Työtön joka hoitaa lastaan kotona
Miten te muut työttömät, joiden lapset ovat kotihoidossa, onko teillä oikeasti aikaa työnhakuun?Lapsemme on kotihoidossa kun olen työtön ja itseäni stressaa asia kun tuntuu ettei aikaa oman osaamisen kehittämiseen ja työpaikkoihin hakuihin ole niin kuin olisi tarkoitus. Lapsemme on jo 3 vuotias ja hänen kanssaan täytyy tehdä asioita ja mennä päivittäin puistohin jotta näkee muita lapsia.Mielestäni hänen kasvattamisensa ja hänestä huolehtiminen on työtäni, vaikka olen työtön työnhakija ja tarkoitus olisi keskittyä työn hakemiseen.
Täsää tyypillinen päivämme: herään kello 07.00, juon aamukahvin ja pukeudun. Kello 07.30-08.00 lapsi ylös, aamutoimet ja aamupala. Kello 09.00 lähtö kerhoon tai muskariin tai tanssiin, joka alkaa kello 09.30. Kuljemme kävellen varaan matkaan n. 30 min rappusten kävelyineen ja pukemisineen, yleensä n. 1,5 km matkaa. Kerho tms n. kello 10.30-11 asti, jonka jälkeen puistoon ulkoilemaan n kello 12 asti, kotona olemme n. kello 12.30. Sitten päiväruoka n. kello 13.00, päiväunille 13.30-14.00 nukkuu n. 1,5 tuntia eli n kello 15.30 asti. Sillä välin hoidan tiskit, pesen pyykkiä jne syön itse, ja aikaa olla koneella ja katsoa työpaikkoja tms n 30 min. Lapsen herättyä välipala n. kello 16.00 sitten leikkiä yhdessä tms, Pikkukakkonen kello 17.00 ja teen iltaruokaa/valmistelen sen syötäväksi. Mies tulee n. kello 17.00. Vuoropäivinä käymme liikkumassa, minä poljen pyörällä salille ja takaisin, menee n. 1,5 tuntia ja olen kotona 19.30-20.00 riippuen päivästä. Mies antaa iltapalan, laitan nukkumaan n. kello 21.00 ja käyn itse suihkussa tms, joten n. kello 22 eteenpäin olisi aikaa oikeasti työnhakuun. Olen vain usein tosi väsynyt siihen aikaan. Opiskelen myös työväenopistossa espanjaa pari iltaa viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Missä välissä tuossa olis tarkoitus etsiä kokopäiväisesti työtä, kuten olisi kai tarkoitus?
Miten te muut, jotka hoidatte lastanne kotona ja olette työttömiä, koska konkreettisesti etsitte niitä töitä? Milloin soittelette tms kyselette työpaikoista ja hoidatte muita työnahkuun liittyviä asioita?
Viikonloppuna on aikaa mutta silloin on työttömälläkin siivousta jne kauppa-asioita hoidettavana kuten työssäkäyvilläkin.Toki olen silloinkin hakemuksia lähettänyt. En vain pysty kovin hyvin keskittymään kun lapsi on kotona, asumme kaksiossa ja koko ajan tulee joku keskeyttämään.
En laita lastemme hoitoon niin kauan kuin olen työtön, mutta tuntuu että kaipaisi jotain omaa aikaa jolloin saisi vain kirjoitella hakemuksia tms...kuulumme ylimpään maksuluokkaan ja puolipäiväinenkin hoito maksaisi n. 200 e kk, ei ole varaa kun saan vain peruspäivärahaa. Lapsi käy kerran viikossa kunnan kerhossa jossa on itsekseen kello 9.15.11.30, mutta matkoineen ei jää aikaa tuossa välissä kotona työnahkuun kuin 1,5 tuntia, ja myönnän että usein tulee käytettyä osa tuosta ajasta kotitöihin.
Kommentit (91)
Kuule, jos sä haluat laihtua, se onnistuu ilman salilla käyntiä ihan hyvin. Minä olin 95kg ja 158cm pitkä ja laihdutin 40kg PELKÄLLÄ ruokavaliolla.
Läskipallero olin ikävuosina 20-32. Läskiaikoina minulla oli yksi osa-aikainen työ ja kaksi kokopäivätyötä, joista toisessa olin yhteensä kuusi vuotta! Päivääkään en ollut työttömänä.
Sain siis KOLME työpaikkaa vaikka olin kouluttamaton ja Sairaalloinen läski!
Ihan vaan kuule TÖITÄ HAKEMALLA. suoraan vakiduunista toiseen parempipalkkaiseen jopa!
Päätin kuitenkin nyt jo yli kolmekymppisenä ottaa itseäni niskasta kiinni, lähdin opiskelemaan oppisopimuksella ammattia ja laihdutin 40kg vuodessa. Valmistun kesäkuussa ja työpaikkakin on jo valmiina.
