35-vuotiaista miehistä 40 prosenttia ja naisista 27 prosenttia lapsettomia
Vuonna 2014. Näin luki keskiviikon Keskisuomalaisessa sivulla 11. Kuulutko tuohon ryhmään? Minä olen 34-vuotias ja lapseton mies. Miehillä tuo prosentti laskee varmaan johonkin 50-vuotiaisiin asti, naisilla ei varmaan tuosta paljonkaan.
Tuossa on kyllä aika paljon vastentahtoisesti lapsettomia. Wikipediasta löytyi tällainen: "Väestöliiton tekemän tutkimuksen mukaan vapaaehtoisesti lapsettomina itseään pitää noin 3 - 5 % suomalaisista, miehistä hiukan useampi kuin naisista. Vuonna 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan luku oli 14 % 20-34 vuotiaista."
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minä haluaisin lapsen, ei ole miestä ja ikää jo lähemmäs 40. Tämä sama tilanne on monella ystävälläni. Sitä sopivaa miestä ei ole tullut vastaan ja tässä iässä niitä edes vähän täysissä järjissään olevia ei ole juuri yhtään. Kyllähän nuo luvut kertovat myös siitä että nainen hankkii lapsia useamman miehen kanssa, koska suurempi osa miehistä ei tule isäksi. Suomalainen mies on oikeastaan melko onneton tapaus, kuten tältä palstalta saa päivittäin lukea.
Joo, joo. Suomalainen mies maailman mittakaavassa on varsin kelpo tapaus, mutta osaako suomalainen nainen sitä arvostaa? Ei todellakaan, joidenkin teidän vaatimukset miehiä kohtaan suhteessa mitä te itse olette on täysin järjettömiä. Voi se nainenkin joskus katsella sinne kuuluisaan peiliin miksi ei ole kunnon suhdetta saanut, syy löytyy myös sieltä päästä.
Peilistä katsoo kiva, kaunis ja kiltti nainen. Korkeakoulutus, bmi19, liikunnalliset harrastukset, ei alkoholia eikä tupakkaa, tykkää lapsista, eläimistä, suvustaan. Hakusessa on ollut ihan tavallinen suomalainen mies, jolla olisi koulutus ja työpaikka, ei alkoholiongelmaa, luottotiedot kunnossa ja tykkäisi liikunnasta, matkustamisesta ja ruuanlaitosta. Samankaltaisia naisia on tuttavapiirini pullollaan, kellään ei ole miestä ja kyse ei ole siitä etteikö kelpuutettaisi ketään vaan se kun niitä täysjärkisiä miehiä ei vain näytä vapaana olevan. Usko tai älä niin mä oon vielä neitsytkin. Olen odotellut sitä oikeaa (tai no en ole seksiä koskaan saanut vaikka halunnut).
Mutta tulihan viestissäsi se suomalaisen miehen mantra esiin; vika on naisessa.
Uskon helposti, että olet neitsyt ja olen aika satavarma, että vaatimuksesi miehiä kohtaan on täysin kohtuuttomia ja järjettömiä, ei ns. kysyntä ja tarjonta kohtaa. Itsesi olet asettanut sinne pilvilinnaan ja jalustalle josta miehiä rankkaat, kukaan mies ei sinua näe niinkuin näet itsesi.
Ovatko nuo tuossa kerrotut vaatimukset muka kohtuuttomia ja järjettömiä? Koulutus, työpaikka ja ok elämänhallinta + samankaltaisia kiinnostuksen kohteita? Kuulostaa ihan tavalliselta mieheltä, joita olisi ainakin 10 tusinassa.
Siihen tulee vielä piilovaatimukset, joita ovat esim. vähintään keskimääräinen naamakomeus, luultavasti keskimääräinen ei edes riitä. Vähintään keskimääräinen pituus. Hyvä olisi jos kävisi edes silloin tällöin lenkillä jne... Eli siis tälläisiä ihan perusvaatimuksia, mutta kun ne lyödään samaan ja yhdistetään niihin päävaatimuksiin niin ei ei niitä enää ole kahtatoista tusinassa. Ja muutenkin nainen joka kertoo olevansa hoikka,kaunis plus koulutettu haiskahtaa paskalta. Joku vika on oltava koska jos nuo oikeasti pitävät paikkansa, niin kyllä he ovat parisuhteessa opiskeluajoista lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minä haluaisin lapsen, ei ole miestä ja ikää jo lähemmäs 40. Tämä sama tilanne on monella ystävälläni. Sitä sopivaa miestä ei ole tullut vastaan ja tässä iässä niitä edes vähän täysissä järjissään olevia ei ole juuri yhtään. Kyllähän nuo luvut kertovat myös siitä että nainen hankkii lapsia useamman miehen kanssa, koska suurempi osa miehistä ei tule isäksi. Suomalainen mies on oikeastaan melko onneton tapaus, kuten tältä palstalta saa päivittäin lukea.
