Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

35-vuotiaista miehistä 40 prosenttia ja naisista 27 prosenttia lapsettomia

Vierailija
05.05.2016 |

Vuonna 2014. Näin luki keskiviikon Keskisuomalaisessa sivulla 11. Kuulutko tuohon ryhmään? Minä olen 34-vuotias ja lapseton mies. Miehillä tuo prosentti laskee varmaan johonkin 50-vuotiaisiin asti, naisilla ei varmaan tuosta paljonkaan.

Tuossa on kyllä aika paljon vastentahtoisesti lapsettomia. Wikipediasta löytyi tällainen: "Väestöliiton tekemän tutkimuksen mukaan vapaaehtoisesti lapsettomina itseään pitää noin 3 - 5 % suomalaisista, miehistä hiukan useampi kuin naisista. Vuonna 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan luku oli 14 % 20-34 vuotiaista."

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut mikään tavoite tai halu saada lapsia ikinä. Muutama suhde kariutunut tuon takia, nainen haluaa perheen ja lapsia, minä en.

M40

Vierailija
42/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 vuotta ja lapseton. Mies.

Yllättävän paljon lähipiirissäkin lapsettomia miehiä.....ja naisia myös. Ihan täyspäisiä, työssä käyviä kansalaisia. Ja ilmeisen heteroja.

Lapsuudestani muistan yhden vanhempieni lapsettoman tuttavapariskunnan. Se tuntui silloin vähän oudolta. Mutta ehkä nykyään lapsettomuus on "normaalimpaa".

Pidän kyllä lapsista, mutta kaikenpuolinen vaatimustaso on nykyään korkealla. En oikein usko yltäväni vaaditulle tasolle. Kaikkein vähiten taloudellisesti.

Aivan. Eihän lapsia voi tehdä jollei ole 250 m2 taloa, meseä ja 100k € tuloja, jos palstamammoja on uskominen. Ja ulkomailla pitää rampata, olla mökki, hevonen ja pari mönkijää pihassa. Muuten ei onnistu.

Jotain tällaista olen itsekin ajatellut. Oma lapsuus meni jossain alemmassa keskiluokassa; ruokaa kyllä riitti, mutta muutoin oli varsin vaatimatonta. Ainakin noin materiaalisesti ja erityisesti nykymenoon verrattuna (joka sekin on ulkomaille velkaantumisen varassa). Muutoin kyllä jäänyt hyvät kokemukset lapsuudesta - ei silloin se raha ja materia kaikkea määritellyt.

Nythän yhteiskunnan ykköstavoitteena on virallisestikin ollut jo pitkään tuloerojen kasvattaminen. Mikäpäs siinä, kyllä minä sinnittelen siinä sivussa ja pidän oman suuni leivän syrjässä kiinni. Mutta kuten talousopissa on tunnettua, jokaisella valinnalla on vaihtoehtokustannuksensa. Ehkä se on tämä yhä laajeneva lapsettomuus.

Se on hyvä että ihmiset eivät tee lapsia jos niitä ei ole varaa elättää

Jossakin vaiheessa tuo trendi kääntyy itseään vastaan ja sitten on otettava maa täyteen kamelikuskeja.

Minkä ihmeen takia niitä on oikein otettava maa täyteen? Niitähän tuli jo kymmeniätuhansia viime vuonna ja tänä vuonna tulee myös lisää. Eivät he tänne rahaa tuo, vaan me veronmaksajat maksamme heille.

Eikös joku poliitikko sanonut, että me tarvitaan 1.8 miljoonaa työperäistä maahanmuuttajaa. Ja hei, me tienataan tällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka tapauksessa olisi hyvä, kun maailman väkiluku laskisi ja siksi jokainen joka ei tee lapsia tavallaan tekee uhrauksen maapallon hyväksi. Mutta sitten monelle oma lapsi on tosi tärkeä ja tuo merkitystä elämään. Olen itse lapseton, mutta olisin halunnut lapsen, jos olisin löytänyt sopivan miehen. Nyt kuitenkin ajattelen, että lapsettomana olen edistämässä muulla tavalla maapallon elämää. 

No kiitos vaan kaikkien muiden puolesta. Meillä kyllä alhainen syntyvyys katsotaan ongelmaksi.

Suomea asukasluvultaan melkein 40 kertaa suuremmassa Nigeriassa synnytetään keskimäärin 6 lasta per vagina. Siellä se oikea ongelma on.

Some of the most rapid increases are expected in the world's 49 least-developed countries. The populations of Mali, Niger, Somalia, Tanzania and Zambia are expected to increase at least fivefold by 2100.

