Naiset, pidättekö transsukupuolisia naisia "oikeina" naisina?
Kommentit (207)
Jotkut ihmiset on niin pihalla, että ihan säälittää.
Mietin välillä sitä elimensä silvotuttanutta entistä kirkkoherraa. Miksei kukaan sillekään sanonut, että ei tarvitse lähteä itseään leikkelyttämään, Jumala ei ole erehtynyt luomistyössään. Jokaisella täällä on kipunsa kannettavana. Ei tässä maailmanajassa kukaan saavuta täydellistä onnea, sillä tämä on syntiin langennut maailma.
Olen reilu parikymppinen transnainen ja käyttänyt lukemattomia tunteja tieteellisten artikkelien ja vastaavanlaisen materiaalin parissa yrittäessäni selvittää miksi oikein olen tällainen ja aina tuntenut itseni tytöksi tai naiseksi. Nykytutkimus näyttäisi pitävän transsukupuolisuuden syynä hormonaalista kehityshäiriötä sikiökaudella ja siksi tietyt olennaiset aioalueet olisivat kehittyneet vastaamaan "väärän" sukupuolen aivoalueita. Keskiössä vaikuttaisi olevan pieni aivoalue BSTc, jonka on todettu olevan transnaisilla ja cisnaisilla identtinen. Seksuaalisuuten tämä alue ei liity mitenkään, koska hetero- ja homomiehillä tämä alue on myös identtinen. Homomiehillä jopa hiukan enemmän "miehinen".
Eli sanoisin että transnaisilla on siis ikään kuin naisen aivot miehen ruumiissa ja valitettavasti tätä ei voi ainakaan nykylääketieteellä mitenkään korjata. Koska aivoja ei voi vaihtaa, niin on sitten keskityttävä kehon korjaamiseen aivoja vastaavaksi.
Mielestäni sukupuolen ja kaiken muunkin ihmisessä itsessään määrittää aivot eikä keho. Tämä on helppo todeta vaikka ajattelemalla että jos vaihtaisit kaverisi kanssa aivonne toistenne kehoon niin muuttuisitko silloin kaveriksesi, koska olisit nyt hänen kehossaan ja kaverisi sinuksi, koska olisi nyt sinun kehossasi? Tai jos aivosi siirrettäisiin vastakkaisen sukupuolen kehoon, niin muututko itsein silloin vastakkaisen sukupuolen edustajaksi?
Kyllä siis sen mitä ihminen itsessään on määrittää aivot eikä keho.
Pidän, koska naiseuden ja sukupuolen käsite on niin moninainen. Haluan kunnioittaa jokaisen oikeutta edustaa juuri omakseen kokemaansa sukupuoli-identiteettiä ilman, että joutuvat kokemaan syrjintää sen vuoksi.
Minulle ei oikeastaan ole hitonkaan väliä, mitä sukupuolta joku toinen ihminen edes edustaa. Ei ainakaan, jollei kyseessä ole oma seurustelukumppani, jolloin sitä perinteisellä tavalla lisääntyä haluavana nyt joutuu katsomaan. Ei sillä, etteikö sateenkaariväelläkin olisi oikeus ja keinot lastenhankintaan siinä kuin lapsettomuudesta kärsivillä heteroillakin.
En itsekään ole koskaan kokenut istuvani täydellisesti mihinkään naisen muottiin, olen monessa suhteessa aika äijä. Moni tapaamani transnainen on paljon naisellisempi kuin minä, vaikka olenkin syntynyt biologisesti naiseksi.
Omia elimiä en alkaisi leikkelemään, en varsinkaan niin kauan kuin sukupuolta korjanneet eivät saa/pysty lisääntymään. Omakohtaisesti kelpaisi toimivat miehen värkit palleineen tähän naisen värkkien rinnalle, jos lähtisin muutoksia tekemään. Vaan eipä noita toimivia kiveksiä saa nykylääketiede naisena syntyneelle tehtyä ja lisääntymiskykyisenä haluan pysyä.
Jokainen tekee tässä suhteessa omat ratkaisunsa, mutta prosessia miettineitä ystäviäni olen varovasti kehottanut harkitsemaan tarkkaan, onko valmis steriloimaan itsensä.
Nykyinen lainsäädäntö on transihmisiä kohtaan julma ja syrjivä. Kuten on monen asennekin, mitä tätäkin ketjuakin lukee. Tutustukaa aiheeseen ja miettikää oikeasti, miten vaikeaa se oman sukupuoli-identiteetin mukaan eläminen voi joillekin olla. Ja miettikää, mitä se oikeasti muka on teiltä pois, jos joku transsukupuolinen tulee kohdelluksi oman kokemusmaailmansa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Se on syntiä ja kyllä, olen tosissani.
Olen agnostikko, mutta jos olisi olemassa jumala ja hän olisi hyvä niin eikö nimenomaa syrjintä olisi pahuutta ja syntiä?
Feministithän olivat hbtl-liikkeen alkuaikoina jopa sitä mieltä , että transnaiset ovat naiseudelle vaarallisia ja vahingollisia. Palstafeministit , mielipiteenne tähän?
Totta kai. He ovat aina olleet naisia, mutta valitettavasti biologialtaan miehiä, joten korjausleikkauksen myötä he voivat olla fyysisiltä tuntomerkeiltäänkin sitä sukupuolta, jota oikeasti ovat.Kyseessähän ei ole sukupuolenvaihdosleikkaus, koska naisiahan he ovat olleet syntymästään, vaan sukupuolenkorjausleikkaus, jossa korjataan nämä fyysiset tuntomerkit vastaamaan sitä sukupuolta, jota he oikeasti ovat. Tuttavapiiriini kuuluu transmies (female-to-male), hänkin on aina ollut mies, mutta valitettavasti ulkoisesti nainen joten korjattiin leikkauksella ja horminohoidoilla hänen ulkoinen sukupuoli vastaamaan sitä todellista sukupuolta.
