Työkaveri suuttui, kun kerroin juoksevani 6km 20 minuuttiin!
Homma meni siis niin, että tämä työkaveri harrastaa lenkkeilyä ja minä en. Hän aina kehuskelee juoksutaidoillaan. Minä en harrasta mitään sen kummempaa liikuntaa, mitä nyt joskus pyöräilen. Olen myös vähän pyöreä (160/78), joten hän antaa aina minulle laihdutus ja kuntoiluvinkkejä. No minäpä lähdin töiden jälkeen kävelylle ja kävelin reippaasti sen 6km ja AIKAA MENI PUOLI TUNTIA! Arvioin, että jos olisin juossut, niin se olisi mennyt noin 20 minuuttiin. Kerroin tämän tuolle kollegalle, niin hän alkoi mäkättämään, että ei pidä paikkaansa! Vaikka minä sen juuri eilen testasin!
Kommentit (69)
Tää hymyilyttää:) jokainen joka on vähääkään juoksua harrastanut tietää, et 6 km/ 30 min ni siinä saa laittaa jo juoksussaki tossua toisen eteen. Mut joo tämmöinen sais mutki hulluksi, koska en vois ikinä uskoa tätä ja mun olis pakko päästä todistaa jos tosiaan näin olis.
Jaa että oikein suuttui se työkaveri? Minä en olisi suuttunut vaan nauranut - ja siitä taas olisit suuttunut sinä.
En minä pidä mahdottomana 10 km kävellen tunnissa, mutta kyllä sellainen kävelijä huippu-urheilija oikeasti on. Se on sitten toinen juttu, kuinka moni meistä jaksaa juosta 10 km, vaikka aikaa olisi koko päivä.
Sitä minä en ollenkaan ihmettele, että tällä palstalla takerrutaan enemmän painoon kuin kävelyvauhtiin, saati sitten työkaverin suuttumiseen.
Ap, tee seuraavaksi Cooperin testi! Pikakävely on raskaampaa kuin hölkkääminen, eli jos pistät juoksuksi niin saatat tuolla kunnolla päästä lähelle 3000 m!
Mulla oli työmatkaa 2.9 km ja kävelin sen reippaaseen tahtiin puoleen tuntiin .
Vierailija kirjoitti:
Tämä on klassikkoprovo. Tästähän oli joskus vuosia sitten pitkä ketju jossa mammat väitti kävelevänsä 10km tunnissa ja haukkuivat lenkkeilijät jotka ei juoksemallakaan saanut sitä tuntiin.
Näitä ihan oikeasti on, jotka siihen uskoo. Tuttuni päivittää lenkkejään fb.n ja kertoo juoksevansa sellaista vauhtia, että Usin Boltkin olisi kateeellinen. Juoksee siis matolla ja luulee kilometrien olevan maileja. Ja tämä tuntuu uppoavan suurimaan osaan kuin häkä. Juuri sellainen tyyppi, joka juoksee itsensä mielestä 5km 15 minuuttiin. Kävelee 15 km tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Tää hymyilyttää:) jokainen joka on vähääkään juoksua harrastanut tietää, et 6 km/ 30 min ni siinä saa laittaa jo juoksussaki tossua toisen eteen. Mut joo tämmöinen sais mutki hulluksi, koska en vois ikinä uskoa tätä ja mun olis pakko päästä todistaa jos tosiaan näin olis.
5min/km on jo hyvä juoksuvauhti. Siihen pitää jo jonkin verran treenata. Voi katsoa esim. Actian tuloksia, kuinka moni siellä pääsee juoksutuloksissa tuohon. Toki pääsee, mutta treenaavat juoksua oikeasti.
6km 20 minuuttiin on 3.20min/km ja se on jo pikajuoksuvauhtia, mihin harva kykenee. Sillä voi jo haaveilla Suomen sm-joukkueeseen pääsyä
Vierailija kirjoitti:
Provoossa on vähän lyhyemmät kilometrit.
Tai pidemmät minuutit
Naisten 5000m suomen ennätys on 14.56. Ap:n juoksuvauhdilla napsisi mitallisijoja suomen sm kisoissa. Jos vähän treenaisi ja pudottaisi painoa, niin pääsisi varmaan mukaan seuraaviin olympialaisiin.
Se oli kova paikka kun asensi sportstrackerin. Luulin että olen kovakin juoksija ja tyyliin 15kmh tuntiin vetelen, mutta totuus oli että 9-10kmh. Ja tuollakin tahdilla ne ohittelijat ovat harvassa ja silloin kun niitä näkyy niin ovat sen näköisiä että treenaaat juoksua tosissaan.
