Mitä järkeä maksaa puhelimesta useita satoja euroja, kun samat ominaisuudet löytyvät halvemmissakin?
Alle parilla sadalla (mikä sekin on jo merkittävä rahasumma) saa varsin laadukkaan puhelimen, jossa kamerakin on laadukas. Kannattaako maksaa esim 500e enemmän puhelimesta vain koska siinä on ehkä hieman parempi kamera tai näyttö? Ymmärtäisi jos ne näytöt olisivat surkeita niissä halvemmissa luureissa, mutta näin ei ole. Silmä tuskin huomaa enää eroa.
Lisäksi kalliiden puhelimien kanssa saa olla jatkuvasti huolissaan, eihän se ole kivaa tiputtaa asfaltille kallista ja helposti särkyvää laitetta. Lisäksi niihin puhelimiin kyllästyy aika nopeasti. Useimmat ihmiset vaihtavat puhelinta vain koska innostuvat uudesta markkinoille tulleessta puhelimesta - jossa ei ole mitään merkittävää parannusta. Järjetöntä kuluttamista nuo kalliiit puhelimet...
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Missasit mun pointin, mutta olet kyllä tarpeeksi älykäs, että tähän mennessä varmaan jo ymmärsit sen. En ole oikeastaan ekaa kappalettasi lukuunottamatta eri mieltä kanssasi. No, okei. Itse Applen tekeleiden kanssa olen kyllä joutunut säätämään vaikka mitä, joten en oikein usko niiden tekniseen ylivertaisuuteen.
Itse juuri tilasin Raspberry pi 3, vaikka Udoo x86 olisikin aika lailla tismalleen se, mitä haluaisin. Tällä kertaa halpuus todellakin voittaa, mutta ei itsessään halpuuden takia, vaan esimerkiksi hankkimisen helppouden ja tarjotun infrastruktuurin. Juu, tietysti asia on niin, etten käytä modus ponensia valitessani aamulla sukkia, mutta et kyllä sinäkään :-) Törmäsin sinuun muussakin ketjussa. Miten arvioit muuten Raspberry Pi 3? Tarkoitus on käyttää sitä muutenkin projekteihin, mutta se on vielä suunnitteilla. Ensisijaisesti aion korvata tuolla 7 vuotta vanhan halpisläppärini.
Mulla on muutamia Raspberry PI:tä töissä labrassa ja himassa leluna B+ ja 2:n. Siitä saa ihan asiallisen etäkonsolikoneen (reverse-telnet tai -ssh) ja reitittimen pikkulabroihin. Selviää yhdellä purkilla 2 x USB-sarjasovitin + 2 x USB-ethernet sovitin. Siitä saa kivan WebSDR:n ja siitä saa vaikka mitä jos vaan viitsii värkätää. Parasta RPI:ssä on sen hyvä saatavuus, yleisyys ohjelmstoalustana ja hinta. Huonojakin puolia on, joita on korjailtu pikkuhiljaa. Mutta siihen tarkoitukseen mihin se on alun perin tehty, niin se on erinomainen alusta. Sen lisäksi sitä käytetään tosiaan alustana paljon myös mitta-, säätö-, DAQ, sekä etähallinta laitteina. Tiedän projektin suomessa jossa niitä on tuotantokäytössä ollut noin 600kpl jo muutaman vuoden mm. sääasemien yhteydessä. Sen lisäksi sitä käytetään yleisesti myös ns. digital-signage (mainos ja näyttötaulut) projekteissa yms. IoT kehitysprojekteissa raspberry pi on kova sana startupeissa halpana kokeilualustana.
Kolmonen on varmasti yhtä hyvä, BT ja WLAN tekee siitä monikäyttöisemmän. Kotikäytössä varmasti kiva kun ei tarvitse erillisiä sovittimia, jää enemmän USB-muisteilelle tilaa vakka Kodia pyörittäessä. Niin ja siitä saa helposti edullisien surfauskoneen perheen pienimmille tai mummille ja vaarille jne.
Sitten kun FreeBSD stabiili versio RPI:lle niin sen käyttöalue laajenee vielä huomattavasti entisestään, freebsd-pohjaiset säätölaitteet on monella alalla linuxia paljon yleisempiä.
Microsoft heräsi asiaan ilmeisesti hieman myöhässyntyisesti ja yrittää saada itselleen osan RPI W10 versiolla, saa nähdä miten sen käy jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
[Totta ja siis ei puhuta iphonesta vaan kunnon puhelumista.
