Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

35-vuotiaista miehistä 40 prosenttia ja naisista 27 prosenttia lapsettomia

Vierailija
05.05.2016 |

Vuonna 2014. Näin luki keskiviikon Keskisuomalaisessa sivulla 11. Kuulutko tuohon ryhmään? Minä olen 34-vuotias ja lapseton mies. Miehillä tuo prosentti laskee varmaan johonkin 50-vuotiaisiin asti, naisilla ei varmaan tuosta paljonkaan.

Tuossa on kyllä aika paljon vastentahtoisesti lapsettomia. Wikipediasta löytyi tällainen: "Väestöliiton tekemän tutkimuksen mukaan vapaaehtoisesti lapsettomina itseään pitää noin 3 - 5 % suomalaisista, miehistä hiukan useampi kuin naisista. Vuonna 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan luku oli 14 % 20-34 vuotiaista."

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten lapsettomuuden suuremman prosentin voi tilastojen valossa hyvinkin ymmärtää. Pariutumishaluisia naisia on yksinkertaisesti liian vähän.

Kyllä se on yksinkertaisempi ja melkein joka eläinlajilla nähtävä syy, eli lähes kaikkia naaraita halutaan, mutta urokset ovat valikoivan silmän alla.

Teillä eläinmaailma vertailijoilla unohtuu aina se tosiasia, että seksin ja lapsen haluaminen ei ole sama juttu ja toisin kuin eläimillä meillä on myös ehkäisyvälineitä sekä seksiä harrastetaan huvikseen enemmän kuin lastenteko mielessä. Ehkä ei niitä peurojen ja ahvenien parinvalinta tai muitakaan parittelurituaaleja kannata suoraan ihmismaailmaan siirtää.

Terkuin mies joka mielellään harrastaa paljon seksiä, mutta ei halua ikinä lapsia.

Vierailija
102/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton nainen. Pidän lapsista ja lasten aiheuttama meteli on aivan ok. Olikin tässä hassua, kun jouduin tilanteeseen, jossa noin viisivuotiaat kirmailivat ja huusivat ilosta. Minua se ei häirinnyt ollenkaan, mutta paikalla olleita äiti-ihmisiä kyllä. Nämä äidit eivät olleet paikalla olleiden omia lapsia. 

En uskokaan, että lapsettomuus aiheuttaisi ymmärryksen puutetta lapsia kohtaan. Syy on jossain muualla.

Varmasti yksilöiden välinen vaihtelu on suurta, mutta uskon, että tilastollisesti tarkasteltuna lapsettomat sietävät lasten ääniä ja elämää perheellisiä huonommin. Ainakin jyrkimmät asenteet tälläkin palstalla tuotetaan lapsettomien näppiksiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin halunnut lapsen, mutten lapsiperhe-elämää! Päätin siis järkipäätöksenä jäädä velaksi, sillä aikamoinen ristiriita tuo olisi. En ole katunut.

N39

Olisit voinut nuorempana luovuttaa munasoluja. Itsekin mietin luovuttamista. Siinä on hyvä vaihtoehto terveille naisille, jotka eivät jostain syystä halua lasta varsinaisesti elämäänsä. Mikäli tiedän, munasoluista on pulaa. 

En ole kirjoittaja, vaan toinen vela. Harkitsin asiaa. Olin kuitenkin liian "sairas" päästäkseni luovuttajaksi ja jossain vaiheessa myös yksityisklinikoiden korvaukset kiellettiin Suomessa. Munisten luovutus kun ei ole ihan niin helppo homma kuin miehillä siittiöiden luovutus. Se on kivuliasta ja vaikeaa.

Vierailija
104/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähde arvostelemaan kenenkään elämäntapaa. Lapsellisena vain pelkään, että yleistyvä vapaaehtoinen lapsettomuus johtaa osan väestöstä vieraantumiseen lapsista niin, että yhteiskunta sietää yhä huonommin lasten ääniä ja olemista. Uskon, että ne, joilla on omaa kontaktipintaa lasten asettamiin haasteisiin ja erilaisiin poikkeustilanteisiin, eivät ensimmäisenä mulkoile itkevää vauvaa (tai vanhempia) lentokoneessa tai bussissa tai uhmaikäistä kaupassa. 

Arvostetaan toisiamme ja osoitetaan hyväksyntää ennen kaikkea hauraimmille ja pienimmille. 

Olen vela, aikuinen sellainen. Keski-iän ylittänyt. Pidän lapsista, mm. sukulaislapsista. Lentokoneessa nukun autuaasti vaikka vauva huutaisi vieressä. Ei haittaa mitään. En mulkoile lapsia. Ymmärrän sen, että nousut ja laskut sattuvat pieneen, kun ei tiedä edes mistä kipu johtuu.

Joskus ajattelen, että "jos minä olisin äiti" en toisi ihan pientä koneeseen. Mutta.. ei ole minun asiani.