In contrast, the populations of 43 countries are expected to decrease over the next few decades. Belarus, Bulgaria, Cuba, Romania, Russia, and Ukraine are among the countries where populations are expected to drop by more than 15% by 2050.

Alhainen syntyvyys EI ole ongelma vaan erittäin hyvä asia. 

Niin kuin muutkin ylevät ekoteot, ei tälläkään ole edes sen kuuluisan Saharan pierun verran vaikutusta ja lopulta siitä on jopa haittaa kun kuitenkin kamelikuskien ja gepardisuikkapäiden määrä sen kun lisääntyy eksponentiaalisesti. Kyllä  sinulla kuitenkin on paremmat edellytykset lisääntyä kuin Somaliassa jossa väestön ennustetaan viisinkertaistuvan vuoteen 2100 mennessä.

Ainut vaikutus on, että saat itse hyvän mielen.

Vierailija
44/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 vuotta ja lapseton. Mies.

Yllättävän paljon lähipiirissäkin lapsettomia miehiä.....ja naisia myös. Ihan täyspäisiä, työssä käyviä kansalaisia. Ja ilmeisen heteroja.

Lapsuudestani muistan yhden vanhempieni lapsettoman tuttavapariskunnan. Se tuntui silloin vähän oudolta. Mutta ehkä nykyään lapsettomuus on "normaalimpaa".

Pidän kyllä lapsista, mutta kaikenpuolinen vaatimustaso on nykyään korkealla. En oikein usko yltäväni vaaditulle tasolle. Kaikkein vähiten taloudellisesti.

Aivan. Eihän lapsia voi tehdä jollei ole 250 m2 taloa, meseä ja 100k € tuloja, jos palstamammoja on uskominen. Ja ulkomailla pitää rampata, olla mökki, hevonen ja pari mönkijää pihassa. Muuten ei onnistu.

Jotain tällaista olen itsekin ajatellut. Oma lapsuus meni jossain alemmassa keskiluokassa; ruokaa kyllä riitti, mutta muutoin oli varsin vaatimatonta. Ainakin noin materiaalisesti ja erityisesti nykymenoon verrattuna (joka sekin on ulkomaille velkaantumisen varassa). Muutoin kyllä jäänyt hyvät kokemukset lapsuudesta - ei silloin se raha ja materia kaikkea määritellyt.

Nythän yhteiskunnan ykköstavoitteena on virallisestikin ollut jo pitkään tuloerojen kasvattaminen. Mikäpäs siinä, kyllä minä sinnittelen siinä sivussa ja pidän oman suuni leivän syrjässä kiinni. Mutta kuten talousopissa on tunnettua, jokaisella valinnalla on vaihtoehtokustannuksensa. Ehkä se on tämä yhä laajeneva lapsettomuus.

Se on hyvä että ihmiset eivät tee lapsia jos niitä ei ole varaa elättää

Jossakin vaiheessa tuo trendi kääntyy itseään vastaan ja sitten on otettava maa täyteen kamelikuskeja.

Minkä ihmeen takia niitä on oikein otettava maa täyteen? Niitähän tuli jo kymmeniätuhansia viime vuonna ja tänä vuonna tulee myös lisää. Eivät he tänne rahaa tuo, vaan me veronmaksajat maksamme heille.

Eikös joku poliitikko sanonut, että me tarvitaan 1.8 miljoonaa työperäistä maahanmuuttajaa. Ja hei, me tienataan tällä.

Tuo myytti on nykyään jopa hesarissa kumottu tutkijoiden toimesta useaan kertaan, maahanmuutto ei korjaa huoltosuhdetta vaan itseasiassa heikentää sitä.

Vierailija
45/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikan väestönkasvu ei sinänsä ole ongelma, eihän ne kuluta siellä paljon mitään. Esimerkiksi keskiverto amerikkalainen kuluttaa 250 afrikkalaisen verran elämänsä aikana. Jos hyppäät lentokoneeseen pari kertaa, niin siinä onkin afrikkalaisen koko elämän hiilijalanjälki. 

Kehittyneissä maissa ongelma korjautuu itsestään, kun väestönkasvu laskee rajusti naisten oikeuksien ja yleisen koulutuksen tason parantuessa. Pahin ongelma on liikenne, lentoliikenne ja vääränlainen energiantuotanto. Liikenne on muuttumassa sähköiseksi ja energiantuotanto kestävämmäksi. Tässä ollaan menossa aika hyvään suuntaan. 