Omppuouhelin vaan ratsastaa valtavirrassa. Puhelimissa on vuosia ollut ominaisuuksia ja vasta kuin sama ominaisuus on iPhonessa sille on käyttöä
Totta, vasta kun Apple teki hyvin toimivan kosketuskäyttöliittymällä varustetun älypuhelimen, kosketuskäyttöliittymälle oli käyttöä. Toki sitä yrittivät moni sitä ennen, Nokia ja Microsoftin, mutta epännistuivat vaikka tuskin oli kyse teknisten kehitysresurssien puutteesta, mutta visiosta ja osaamisesta, sekä halusta tuoda laite markkinoille vasta kun se oli riittävän hyvä taviksille siitä tuli hitti.
Samoin, kävi iPodien kanssa, toki mediasoittimia oli sitä ennenkin, mutta vasta Apple kykeni tekemään laitteen joka oli riittävän helppokäyttöinen ja ymmärsi myös että sinne pitää saada laillista sisältöä, että bisnes on vakaalla pohjalla.
Kuin myös iPadin kanssa, se oli käytännössä uusi tuoteryhmä, joitakin kiinteän näppiksen kokeilujahan oli Windows puolella tableteista, mutta ne edellytti kynän käyttöä ja käyttöliittymä oli perinteinen työpöytäkäyttöliittymä ja ohjelmat sitä varten suunniteltuja. Käyttökokemus ei ollut hyvä eikä siitä tullut menestystä.
PDA kategoriassa Palm Pilot oli aika hyvä ja käytettäväkin, minullakin oli sellainen 99-03. Teollisella puolella Psionin laitteita käytetään vieläkin mm. kauppojen varastoylläpidossa (se usein kaupan henkilökunnan kädessä nähty skanneri jolla varastosaldot päivitetään hyllyistä).
Mutta on Applelta tullut hutejakin, mutta kun muistetaan että Applen tyyli ei ole vyörryttää jatkuvasti lyhyin väliajoin tuotteita joita sitten tuetaan vain lyhyen aikaa, kuten monet muut tekevät. Applen tyyli on tuoda tuotteita markkinoille varsin harkitusti ja kun sitten huomioidaan kuinka hyvin tuotteiden kehitysprosessi onnistutaan usein salaamaan, niin niitä epäonnistuneita tuotteita joita on päästetty markkininoille on ollut varsin vähän ja harvoin. Isoja kallita huteja Apple ei ole tehnyt. Microsoftin Surface on ollut melkoinen farssi alussa, toki nyt se näyttää tuotteena viimeisen version myötä jo paljon paremmalta. Olisi ollut fiksua skrapata ne aiemmat versiot, kehittää kauemmin ja viimeistellä paremmin. Rahaa olisi säästynyt paljon kun ei olisi tarvinnut räpiköidä julkisesti.
Olisin ihan valmis ostamaan jonkun muun laatupuhelimia tekevän älypuhelimen, jos siihen saisi iOS:n, mutta sitä odotellessa taidan vaihtaa reilun 4v vanhan 4S:n nyt kesällä uudempaan iPhoneen, ne on riittävän hyviä mulle seuraavaksi 4v ajanjaksolle, ihan sama maksaako jonkun verran enemmän kuin joku halpa kinkki tai koeralaispuhelin androidilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut meistä käyttävät puhelinta muuhunkin kuin kuvien ottamiseen ja silloin tarvitsee prosessorissa ja grafiikkapiirissä tehoa.
Silloin nämä älyävät jättää omenat kauppaan, kun se logo ei tuo tehoa.
iPhonet ovat kyllä säännönmukaisesti sukupolvensa kaikista tehokkaimpia puhelimia. Se on toki sitten eri asia, kannattaako maksaa 100-300 euroa enemmän n. 5 prosentin parannuksesta.
Tämä tieto on huttua. Tehot jäävät saman hintaisista kilpailijoista kauas jälkeen, ainoa mikä iphonessa on kilpailijoitaan suurempi on kate iphone 6plus tekeminen maksoi reilut 150 € kun se tuli myyntiin ja myyntihinta oli yli 700 €.
Siis ipone ei ole 5 % tehokkaampi, vaan jää hintaluokan surkimukseksi ja 30-50% tehottomammaksi. Saman teholuokan laitteita, joissa on samoja osia saa alle puoleen hintaan, ja vieläkin halvemmalla.
On se yhä kannattavaa myydä 150 euron tekele kolmella ja puolella satasella, vaikka Apple ottaa samasta 700.