Kävelen usein kuntosalilla matolla 5km n. 6,8km/h - nopeudella, jolloin aikaa menee n. 45 min. Säädän maton jonkin verran "ylämäkeen", jolloin se tekee suorituksesta raskaampaa. Kyllä siinä saa ihan tosissaan kävellä. Mitään kilpakävelytekniikkaa en osaa, varmaan sellaisella tekniikalla pääsee vielä paljon nopeampaa. Matolla on jokaisen helppo kokeilla kuinka pitkään jaksaa oikeasti kävellä kovaa.
Vähä ohis mutta sanoit että olet vähän pullea. Olen itse saman painoinen mutta pituus noin 168cm ja sanoisin että olet vähän reilummin pullea 😉 niinkuin itsekin olen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homma meni siis niin, että tämä työkaveri harrastaa lenkkeilyä ja minä en. Hän aina kehuskelee juoksutaidoillaan. Minä en harrasta mitään sen kummempaa liikuntaa, mitä nyt joskus pyöräilen. Olen myös vähän pyöreä (160/78), joten hän antaa aina minulle laihdutus ja kuntoiluvinkkejä. No minäpä lähdin töiden jälkeen kävelylle ja kävelin reippaasti sen 6km ja AIKAA MENI PUOLI TUNTIA! Arvioin, että jos olisin juossut, niin se olisi mennyt noin 20 minuuttiin. Kerroin tämän tuolle kollegalle, niin hän alkoi mäkättämään, että ei pidä paikkaansa! Vaikka minä sen juuri eilen testasin!
Vaikka suorituksesi ei pidäkään paikkaansa, pidä tuo, ja aja asioihisi puuttuva työkaverisi hulluuden partaalle!
Perjantaina kerrot hänelle, että helatorstain kunniaksi päätit kokeilla maratonia, kun siitä niin kohkataan. Kolme tuntia vartti meni, ja olisi varmaan mennyt alle kolmen tunnin, kun olisit vähän nopeammin lähtenyt alkuun, etkä käynyt katsomassa korvasieniä metsässä välillä.
Jos suhteuttaa maratonin tuohon 6km juoksuvauhtiin, niin kyllä se jää kevyesti alle kolmeen tuntiin.
Eli Cooperissa juoksisit kevyeesti sellaiset 3,6 km. Nice. Toki se coopperintesti on vain 12 min, joten kait juoksisit vieläkin nopeammin eli joku 4 km? Tosi hyvin hei.
Vierailija kirjoitti:
Se oli kova paikka kun asensi sportstrackerin. Luulin että olen kovakin juoksija ja tyyliin 15kmh tuntiin vetelen, mutta totuus oli että 9-10kmh. Ja tuollakin tahdilla ne ohittelijat ovat harvassa ja silloin kun niitä näkyy niin ovat sen näköisiä että treenaaat juoksua tosissaan.
Yksi tuttu muisteli sitä aikaa kun tuli juoksu GPS laitteet. Kummasti kuulema putosi juoksulenkeillä juoksukavereiden vauhdit ja matkat.
18 km/h on kyllä tosi kova juoksuvauhti 😂
Huhhuh. Mä kävin tänään 6 km lenkillä ja aikaa meni 41 minuuttia. Ja olin kyllä melko poikki sen jälkeen. En nyt oo mitenkään huippukunnossa mutta en nyt ihan huonossakaan. Kateeksi käy jos Ap:n tarina on totta. Which, unfortunately, it isn't.
Vierailija kirjoitti:
Arvioin matkan itse, osa matkasta on mitattu kyllä autolla ja osan matkaa laskin valotolppia, jotka ovat 50m välein.
Netistä löytyy tieto, että valotolppien etäisyys toisistaan on 25 m.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä mutta anyway. "Vähän pyöreä"..
No mä testaan sen matkan uudestaan. Voihan se olla sitten 5km, mikä olisi hyvä ja mielellään ilmainen aps tuohon mittaukseen? En minä ole juossut, vaan kävellyt kovaa, monen mielestä kävelen oikeasti tosi nopeaan. En tiedä, miksi sitä on niin vaikea uskoa. Ehkä pyöreyteni sitten laittaa uskomaan, etten voi olla hyvässä kunnossa. Teen suht liikkuvaa työtä, joten kaipa sekin kohottaa kuntoa. Uskon, että se 10km/h voisi ainakin mennä suht helposti.
Minunkin BMI on 30, mutta en juokse Cooperissa ap:n tavoin 3.6 km. En edes jaksaisi juosta Cooperia. Nuorena hyväkuntoisena juoksin parhaimmillaan 2.5 km.
Olisit nyt vähän selvittänyt etukäteen, mikä on normaali kävelyvauhti ja mikä rivakka keskimäärin. Heti meni hyvä uho pilalle kun et tehnyt taustatyötä kunnolla.