Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset, pidättekö transsukupuolisia naisia "oikeina" naisina?

Vierailija
03.05.2016 |

Miten on? Myös perusteluja kaivataan.

Kommentit (207)

Vierailija
141/207 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän. Ihmisen sukupuoli määrittyy aivoista, ei jalkovälistä. Simple as that.

Terv. transmies

Miksi sitten pitää muuttaa mitään? Jos ihmisellä on naisen aivot, hän on nainen. Jos miehen aivot, hän on mies? Vai miten?

Siksi koska ei voi elää osana yhteiskuntaa miehen roolissa ja virallisesti miehen nimellä jos ainut mieheyden osa on aivot. Kehodysforia on myös raadollinen.

Vierailija
142/207 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen sukupuolineutraalin ajattelun mukaanhaan sukupuoli on sosiaalisesti määrittynyttä. Eli naisten ja miesten väliset erot ja erilainen käyttäytyminen, mieltymykset jne. on opittua. Fyysisesti erilaista on vain sukupuolielimet (ja kromosomit). Miksei sitten mies voi vain toteuttaa feminiinisiä tapoja, jos kerran haluaa, tai toisinpäin, ilman mitään leikkauksia tai hormonilääkitystä? Olisiko se nyt nykypäivänä niin iso ja kamala juttu. Mies joka tykkää meikata esim.

Miksi pitää yrittää leikellä miehestä naista tai naisesta miestä? Vai onko se sukupuolielin sittenkin se juttu, mihin kaikki kulminoituu miehenä ja naisena olemisessa?

Transsukupuolisuudella ei ole mitään tekemistä meikkaamisen (male-to-female) tai meikkaamattomuuden kanssa, vaan transihminen ei voi elää ns väärässä kehossa mikä johtaa tuskaan ja ahdistukseen ja jopa itsemurhaan ilman korjauksia. Transsukupuolinen ja transvestiitti ei oo sama asia.

Surullisena luen osan kommentteja, transsukupuolinen ihminen haluaa vain olla oma itsensä, voida hyvin omassa kehossaan ekaa kertaa elämässään korjauksien jälkeen. Suvaitaan ja kannustetaan, ei haukuta.

Eli hän haluaa vain päästä eroon väärästä sukupuolielimestä?

Kaikesta väärään sukupuoleen liittyvästä, esim transmies rinnoista, kuukautisista ym ja saada äänen hormoneilla miehekkäämmäksi, elää miehenä yhteiskunnassa.

Eli sukupuolen tekee siis ruumiissa olevat asiat. Rinnat, elimet, äänihuulten paksuus, kuukautiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/207 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen sukupuolineutraalin ajattelun mukaanhaan sukupuoli on sosiaalisesti määrittynyttä. Eli naisten ja miesten väliset erot ja erilainen käyttäytyminen, mieltymykset jne. on opittua. Fyysisesti erilaista on vain sukupuolielimet (ja kromosomit). Miksei sitten mies voi vain toteuttaa feminiinisiä tapoja, jos kerran haluaa, tai toisinpäin, ilman mitään leikkauksia tai hormonilääkitystä? Olisiko se nyt nykypäivänä niin iso ja kamala juttu. Mies joka tykkää meikata esim.

Miksi pitää yrittää leikellä miehestä naista tai naisesta miestä? Vai onko se sukupuolielin sittenkin se juttu, mihin kaikki kulminoituu miehenä ja naisena olemisessa?

Transsukupuolisuudella ei ole mitään tekemistä meikkaamisen (male-to-female) tai meikkaamattomuuden kanssa, vaan transihminen ei voi elää ns väärässä kehossa mikä johtaa tuskaan ja ahdistukseen ja jopa itsemurhaan ilman korjauksia. Transsukupuolinen ja transvestiitti ei oo sama asia.

Surullisena luen osan kommentteja, transsukupuolinen ihminen haluaa vain olla oma itsensä, voida hyvin omassa kehossaan ekaa kertaa elämässään korjauksien jälkeen. Suvaitaan ja kannustetaan, ei haukuta.