Nainen on nainen ja mies on mies. Hormonaaliset halut voivat mennä miten vain ristiin, mutta ei se sukupuoli siitä miksikään muutu, vaikka alapää silvottaisiin tai vedettäisiin mekkoa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Feministithän olivat hbtl-liikkeen alkuaikoina jopa sitä mieltä , että transnaiset ovat naiseudelle vaarallisia ja vahingollisia. Palstafeministit , mielipiteenne tähän?
Tuo oli vain yhden 70-luvun amerikkalaisen äärifeministin näkemys. Transnaiset ovat hänen mielestään haitallisia ns. "naisuhri" käsitykselle, jollaista hän elätteli. Eli transnaisia voitaisiin käyttää ikään kuin lyömäaseena todistamaan naisten ns. uhri-asemaa vastaan, koska kuka "mies" luopuisi vapaaehtoisesti etuoikeuksistaan ja ryhtyisi uhriksi.
Aika harhaista ajattelua.
Näen sukupuolen kokemisen prosessina, se miten kokee oman sukupuolensa vaihtelee eri elämän vaiheissa. Toiset sopeutuu elämään vääräksi kokemassa sukupuolesta, toiset ei. Jos joku kokee olevansa nainen niin mitäpä minä olen sitä määrittelemään, riippumatta siitä mikä ulkonäkö ihmisellä on. Itse olen syntynyt naiseksi ja teini-ikäisenä olisin määritellyt itseni sukupuolineutraaliksi. Nyt keski-ikäisenä äitiyden myötä taas enemmän naiseksi. Puolisoni olisi halunnut olla nainen ja synnyttää lapsia, mutta sopeutuu elämään miehenä.
En pidä. Sukupuoli on minulle biologinen käsite. "Sosiaalisen" tai "omaan kokemukseen palautuvan sukupuolen" käsite on loppuun asti analysoituna järjetön, epälooginen.
Olen kuitenkin hienotunteinen enkä loukkaisi "transsukupuolisia" henkilöitä kasvokkaisessa tilanteessa kiistauttamalla heidän käsitystään omasta sukupuolestaan.
Yleisellä tasolla keskustellessani pidän taas välttämättömänä loogisessa sukupuolikäsityksessä pitäytymistä. En häpeä tuoda sitä esiin enkä varsinkaan tunne syyllisyyttä asiasta, jossa ymmärrän olevani oikeassa.
Parannettuja versioita naisista. Ei menkkoja, saa aina peppuseksiä ja voi imeskellä/ottaa omaan persiisiin kankea. Tavallaan parhaat puolet kummastakin sukupuolesta yhdistyy näissä transjumalattarissa. Muutaman kanssa ollut seksisuhde ja lystiä piisannut. M32
En pidä transnaista oikeana naisena, jos mieskromosomi kuitenkin edelleen löytyy.
Riippuu ihmisestä, pidänkö miehenä, naisena vai jotain siltä väliltä. Jos on kovin kolhon oloinen, puhuu miehen äänellä tms. voi olla vaikea sisäistää ajatusta naisesta. Mutta toisaalta, sukupuolella on hyvin vähän merkitystä siinä, miten suhtaudun ihmiseen.
Entinen ystäväni oli erittäin viehättävä sekä naisena, että siirtymävaiheessa (mieheksi). En silti koskasn osannut ajatella häntä miehenä. Enkä naisenakaan. Hän oli jotain mystistä siltä väliltä, sukupuoleton ja samalla molempia sukupuolia. En kokenut tarpeelliseksi lyödä häntä mihinkään lokeroon.
En pidä koska sitä ne ei ole. Jos synnyit muna jalkovälissä, et ole nainen vaikka niin väittäsit.
En tiedä mitä on "oikea nainen", enkä ole kokenut arkisissa kanssakäymisissä mitään tarvetta sen määrittelyyn. Ei kukaan varmasti ole 100 % naisellinen, vaikka naiseksi olisi syntynyt. Pakko myöntää, että koen oudoksi sen, että jollekin sukupuoli on niin tärkeä asia, että sen takia pitää ryhtyä korjausoperaatioon. Yritän kyllä pitää mielessä, että joillekin se vaan oikeasti on elämää suurempi ongelma, vaikka minun sitä henkilökohtaisesti olisi vaikea käsittää...
En pidä. Eihän ne mitään naisia ole vaikka millä kirurgilla kävisivät...
Nainen, joka on syntynyt väärään ruumiiseen ja on jaksanut taistella sukupuolensa edestä, on mielestäni enemmän nainen, kuin minä, joka olen synnynnäisesti aina ollut nainen ja jolle sukupuoli on oikeastaan yhdentekevä juttu.
Miehet naisia, naiset meihiä, homot keskenään naimisiin, laillista panna eläimiä jne jne.. Kaikki huonoja ihmisiä, jotka eivät ole asioista samaa mieltä, että ihan kaikkea on suvaittava. Kyllä on maailma mallillaan. :(
En pidä. Mikään kopio ei ole aitoa, vaikka miten yrittäisi asiaa vääntää.
No onhan se nyt vähän outoa vaatia lapsilta jotain, mitä aikuisetkaan ei sisäistä. On tässä minustakin jotain tosi ristiriitaista.