Naiset, pidättekö transsukupuolisia naisia "oikeina" naisina?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä väitetään, että jos joku pitää itseään naisena, hän on nainen, eikä muilla ole siihen sanottavaa? Se ei nyt vain mene niin, että sanan "nainen" määritelmä on "henkilö, joka sanoo olevansa nainen". Mitä jos joku sanoo olevansa Suomen presidentti, niin pidättekö te tätä henkilöä sen takia Suomen presidenttinä? Teidän logiikallanne kyllä pitäisitte.
Sinäkö se sitten määrittelet kuka on nainen? Sinun asenteesi on vielä moninkertaisesti ylimielisempi. Suomessa lain mukaan nainen on henkilö, jolla on F passissa. Suurimmalla osalla transnaisista on. Voit siis omalta osaltasi sulkea suusi ja hyväksyä tosiasiat, koska sinä et ole se kuka määrittää "oikean naisen".
Itse pidän transseksuaalisuutta psyykkisenä sairautena.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nuo kommentit, joiden mukaan transnaiset ovat "oikeampia" ja "parempia" naisia kuin naispuolisiksi syntyneet. Miehet ylistävät transnaisia, näiden ulkonäköä ja menkattomuutta. Naisetkin (siis cis-naiset) lähtevät mukaan tuohon ylistykseen: "He ovat joutuneet taistelemaan sukupuolensa eteen, toisin kuin me!" Näillä kommentoijilla siis on mielessä jokin tietty naisen malli, johon pyrkiminen on kovaa työtä.
Suosittelen tutustumaan Germaine Greerin kirjaan "The Female Eunich".
Päätit sitten lainata tähän yhden transfoobikon 70-luvulla kirjoittamaa kirjaa omista ennakkoluuloistaan, jotka on muodostanut muutaman harvan aikakauden transnaisen tavattuaan. Aika säälittävää jos transfoobikkona et löydä väitteillesi yhtään uudempaa teosta kuin lähes puolenvuosisataa vanhan näperryksen, jonka sisältö on jo moneen kertaan uudemmassa feministisessä kirjallisuudessa kumottu.
Minä puolestani suosittelen sinulle nykyaikaista kirjallisuutta. Esim. "Whipping Girl" voisi olla tutustumisen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä väitetään, että jos joku pitää itseään naisena, hän on nainen, eikä muilla ole siihen sanottavaa? Se ei nyt vain mene niin, että sanan "nainen" määritelmä on "henkilö, joka sanoo olevansa nainen". Mitä jos joku sanoo olevansa Suomen presidentti, niin pidättekö te tätä henkilöä sen takia Suomen presidenttinä? Teidän logiikallanne kyllä pitäisitte.
Sinäkö se sitten määrittelet kuka on nainen? Sinun asenteesi on vielä moninkertaisesti ylimielisempi. Suomessa lain mukaan nainen on henkilö, jolla on F passissa. Suurimmalla osalla transnaisista on. Voit siis omalta osaltasi sulkea suusi ja hyväksyä tosiasiat, koska sinä et ole se kuka määrittää "oikean naisen".
Juridinen määritelmä on vain yksi tapa määritellä. Sanoipa laki mitä tahansa, biologisesti transnaiset eivät ole naisia. (En ole tuo jolle vastasit.)
Pidän. Mutta aivan kuten kaikilla muillakin naisilla, niin jotkun on naisellisempia kuin toiset. Riippuu siis yksilöstä, että pidänkö häntä viehättävänä naisena.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän transseksuaalisuutta psyykkisenä sairautena.
Itse pidän tranfobiaa psyykkisenä sairautena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juridinen määritelmä on vain yksi tapa määritellä. Sanoipa laki mitä tahansa, biologisesti transnaiset eivät ole naisia. (En ole tuo jolle vastasit.)
Juridinen tapa on se millä tässä maassa pelataan. Jos ei kelpaa niin voit muuttaa muualle. Sinun mielipteesi kun ei valitettavasti mene Suomen lain edelle.
Jossain haastattelussa showpainija Jessica Love perusteli naiseuttaan sanomalla, "kun mä oon aina halunnu olla kaunis". Mitään muuta hän ei oikeastaan osannut asiasta sanoa. Sitähän se naiseus on: meikkii, glitterii, laittautumista ja pinkkii! <3 <3
Minä pidän transuja homofobisina.
Kyllä. Tosin en ajattele kohtaamiani ihmisiä sukupuolina vaan ihmisinä, ellen sitten ole seksuaalisesti kiinnostunut heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juridinen tapa on se millä tässä maassa pelataan. Jos ei kelpaa niin voit muuttaa muualle. Sinun mielipteesi kun ei valitettavasti mene Suomen lain edelle.
Ei laki ole mikään absoluuttinen totuus. Jos säädetään laki, jonka mukaan Aurinko kiertää Maata, se ei tee siitä totta.