Eli hän haluaa vain päästä eroon väärästä sukupuolielimestä?

Kaikesta väärään sukupuoleen liittyvästä, esim transmies rinnoista, kuukautisista ym ja saada äänen hormoneilla miehekkäämmäksi, elää miehenä yhteiskunnassa.

Eli sukupuolen tekee siis ruumiissa olevat asiat. Rinnat, elimet, äänihuulten paksuus, kuukautiset.

Ei. Aivot tekee sukupuolen, mutta voidakseen elää oman sukupuolensa mukaista elämää oman sukupuolensa mukaisessa kehossa tarvitaan hoitoja.

Kehodysforia voi viedä hautaan. Hormonit ja leikkaukset ovat yhteiskunnalle ja yksilölle halvempi ja parempi ratkaisu.

Vierailija
144/207 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. transmies

Miksi sitten pitää muuttaa mitään? Jos ihmisellä on naisen aivot, hän on nainen. Jos miehen aivot, hän on mies? Vai miten?

Useimmiten jos on esim. naisen aivot ja miehen keho, tästä aiheutuu ristiriita, joka aiheuttaa voimakasta ahdistusta omasta kehosta, usein masennusta, työkyvyttömyyttä ja niin edelleen. Sukupuolenkorjaus on siis hoitoa tähän ristiriitaan eli sukupuolidysforiaan, ei itse transsukupuolisuuteen. Kaikki transsukupuoliset eivät koe kehollista dysforiaa, se voi olla esimerkiksi vain hetuun ja/tai nimeen liittyvää.

Ja niin, sukupuoli-identiteetillä ja synnynnäisellä aivorakenteella näyttää olevan yhteys nykytietämyksen perusteella.

Vierailija
145/207 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. transmies

Siksi koska ei voi elää osana yhteiskuntaa miehen roolissa ja virallisesti miehen nimellä jos ainut mieheyden osa on aivot. Kehodysforia on myös raadollinen.

Onhan miehen näköisiä naisia ja naisennäköisiä miehiä. Joillakin naisilla ei ole lainkasn rintoja. Joidenkin miesten penis ei ole paljon klitorista isompi. On kimeä äänisiä miehiä ja möreä äänisiä naisia. Rumia naisia ja kauniita miehiä. Sitä vain ihmettelen, miksi nämä stereotypiset sukupuolimerkit vielä todella korostetusti ovat niin tärkeitä, jotta voi kokea olevansa jotain sukupuolta?

Vierailija
146/207 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta.

Itselläni on tällainen kokemus: oli rautatieaseman naistenhuoneessa, kun sinne tuli mieheltä näyttävä vaikkakin parraton ja viiksetön henkilö pukeutuneen miesten pukuun. Luulin hänen tulleen vahingossa väärälle puolelle. Siksi sanoin hänelle, että tämä vessa on naisille ja miesten puoli on vastapäätä. Hän vastasi: "Minä olen nainen."

En voi sille mitään, että kun näen miehen näköisen miesmäisesti pukeutuneen henkilön, pidän häntä miehenä, etenkin kun näen hänet ensi kerran. Jos haluaa tulla kohdelluksi naisena, voisi ehkä edes yrittää näytyää naiselta.

Tämä on minun mielipiteeni, sori siitä.

Arvasin, että tähän tulee alapeukkuja. Pyydän perusteluja: miksi alapeukutatte?

Koska rakennat todella ahtaan naiseuden muotin, johon läheskään kaikki ei-transnaisetkaan eivät sovi, ja rupeat vielä tämän stereotypian varassa vessapoliisiksi.

No, en sentään pyytänyt todisteita...Mutta en vieläkään ymmärrä, mitä mielestäsi tein väärin. EI Ole naisena kiva ajatus, että joku mies tulisi naistenvessaan ja pokkana väittäisi olevansa nainen. Yhtä hyvin voisi sanoa koiraa kissaksi.

