Työtön joka hoitaa lastaan kotona
Miten te muut työttömät, joiden lapset ovat kotihoidossa, onko teillä oikeasti aikaa työnhakuun?Lapsemme on kotihoidossa kun olen työtön ja itseäni stressaa asia kun tuntuu ettei aikaa oman osaamisen kehittämiseen ja työpaikkoihin hakuihin ole niin kuin olisi tarkoitus. Lapsemme on jo 3 vuotias ja hänen kanssaan täytyy tehdä asioita ja mennä päivittäin puistohin jotta näkee muita lapsia.Mielestäni hänen kasvattamisensa ja hänestä huolehtiminen on työtäni, vaikka olen työtön työnhakija ja tarkoitus olisi keskittyä työn hakemiseen.
Täsää tyypillinen päivämme: herään kello 07.00, juon aamukahvin ja pukeudun. Kello 07.30-08.00 lapsi ylös, aamutoimet ja aamupala. Kello 09.00 lähtö kerhoon tai muskariin tai tanssiin, joka alkaa kello 09.30. Kuljemme kävellen varaan matkaan n. 30 min rappusten kävelyineen ja pukemisineen, yleensä n. 1,5 km matkaa. Kerho tms n. kello 10.30-11 asti, jonka jälkeen puistoon ulkoilemaan n kello 12 asti, kotona olemme n. kello 12.30. Sitten päiväruoka n. kello 13.00, päiväunille 13.30-14.00 nukkuu n. 1,5 tuntia eli n kello 15.30 asti. Sillä välin hoidan tiskit, pesen pyykkiä jne syön itse, ja aikaa olla koneella ja katsoa työpaikkoja tms n 30 min. Lapsen herättyä välipala n. kello 16.00 sitten leikkiä yhdessä tms, Pikkukakkonen kello 17.00 ja teen iltaruokaa/valmistelen sen syötäväksi. Mies tulee n. kello 17.00. Vuoropäivinä käymme liikkumassa, minä poljen pyörällä salille ja takaisin, menee n. 1,5 tuntia ja olen kotona 19.30-20.00 riippuen päivästä. Mies antaa iltapalan, laitan nukkumaan n. kello 21.00 ja käyn itse suihkussa tms, joten n. kello 22 eteenpäin olisi aikaa oikeasti työnhakuun. Olen vain usein tosi väsynyt siihen aikaan. Opiskelen myös työväenopistossa espanjaa pari iltaa viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Missä välissä tuossa olis tarkoitus etsiä kokopäiväisesti työtä, kuten olisi kai tarkoitus?
Miten te muut, jotka hoidatte lastanne kotona ja olette työttömiä, koska konkreettisesti etsitte niitä töitä? Milloin soittelette tms kyselette työpaikoista ja hoidatte muita työnahkuun liittyviä asioita?
Viikonloppuna on aikaa mutta silloin on työttömälläkin siivousta jne kauppa-asioita hoidettavana kuten työssäkäyvilläkin.Toki olen silloinkin hakemuksia lähettänyt. En vain pysty kovin hyvin keskittymään kun lapsi on kotona, asumme kaksiossa ja koko ajan tulee joku keskeyttämään.
En laita lastemme hoitoon niin kauan kuin olen työtön, mutta tuntuu että kaipaisi jotain omaa aikaa jolloin saisi vain kirjoitella hakemuksia tms...kuulumme ylimpään maksuluokkaan ja puolipäiväinenkin hoito maksaisi n. 200 e kk, ei ole varaa kun saan vain peruspäivärahaa. Lapsi käy kerran viikossa kunnan kerhossa jossa on itsekseen kello 9.15.11.30, mutta matkoineen ei jää aikaa tuossa välissä kotona työnahkuun kuin 1,5 tuntia, ja myönnän että usein tulee käytettyä osa tuosta ajasta kotitöihin.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niitä etsitään sitten ilta-aikaan. Itse olen monestikin tehnyt koulujuttuja ja kirjoitellut työhakemuksia puoleenyöhön. Eihän sulla ole mikään kiire nousta ylös. Miksi ette sitäpaitsi voi syödä sen lapsen kanssa yhtäaikaa? Nyt menee tuplasti aikaa kun syötte aamupalat ja lounaat erikseen ja sinä istut molempina aikoina pöydässä?