Vierailija kirjoitti:
Jossain haastattelussa showpainija Jessica Love perusteli naiseuttaan sanomalla, "kun mä oon aina halunnu olla kaunis". Mitään muuta hän ei oikeastaan osannut asiasta sanoa. Sitähän se naiseus on: meikkii, glitterii, laittautumista ja pinkkii! <3 <3
Tätähän se transuille on. Yrittävät aivan liikaa ja näyttävät koomisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä sanonut mitään lain "kelpaamisesta". Totesin vain, että biologisesti transnaiset eivät ole naisia. Minun silmissäni transnaiset ovat kyllä juridisesti naisia, mutta en silti pidä heitä oikeina naisina. Sitähän tässä ketjussa kysyttiin - mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat naisia vaikka pinta voi hämätäkin monia. Tarkastelen asiaa niinkuin muumipeikkoa, joka pujahti piiloon taikurinhattuun ja tuli ulos örvelönä. Ulkokuorella ei ole merkitystä, sillä olihan muumipeikkokin kaikkien mielestä silti muumipeikko. Tuomitsijat voisivat taas yrittää käyttää sitä herneen kokoista sympatiapistettänsä miettiessään kuinka perseestä olisi olla trapped in the wrong body..
"Rumana" luomunaisena tiedän kyllä, miltä kehodysforia tuntuu. Olen kyllä sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi kustantaa minulle hoidot ja kauneusleikkaukset, jotta ulkonäköni vastaisi enemmän identiteettiäni ja saisin parempaa kohtelua.
Voi tätä herneen hurinaa...
Tiedoksesi voit kyllä anoa esim riippurintojesi korjausleikkausta yhteiskunnan piikkiin. Viestisi perusteella kyllä "sisäinen kauneutesi" taitaa kuitenkin olla ihan yhteen kuuluva ulkonäköösi. Vaikka ulkoa tunnetkin olosi rumaksi luulen, että enemmän olisit sekaisin jos vartalosi olisi kaupan päälle miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laki ole mikään absoluuttinen totuus. Jos säädetään laki, jonka mukaan Aurinko kiertää Maata, se ei tee siitä totta.
No sinun subjektiivinen ennakkoluuloinen mielipiteesi tässä vielä vähemmän on absoluuttinen totuus :D
Kyllä ne ihan virallisesti naisia ovat. Kumma, kun toisia jaksaa niin paljon häiritä toisten ihmisten sukupuolielimet, ja se minkä muotoiset ne juuri ovat. "Et ole tarpeeksi nainen, kun sinun pimppisi on tehty leikkauksella", tajuatteko te kuinka paskantärkeiltä kuulostatte? Onko se teiltä pois, jos he kokevat olevansa naisia?
Välillä jaksaa kyllä hämmästyttää Suomi. Maailmalla elänyt monessa eri maassa ja aina kun tulen suomalaiselle keskustelufoorumille niin naaman eteen löyhkää itä-eurooppalainen takapajuisuus.
Tässäkin käydään keskustelua asiasta, joka on jo jokaisessa länsimaassa täysin selviö: transnaiset ovat naisia siinä kuin cisnaisetkin, mutta Suomessa tullaan ilmapiirissä vieläkin joku 30 vuotta jäljessä muuta maailmaa :D
Liekö joku suomettuminen ja puoliksi itäblokkiin kuuluminen jälkeenjääneisyyden tautalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän transuja homofobisina.
Millähän perusteella? Transsukupuolisistakin osa osa homoseksuaalisia ja osa biseksuaalisia. Itse asiassa mahdollisesti jopa suurempi osuus kuin ei-transsukupuolisista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sukupuolielimet eivät määrää sukupuolta.
Terv. Trans-nainen, kenellä penis tallella. Ja kyllä, käyn naisten puolella uimahallissa ja vaihdan vaatteeni naisten pukuhuoneessa salilla. En ole siellä tiirailemassa naisia, varsinkaan sinua!
Toi on vähän kyseenalaista. Voinko mäki mennä miesten puolelle vaihtamaan vaatteet vaikka mulla isot tissit ja karvanen tuhero onkin, sanon vain että koen olevani mies?
Aika mustavalkoista ajatella, että sukupuoli olisi vain jokotai. Kuvitellaanpa, että "täydellinen naiseus" olisi väri valkoinen ja täysi miehyys musta ja välille mahtuu kaikki sävyt. Olen itse nainen, mutta minussa on myös maskuliinisia piirteitä, kuten suurimmaalla osassa ihmisistä on piirteitä molemmista sukupuolista.
Tärkeintä on kuitenkin, mitä ihminen kokee itse olevansa. Jos ihminen tuntee olevansa nainen, niin silloin hän on, roillui jalkovälissä mitä tahansa.