Vierailija
105/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minä haluaisin lapsen, ei ole miestä ja ikää jo lähemmäs 40. Tämä sama tilanne on monella ystävälläni. Sitä sopivaa miestä ei ole tullut vastaan ja tässä iässä niitä edes vähän täysissä järjissään olevia ei ole juuri yhtään. Kyllähän nuo luvut kertovat myös siitä että nainen hankkii lapsia useamman miehen kanssa, koska suurempi osa miehistä ei tule isäksi. Suomalainen mies on oikeastaan melko onneton tapaus, kuten tältä palstalta saa päivittäin lukea. 

Selvisi, miksi sinulla ei ole miestä ;)

Vierailija
106/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minä haluaisin lapsen, ei ole miestä ja ikää jo lähemmäs 40. Tämä sama tilanne on monella ystävälläni. Sitä sopivaa miestä ei ole tullut vastaan ja tässä iässä niitä edes vähän täysissä järjissään olevia ei ole juuri yhtään. Kyllähän nuo luvut kertovat myös siitä että nainen hankkii lapsia useamman miehen kanssa, koska suurempi osa miehistä ei tule isäksi. Suomalainen mies on oikeastaan melko onneton tapaus, kuten tältä palstalta saa päivittäin lukea. 

Selvisi, miksi sinulla ei ole miestä ;)

Juu, täällä päivittäin pyörivä ja täältä mieskuvansa ammentava nainen, no mitenkäs sen nyt kiltisti sanoisi ei ehkä kaikki muumit niinsanotusti laaksossa voi vaikuttaa suht oudolta tuolla tosimaailmassa täysjärkisten miesten keskuudessa.

Vierailija
107/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton nainen. Pidän lapsista ja lasten aiheuttama meteli on aivan ok. Olikin tässä hassua, kun jouduin tilanteeseen, jossa noin viisivuotiaat kirmailivat ja huusivat ilosta. Minua se ei häirinnyt ollenkaan, mutta paikalla olleita äiti-ihmisiä kyllä. Nämä äidit eivät olleet paikalla olleiden omia lapsia. 

En uskokaan, että lapsettomuus aiheuttaisi ymmärryksen puutetta lapsia kohtaan. Syy on jossain muualla.

Varmasti yksilöiden välinen vaihtelu on suurta, mutta uskon, että tilastollisesti tarkasteltuna lapsettomat sietävät lasten ääniä ja elämää perheellisiä huonommin. Ainakin jyrkimmät asenteet tälläkin palstalla tuotetaan lapsettomien näppiksiltä.

No tuota, siksihän varmaan osa onkin lapsettomia, koska eivät siedä "lasten ääniä ja elämää"?!  Eli eivät siedä meteliä huonommin koska ovat lapsettomia, vaan ovat lapsettomia koska eivät siedä meteliä.

Itse olen hiljaisuutta, rauhaa ja yksinoloa rakastava introvertti, ja tulisin hulluksi, jos joutuisin kotonanikin sietämään lasten metelöintiä ja loputonta jankuttamista.

Vierailija
108/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka tapauksessa olisi hyvä, kun maailman väkiluku laskisi ja siksi jokainen joka ei tee lapsia tavallaan tekee uhrauksen maapallon hyväksi. Mutta sitten monelle oma lapsi on tosi tärkeä ja tuo merkitystä elämään. Olen itse lapseton, mutta olisin halunnut lapsen, jos olisin löytänyt sopivan miehen. Nyt kuitenkin ajattelen, että lapsettomana olen edistämässä muulla tavalla maapallon elämää. 

No kiitos vaan kaikkien muiden puolesta. Meillä kyllä alhainen syntyvyys katsotaan ongelmaksi.

Suomea asukasluvultaan melkein 40 kertaa suuremmassa Nigeriassa synnytetään keskimäärin 6 lasta per vagina. Siellä se oikea ongelma on.

Some of the most rapid increases are expected in the world's 49 least-developed countries. The populations of Mali, Niger, Somalia, Tanzania and Zambia are expected to increase at least fivefold by 2100.

In contrast, the populations of 43 countries are expected to decrease over the next few decades. Belarus, Bulgaria, Cuba, Romania, Russia, and Ukraine are among the countries where populations are expected to drop by more than 15% by 2050.

Mutta silti suomalaiset olivat jo huhtikuussa käyttäneet oman osansa maailman luonnonvaroista - aikaisemmin kuin muu maailma keskimäärin.

Ei ole! Vaan jos kaikki maailman ihmiset kuluttaisivat yhtä paljon kuin suomalainen, niin luonnonvarat olisivat loppuneet. Mietipä nyt itsekin, millaisessa jamassa tämä pallo olisi, jos yksi Suomen kansa pelkästään olisi kuluttanut oman osansa tuolla vauhdilla? Siihen miljardit länsimaalaiset päälle, meitä on vain 5 milliä...

Vierailija
109/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulutetun ja fiksun suomalaisen naisen tulee saada olla lapseton. On näitä oikeuksia taisteltu sentään usean sukupolven ajan.