Apple ja iphone ilmiö, on jotain sellaista, jota meidän matkapuhelininssiksi koulutettujen on vaikeaa ymmärtää. Toki tiedän tosi asiat, mutta en silti ymmärrä.Interesting, mikä koulutus on matkapuhelininssi?
Laittakaa ihmeessä niitä tehovertailuja tännekin, muuten jää vähän mutu-fiilis näistä "faktoista". Muutenkin tyypillistä insinööriä ajatella että matkapuhelimen ainoa funktio on teho, teho ja teho. Varmaan autoinssit ihmettelee miks joku maksaa enemmän audista kuin wolkswagenista, kodinkoneinssi miettii miks valkoinen rosenlewin tiskikone ei kelpaa kaikille vaan joku tahtoo metallinvärisen bochin ym.
Onneksi joku järkevä ihminen ylempänä yritti jo avata matkapuhelimen muitakin aspekteja....
Matkapuhelin inssiksi luin itseni tietotekniikasta erikoistuen gms-teknologiaan. Ensimmäinen näkemäni gms-puhelin oli muuten kasattu 19" tuuman teollisuusräkkiin ja se oli noin 170 senttiä korkea. Siinä mielessä tuo matkapuhelin on tietenkin väärä etuliite. Gsm-insinööri taas on liian kapea-alainen.
Kun olin Nokialla hommissa oli vain yksi pieni halli jossa kasattiin ehkä tuhatkunta puhelinta päivässä. Arvasin että tulee sanomista tuosta inssistä, inssi sitä inssi tätä ja insinöörit on aina sellaisia.
Minulla on muitakin koulutuksia ja tuo ei ole viimeisin koulutukseni. Inssin hommia tein viimeksi viime vuosituhannella. Sen jälkeen olen työskennellyt ihmisten parissa. Ja hankkinut akateemisen koulutuksen jota kauempana tekniikasta taitaa olla vain sukupuolentutkimus.
Tehovertailuja olen lehtiin tehnyt itsekin ja pääsääntöisesti vertailulla on joku muu rahoittaja kuin sen lukija. Tarkoittaa sitä että painottaen jotain asiaa tai ominaisuutta saadaan aina mielekkäät tulokset.
Järkevintä on katsoa puhelinten speksejä, mutta tämä ei ehkä onnistu maija meikäläiseltä.
Iponessa on ollut erikoisuuksia samasta puhelimesta oli markkinoilla 16 gigatavun ja 32 gigatavun mallit jälkimmäinen maksoi satasia enemmän vaikka muistien hinta erot olivat vain kymppejä, nyt jo voi kiinasta tilata 32 gigaa muistia reilulla kympillä postikuluineen.
Oma puhelimeni on 1,5 vuotta vanha Huawei.
Ja maksoin reilun satasen. Ja käytän tätä käytännössä koko ajan en juuri koske tablettiin tai tietokoneeseen.
Tämä ei ole mikään halpispuhelin, vaikka halvalla sain. Kaksi SIM-paikkaa oli vaatimus ja muistikortin asentamismahdollisuus. On 64 gigan muistikortti ja 2 gigaa keskusmuistia, eli saman verran kuin nyt halvimmissa läppäreissä.
Syy miksi tämä oli puolitoista vuotta sitten halpa oli, että tämä tukee vain 3g verkkoja ja tuolloin oli 4g tulossa. On se vieläkin tulossa, isäni osti tuolloin 4g mallin, mutta juuri sillä hehtaarilla jossa hän asuu ei 4g vieläkään toimi. Minulle taas liittymä on vain 3g ja 4g liittymä olisi kalliimpi joten 3g on minulle riittävä.
Pojalla on ollut aina iphone. Kerran isoisä osti hänelle Nokian Lumian, mutta se meni kumman nopeasti rikki.
Pojan autokin on nyt musta bemmi.
Tytär sai ensimmäisen kännykkänsä 24 vuotta sitten. Muiden ekaluokkalaisten äidit oli happamia, vaikka sillä puhelimella pystyi vain soittamaan ja vastaamaan. Ei ollut edes tekstaria Ringossa. Pelasti se puhelin kuitenkin tyttären koulukavereitakin pulasta useaman kerran.Kerrotko vielä tiivistetysti tämän rantin pointin kun puhe oli siitä että puhelimella on myös muita ominaisuuksia joita kuluttaja arvostaa kuin puhdas teho (/muisti)?
Huvittaa muutenkin tämä iPhonen jatkuva dissaaminen, oma iPhone 4 on kestänyt useamman vuoden moitteettomasti, sillä välin poikaystävä on vaihtanut samsunginsa 3 (!!) kertaa. Mutta kaippa minunkin olisi vain pitänyt ostaa tehokas puhelin toimivan sijaan....