Vierailija
46/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka tapauksessa olisi hyvä, kun maailman väkiluku laskisi ja siksi jokainen joka ei tee lapsia tavallaan tekee uhrauksen maapallon hyväksi. Mutta sitten monelle oma lapsi on tosi tärkeä ja tuo merkitystä elämään. Olen itse lapseton, mutta olisin halunnut lapsen, jos olisin löytänyt sopivan miehen. Nyt kuitenkin ajattelen, että lapsettomana olen edistämässä muulla tavalla maapallon elämää. 

Tuo on vähän samanlainen näkökulma kuin suomalainen ympäristöpolitiikka. Kaikkea pitää suojella, on paskalakia, täytyy satsata puhtaaseen energiaan, täytyy kierrättää jnejnejne.

Itänaapurissa maailman suurin valtio viittaa kintaalla kaikille tuollaisille säädöksille ja laskee jätettä itämereen niin paljon kuin ehtii.

Oikeastihan suomalaisten lisääntyminen ei globaaliin väestönkasvuun vaikuta pätkääkään. Huoltosuhde Suomessa vaan laskee vuosi vuodelta huonommaksi kun yhä harvempi on töissä ja yhä useampi yhteiskunnan hyysättävänä.

30-vuotiaat, lukutaidottomat sotilaskarkurit eivät tuota tilannetta paranna.

Vierailija
47/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla joku halu perheen perustamiseen, sellaista ei ole eikä luultavasti tule. Naisia ja pitkiä suhteitakin on ollut, mutta siihen se on itsellä jäänyt.

Vierailija
48/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä haluaisin lapsen, ei ole miestä ja ikää jo lähemmäs 40. Tämä sama tilanne on monella ystävälläni. Sitä sopivaa miestä ei ole tullut vastaan ja tässä iässä niitä edes vähän täysissä järjissään olevia ei ole juuri yhtään. Kyllähän nuo luvut kertovat myös siitä että nainen hankkii lapsia useamman miehen kanssa, koska suurempi osa miehistä ei tule isäksi. Suomalainen mies on oikeastaan melko onneton tapaus, kuten tältä palstalta saa päivittäin lukea. 

Vierailija
49/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiitos vaan kaikkien muiden puolesta. Meillä kyllä alhainen syntyvyys katsotaan ongelmaksi.

Suomea asukasluvultaan melkein 40 kertaa suuremmassa Nigeriassa synnytetään keskimäärin 6 lasta per vagina. Siellä se oikea ongelma on.

Se vaan, että se tyypillinen lapsiperheen 1,45 tms suomalaista lasta kuluttaa luonnonvaroja moninkertaisesti kuuteen Nigerialaiseen lapseen verrattuna. Luonnon kannalta suomalainen lapsi siis ON paljon suurempi ongelma.

Verrattain lyhytnäköistä ja olettaa, että Afrikka pysyy köyhänä seuraavat 100, 200  ja 300 vuotta. Ei ole kysymys toukokuusta 2016.

Vierailija
50/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minä haluaisin lapsen, ei ole miestä ja ikää jo lähemmäs 40. Tämä sama tilanne on monella ystävälläni. Sitä sopivaa miestä ei ole tullut vastaan ja tässä iässä niitä edes vähän täysissä järjissään olevia ei ole juuri yhtään. Kyllähän nuo luvut kertovat myös siitä että nainen hankkii lapsia useamman miehen kanssa, koska suurempi osa miehistä ei tule isäksi. Suomalainen mies on oikeastaan melko onneton tapaus, kuten tältä palstalta saa päivittäin lukea. 

Joo, joo. Suomalainen mies maailman mittakaavassa on varsin kelpo tapaus, mutta osaako suomalainen nainen sitä arvostaa? Ei todellakaan, joidenkin teidän vaatimukset miehiä kohtaan suhteessa mitä te itse olette on täysin järjettömiä. Voi se nainenkin joskus katsella sinne kuuluisaan peiliin miksi ei ole kunnon suhdetta saanut, syy löytyy myös sieltä päästä.

Vierailija
51/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Some of the most rapid increases are expected in the world's 49 least-developed countries. The populations of Mali, Niger, Somalia, Tanzania and Zambia are expected to increase at least fivefold by 2100.

In contrast, the populations of 43 countries are expected to decrease over the next few decades. Belarus, Bulgaria, Cuba, Romania, Russia, and Ukraine are among the countries where populations are expected to drop by more than 15% by 2050.