On kiire nousta ylös jotta ehtii kerhoihin tms ajoissa, alkavat yleensä 09.30. Lapsi herää yleensä aikaisin joka tapauksessa.Päivärytmistä on pidettävä kiinni jotta pysyy mukana jotenkin yhteiskunnassa, ihan lapsenkin takia.
Kerroit että heräät tuntia ennen lastasi ja tämänkin ajan käytät johonkin muuhun paitsi työnhakuun. Eli mikä ihmeen kiire?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon työnhaun pitäisi olla tällä hetkellä aika korkealla sun prioriteeteissä? Nyt sen edelle menee lapsen kerhot ja muskarit, päivittäiset pitkät ulkoilut, likapyykit, tiskit, kotityöt, salitreenit ja espanjan kurssi. Ehkä näistä jonkun voisi hetkeksi aikaa jättää vähemmälle ja keskittyä siihen työnhakuun?
Niin, jos luit tekstini, käytän kotitöihin n. 30 min päivässä. Lapsen kanssa on ulkoiltava ja vietävä kerhoihin, en voi laittaa lasta kärsimään ja eristää muusta maailmasta sen vuoksi että olen työtön. Eikö se ole osa lapsen hoitoa että ulkoilee ja tarjoaa muiden lasten seuraa? Käyn salilla 3 krt vko 1,5 tuntia kerrallaan ja espanjan kurssilla pidän yllä osaamistani (toinen äidinkieleni). Iltaisin mies tulee n. kello 17.00 jos ei käy salilla vuorollaan. En pysty kunnolla keskittymään iltaisin kun mies ja lapsi metelöivät, kirjastossa olen ollut mutta menee kiinni kello 20.00. Tuntuu, että kun olen päässyt pienen jutun eteenpäin, täytyy taas keskeyttää. Salilla on käytävä ihan terveyssyistä, mutta miellän sen ihan vapaa-ajakseni kun tapahtuu kello 18-20.00 välissä iltaisin. Monessa työpaikassa täytyy olla hyväkuntoinen nykyään, ja näyttää että huolehtii itsestään.Miellän sen jopa työnhakua edistäväksi asiaksi.
Haluatko töitä? Kuulostaa ettet ole niin hirveän motivoitunut niitä hakemaan; jos näin on niin ehkä siihen on joku syy mitä et itsekään tiedosta? Vai onko työnhakuprosessi sellainen ettei siihen huvittaisi käyttää aikaa/vaivaa tai pelkäätkö saavasi vain kielteisiä vastauksia mikä syö motivaatiota? Koska onhan sulla päivisin paljon kaikkea minkä voi hetkeksi laittaa hollille työnhaun ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niitä etsitään sitten ilta-aikaan. Itse olen monestikin tehnyt koulujuttuja ja kirjoitellut työhakemuksia puoleenyöhön. Eihän sulla ole mikään kiire nousta ylös. Miksi ette sitäpaitsi voi syödä sen lapsen kanssa yhtäaikaa? Nyt menee tuplasti aikaa kun syötte aamupalat ja lounaat erikseen ja sinä istut molempina aikoina pöydässä?
On kiire nousta ylös jotta ehtii kerhoihin tms ajoissa, alkavat yleensä 09.30. Lapsi herää yleensä aikaisin joka tapauksessa.Päivärytmistä on pidettävä kiinni jotta pysyy mukana jotenkin yhteiskunnassa, ihan lapsenkin takia.
Kerroit että heräät tuntia ennen lastasi ja tämänkin ajan käytät johonkin muuhun paitsi työnhakuun. Eli mikä ihmeen kiire?