Joo, joo. Suomalainen mies maailman mittakaavassa on varsin kelpo tapaus, mutta osaako suomalainen nainen sitä arvostaa? Ei todellakaan, joidenkin teidän vaatimukset miehiä kohtaan suhteessa mitä te itse olette on täysin järjettömiä. Voi se nainenkin joskus katsella sinne kuuluisaan peiliin miksi ei ole kunnon suhdetta saanut, syy löytyy myös sieltä päästä.
Peilistä katsoo kiva, kaunis ja kiltti nainen. Korkeakoulutus, bmi19, liikunnalliset harrastukset, ei alkoholia eikä tupakkaa, tykkää lapsista, eläimistä, suvustaan. Hakusessa on ollut ihan tavallinen suomalainen mies, jolla olisi koulutus ja työpaikka, ei alkoholiongelmaa, luottotiedot kunnossa ja tykkäisi liikunnasta, matkustamisesta ja ruuanlaitosta. Samankaltaisia naisia on tuttavapiirini pullollaan, kellään ei ole miestä ja kyse ei ole siitä etteikö kelpuutettaisi ketään vaan se kun niitä täysjärkisiä miehiä ei vain näytä vapaana olevan. Usko tai älä niin mä oon vielä neitsytkin. Olen odotellut sitä oikeaa (tai no en ole seksiä koskaan saanut vaikka halunnut).
Uskon helposti, että olet neitsyt ja olen aika satavarma, että vaatimuksesi miehiä kohtaan on täysin kohtuuttomia ja järjettömiä, ei ns. kysyntä ja tarjonta kohtaa. Itsesi olet asettanut sinne pilvilinnaan ja jalustalle josta miehiä rankkaat, kukaan mies ei sinua näe niinkuin näet itsesi.
Ovatko nuo tuossa kerrotut vaatimukset muka kohtuuttomia ja järjettömiä? Koulutus, työpaikka ja ok elämänhallinta + samankaltaisia kiinnostuksen kohteita? Kuulostaa ihan tavalliselta mieheltä, joita olisi ainakin 10 tusinassa.
Kyllä mä tiedän nämä tapaukset jotka itkee, että ei löydy miehiä. He luulevat itse olevansa jotain priimaa ja haluavat niitä parhaita miehiä. Todellisuudesa he eivät ole priimaa nähneetkään, ovat lähinnä harmaata massaa joiden mahdollisuus saada komea isomunainet Tj on tasan nolla, muuhun he ei kuitenkaan tyydy sillä ovat ehkä joskus seksiä tuollaiselta saaneet kun sillä Tj ei ollut parempaa tarjolla.
Mua ärsyttää ku sanotaan että harva on oikeasti vapaaehtoisesti lapseton, sillä kyllä moni on!! Aina jauhetaan tota "kyllä kaikki lapsia haluaisi" mutta kun ei v*ttu halua! Minulla on taloudellinen puoli hyvinkin kunnossa ja naimisissakin ollut 5 vuotta mutta yhtäkään penskaa ei tähän taloon ole tulossa, IKINÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tiedän nämä tapaukset jotka itkee, että ei löydy miehiä. He luulevat itse olevansa jotain priimaa ja haluavat niitä parhaita miehiä. Todellisuudesa he eivät ole priimaa nähneetkään, ovat lähinnä harmaata massaa joiden mahdollisuus saada komea isomunainet Tj on tasan nolla, muuhun he ei kuitenkaan tyydy sillä ovat ehkä joskus seksiä tuollaiselta saaneet kun sillä Tj ei ollut parempaa tarjolla.
Juuri näin. Peruspullukka ja maisterin paperit haistapaska-alalta, työpaikka julkisella joku sihteeri. Sitten kuvitellaan olevan jokin suurikin saalis. Näitä "akateemisia voimakkaita naisia" tunnen useita ja jokaista yhdistää aivan älyttömät luulot omasta erinomaisuudestaan.
Lapseton, sinkku, 30v. Ei tuohon enää kauaa ole. Ja on todella epätodennäköistä että voisin biologista lasta saadakaan. :(
Lapsiperhe-elämä olis suurin painajaiseni, kaikki pikkulasten vanhemmat vaikuttaa jotenki onnettomilta..:(
Olen 33 ja mietin vielä. Ehkä, ehkä ei. Eihän se edes välttämättä onnistu, vaikka haluaisikin. Ei ole iso asia elämässäni juuri nyt, paljon on tuttuja, joilla samoin.
Miks kaikkien pitäis hankkia lapsia? Ihmiset on ällöttävä väestö ja monet lapset todella, todella huonokäytöksisiä! Ärsyttäviä ja vastenmielisesti käyttäytyviä penskoja näkee lähes päivittäin ja aina käy sääliksi kyseisten ihmisten vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Jos todella on niin, että juuri naiset hankkivat lapsia useiden miesten kanssa, niin sehän tarkoittaisi sitä, että miehissä olisi vähemmän kokonaan lapsettomia kuin naisissa. Taitaa mennä aika tasan miesten ja naisten osalta tuo, että on lapsia usealle.
Hieman noissa prosenttiluvuissa vaikuttaa sekin, että naisia on nuoremmissa ikäluokissa vähemmän kuin miehiä.
Minä ja mieheni olemme 32-vuotias avopari. Aiemmin oli ajatuksena hankkia lapsia, mutta nykyään fiilis on kääntynyt siihen ettei ehkä hankitakaan.. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35 on vähän alhainen tarkasteluikä. Usein näissä tilastoissa hedelmällisiksi vuosiksi katsotaan vielä ikävuosi. Moni nainen saa lapsen yli 35-vuotiaana,harvempi toki esikoisensa. Oliko perusteltu, miksi juuri tämä ikä oli valittu?
Jep. Minäkin oli 35-vuotiaana lapseton nainen. Nyt olen 41-vuotias kolmen lapsen äiti.
Siis hyi oksetus.
Entisessä työpaikassani oli ainakin neljä naista, jotka saivat ensimmäisen lapsensa 37-41-vuotiaina. Yleinen ilmiö ainakin pk-seutulaisten, korkeasti koulutettujen naisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Miks kaikkien pitäis hankkia lapsia? Ihmiset on ällöttävä väestö ja monet lapset todella, todella huonokäytöksisiä! Ärsyttäviä ja vastenmielisesti käyttäytyviä penskoja näkee lähes päivittäin ja aina käy sääliksi kyseisten ihmisten vanhempia.
Ei täällä kukaan itke siitä, että sinä et lisäänny.
Olisin halunnut lapsen, mutten lapsiperhe-elämää! Päätin siis järkipäätöksenä jäädä velaksi, sillä aikamoinen ristiriita tuo olisi. En ole katunut.
N39
En lähde arvostelemaan kenenkään elämäntapaa. Lapsellisena vain pelkään, että yleistyvä vapaaehtoinen lapsettomuus johtaa osan väestöstä vieraantumiseen lapsista niin, että yhteiskunta sietää yhä huonommin lasten ääniä ja olemista. Uskon, että ne, joilla on omaa kontaktipintaa lasten asettamiin haasteisiin ja erilaisiin poikkeustilanteisiin, eivät ensimmäisenä mulkoile itkevää vauvaa (tai vanhempia) lentokoneessa tai bussissa tai uhmaikäistä kaupassa.
Arvostetaan toisiamme ja osoitetaan hyväksyntää ennen kaikkea hauraimmille ja pienimmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan itke siitä, että sinä et lisäänny.
No ei ois sunkaan kannattanu.
Rattaita kuljettava nainen/mies kumpi tahansa on aina epäseksikäs.. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa olisi hyvä, kun maailman väkiluku laskisi ja siksi jokainen joka ei tee lapsia tavallaan tekee uhrauksen maapallon hyväksi. Mutta sitten monelle oma lapsi on tosi tärkeä ja tuo merkitystä elämään. Olen itse lapseton, mutta olisin halunnut lapsen, jos olisin löytänyt sopivan miehen. Nyt kuitenkin ajattelen, että lapsettomana olen edistämässä muulla tavalla maapallon elämää.
No kiitos vaan kaikkien muiden puolesta. Meillä kyllä alhainen syntyvyys katsotaan ongelmaksi.
Suomea asukasluvultaan melkein 40 kertaa suuremmassa Nigeriassa synnytetään keskimäärin 6 lasta per vagina. Siellä se oikea ongelma on.
Some of the most rapid increases are expected in the world's 49 least-developed countries. The populations of Mali, Niger, Somalia, Tanzania and Zambia are expected to increase at least fivefold by 2100.
In contrast, the populations of 43 countries are expected to decrease over the next few decades. Belarus, Bulgaria, Cuba, Romania, Russia, and Ukraine are among the countries where populations are expected to drop by more than 15% by 2050.
Mutta silti suomalaiset olivat jo huhtikuussa käyttäneet oman osansa maailman luonnonvaroista - aikaisemmin kuin muu maailma keskimäärin.
Edelleen ei ole kyse huhtikuusta 2016. Lapset ovat tulevaisuus, niinhän sanonta kuuluu.
Vanhapiikavero takaisin. Yhteiskunnalta ollaan kyllä ottamassa kaikki palvelut, mutta itse ei tehdä sitten mahdolliseksi että tämä yhteiskunta jatkuisi. Tosin ymmärrän kyllä että tiedostavissa vasemmistopiireissä oman kulttuurin arvostaminen ja säilyminen on junttia ja noloa.
Mutta lapsiperheen elämää varmaan ainakin elätte ja lapsesi vaatinee enemmän huomiota kuin aikuinen puolisosi?