Mutta silti suomalaiset olivat jo huhtikuussa käyttäneet oman osansa maailman luonnonvaroista - aikaisemmin kuin muu maailma keskimäärin.

Vierailija
52/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afrikan väestönkasvu ei sinänsä ole ongelma, eihän ne kuluta siellä paljon mitään. Esimerkiksi keskiverto amerikkalainen kuluttaa 250 afrikkalaisen verran elämänsä aikana. Jos hyppäät lentokoneeseen pari kertaa, niin siinä onkin afrikkalaisen koko elämän hiilijalanjälki. 

Kehittyneissä maissa ongelma korjautuu itsestään, kun väestönkasvu laskee rajusti naisten oikeuksien ja yleisen koulutuksen tason parantuessa. Pahin ongelma on liikenne, lentoliikenne ja vääränlainen energiantuotanto. Liikenne on muuttumassa sähköiseksi ja energiantuotanto kestävämmäksi. Tässä ollaan menossa aika hyvään suuntaan. 

Vielä kun saadaan matkailu pois koneista laivoihin.

Vierailija
53/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kaltaisella maahanmuutolla ei Suomen huoltosuhdetta paranneta vaan siinä käy päinvastoin ja ne ihmiset joilla sitä potentiaalia olisi sitä parantaa ei Suomen tule eikä halua tulla. En oikeasti näe tässä muuta vaihtoehtoa kuin, että meidän kantasuomalaisten pitäisi tehdä enemmän lapsia ja perustaa perheitä.

Tuntuu vain, että a) vaatimukset kumppanilta kummallakin hipoo pilviä, eikä mikään kelpaa ja b) Yhä harvempaa lasten teko, avioliitto edes kiinnostaa. 

Vierailija
54/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, joo. Suomalainen mies maailman mittakaavassa on varsin kelpo tapaus, mutta osaako suomalainen nainen sitä arvostaa? Ei todellakaan, joidenkin teidän vaatimukset miehiä kohtaan suhteessa mitä te itse olette on täysin järjettömiä. Voi se nainenkin joskus katsella sinne kuuluisaan peiliin miksi ei ole kunnon suhdetta saanut, syy löytyy myös sieltä päästä.

Peilistä katsoo kiva, kaunis ja kiltti nainen. Korkeakoulutus, bmi19, liikunnalliset harrastukset, ei alkoholia eikä tupakkaa, tykkää lapsista, eläimistä, suvustaan. Hakusessa on ollut ihan tavallinen suomalainen mies, jolla olisi koulutus ja työpaikka, ei alkoholiongelmaa, luottotiedot kunnossa ja tykkäisi liikunnasta, matkustamisesta ja ruuanlaitosta. Samankaltaisia naisia on tuttavapiirini pullollaan, kellään ei ole miestä ja kyse ei ole siitä etteikö kelpuutettaisi ketään vaan se kun niitä täysjärkisiä miehiä ei vain näytä vapaana olevan. Usko tai älä niin mä oon vielä neitsytkin. Olen odotellut sitä oikeaa (tai no en ole seksiä koskaan saanut vaikka halunnut). 

Mutta tulihan viestissäsi se suomalaisen miehen mantra esiin; vika on naisessa.

Vierailija
55/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on totta kai oikeus päättää lapsiluvustaan ja se on mielestäni hyvä asia. Kulttuurievoluutio ja ihan geenievoluutiokin kuitenkin toimii niin, että niiden ihmisten arvot ja tavat säilyvät, jotka siirtävät ne jälkeläisilleen. Huolettaa, kun ne kaikkein älykkäimmät ja usein myös vapaamielisimmät jättävät lisääntymättä tai tekevät vain yhden lapsen.

Vanhoillisemmat ja jossain määrin kovemmat arvot omaksuneet ihmiset lisääntyvät enemmän, joten kovat arvot ja suvaitsemattomuus tulevat lisääntymään tulevaisuudessa. Myös maahanmuuttajat lisääntyvät tehokkaasti ja vaikka monenlaisia ihmisiä arvostankin, ei heidän arvomaailmaansa voi usein kovinkaan pohjoismaiseksi kuvailla.

Vierailija
56/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peilistä katsoo kiva, kaunis ja kiltti nainen. Korkeakoulutus, bmi19, liikunnalliset harrastukset, ei alkoholia eikä tupakkaa, tykkää lapsista, eläimistä, suvustaan. Hakusessa on ollut ihan tavallinen suomalainen mies, jolla olisi koulutus ja työpaikka, ei alkoholiongelmaa, luottotiedot kunnossa ja tykkäisi liikunnasta, matkustamisesta ja ruuanlaitosta. Samankaltaisia naisia on tuttavapiirini pullollaan, kellään ei ole miestä ja kyse ei ole siitä etteikö kelpuutettaisi ketään vaan se kun niitä täysjärkisiä miehiä ei vain näytä vapaana olevan. Usko tai älä niin mä oon vielä neitsytkin. Olen odotellut sitä oikeaa (tai no en ole seksiä koskaan saanut vaikka halunnut). 