Herään kello 07.00, juon aamukahvin n. 15 min, keitän puuron, peseydyn ja pukeudun, lapsi herää 07.45-08.00 välissä.Kyllä minulla työssä käydessänikin meni aamutoimiini sen 60 min ja olin silloin lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko töitä? Kuulostaa ettet ole niin hirveän motivoitunut niitä hakemaan; jos näin on niin ehkä siihen on joku syy mitä et itsekään tiedosta? Vai onko työnhakuprosessi sellainen ettei siihen huvittaisi käyttää aikaa/vaivaa tai pelkäätkö saavasi vain kielteisiä vastauksia mikä syö motivaatiota? Koska onhan sulla päivisin paljon kaikkea minkä voi hetkeksi laittaa hollille työnhaun ajaksi.
Kerro, minkä jätän pois jos tarkoitat päivää etkä iltaa?
Asutte kaksiossa ja silti menee noin paljon aikaa kotitöihin? Ei kai viikonloppuna nyt koko aikaa mene siihen ja kaupassakäynteihin?
1. Priorisointi
2. Organisointi
Noita tarvitset. Koti saa luvan olla vähemmän tiptop nyt kun sinä haet töitä. Kaikkeen ei voi panostaa. Tee toisenlainen CV jota ei tarvitse päivittää joka hakemukseen, se työhakemus itsessään on paljon tärkeämpi joka vaatii profilointia, mutta sekin nopeuttaa kun tietää ainakin päässään kaavan millä hakemus rakennetaan. Ja selvittele yritysten taustoja vasta sitten kun saat kutsun haastatteluun. Hakemuksen ei tarvitse olla pitkä, puoli sivua riittää. Minäkin kotona 1v. pojan kanssa ja vaikka luen nyt pääsykokeeseen, teen myös kaksi työhakemusta viikossa, teen omia sivubisneksiäni joista ansaitsen vähän taskurahaa, niin ehdin silti myös pitää kotini järjestyksessä, kokata ja jopa hoitaa poikaa (ja koiraa) rakkaudella. Poika nukkuu yhteensä päiväunia n. 3-4 tuntia päivässä. Ei sitä lasta ihan oikeasti kannata koko aikaa viihdyttää! Selität tuon ikäiselle että nyt on näin - sinun täytyy tehdä työhakemuksia, pojan on keksittävä omia leikkejään vaikka legoilla sen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönsit lopussa itsekin että käytät saataville olevan ajan useimmiten kotitöihin kuin työnhakuun. Siinä se sinun ongelmasi.
Päivässä käytän 30 min kun hoidan tiskit ja pyykkejä, kerran viikossa lapsi kerhossa jolloin haen työpaikkoja ja jos ehdin laitan hakemuksen. Tuntuu vain, että tuossa 1,5 tunnissa joka on kerran viikossa aikaa, ei ole tarpeeksi kun keskittyneesti etsin yrityksen taustatietoja, teen hakemuksen ja muokkaan cv:n siihen menee itseltäni monta tuntia.Eikö työnahkuun ole tarkoitus käyttää se koko päivä?
On. Mutta tällä hetkellä sinä hoidat lasta ja kotia kokopäiväisesti. Nämä ovat valintoja.
Niin, pakkohan se on lasta hoitaa jos hän on kotona kanssani, eikö? 200 euroa on iso raha siitä että veisin lapsen virikehoitoon päivittäin. Ja käsittääkseni se on useimpien mielestä väärin, kun on työtön, täytyy tehdä edes jotain hyödyllistä,edes hoitaa lapsensa? Näin ajattelen itsekin... Sen vuoksi kyselen vinkkejä, kun tämä on yleistä nykyään, miten muut hoitavat työnhakunsa kun hoitavat lastaan kotona?
Mutta tarvitseeko kolmevuotiaskin vielä jatkuvaa paijaamista ja hoitamista? Meillä lapsi leikki itsenäisesti aika ison osan ajasta ja katsoi esim. tv:tä välillä. Toki ulkoiltiin päivittäin, muttei siihen nyt koko päivää mennyt.
