Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön joka hoitaa lastaan kotona

Vierailija
04.05.2016 |

Miten te muut työttömät, joiden lapset ovat kotihoidossa, onko teillä oikeasti aikaa työnhakuun?Lapsemme on kotihoidossa kun olen työtön ja itseäni stressaa asia kun tuntuu ettei aikaa oman osaamisen kehittämiseen ja työpaikkoihin hakuihin ole niin kuin olisi tarkoitus. Lapsemme on jo 3 vuotias ja hänen kanssaan täytyy tehdä asioita ja mennä päivittäin puistohin jotta näkee muita lapsia.Mielestäni hänen kasvattamisensa ja hänestä huolehtiminen on työtäni, vaikka olen työtön työnhakija ja tarkoitus olisi keskittyä työn hakemiseen.

Täsää tyypillinen päivämme: herään kello 07.00, juon aamukahvin ja pukeudun. Kello 07.30-08.00 lapsi ylös, aamutoimet ja aamupala. Kello 09.00 lähtö kerhoon tai muskariin tai tanssiin, joka alkaa kello 09.30. Kuljemme kävellen varaan matkaan n. 30 min rappusten kävelyineen ja pukemisineen, yleensä n. 1,5 km matkaa. Kerho tms n. kello 10.30-11 asti, jonka jälkeen puistoon ulkoilemaan n kello 12 asti, kotona olemme n. kello 12.30. Sitten päiväruoka n. kello 13.00, päiväunille 13.30-14.00 nukkuu n. 1,5 tuntia eli n kello 15.30 asti. Sillä välin hoidan tiskit, pesen pyykkiä jne syön itse, ja aikaa olla koneella ja katsoa työpaikkoja tms n 30 min. Lapsen herättyä välipala n. kello 16.00 sitten leikkiä yhdessä tms, Pikkukakkonen kello 17.00 ja teen iltaruokaa/valmistelen sen syötäväksi. Mies tulee n. kello 17.00. Vuoropäivinä käymme liikkumassa, minä poljen pyörällä salille ja takaisin, menee n. 1,5 tuntia ja olen kotona 19.30-20.00 riippuen päivästä. Mies antaa iltapalan, laitan nukkumaan n. kello 21.00 ja käyn itse suihkussa tms, joten n. kello 22 eteenpäin olisi aikaa oikeasti työnhakuun. Olen vain usein tosi väsynyt siihen aikaan. Opiskelen myös työväenopistossa espanjaa pari iltaa viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Missä välissä tuossa olis tarkoitus etsiä kokopäiväisesti työtä, kuten olisi kai tarkoitus?

Miten te muut, jotka hoidatte lastanne kotona ja olette työttömiä, koska konkreettisesti etsitte niitä töitä? Milloin soittelette tms kyselette työpaikoista ja hoidatte muita työnahkuun liittyviä asioita?

Viikonloppuna on aikaa mutta silloin on työttömälläkin siivousta jne kauppa-asioita hoidettavana kuten työssäkäyvilläkin.Toki olen silloinkin hakemuksia lähettänyt. En vain pysty kovin hyvin keskittymään kun lapsi on kotona, asumme kaksiossa ja koko ajan tulee joku keskeyttämään.

En laita lastemme hoitoon niin kauan kuin olen työtön, mutta tuntuu että kaipaisi jotain omaa aikaa jolloin saisi vain kirjoitella hakemuksia tms...kuulumme ylimpään maksuluokkaan ja puolipäiväinenkin hoito maksaisi n. 200 e kk, ei ole varaa kun saan vain peruspäivärahaa. Lapsi käy kerran viikossa kunnan kerhossa jossa on itsekseen kello 9.15.11.30, mutta matkoineen ei jää aikaa tuossa välissä kotona työnahkuun kuin 1,5 tuntia, ja myönnän että usein tulee käytettyä osa tuosta ajasta kotitöihin.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haen töitä ja olen kahden lapsen, 3,5 v ja 8 kk, kanssa kotona. Tiukkaahan se tekee..Turvallisuussyistä 8 kk vaatii vahtimista ja isompi ei nuku enää päivällä ollenkaan. Vauvan yöheräilyjen kanssa olen aika väsynyt kun esikoinen herää kuitenkin jo noin klo 7.

