ja pelejä, mut opettaja majoittui meidän mökkiin ja ei antanut valvoa, kun mentiin lähes joka vuosi niin alkoi olla puuduttavaa.. ja kerran Ähtärissä, Ähtärissä ois ollut kivempaa jos seura ois ollut paras, meidän koulussa piti valita ryhmä jossa 4 per ryhmä, ystävä halus minut, veljensä ja äitinsä(aikuinen piti olla jokaisessa ryhmässä) tää niitten äiti oli/on todella kometelevainen, piti mennä sinne minne hän halusi, oisin halunnut käydä pomppulinnassa, huvipuisto alueella (sinnekin sai mennä),
mut tää niiden äiti halus vaan kierrellä ja katsella kauppakeskusta ja shoppailla itselleen kaikkea, mulle huuti mm "meidän piti pysyä yhdessä et lähde minnekään", tälle mun ystävälle ja sen veljelle oli ihan normaalisti mut mua Komenteli eikä antanut mun mennä mihinkään, parasta oli et nähtiin eläimiä mutta siinäkin piti vaan tehdä kuin tämä ystävän äiti halusi eli mennä tietyn kierroksen sit ei saanut enää uudestaan käydä katsomassa eläimiä...
Mua Harmitti jälkikäteen vähäsen kun jotkut luokkalaiset tuli nauraen ja hymyillen hattarat yms lelut mukanaan, itse en saanut ostettua kuin yhden karkkipussin kun en saanut kierrellä kauppakeskusta vaan piti pysyä koko ajan tän äidin mukana ja mennä sinne minne se halusi...
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli neljänä samana vuonna peräkkäin sama luokkaretki. Otettiin omat eväät ja mentiin syömään ne lähimetsään. Ymmärtäisin jos olisin ollut Laihialla koulussa mutta olin Porissa.
Ehkä se kumminkin voitti Porin raviradan....
Naapurikaupunki Kemin uimahalli 80- ja 90-lukujen vaihteessa. Kaksi allasta, toinen pienempi lapsille, toinen isompi "oikeille" uimareille. Pohjoisnapaa muistuttava lämpötila niin altaissa, suihkuhuoneessa kuin pukkarissakin. Evääksi koulun keittolasta pussi missä killui sulassa sovussa keskenään erikseen käärimätön kinkkuvoileipä, kuorimaton banaani ja mehutetra.
Lasketaanko luokkaretkikohteeksi luokkakokous? Tämä painettiin ylikalliisiin sormuksiin, mitkä tietysti tilattiin luokkakaverin perheen kultaseppäfirmalta. Kokous sovittiin pidettäväksi 1.1.2000. :D
Me käytiin luokkaretkillä muistaakseni aina kivoissa paikoissa, kuten Puuhamaassa tai Särkänniemellä. Päällimmäisenä on jäänyt mieleen 6 lk retki, joka oli nihkeä muista syistä kuin kohteen takia. Oltiin luokkakaverin kanssa sovittu, että vietetään se päivä yhdessä, mutta bussissa kuulin sen puhuvan muitten luokkalaisten kanssa, että "voinko olla teidän kanssa, kun *Liisa* on niin tylsä enkä jaksa olla sen kanssa". Perille kun päästiin, niin ilmoitti että meneekin *Maijan* ja *Matin* kanssa. No, Matti ja Maija ei uskaltautuneet hurjimpaan laitteeseen ja viime minuuteilla ennen lähtöä minua sinne. Oli samaan aikaan loukkaantunut ja iloinen olo. Suostuin tietysti, vaikka olisi ehkä pitänyt näpäyttää.
Muita retkiä tehtiin joskus ja jouluna vähemmän huikeisiin kohteisiin, kuten opettajan mökille.