Jos ulkoilemme vain kotipihassa, ei näe muita lapsia ollenkaan. Jos olen esim. vuoden työtön, taantuu ja jää jälkeen ikäisistään jos teemme kuten sinä: pikaulkoilu ja kotiin yksin tvtä katsomaan tai leikkimään yksin. Pihassamme ei asu muita lapsiperheitä joten ei ole leikkiseuraa, pakko mennä puistoon. Helpommalla pääsisin, jos ulkoilu hoituisi kotipihassaa. Lapsemme on ollut kotihoidossa koko elämänsä joten tunnen että olen vastuussa myös sosiaalisten taitojen kehittymisestä.
Päivälliseksi teet isomman annoksen, jota syötte seuraavana päivänä lounaaksi. Pyykit koneeseen aamulla ensimmäiseksi, kone pyörii aamupalojen jne ajan ja pyykki on valmista ripustettavaksi ennen kerhoonlähtöä. Syöt yhdessä lapsen kanssa, yhteinen ruokahetki on ihan yhtä tärkeä juttu kuin leikkituokiokin. Iltaisin ja päiväuniajalla keskityt työnhakuun. Anna lapsen "tylsistyä" ja huomaat, että keksii kyllä tekemistä ilman äitiäkin. Meillä 1,5-vuotiaskin tyhjentelee tiskikonetta innoissaan (aika usein lattialle), opeta siis lapsesi myös osallistumaan kotitöihin, nekin ovat yhteistä aikaa. Ulkoilusta en minäkään tinkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon työnhaun pitäisi olla tällä hetkellä aika korkealla sun prioriteeteissä? Nyt sen edelle menee lapsen kerhot ja muskarit, päivittäiset pitkät ulkoilut, likapyykit, tiskit, kotityöt, salitreenit ja espanjan kurssi. Ehkä näistä jonkun voisi hetkeksi aikaa jättää vähemmälle ja keskittyä siihen työnhakuun?
Niin, jos luit tekstini, käytän kotitöihin n. 30 min päivässä. Lapsen kanssa on ulkoiltava ja vietävä kerhoihin, en voi laittaa lasta kärsimään ja eristää muusta maailmasta sen vuoksi että olen työtön. Eikö se ole osa lapsen hoitoa että ulkoilee ja tarjoaa muiden lasten seuraa? Käyn salilla 3 krt vko 1,5 tuntia kerrallaan ja espanjan kurssilla pidän yllä osaamistani (toinen äidinkieleni). Iltaisin mies tulee n. kello 17.00 jos ei käy salilla vuorollaan. En pysty kunnolla keskittymään iltaisin kun mies ja lapsi metelöivät, kirjastossa olen ollut mutta menee kiinni kello 20.00. Tuntuu, että kun olen päässyt pienen jutun eteenpäin, täytyy taas keskeyttää. Salilla on käytävä ihan terveyssyistä, mutta miellän sen ihan vapaa-ajakseni kun tapahtuu kello 18-20.00 välissä iltaisin. Monessa työpaikassa täytyy olla hyväkuntoinen nykyään, ja näyttää että huolehtii itsestään.Miellän sen jopa työnhakua edistäväksi asiaksi.
Selitä asiat itsellesi ihan miten haluat, mutta fakta on se, että jos haluat töitä niin siihen työnhakuun on kyllä myöskin panostettava. Jos haluat jollain työväenopiston kurssilla kehittää äidinkieltäsi (???? äidinkielen ei pitäisi kyllä helpolla unohtua, vaikka olisi vuosiakin käyttämättä sitä) niin mikäs siinä, mutta älä sitten valita ettei ole aikaa hakea töitä. Lisäksi tuo vapaa-aika: sinä käytät tällä hetkellä sen "työssäoloaikasi" lapsen ja kodinhoitoon, jolloin työnhakua pitäisi sitten tehdä vapaa-ajalla. Vapaa-ajan käytät kuitenkin salitreeniin ym. kaikkeen muuhun.