Että kyllä se töiden saaminen ja laihtuminenkin onnistuu vallan mainiosti ilman viittä tuntia viikossa salilla.
Viitsisitte nyt vaan ukkos kanssa ymmärtää, että töiden haun takia elämä on nyt vähän erilaista ja harrastukset jää ja mies joutuu vapaallaan lasta ja kotia hoitamaan.
Kun saat töitä saatte viettää vapaanne miten huvittaa ja lapsi pääsee tarhaan. Siivooja siivoaa kämppänne ja lastenvahti hoitaa lapsenne kun rehkitte viikonloput salilla 12h/päivä. Halleluja!
Voihan se olla että tarvitsisit uudelleenkouluttautumista tms. Sitten ei tarvitsisi vuosikausia hakea töitä turhaan. Riippuu tietenkin millä alalla olet.
Kun lapsi on siellä kunnan kerhossa, menet johonkin viereiseen kahvilaan/kirjastoon ja teet siellä hommia. Jää enemmän aikaa, n. 2 tuntia, eikä tule harhauduttua kotitöihin, kun ei ole kotona.
Ja syksyksi haet sitä osa-aikaista pk-paikkaa. Jos kerran kuulutte ylimpään maksuluokkaan, luulisi jostain löytyvän se 170€ päivähoitomaksuun. Jos ei muuten, niin käyt vaikka 2-3 vuoroa kuussa jossain cittarin kassalla tienaamassa sen rahan. 300€ saa tienata ilman että vaikuttaa tukiin. Ja on sitten lapsellakin pk-paikka valmiina, kun löydät työn.
Ei ne salikäynnit välttämättä ole se mistä kannattaa supistaa, kyllä ne pitää mielenkin paremmin virkeänä. Kotityöt ja muut semmoiset voi jättää vähäksi aikaa enemmän miehelle tai tinkiä siisteystasosta.
Vierailija kirjoitti:
Muistelenpa sitä aikaa, kun omat lapseni olivat pieniä n. 3 v ja minä työtön. Vertaan omaa päiväohjelmaani sinun päivääsi:
herään kello 07.00, juon aamukahvin ja pukeudun. Kello 07.30-08.00 lapsi ylös, aamutoimet ja aamupala.
- Siis sinulla menee joka aamu 2 tuntia noihin aamutoimiin, eikä siinä ajassa ole saatu aikaan muuta kuin aamupala ja vaatteet päälle? Meillä herättiin kuudelta, mies lähti töihin, lapset heräsivät sitten kun heräsivät .. . eskari- ja kerhopäivinä herättiinn seitsemältä ja yhdeksältä olivat kerhossa.
Kello 09.00 lähtö kerhoon tai muskariin tai tanssiin, joka alkaa kello 09.30. Kuljemme kävellen varaan matkaan n. 30 min rappusten kävelyineen ja pukemisineen, yleensä n. 1,5 km matkaa. Kerho tms n. kello 10.30-11 asti, jonka jälkeen puistoon ulkoilemaan n kello 12 asti, kotona olemme n. kello 12.30.
- Onko kerhossa välipala vai miten, kun lapsi on muuten ilman ruokaa aamupalasta iltapäivään? Minun lapseni ulkoilivat aikanaan kotona.
Sitten päiväruoka n. kello 13.00, päiväunille 13.30-14.00 nukkuu n. 1,5 tuntia eli n kello 15.30 asti. Sillä välin hoidan tiskit, pesen pyykkiä jne syön itse, ja aikaa olla koneella ja katsoa työpaikkoja tms n 30 min. Lapsen herättyä välipala n. kello 16.00 sitten leikkiä yhdessä tms,
- Lapsihan on jo 3 vuotta, miksi sen ikäinen ei syö itse siten, että sinä voisit syödä samaan aikaan?
Pikkukakkonen kello 17.00 ja teen iltaruokaa/valmistelen sen syötäväksi.
- Miksi sinä et voi tehdä ruokaa ja valmistella sitä yhdessä lapsen kanssa? Niin meillä ennen tehtiin. Ai niin, mutta sinähän kasvatatkin lapsestasi paljon viisaampaa, osaavampaa ja fiksumpaa .... minun lapseni kävi ammattikoulun, ja laittaa nyt teidänkin lapsillenne ruokaa. Mutta on se vaan hyvä puhumaan. Lieneekö luonnonlahjakkuus, kun sen opettamiseen ei ole erikseen panostettu. En minä ole ihan varma, kumpi on lapselle kehittävämpää toimintaa, pikkukakkosen katsominen vai ruuanlaitto äidin kanssa.
Mies tulee n. kello 17.00. Vuoropäivinä käymme liikkumassa, minä poljen pyörällä salille ja takaisin, menee n. 1,5 tuntia ja olen kotona 19.30-20.00 riippuen päivästä. Mies antaa iltapalan, laitan nukkumaan n. kello 21.00 ja käyn itse suihkussa tms, joten n. kello 22 eteenpäin olisi aikaa oikeasti työnhakuun.