Joskus annan isommalle iPadin kun vauva nukkuu, toisinaan mies hoitaa iltaisin ja viikonloppuisin. Katson lasten kanssa paikat valmiiksi, ja kun mies tulee teen varsinaisen hakemuksen. Enempää en osaa antaa neuvoja 😕Omaa aikaa ei ole, muuta kuin 2 krt viikossa salilla. Olen muuten tosi paljon vain kotona, joten pakko välillä päästä pois. Samoin selkä sanoo nopeasti ei ilman jumppaa, joten salista en luovu.

Ehkä 4-5 työpaikkaa olen saanut haettua viikossa. Vaikka kuinka yrittää niin kroppa ja aivot vaan sanoo ei jossain vaiheessa. Tsemppiä!

Vierailija
42/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät pois salikäynnit, kerhot, muskarit, kielikurssit niin saat niistä sen 200€ ja lapsen hoitoon.

Ongelmasi on ratkaistu ja lapsi ei taannu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aloittajalla on aikaa kirjoittaa tänne, kun työhakemukseen menee about saman verran aikaa? Minulla ei ollut tukiverkkoja, lapsi joka vaati aivan kaiken huomion, ja silti minä vain päätin että heti kun on muilta askareilta aikaa, täytän aina yhden hakemuksen. Helppoa, kun on valmis cv tiedostona!

Millaisen cover letterin teit? Minkä ikäinen lapsi? Lähetin äsken CV:n mutta se on vääränlainen haettavaan työpaikkaan. Halusin kirjoittaa, kun olen usein miettinyt tätä ja kysellä vinkkejä ja varmistusta mitä teen väärin, nyt olenkin saanut muutamia hyviä neuvoja. Täytyy viettää huominen sisällä ja jättää liikuntakeho välistä. On meillä onneksi Mtv3 Junior :)

Vierailija
44/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös miehellä ole pari vapaapäivää viikossa? Hän varmaan voi hoitaa silloin lapsen ja kauppajutut sekä kodinhoidon, että saat siitä jo kaksi päivää työnhakuun.

Jätä käymättä salilla. Säästät aikaa ja rahaa (rahapulaakin valitit). Käy suihkussa päivällä lapsen kanssa, säästät illasta suihkun verran aikaa.

Tee kerralla viikon ruuat, säästät monta tuntia kun päivisin jää ruuanlaitto pois.

Laita lapsi itsekseen leikkimään päivisin niin voit hakea töitä kaikki ne tunnit, mitkä nyt leikität lasta.

Mitä nopeammin saat töitä, sitä nopeammin saat lapsen tarhaan, jossa sen ei sitten tartte yksin sisällä leikkiä kun äiti hakee töitä (jos nyt kohta vingut siitä, että lapsen pitää saada päivisin virikkeitä eikä leikkiä yksin kun äiti istuu koneella töitä ettimässä).

En leikitä lasta vaan mahdollistan muiden lasten seuran... Mielestäni työttömälläkin on oikeus pitää huolta kunnostaan sen 1,5 h x 3 krt vko kun se tapahtuu iltaisin. Pitäisi olla ihan työttömän velvollisuus mielestäni, muuten ei ole työkykyinen.

Olisi mukavaa kuulla mielipiteitä sellaisilta joilla on itsellään suunnilleen samanikäinen jolla ei ole sisaruksia (ei siis leikkikavereita kotona), ja joiden lapsi on ollut aina kotihoidossa.Teettekö kuten tässä ketjussa neuvotaan, eli jätätte lapsen itsekseen leikkimään tai jätätte ruudun ääreen? 

Tottakai sulla on oikeus vaikka mihin, mutta romahtaako se sun työkuntosi ja äidinkielentaitosi olennaisesti jos pidät salitreenistä ja espanjankurssista taukoa vaikka kuukauden ja korvaat ne pikaisella iltalenkillä ja espanjankielisen radion kuuntelemisella aamupalan yhteydessä? Mitä useamman työhakemuksen ehdit tehdä, sitä todennäköisemmin pääset nopeasti työelämään.

Vierailija
45/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätät pois salikäynnit, kerhot, muskarit, kielikurssit niin saat niistä sen 200€ ja lapsen hoitoon.

Ongelmasi on ratkaistu ja lapsi ei taannu.

Sali 20 e kk,muskari 40+40 e 6 kk, kielikurssi 20 e 6 kk. Ei ihan 200 e edes yhteensä saati kuukaudessa.Muut kerhot ovat ilmaisia. Voi kun voisinkin luottaa siihen ettei mitään virikkeitä tarvita, surettaa vaan lapsen puolesta se että on aina yksinään täällä kotona ja kotipihassa. Ehkä en ajattelisi näin, jos lapsi olisi tässä välissä ollut hoidossa mutta on ollut aina kotona. Pelkään että jos emme käy missään, ja saankin työn, lapsi ei sopeudu kun on ollut vain äidin kanssa eikä viettänyt aikaa muiden lasten seurassa.

Vierailija
46/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole salilla käynyt ja olen kyllä työkuntoinen :D

Sunkin kannattais käyttää toi 4,5h viikossa mielummin siihen työnhakuun.

Kato se on ihan sama kuinka kiree pylly sulla on tulevaa duunias varten jos et pyllyn huoltamiselta kerkee koskaan sitä duunia hakea 😂

Vierailija
47/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa että sä olet ollut aika pitkään kotona (oletko hoitanut lasta koko 3 vuotta kotona). Mulle ei-töissäoleminen oli ainakin sellainen poikkeustilanne, että jätin kyllä salillakäymisen ym. harrastamisen ihan reippaasti vähemmälle työttömänä ollessani.

Vierailija
48/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös miehellä ole pari vapaapäivää viikossa? Hän varmaan voi hoitaa silloin lapsen ja kauppajutut sekä kodinhoidon, että saat siitä jo kaksi päivää työnhakuun.

Jätä käymättä salilla. Säästät aikaa ja rahaa (rahapulaakin valitit). Käy suihkussa päivällä lapsen kanssa, säästät illasta suihkun verran aikaa.

Tee kerralla viikon ruuat, säästät monta tuntia kun päivisin jää ruuanlaitto pois.

Laita lapsi itsekseen leikkimään päivisin niin voit hakea töitä kaikki ne tunnit, mitkä nyt leikität lasta.

Mitä nopeammin saat töitä, sitä nopeammin saat lapsen tarhaan, jossa sen ei sitten tartte yksin sisällä leikkiä kun äiti hakee töitä (jos nyt kohta vingut siitä, että lapsen pitää saada päivisin virikkeitä eikä leikkiä yksin kun äiti istuu koneella töitä ettimässä).

En leikitä lasta vaan mahdollistan muiden lasten seuran... Mielestäni työttömälläkin on oikeus pitää huolta kunnostaan sen 1,5 h x 3 krt vko kun se tapahtuu iltaisin. Pitäisi olla ihan työttömän velvollisuus mielestäni, muuten ei ole työkykyinen.

Olisi mukavaa kuulla mielipiteitä sellaisilta joilla on itsellään suunnilleen samanikäinen jolla ei ole sisaruksia (ei siis leikkikavereita kotona), ja joiden lapsi on ollut aina kotihoidossa.Teettekö kuten tässä ketjussa neuvotaan, eli jätätte lapsen itsekseen leikkimään tai jätätte ruudun ääreen? 