Sen pyykkikoneen päälle laittamiseen menee 20s ja narulle laittamiseen 2min. Syömiseen 5min. Tiskaamiseen 3min. Ja niissä kerhoissa ym ei tod tarvitse joka ikinen arkipäivä ravata. Voi olla sellaisia päiviä että sinä ulkoilutat ja ravuutat lastasi 1xc ja mies sitten kotiuduttuaan toisen kerran. Eikä siihenkään kuole jos ei joka päivä ulkoile lainkaan, toki se hyväksi on mutta silti. Ja 3v menee iltaisin aikaisin nukkumaan, yleensä ainakin, sen jälk ehtii myöskin koneilla.
T. Äitix2 joka oli kotiäitinä liki 6v putkeen ja ollut on/off-tyyliin paljonkin työttömänä, tosin nyt vakityö.
Vierailija kirjoitti:
Asutte kaksiossa ja silti menee noin paljon aikaa kotitöihin? Ei kai viikonloppuna nyt koko aikaa mene siihen ja kaupassakäynteihin?
1. Priorisointi
2. Organisointi
Noita tarvitset. Koti saa luvan olla vähemmän tiptop nyt kun sinä haet töitä. Kaikkeen ei voi panostaa. Tee toisenlainen CV jota ei tarvitse päivittää joka hakemukseen, se työhakemus itsessään on paljon tärkeämpi joka vaatii profilointia, mutta sekin nopeuttaa kun tietää ainakin päässään kaavan millä hakemus rakennetaan. Ja selvittele yritysten taustoja vasta sitten kun saat kutsun haastatteluun. Hakemuksen ei tarvitse olla pitkä, puoli sivua riittää. Minäkin kotona 1v. pojan kanssa ja vaikka luen nyt pääsykokeeseen, teen myös kaksi työhakemusta viikossa, teen omia sivubisneksiäni joista ansaitsen vähän taskurahaa, niin ehdin silti myös pitää kotini järjestyksessä, kokata ja jopa hoitaa poikaa (ja koiraa) rakkaudella. Poika nukkuu yhteensä päiväunia n. 3-4 tuntia päivässä. Ei sitä lasta ihan oikeasti kannata koko aikaa viihdyttää! Selität tuon ikäiselle että nyt on näin - sinun täytyy tehdä työhakemuksia, pojan on keksittävä omia leikkejään vaikka legoilla sen aikaa.
Hei sulla on 1 vuotias, itsellä 3 vuotias. Jos pidät lapsesi kotihoidossa 2 vuotta eteenpäin, katsotaan sitten uudelleen miten lapsesi on kehittynyt jos et käy hänen kanssaan kerhoissa tai muissa paikoissa joissa näkee muita lapsia. Kotona hoidettavan vanhemmat ovat vastuussa puheenkehityksestäkin, lapselle on luettava, askarreltava jotta oppii kädentaitoja jne monia asioita mitkä muut lapset oppivat päiväkodissa. Kyllä minäkin opiskelin kun lapsi oli 1 v, nyt ei ole enää aikaa kun päivärytmi on organisoidumpi.
Kotityöt voit huoletta jättää vähemmälle huomiolle. Jonain päivinä ei varmastikaan tarvitse ulkoilla niin paljon; sitä nopeamminhan lapsi saa sitä seuraa ja virikkeitä mitä nopeammin pääset töihin ja lapsi päiväkotiin. Ei ole helppoa hakea samaan aikaan töitä ja hoitaa lasta mutta jos hellität vaikka niistä kotitöistä ja jokapäiväisestä ruoanlaitosta niin on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönsit lopussa itsekin että käytät saataville olevan ajan useimmiten kotitöihin kuin työnhakuun. Siinä se sinun ongelmasi.