- Meneekö sinulla oikeasti joka päivä tunti suihkussa? Tai kaksikin, jos olet kotona klo 20 ja nukkumassa klo 22 sellaisena iltana, kun mies huolehtii lapsen nukkumaan.
Olen vain usein tosi väsynyt siihen aikaan. Opiskelen myös työväenopistossa espanjaa pari iltaa viikossa 1,5 tuntia kerrallaan.
- Eikö työväenopiston lukukausi ole jo loppunut, samoin muskarin? Nyt on sitten enemmän aikaa.
Missäkö välissä olisi aikaa työnhakuun? No vaikka lapsen kerhoaikaan, kun eihän työhakemuksia tarvitse kotona tehdä.
Minä hämmästelen tätä samaa.
Miten 3-v voi olla syömättä klo 13 saakka? Ja nukkua noin myöhään
Miksi äiti ei syö lapsen kanssa? Miten voi pikku hommiin mennä tunteja? Kovin avuttomalta kuulostaa.
Minä tein gradun lapsen päiväunien aikaan kolmessa kuukaudessa. Joka päivä n 1,5 tuntia ja homma eteni
Tein aamulla lounaan tulemaan esim kiehautin keiton ja jätin jälkilämmölle kypsymään jo ennen puistoon lähtöä. Ehdin myös tehdä toisen ruuan neljäksi.
Illat olin myös lasten kanssa. Viikonloppuisin siivottiin yhdessä miehen kanssa
Mutta meninkin töihin melko pian ja silloinkin lapset ja koti on tullut hoidettua
Ehdottomasti: Lapselle lounas klo 11 jälkeen ja sitten päiväunille. Syö lapsen kanssa! Tee lapsen kanssa kotitöitä. Ryhdistäydy nainen!
Voi ap. Nyt on kyse ajan priorisoinnista. Kotitöitä ei tehdä silloin kun lapsi nukkuu tai on kerhossa vaan lasta kannustetaan viihtymään myös itsekseen leikeissä (ei tv:n ääressä) ja sutaistaan sieltä täältä pitkin päivää. Illan ruoan voit tehdä lapsen kanssa ja käyttää pikkukakkosajan työnhakuun. Näistä saat jo päivään vähintään sen 2.5h hakuaikaa (päiväunet + pikku2). Lisäksi vielä illalla tunti-pari vaikka väsyttäisi, mies hoitakoon iltatoimia ja tuskin sullakaan on pakko noin kauan joka ilta omiin iltatoimiin mennä. Ja tokihan sinä syöt yhdessä lapsen kanssa, etkä yksinäsi kun lapsi on nukkumassa. Minkälaista elämänhallintaa olet hänelle opettamassa?
T. 5v: n ja vauvan kotiäiti joka nipistää joka päivästä muutaman tunnin pääsykoeluvuille
Ja mites ap ajatteli hoitaa mahdolliset työhaastettelut, kun ajan käyttö on jo noin ongelmallista? Ja miten ap ajatteli hoitavansa lapsen jos Ta haluaa apn aloittavan heti työt??? Kun ei ole hoitopaikkaa
Ensinnäkin, meidän kaupungissa ei ole ollut mun työttömyysaikana avoimia työpaikkoja kuin ehkä kymmenen vuodessa joihin olen voinut edes hakea, eli kaupan alan tai isännöitsijän töitä joihin mulla on koulutus ja kokemus. Mihinkään provikkajuttuihin tai osa-aikaisiin en voinut hakea koska meillä on kaksoset ja koska mies on töissä, olisi päivähoitomaksut olleet täydet 550€/kk (nythän ne on taas nousseet siitäkin).
Toiseksi, en ole eläissäni lasten kanssa tehnyt noin paljon asioita päivässä, tai noin paljon kotitöitä samana päivänä, mieskin tekee osuutensa niinä päivinä kun ei ole töissä (mies on vuorotyössä)
Sun elämä ap on pelkkää suorittamista, rentodu vähän!
Jos miehesi tulee klo 17 ja käyt salilla 1,5h niin miksi olet kotona vasta klo 20? Mihin se toinen 1,5h uppoaa?
Me vaihdetaan usein miehen kanssa "läpsystä" hoitovuoroa. Eihän sitä mitään ehdi jos joka hommaa valmistelee tunnin. Mikset katso työpaikkoja päivällä ja tee hakemuksia illalla tai toisinpäin? Ja päikkäriaika kannattaa käyttää kokonaan työnhakuun. Kotityöt tekee kyllä 3v:n kanssa. Samalla tulee sitä jutustelua (puheenkehitys jos siitä huolissasi olet). Lapsen on tärkeä saada keksiä leikkejä yksin. Mielikuvitus kehittyy kun saa rauhassa touhuta. Teidän päivärytmi on aika paljon jäljessä päiväkodin rytmistä, sitä ehkä miettisin myös. Päikkärit neljältä heräten on tosi myöhään.