Muistin määrä suorittimen teho ja ruudun koko ovat mitattavissa olevia asioita.
Kestävyys myös mutta vaatii suuremman otoksen kuin sinä ja poikkiksesi.
Vakuutetut iphonet ovat ajottain äärimmäisen herkkiä rikkoutumaan. On vakuutusyhtiöiden havaitsema ilmiö että, kun uusi iphone malli tulee saataville, niin edellisen polven iphonet alkavat hajota vauhdilla.
Iphone 4 ei tänään tehoilla huimaa, mutta ehkä 6 vuotta sitten puolen gigan , keskusmuistikin oli jotain tänään nuo kaikki ominaisuudet on jo kolmen kympin kännyssä, niitä myydään kyllä lähinnä kehitysmaissa.
Ei taida tuollaisia dinosauruksia enää missään olla myynnissä.
On puhelimissa paljonkin ominaisuuksia, kaikkea ei voi mitata. Omenan kuvan hinta tiedetään, se on yli 500 euroa iphone 6n tapauksessa hyötyjä ei.
Poika saa kai sillä paremmin pillua, tai jotain mutta mittaamaan noita ominaisuuksia en pysty vaikka tietotekniikan lisäksi olen lukenut psykologiaakin.Kyllä on syvälle juurtunut alemmuuskompleksi. Lisäksi ai että kuinka misogynististä, naiset ovat niin tyhmiä että antavat miehelle kunhan hänellä on iPhone! Siinäkö on omasta mielestäsi syy sille kun et itse saa?
Asioita joita ei voi mitata ei ole olemassa sinulle tai ainakaan niillä ei ole mitään hyötyä. Helppous = turhaa, käyttäjäystävällisyys = turhaa, ulkonäkö ja estetiikka = turhaa, toimii paremmin macin kanssa = turhaa, rakkaus = turhaa, välittäminen = turhaa jne. Kaikki mitä ei voi koneella mitata on sinusta yhtä kuin tyhjää. Oikeinkirjoitus sinusta ainakin näyttää olevan hyödytöntä...
Minähän saisin naisena niin paljon kuin haluaisin vain, parisuhteeni ei tähän kyllä kuulu. Naisella on ollut Suomessa salittua opiskella vaikka teknikkaa. Nainen voi opiskella samoja aineita kuin mihetkin se ei ole naisvihaa jos opiskelen tekniikkaa femisimin sijaan.
Onkoha tämä ketju vielä lähimpänäkään kauemmaksi aiheestaan karannutta. Ellei iphone ole sinusta paras mahdollinen puhelin niin petät sukupuolesi ja kaiken olet misohynisti.
Tämä vain siksi että perustelin väitteeni iphonen ylihintaisuudesta.
Totuus ei ole niin yksinkertaista pojallani on aina ollut iphone, mutta hän ei silti ole suvaitsevainen. Kummallisia päätelmiä pienistä jutuista.
Anteeksi kun en pysy perässä mutta kirjoittajat 96 ja 99 olette ilmeisesti sama henkilö kun molemmat vastasitte viestiini? Oudosti kyllä kahdella eri tavalla....
Misogynisti voi olla nainenkin, ja mitä muuta kuin naisten aliarvioimista on uskoa että omenalogo puhelimessa saa naisen reidet levälleen? En pidä itseäni feministinä ainakaan siinä muodossa missä se nykyään esiintyy, kovia luonnontieteitä opiskelen miesvaltaisella alalla ja olen siis nainen.
Ja melkoinen olkiukko, missä kohti sanoin että jos ei pidä iPhonea parhaana puhelimena on misogynisti? Minulle on ihan sama mitä kukain pitää parhaana puhelimena, olisi vain huomattavasti järkevämpää keskustella ihmisten kanssa kun he tajuaisivat että oma näkökulma (teho = parhaus) ei ole se ainoa. Minulle iPhonessa merkkaa paljon muutkin asiat kuin teho, siksi olen sen valinnut. En ole missään vaiheessa väittänytkään (eikä kukaan muukaan) että iPhone olisi jollain mittarilla absoluuttisesti paras puhelin.
Totta ja siis ei puhuta iphonesta vaan kunnon puhelumista.
Omppuouhelin vaan ratsastaa valtavirrassa. Puhelimissa on vuosia ollut ominaisuuksia ja vasta kuin sama ominaisuus on iPhonessa sille on käyttöä