Vierailija
147/207 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. transmies

Onhan miehen näköisiä naisia ja naisennäköisiä miehiä. Joillakin naisilla ei ole lainkasn rintoja. Joidenkin miesten penis ei ole paljon klitorista isompi. On kimeä äänisiä miehiä ja möreä äänisiä naisia. Rumia naisia ja kauniita miehiä. Sitä vain ihmettelen, miksi nämä stereotypiset sukupuolimerkit vielä todella korostetusti ovat niin tärkeitä, jotta voi kokea olevansa jotain sukupuolta?

Mutta jos nimi on Sonja Virtanen niin sitä ei Sami Virtaseksi saa millään ilman korjausprosessia, eikä myöskään pysty elämään yhteiskunnassa miehenä.

Haluisin kertoa esimerkin. Väittelen parin vuoden päästä. Tutustuin jo väitelleeseen tohtorimieheen osin sitä kautta. Kävimme joskus lenkillä ja juttelimme niitä näitä. Jossain vaiheessa hän kertoi olevansa transmies, eli syntynyt biologisesti naisena ja käynyt läpi korjausprosessin. Ilman sitä olisi jo kuollut oman käden kautta. Nyt elää ja menestyy. Aivan tavallinen mies, mutta jos hän olisi joutunut jatkamaan Sonja Virtasena, hän ei enää olisi jaksanut olla osa tätä maailmaa. Sami Virtanen on ihan tavallinen fiksu mies ja työelämässä ja antaa panoksensa yhteiskunnalle, saa toimia miehenä osana yhteiskuntaa ja voi hyvin viimeinkin monen vuoden kärsimyksen jälkeen. Miksi tällaisen kukaan haluaisi häneltä kieltää tai tätä kyseenalaistaa?

Vierailija
148/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. transmies

"Miehen roolissa"? Mikä se on se "miehen rooli", entäpä "naisen rooli"?

Minä en pidä transnaisia naisina. He voivat olla transnaisia, mutta naisia he eivät ole.

Minulla ei ole ongelmaa sen suhteen, jos joku muokkauttaa kehoaan ja sukuelimiään kirurgisesti. Ihmisellä pitää olla oikeus tehdä keholleen mitä haluaa. Samoin nimenmuutos on mielestäni ok. Mutta on turha yrittää tunkea ihmisille väkisin kurkusta alas näitä lausumia kuten "sukupuoli riippuu aivoista" ja "transnaiset ovat OIKEITA naisia!" Uskokaa jo - he eivät ole naisia vaan transnaisia.

Vierailija
149/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. Pidän mielenterveyshäiriöisinä, jotka epätoivoisesti hakevat pahan olonsa syytä mistä vain (ymmärettävää sinänsä).

Vierailija
150/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, eiväthän he pidä itse itseäänkään naisena, vaan pitää erotella se oma sukupuoli vielä eri termein normaaleista cis-naisista. Olen käsittänyt että nämä transsukupuoliset ja muut suuttuvat jos heitä kutsuu naiseksi tai mieheksi, kun se olisi niin ahdas lokero heille.

Vierailija
151/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen, joka on syntynyt väärään ruumiiseen ja on jaksanut taistella sukupuolensa edestä, on mielestäni enemmän nainen, kuin minä, joka olen synnynnäisesti aina ollut nainen ja jolle sukupuoli on oikeastaan yhdentekevä juttu.

Hohhoi. Minä olen syntynyt naiseksi (ai niin, pitää sanoa  "cis-naiseksi"), mutta ulkonäköni vuoksi minulle on sanottu, etten ole "oikea nainen". Olen kokenut kiusaamista, halveksuntaa ja suoranaista syrjintää ulkonäköni takia. Minulle on tehty selväksi, etten ole yhtä arvokas kuin muut naiset: minua ei tarvitse kohdella inhimillisesti, koska olen "ruma". Arvostelijoiden mielestä en ole oikea nainen vaan jonkinlainen epänainen, jota saa jopa uhata väkivallalla - kaikki vain siksi, koska en näytä siltä miltä naisen ilmeisesti kuuluisi näyttää.

Kukaan ei voi tulla väittämään minulle, että sukupuoli olisi "cis-ihmisille" yhdentekevä juttu.