Uskon helposti, että olet neitsyt ja olen aika satavarma, että vaatimuksesi miehiä kohtaan on täysin kohtuuttomia ja järjettömiä, ei ns. kysyntä ja tarjonta kohtaa. Itsesi olet asettanut sinne pilvilinnaan ja jalustalle josta miehiä rankkaat, kukaan mies ei sinua näe niinkuin näet itsesi.

Vierailija
57/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon helposti, että olet neitsyt ja olen aika satavarma, että vaatimuksesi miehiä kohtaan on täysin kohtuuttomia ja järjettömiä, ei ns. kysyntä ja tarjonta kohtaa. Itsesi olet asettanut sinne pilvilinnaan ja jalustalle josta miehiä rankkaat, kukaan mies ei sinua näe niinkuin näet itsesi.

Mun mielestä mun vaatimukset eivät ole mitenkään korkeita; en halua työtöntä juoppoa. Jos tuo on liian korkea vaatimus niin tyydyn kohtalooni. Tai jos käsityksesti (todellisuus) suomalaisesta miehestä on se että on normaalia olla kokopäiväjuoppo sossun rahoilla niin se olkoon sitten niin. Kyllä kuule olen jo tähän ikään mennessä tippunut sieltä teini-iän pilvilinnasta likaiseen katuojaan vaatimuksieni kanssa. Kyllä jotain saa ja pitää vaatiakin, kemiaa ja yhteisiä arvoja ja kiinnostuksen kohteita, muutenhan valtio voisi parittaa ihan ketkä kaksi tyyppiä tahansa ja tyytyväinen pitäisi olla. Mutta meitä isossa kaupungissa asuvia sinkkunaisia, joilla on oma elämä järjestyksessä on melko paljon. Kyllähän sen on huomannut että kysyntä ja tarjonta ei enää kohtaa. Niitä sopivia miehiä ei vaan ole, ja tämä ei ole naisten syy tai vika. Tämä on tiedettä. 

Vierailija
58/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päälle nelikymppinen, ns hyvätuloinen "osallistuva" mies, pari lastakin saanut aikaiseksi. Kaiken pitäisi olla millä mittarilla tahansa hyvin/erittäin hyvin, mutta kohta kymmenen vuoden ajan olen tuntenut itseni hölmöksi jota useampi taho ns vetää hanuriin.

Jos nyt voisin päästä uusiksi 25-vuotiaaksi, tekisin seuraavat asiat:

1) ei koskaan naista saman katon alle eikä perheellistymisiä

2) 25h työviikko riittää, koskavei tarvitse enempää rahaa.

3) sukulaisiin ei mitään yhteyttä enää koskaan, niin välttyy turhilta skismoilta

Tämä kaikki ihan vain siksi etten näe lastenteossa ja elämänsä uhraamisessa muiden hyväksi mitään järkeä. Tämän vuoksi kannustankin duunissa avoimesti (miespuolisia) nuorempia, vielä lapsettomia kollegoita pysymään sellaisena.

Vierailija
59/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapseton, koska en yksinkertaisesti pidä lapsista. Tämä lapsiasiakin on yksi elämän VALINNOISTA ja jokainen itse päättää miten tekee, toisen valintaa tulee kunnioittaa eikä kyseenalaistaa.

En minäkään erityisemmin pidä lapsista. Monen samalla tavalla ajattelevan vapaaehtoisesti lapsettoman on mahdoton ymmärtää, että oma lapsi ei ole "lapsi". Vaikka lapsista ei yleisesti ottaen pitäisi, oma lapsi on jotain aivan muuta. Tämän ymmärtää vain oman kokemuksen kautta. Siksi olenkin äärimmäisen onnellinen, ettei ajatteluni estänyt minua hankkimasta lasta.

Vierailija
60/109 |
05.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nuo tuossa kerrotut vaatimukset muka kohtuuttomia ja järjettömiä? Koulutus, työpaikka ja ok elämänhallinta + samankaltaisia kiinnostuksen kohteita? Kuulostaa ihan tavalliselta mieheltä, joita olisi ainakin 10 tusinassa.