Päivässä käytän 30 min kun hoidan tiskit ja pyykkejä, kerran viikossa lapsi kerhossa jolloin haen työpaikkoja ja jos ehdin laitan hakemuksen. Tuntuu vain, että tuossa 1,5 tunnissa joka on kerran viikossa aikaa, ei ole tarpeeksi kun keskittyneesti etsin yrityksen taustatietoja, teen hakemuksen ja muokkaan cv:n siihen menee itseltäni monta tuntia.Eikö työnahkuun ole tarkoitus käyttää se koko päivä?
On. Mutta tällä hetkellä sinä hoidat lasta ja kotia kokopäiväisesti. Nämä ovat valintoja.
Niin, pakkohan se on lasta hoitaa jos hän on kotona kanssani, eikö? 200 euroa on iso raha siitä että veisin lapsen virikehoitoon päivittäin. Ja käsittääkseni se on useimpien mielestä väärin, kun on työtön, täytyy tehdä edes jotain hyödyllistä,edes hoitaa lapsensa? Näin ajattelen itsekin... Sen vuoksi kyselen vinkkejä, kun tämä on yleistä nykyään, miten muut hoitavat työnhakunsa kun hoitavat lastaan kotona?
Mutta tarvitseeko kolmevuotiaskin vielä jatkuvaa paijaamista ja hoitamista? Meillä lapsi leikki itsenäisesti aika ison osan ajasta ja katsoi esim. tv:tä välillä. Toki ulkoiltiin päivittäin, muttei siihen nyt koko päivää mennyt.
Jos ulkoilemme vain kotipihassa, ei näe muita lapsia ollenkaan. Jos olen esim. vuoden työtön, taantuu ja jää jälkeen ikäisistään jos teemme kuten sinä: pikaulkoilu ja kotiin yksin tvtä katsomaan tai leikkimään yksin. Pihassamme ei asu muita lapsiperheitä joten ei ole leikkiseuraa, pakko mennä puistoon. Helpommalla pääsisin, jos ulkoilu hoituisi kotipihassaa. Lapsemme on ollut kotihoidossa koko elämänsä joten tunnen että olen vastuussa myös sosiaalisten taitojen kehittymisestä.
Omaa saamattomuuttasi sinä tuolla selität, et mitään muuta. Se lapsi käy siin päivittäin jossain kerhossa/muskarissa jne. ja tämän lisäksi sitten pitäisi olla vielä monta tuntia puistossakin, ettei vaan taannu ja jää ikäisistään jälkeen...
Ihan rehellisesti sanottuna, en tällä hetkellä pahemmin käytä aikaa työn hakuun. Jäin juuri kotihoidontuelta työttömäksi ja suunnitelmissa olisi, että lapsi aloittaa osa-aika hoidossa syksyllä. Mulla on työpätkä sovittuna kesälle (jolloin isä pitää viimeiset isyyslomansa), joten juuri nyt en oikeen pystyisi aloittamaan muita töitä. Käyn kyllä pari kertaa viikossa päikkäriaikaan katsomassa avoimet paikat, jos löytyisi jotain syksylle. Eipä ole näkynyt. Sitten kun lapsi menee osa-aikahoitoon (15-20h/vko), alan aktiivisemmin etsimään töitä ja soittelemaan vanhoihin työpaikkoihin jne. Tulee lapsellekin samalla pehmeä lasku hoitoon.
Tiedän että töitä voi hakea "lapsi kainalossa" mutta jos oikeasti aikoo saada tulosta, hommaan pitää panostaa tosissaan. Joten minusta osa-aíkahoito on hyvä tässä tilanteessa. Ja kun se hoitopaikka on valmiina, pystyy tarvittaessa aloittamaan nopeasti.
2v:n työtön äiti
7.00 herää
Hae töitä.
8.00 lapsi herää, laita puuro mikroon ja lapsen eteen, kun lapsi syö, vedä vaatteet päälle ja juo kahvi/syö jotain.
8.30 pue lapsi, vessahommia yms.
9.00 lähtekää puistoilemaan, käykää kaupassa jos tarttee.
11.00 kotona lämmitätte jääkaapista makaroonilaatikkoa. Syökää.
11.30 yhdessä siivoatte ja pyykit koneeseen.
12.00 lapsi päikkäreille ja äiti työnhakuun.
13.30 lapsi herää, jääkaapista välipalaa.
14.00 lapsi leikkii omatoimisesti, äiti etsii töitä.
15.00 lapsi katsoo lastenohjelman, äiti hakee töitä.
15.30 lapsi piirtää tai askartelee, äiti hakee töitä.
16.15 yhdessä suihkuun ja vesileikkejä.
17.00 isi tulee kotiin, perhe syö yhdessä makaroonilootaa.
17.30 isi leikkii lapsen kanssa ja vahtii lasta omien hommiensa ohessa, äiti ettii töitä.
18.30 isi antaa iltapalan ja laittaa nukkumaan, äiti käy peittelemässä ja jatkaa työnhakua.
Siinä sulle uusi uljas päiväohjelma. Isin vapaapäivinä etsit koko päivän töitä ja isi hoitaa lapsen ja käy kaupoilla ja tekee ruokaa pakkaseen ja jääkaappiin tuleviksi päiviksi.
Voi tsiisus mihin sitä aikaa niin paljon tarvitaan työnhakuun? Tein yksilta kunnon cv:n katoin mollista kiinostavia avoimia työpaikkoja, tein hakemuksen kolmeen paikkaan, kahteen haastatteluun pääsin (mies teki lyhyemmän päivän) ja san työpaikan. Lapset 3v ja 1,5v
Eli avainsana:hyvä cv pohja.
Miten aloittajalla on aikaa kirjoittaa tänne, kun työhakemukseen menee about saman verran aikaa? Minulla ei ollut tukiverkkoja, lapsi joka vaati aivan kaiken huomion, ja silti minä vain päätin että heti kun on muilta askareilta aikaa, täytän aina yhden hakemuksen. Helppoa, kun on valmis cv tiedostona!
Ei kai teillä koko viikonloppua mene siivoiluihin, kauppa-asioihin jne.? Silloinhan sulla olisi kaksi kokonaista päivää aikaa panostaa työnhakuun kun isä hoitaa lasta ja kotia.
Vierailija kirjoitti:
Eikös miehellä ole pari vapaapäivää viikossa? Hän varmaan voi hoitaa silloin lapsen ja kauppajutut sekä kodinhoidon, että saat siitä jo kaksi päivää työnhakuun.
Jätä käymättä salilla. Säästät aikaa ja rahaa (rahapulaakin valitit). Käy suihkussa päivällä lapsen kanssa, säästät illasta suihkun verran aikaa.
Tee kerralla viikon ruuat, säästät monta tuntia kun päivisin jää ruuanlaitto pois.
Laita lapsi itsekseen leikkimään päivisin niin voit hakea töitä kaikki ne tunnit, mitkä nyt leikität lasta.
Mitä nopeammin saat töitä, sitä nopeammin saat lapsen tarhaan, jossa sen ei sitten tartte yksin sisällä leikkiä kun äiti hakee töitä (jos nyt kohta vingut siitä, että lapsen pitää saada päivisin virikkeitä eikä leikkiä yksin kun äiti istuu koneella töitä ettimässä).
En leikitä lasta vaan mahdollistan muiden lasten seuran... Mielestäni työttömälläkin on oikeus pitää huolta kunnostaan sen 1,5 h x 3 krt vko kun se tapahtuu iltaisin. Pitäisi olla ihan työttömän velvollisuus mielestäni, muuten ei ole työkykyinen.
Olisi mukavaa kuulla mielipiteitä sellaisilta joilla on itsellään suunnilleen samanikäinen jolla ei ole sisaruksia (ei siis leikkikavereita kotona), ja joiden lapsi on ollut aina kotihoidossa.Teettekö kuten tässä ketjussa neuvotaan, eli jätätte lapsen itsekseen leikkimään tai jätätte ruudun ääreen?