Vierailija
152/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nuo kommentit, joiden mukaan transnaiset ovat "oikeampia" ja "parempia" naisia kuin naispuolisiksi syntyneet. Miehet ylistävät transnaisia, näiden ulkonäköä ja menkattomuutta. Naisetkin (siis cis-naiset) lähtevät mukaan tuohon ylistykseen: "He ovat joutuneet taistelemaan sukupuolensa eteen, toisin kuin me!" Näillä kommentoijilla siis on mielessä jokin tietty naisen malli, johon pyrkiminen on kovaa työtä.

Suosittelen tutustumaan Germaine Greerin kirjaan "The Female Eunich".

Vierailija
153/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tietenkään pidä. Oikea nainen on syntymänainen.

Vierailija
154/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. He ovat naiseksi pukeutuneita miehiä. "Vagina" heillä on sisään päin käännetty penis. Ymmärrän että esimerkiksi miehen kehossa liika estrogeenin tuotanto saattaa aiheuttaa tunteen siitä, että haluaa olla nainen. Uskon, että jos mies haluaa olla nainen, on se asia johon vaikuttaa jo pienestä pitäen biologisten juttujen ja ympäristön yhteisvaikutus. En oikein ymmärrä asiaa, mutten ole heitä kohtaan kuitenkaan mitenkään vihamielinen. Eipä kuuli mulle. Kaikki eläkööt elämäänsä kuten parhaaksi näkevät.

Vierailija
155/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, eiväthän he pidä itse itseäänkään naisena, vaan pitää erotella se oma sukupuoli vielä eri termein normaaleista cis-naisista. Olen käsittänyt että nämä transsukupuoliset ja muut suuttuvat jos heitä kutsuu naiseksi tai mieheksi, kun se olisi niin ahdas lokero heille.

No minusta kyllä tuntuu, että transnaiset oikein alleviivaavat "feminiinisyyttään" ja "oikeaa naiseuttaan", varsinkin prosessin alussa.

Vierailija
156/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat naisia vaikka pinta voi hämätäkin monia. Tarkastelen asiaa niinkuin muumipeikkoa, joka pujahti piiloon taikurinhattuun ja tuli ulos örvelönä. Ulkokuorella ei ole merkitystä, sillä olihan muumipeikkokin kaikkien mielestä silti muumipeikko. Tuomitsijat voisivat taas yrittää käyttää sitä herneen kokoista sympatiapistettänsä miettiessään kuinka perseestä olisi olla trapped in the wrong body..

Vierailija
157/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä 100% naisena. Mutta ihmisiä hekin ovat. En inhoa heitä mitenkään.

Vierailija
158/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen on naiseksi määritelty henkilö joka tuottaa munasoluja ja omistaa kohdun. Pientä variaatiota on, intersukupuoliset ja kohdunpoistossa olleet mutta siinä se variaatio onkin.

Tieteellisesti ei naista noin määritellä. 

Vierailija
159/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä väitetään, että jos joku pitää itseään naisena, hän on nainen, eikä muilla ole siihen sanottavaa? Se ei nyt vain mene niin, että sanan "nainen" määritelmä on "henkilö, joka sanoo olevansa nainen". Mitä jos joku sanoo olevansa Suomen presidentti, niin pidättekö te tätä henkilöä sen takia Suomen presidenttinä? Teidän logiikallanne kyllä pitäisitte.

Vierailija
160/207 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat naisia vaikka pinta voi hämätäkin monia. Tarkastelen asiaa niinkuin muumipeikkoa, joka pujahti piiloon taikurinhattuun ja tuli ulos örvelönä. Ulkokuorella ei ole merkitystä, sillä olihan muumipeikkokin kaikkien mielestä silti muumipeikko. Tuomitsijat voisivat taas yrittää käyttää sitä herneen kokoista sympatiapistettänsä miettiessään kuinka perseestä olisi olla trapped in the wrong body..

"Rumana" luomunaisena tiedän kyllä, miltä kehodysforia tuntuu. Olen kyllä sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi kustantaa minulle hoidot ja kauneusleikkaukset, jotta ulkonäköni vastaisi enemmän identiteettiäni ja saisin parempaa kohtelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän