Työkaveri suuttui, kun kerroin juoksevani 6km 20 minuuttiin!
Homma meni siis niin, että tämä työkaveri harrastaa lenkkeilyä ja minä en. Hän aina kehuskelee juoksutaidoillaan. Minä en harrasta mitään sen kummempaa liikuntaa, mitä nyt joskus pyöräilen. Olen myös vähän pyöreä (160/78), joten hän antaa aina minulle laihdutus ja kuntoiluvinkkejä. No minäpä lähdin töiden jälkeen kävelylle ja kävelin reippaasti sen 6km ja AIKAA MENI PUOLI TUNTIA! Arvioin, että jos olisin juossut, niin se olisi mennyt noin 20 minuuttiin. Kerroin tämän tuolle kollegalle, niin hän alkoi mäkättämään, että ei pidä paikkaansa! Vaikka minä sen juuri eilen testasin!
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
No mulla on suht hyvä kunto, ja peruslenkkini jonka teen vaihtelevassa (metsäisessä)maastossa on vähän päälle 6 km, ja kyllä siihen menee lähemmäs tunti vaikka melko rivakasti menee. Sää vissiin vedit olympiatason pikakävelyä.
Tuo on aika hidasta menoo kyllä. Kymppi noin menee tunnissa, hyväkuntoinen oon mutten erityisesti juoksija.
Ap nyt lässyttää pelkkä peetä tietenkin.
:D Mä suosittelen että pidät vaan kannastas tiukasti kiinni ja katot miten työkaveri hitaasti murentuu :D Mitään varmistusmittauksia tarvita. Ihmettele vielä et miten se on niin hidas vaikka harrastaa juoksua tosissaan, et pitäiskö sun antaa vähän vinkkiä vauhdinjakoon? Harjotteleeko se liikaa ja siksi on niin poikki koko ajan, ettei vaan ois ylikunto syynä huonoihin tuloksiin? Onko hemoglobiini mitattu? :D
Naisten Suomen ennätys ulkoradalla 5000 metrillä on pikkasen vajaa 15 minuuttia. Pitäiskö sun ap tosissaan lähteä kilpauralle?
Mika kirjoitti:
Minä ainakin kävelen 20 metriä 6 minuutissa. Aika kova kunto on pakko olla jos pystyy tommoisiin lukemiin kuin tämä neito. itsekin olen kävellyt 8kilometrin matkoja vähän toista tuntia joten en kyllä pidä mahdollisena
No sää olet kyllä hidas 😂
Laitapa ap Fonectaan reittisi, ja kerro sitten, paljonko se matka todellisuudessa oli.
Täytyy sanoa, ettet voi olla tosissasi. Olen itse sportstrackerin kanssa kävellyt ja suhteellisen huonokuntoisena ja sinun kaltaisenasi pullukkana kävelen 5.5-5.8 km/h tahtia. Muutaman kävelyn jälkeen kunto nousi sen verran, että sain just ja just puristettua 6 km/h ilman, että tuntui liian rankalta. Tunnen hyväkuntoisia kävelyharrastajia, jotka nekin kävelee vain noin 7-7.5 km/h, joten sinun 6km/30 minuuttia on ihan huttua.
Tarkastin tuossa, että Sari Essayahilla on SE 10km:n kävelyssä aikaan 42 minuuttia. Eli kävelit vain vajaat 5 minuuttia hitaammin 6km kuin maailmanmestarikävelijä?
Eikö sun terve järkikin sano, ettei tuo mittauksesi voi pitää paikkaansa ja 6km juoksua 20 minuutissa on järjetön tahti. 5000 metrin Suomen ennätys naisilla on noin 15 minuuttia eli 3 minuuttia per kilometri. Sinä jäisit vain 2 minuuttia tuosta ennätystahdista 6km:n matkalla. Kehoittaisin alkaa treenaamaan heti, olet muutamassa kuukaudessa olympiakisakunnossa!h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioin matkan itse, osa matkasta on mitattu kyllä autolla ja osan matkaa laskin valotolppia, jotka ovat 50m välein.
Netistä löytyy tieto, että valotolppien etäisyys toisistaan on 25 m.
Valotolppien välit eivät ole millään muotoa vakiot. Suuritehoisilla ja pitkillä pyläväillä, esim. moottoritiellä pylvään väli voi olla 70m ja kevyenliikenteen väylillä pienitehoisilla valaisimilla ja lyhyillä tolpilla etäisyys voi olla alle 15m.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=
Jos ap on tosissaan, niin mittaa reitti kartasta
Iteppä kävelen 20 kilsaa kymmeneen minuuttiin, vaikka bmi:kin on 32 ja puol. Eli arvioiden menisi sama matka juoksemalla sekunnissa. Hehee, osaan siis lähes teleportata.
Ap, jos sulla on mahdollisuus käyttää juoksumattoa niin siinähän on helppo kokeilla kuuden kilometrin juoksua.
Voin kuvitella ap:n työkaverin tunteet. Hän sortui inttämään, itse vaihtaisin puheenaihetta myötähäpeästä, koska ap:n väite jo itsessään on niin älytön, että jos vähän edes harrastaisi liikuntaa, niin tajuaisi väitteensä naurettavuuden. Lähinnä miettisin, että onko toi oikeasti noin tietämätön/tyhmä.
Jos olisit kertonut työkaverillesi kävelleesi 8 km/h, niin hän ei varmaan sitäkään uskoisi, mutta se olisi jotenkin realismin rajoilla. Ja juokseminen on taas ihan oma lajinsa. Se ei luonnistu ilman treenausta.
GPS-kellojen ja alykannykoiden liikuntasovellukset on kylla hidastaneet monien tuntemieni kuntoilijoiden vauhtia! Ennen 12 km/h pk-lenkilla juosseet juoksevatkin nyt 9 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Provoossa on vähän lyhyemmät kilometrit.
Tai pidemmät minuutit.
5.00/km ei todellakaan ole mitään reipasta kävelyä, vaan siinä joutuu juoksemaan. Itselleni 5.00/km on pk-lenkin vauhti. Maratonennätys on kolmen tunnin pintaan ja kyllä siihen saa jo treenata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioin matkan itse, osa matkasta on mitattu kyllä autolla ja osan matkaa laskin valotolppia, jotka ovat 50m välein.
Netistä löytyy tieto, että valotolppien etäisyys toisistaan on 25 m.
Entisajan puhelinpylväitten väli oli 50 metriä, valotolppien etäisyys vaihtelee enemmän. Onhan se nyt vähän noloa, kun ei tämä ollutkaan provo vaan virhearvio. Ehkä aloittajan ei sittenkään kannata maksaa tulevan kauden yleisurheilulisenssiä ja toivoa matkalippua Rioon.
Mä kävelen aika kovaa, ohittelen pitkiä ukkoja lenkillä. Vauhti on silti vaan 8+ min/km, eli n. 7-7,5 km/ h. Uskon et joku vois hyvinkin kävellä 8 km/ h. Juosten tavoitan juuri ja juuri 10 km/ h haamurajan ja ei mua silti useinkaan ohitella, aika moni hölkkää. Aika kova veto olis kyllä kävellä 10 km/ h tosta vaan, sanoisinko uskomattoman.
Lasketaampa vähän matikkaa,
Eli siis jos kävelet 6km matkan tunnissa, kävely nopetuesi on 6km/h , kun kävelyaikasi puolittuu, nopeutesi täytyy kasvaa eli 30 min aikaa 6km matkalla keskinopeutesi olisi 12km/h. Jos aikaa olisi vain 20min , helpon aika jaettuna matkalla yhtälön mukaan saan silloin keskinopeudeksesi pyöriatäen 18km/h
Paskanmarjat, joko unohdit että ajoitki koko matkan autoa tai sitten olet MM-tason pikakävelijä :DDD
Kerroit juosseesi mutta todellisuudessa vin arvioit juosseesi. Ei ihme että työkaveri suuttui.
AV:lla on tunnetusti Suomen älykkäimmät, kauneimmat, rikkaimmat ja nyt myös nopeimmat ihmiset. MOT.
Mulla menee 8 km hölkkälenkkiin tunti. Aivan naurettava toi aapeen väite omasta juoksunopeudesta.
Sari Essayah käveli 5 km 21 minuuttiin. Kyllä ton ap:n kannattaa yrittää vielä Rioon.
Mun kävelyvauhti on 6 km tunnissa.. joten se että olisit 6 km kävellyt puoleen tuntiin tekee mun laskupäällä vauhdiksi 12 km tunnissa.. hmm.. okei tottakai uskotaan jos kerran sanot niin.