Tottakai sulla on oikeus vaikka mihin, mutta romahtaako se sun työkuntosi ja äidinkielentaitosi olennaisesti jos pidät salitreenistä ja espanjankurssista taukoa vaikka kuukauden ja korvaat ne pikaisella iltalenkillä ja espanjankielisen radion kuuntelemisella aamupalan yhteydessä? Mitä useamman työhakemuksen ehdit tehdä, sitä todennäköisemmin pääset nopeasti työelämään.

No,olen ollut 20 kg painavampi vielä vuosi sitten ja vieläkin ylipainoinen. Tarvitsen liikuntaa etten liho taas, silloin en saa ainakaan töitä.Kyllä se ulkonäkö vaikuttaa, varsinkin kun olin todella lihava. Se espanjan kurssi on työkkärinkin hyväksymä, ja heidän mielestään hyvä ja osaamista kehittävä asia. Toki loppuu tällä viikolla kesän ajaksi. En usko työllistyväni nopeasti, joten ajattelen lapsen hyvinvointia ja osaamiseni ja työkyvyn ylläpitoa pitkällä tähtäimellä. Jos olen esim. seuraavt 2 vuotta työtön, pakko ajatella edes lapsen parasta. 

Vierailija
49/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa että sä olet ollut aika pitkään kotona (oletko hoitanut lasta koko 3 vuotta kotona). Mulle ei-töissäoleminen oli ainakin sellainen poikkeustilanne, että jätin kyllä salillakäymisen ym. harrastamisen ihan reippaasti vähemmälle työttömänä ollessani.

Joo, sain kotihoidontukea 350 e kk huhtikuuhun asti,hoidin siis 3 vuotiaaksi sillä, nyt saan peruspäivärahaa joten tulot nousivat 200 e kk.

Vierailija
50/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kuten muutkin uusavuttomat juntit ja tee lisää kakaroita ni voit olla äippälomalla koko loppuelämäsi!

Vierailija
51/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullaon pipo liian kireällä.

Vierailija
52/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kato se on ihan sama kuinka kiree pylly sulla on tulevaa duunias varten jos et pyllyn huoltamiselta kerkee koskaan sitä duunia hakea 😂

Minä olin ja olen vieläkin ylipainoinen... eri asia jos olet hoikka alunperinkin.Ei se salilla käynti ole se ongelma, varsinkin kun silloin illalla kello 18-19.30 on lapsen ruoka- ja leikkiaika joten en pysty sillon kotona työnahkuun keskittymään. En tiedä onko minulla jokin häiriö tms kun en vaan pysty keskittymään hyvin jos lapsi metelöi ja tulee koko ajan keskeyttämään.

Vierailija
53/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No,olen ollut 20 kg painavampi vielä vuosi sitten ja vieläkin ylipainoinen. Tarvitsen liikuntaa etten liho taas, silloin en saa ainakaan töitä.Kyllä se ulkonäkö vaikuttaa, varsinkin kun olin todella lihava. Se espanjan kurssi on työkkärinkin hyväksymä, ja heidän mielestään hyvä ja osaamista kehittävä asia. Toki loppuu tällä viikolla kesän ajaksi. En usko työllistyväni nopeasti, joten ajattelen lapsen hyvinvointia ja osaamiseni ja työkyvyn ylläpitoa pitkällä tähtäimellä. Jos olen esim. seuraavt 2 vuotta työtön, pakko ajatella edes lapsen parasta. 

Hyvä luoja nainen, ajattele omilla aivoillasi! Siis että kun työkkärit täti on kerran sanonut sulle, niin käyt sitten työkkärin kurssia äidinkielestäsi???

Kuukauden tauko kaikesta harrastamisesta ja täysi panostus työnhakuun ei vaikuta millään muotoa sun kiloihin tai kielitaitoon.

Vierailija
54/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin olet pyörinyt 1,5 tuntia tällä palstalla mutta valitat ettei ole aikaa työnhakuun?

Vierailija
55/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin ja olen vieläkin ylipainoinen... eri asia jos olet hoikka alunperinkin.Ei se salilla käynti ole se ongelma, varsinkin kun silloin illalla kello 18-19.30 on lapsen ruoka- ja leikkiaika joten en pysty sillon kotona työnahkuun keskittymään. En tiedä onko minulla jokin häiriö tms kun en vaan pysty keskittymään hyvin jos lapsi metelöi ja tulee koko ajan keskeyttämään.

No viikonloppuna sitten kun isä hoitaa lapsen, kodin ja kauppa-asiat.

Vierailija
56/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää yhtäaikaa, tehkää kotityöt yhdessä, että ehdit hakea töitä päikkäreiden aikaan. Pikku kakkosen 3-vuotias voi myös itsekseen katsoa, ei sinun tarvitse silloin vieressä istua. Mutta ihana, että haluat olla niin paljon läsnä lapsesi elämässä, mutta ei hän siitä rikki mene, vaikka joskus yksin leikkiikin - se kehittää mielikuvitusta!

Vierailija
57/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7.00 herää

Hae töitä.

8.00 lapsi herää, laita puuro mikroon ja lapsen eteen, kun lapsi syö, vedä vaatteet päälle ja juo kahvi/syö jotain.

8.30 pue lapsi, vessahommia yms.

9.00 lähtekää puistoilemaan, käykää kaupassa jos tarttee.

11.00 kotona lämmitätte jääkaapista makaroonilaatikkoa. Syökää.

11.30 yhdessä siivoatte ja pyykit koneeseen.

12.00 lapsi päikkäreille ja äiti työnhakuun.

13.30 lapsi herää, jääkaapista välipalaa.

14.00 lapsi leikkii omatoimisesti, äiti etsii töitä.

15.00 lapsi katsoo lastenohjelman, äiti hakee töitä.

15.30 lapsi piirtää tai askartelee, äiti hakee töitä.

16.15 yhdessä suihkuun ja vesileikkejä.

17.00 isi tulee kotiin, perhe syö yhdessä makaroonilootaa.

17.30 isi leikkii lapsen kanssa ja vahtii lasta omien hommiensa ohessa, äiti ettii töitä.

18.30 isi antaa iltapalan ja laittaa nukkumaan, äiti käy peittelemässä ja jatkaa työnhakua.

Siinä sulle uusi uljas päiväohjelma. Isin vapaapäivinä etsit koko päivän töitä ja isi hoitaa lapsen ja käy kaupoilla ja tekee ruokaa pakkaseen ja jääkaappiin tuleviksi päiviksi.

Et kai ole tosissasi? Missä ja milloin oppii toimimaan muiden lasten kanssa ryhmässä ja leikkii muiden kanssa? Puistossa ei yhteisleikki suju kuten kerhossa.Esimerkissäsi lapsi leikkisi suurimman osan päivästä yksinään. On tosiaan kotihoidossa ollut jo yli 3 vuotta joten kyllä tuollainen eristäminen lapseen vaikuttaisi.

Vierailija
58/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutte kaksiossa ja silti menee noin paljon aikaa kotitöihin? Ei kai viikonloppuna nyt koko aikaa mene siihen ja kaupassakäynteihin?

