Isäni puolelta kaikki kuolleet erilaisiin syöpiin. Pakko olla perinnöllistä.
Isäni, isänäiti, isänisä, ja kaikki isän sisarukset (7 kpl) ovat kuolleet erilaisiin syöpiin. On kurkkusyöpää, paksusuolensyöpää, keuhkosyöpää, aivokasvainta, maksasyöpää, rintasyöpää. Nuo nyt muistin, mutta jokaisella on tainnut olla eri syöpä kuolinsyynä.
Olen lukenut, että tietty syöpä voi olla perinnöllistä, esim. BRCA-geeni aiheuttaa rinta- ja munasarja syöpää. Mutta että itsessään syöpä kuin syöpä ei olisi perinnöllistä? Mutta kun katsoo isän puolen lähisukua, niin pakkohan sen on olla?
Kommentit (12)
Voit teettää testin, jos haluat tietää kannatko geeniä. Elintavoilla kuitenkin iso merkitys myös.
Miksipä ei, omassa suvussanikin on perhe jossa isä ja kaikki pojat kuolivat kaikki eri syöpiin. Tytöt ei eli jos oli periytyvää niin jotenkin sukupuoleen kytköksissä.
Minä olen biopankkiluovuttaja. Lupasin, että saavat kertoa jos tulee eteen jotain vakavaa. Niinpä sain tietää kantavani samaa syöpägeeniä, johon ovat äitini, tätini, mummini jne menehtyneet. Nyt ainakin osaan olla varuillani enkä jää pähkäilemään kotiin jos tulee oireita.
Eikö sitä ole muka testattu? Itse kysyin heti kun kasvain oli tutkittu, onko perinnöllistä. Ei ollut.
Syövän periytyvyydestä tuskin vielä tiedetään paljoakaan. Eihän siitä niin kauaa ole, kun se rintasyöpägeeni vasta löydettiin. Luultavasti on sellaisiakin geenejä, jotka altistavat ylipäänsä syöville.
Vierailija kirjoitti:
Voit teettää testin, jos haluat tietää kannatko geeniä. Elintavoilla kuitenkin iso merkitys myös.
Onko kaikkiin syöpätyyppeihin noita testejä? Toisaalta julkisuudessakin meillä on ollut henkilöitä kertomassa, että ovat poistattaneet rintansa, kun on löytynyt tämä geeni, mutta en osaa sanoa, minkä päätöksen itse tekisin. Kaikkia ruumiinosia ei voi kuitenkaan poistaa ja mitä asialle sitten voisi tehdä? Vuosittaiset TT- ja MRI-kuvat itse kustannettuna, koska julkiselta tällaista ei tule saamaan.
Alkoholismikin on perinnöllistä.
Toinen antaa kasvot syövälle, toinen juovalle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä ole muka testattu? Itse kysyin heti kun kasvain oli tutkittu, onko perinnöllistä. Ei ollut.
Ei ole kyllä. Tarkoitatko, että sinulla todettiin kasvain ja siitä pystyttiin tutkimaan, voiko periytyä esim. sisaruksillesi tai lapsillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä. Tarkoitatko, että sinulla todettiin kasvain ja siitä pystyttiin tutkimaan, voiko periytyä esim. sisaruksillesi tai lapsillesi?
Eikö noita tehdä ihan vaan verikokeesta, ja saa tietää vaan onko perinnöllistä syöpäriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuokirurgi sanoi, ettei ole periytyvää, näin juuri. Minulla on lapsia ja se oli iso huoli minulla. Tiedän naisen, jolla oli aivokasvain ja hän oli perityvän geenin kantaja. En osaa muuta sanoa, että miten tutkitaan tms.
Kaikilla samanlaiset elintavat?