1. Priorisointi

2. Organisointi

Noita tarvitset. Koti saa luvan olla vähemmän tiptop nyt kun sinä haet töitä. Kaikkeen ei voi panostaa. Tee toisenlainen CV jota ei tarvitse päivittää joka hakemukseen, se työhakemus itsessään on paljon tärkeämpi joka vaatii profilointia, mutta sekin nopeuttaa kun tietää ainakin päässään kaavan millä hakemus rakennetaan. Ja selvittele yritysten taustoja vasta sitten kun saat kutsun haastatteluun. Hakemuksen ei tarvitse olla pitkä, puoli sivua riittää. Minäkin kotona 1v. pojan kanssa ja vaikka luen nyt pääsykokeeseen, teen myös kaksi työhakemusta viikossa, teen omia sivubisneksiäni joista ansaitsen vähän taskurahaa, niin ehdin silti myös pitää kotini järjestyksessä, kokata ja jopa hoitaa poikaa (ja koiraa) rakkaudella. Poika nukkuu yhteensä päiväunia n. 3-4 tuntia päivässä. Ei sitä lasta ihan oikeasti kannata koko aikaa viihdyttää! Selität tuon ikäiselle että nyt on näin - sinun täytyy tehdä työhakemuksia, pojan on keksittävä omia leikkejään vaikka legoilla sen aikaa.

Hei sulla on 1 vuotias, itsellä 3 vuotias. Jos pidät lapsesi kotihoidossa 2 vuotta eteenpäin, katsotaan sitten uudelleen miten lapsesi on kehittynyt jos et käy hänen kanssaan kerhoissa tai muissa paikoissa joissa näkee muita lapsia. Kotona hoidettavan vanhemmat ovat vastuussa puheenkehityksestäkin, lapselle on luettava, askarreltava jotta oppii kädentaitoja jne monia asioita mitkä muut lapset oppivat päiväkodissa. Kyllä minäkin opiskelin kun lapsi oli 1 v, nyt ei ole enää aikaa kun päivärytmi on organisoidumpi.

Niin onkin vasta 1 -vuotias mutta ei sillä ole eroa, keksit vain tekosyitä taas. 1-vuotiasta joutuu päinvastoin enemmän vahtimaan ja viihdyttämään kuin 3 -vuotiasta. 3 -vuotias on jo paljon omatoimisempi. Sinä käännät tämän asian nyt niin että lapsen kehitys romahtaa sillä sekunnilla jos viikonloppuisin käytät aikaa enemmän työnhakuun kuin lapsenhoitoon. Kerran viikossa kerhoa riittää. Yksi satu päivässä riittää, siihen menee 20 minuuttia. Lasta ei tarvitse koko ajan aktivoida. Se on teidän kotinne eikä mikään toimintakeskus.

Vierailija
59/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ehtii kaiken sen minkä kokee oikeasti tärkeäksi eli mieti asiaa siltä pohjalta.

Minä tekisin niin, että aamutoimet kuten teillä tehdäänkin. Sitten puistoon tai harrastukseen (ei molempiin). Kotiin klo 11 aikoihin. Kotitöitä ja lapsi leikkii itsekseen (tai "auttaa sinua", tietenkin tarvittaessa "autat" lapsta leikissä). Lounas.

Lounaan jälkeen lapsi päiväunille ja sinä keskityt sen ajan täysin työnhakuun. Lapsen herättyä välipala ja yhteistä touhuamista sisällä tai ulkona. Jos työnhaku jäi pävällä kesken, niin lapsi piirrettyjen pariin ja jatkat hommaa tarpeen mukaan. 

Illalla mies hoitaa lapsen iltatoimet ja sinä keskityt työnhakuun sen ajan.

Näin sinulla on joka arkipäivä aikaa työnhaulle 3-4 tuntia. Sen pitäisi riittää, kunhan käytät ajan tehokkaasti. Ja tällä päiväjärjestyksellä lapsesi ei taatusti kärsi tippaakaan.

Vierailija
60/91 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo on ihan järjestelykysymys. Yhtenä päivänä viikossa voitte lapsen kanssa poiketa rutiineista ja olla enemmän kotona (meillä lapsi tykkäsikin, kun tiistaisin ei ollut aamulla kiire mihinkään) ja viikonloppuna teet hakemuksia jompana kumpana päivänä esim. yhden iltapäivän. Sitten lisäksi on vielä se perjantain kerhoaika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä