Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset, pidättekö transsukupuolisia naisia "oikeina" naisina?

Vierailija
03.05.2016 |

Miten on? Myös perusteluja kaivataan.

Kommentit (561)

Vierailija
361/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttavapiirissä trans-nainen. Ollaan asiasta juteltu paljonkin, ja uskon kyllä että hänen identiteettinsä on naisen, vaikka on syntynyt toisenlaiseen kroppaan ja ymmärrän että tuntuu todella repivältä olla jatkuvasti vääränlainen. Siksi kysymys koenko että nämä ovat oikeita naisia, on tosi hankala. Tavallaan prosessi siinä että ymmärrän hänet naiseksi, vie aikaa ja sulattelua ja toki hän on erilainen, kuin me luomu-naiset. Sitten toisaalta, se että hän haluaa olla nainen, ei ole mitenkään minulta pois ja maailmassa on monenlaisia naisia jo muutenkin. Joten tässä kohtaa olen valinnut olla lähimmäinen. Ei ole minun asiani päättää mitä sukupuolta hän on, mutta hän selvästi näin kokee, on kokenut pitkään, joten ystävänä hyväksyn hänet.

Vierailija
362/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta setavammaisten sontaa nuo alkuviestien yläpeukuttelut. Juu, enemmistö varmasti pitää mekkomiehiä "oikeina naisina" ja hups heijaa, yht äkkiä on satoja peukkuja muka komppaamassa transsekoilua. Järkkyä että tämäkin ketju on aloitettu jo 2016, monta vuotta ennen wokesontakiihkoilua. 

Asenteet ovat jyrkentyneet kymmenessä vuodessa kaiken pakkotuputuksen ja transaktivismin seurauksena. Miten meni noin omasta mielestä? 

Miten tuo pakkotuputus tai transaktivismi on näkynyt arjessasi? Mihin noilla väittämilläsi asioilla on ollut mitään vaikutusta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Kromosomit määrittävät sukupuolen tiettyjä synnynnäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Minustakaan ei tule miestä, vaikka leikkauttaisin rintani ja söisin hormoneja.

N. 38

Ps. Ihan oikeastiko joku pitää naisena hormoneita syövää miestä?? 😱

Tämä on juuri näin sillä erotuksella että edes näitä poikkeuksia ei ole sillä kromosomit määrittävät ihmisen sukupuolen aina ja 100% varmuudella. Kysymys on vain siitä löytyykö y kromosomi. Jos löytyy kyseessä on aina ja poikkeuksetta mies sillä naisella ei ole y kromosomia. Loppu voi sitten olla ihan mitä hyvänsä ja vaikka kuinka poikkeavaa mutta y joko on tai ei ole.

Mies ei todella muutu naiseksi millään määrällä leikkaamista eikä vaikka paloletkulla työnnettäisi estrogeenia niin että korvistakin tursuaa. 

Vierailija
364/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta setavammaisten sontaa nuo alkuviestien yläpeukuttelut. Juu, enemmistö varmasti pitää mekkomiehiä "oikeina naisina" ja hups heijaa, yht äkkiä on satoja peukkuja muka komppaamassa transsekoilua. Järkkyä että tämäkin ketju on aloitettu jo 2016, monta vuotta ennen wokesontakiihkoilua. 

Asenteet ovat jyrkentyneet kymmenessä vuodessa kaiken pakkotuputuksen ja transaktivismin seurauksena. Miten meni noin omasta mielestä? 

Miten tuo pakkotuputus tai transaktivismi on näkynyt arjessasi? Mihin noilla väittämilläsi asioilla on ollut mitään vaikutusta? 

Älä esitä tyhmää. 

Vierailija
365/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat pelkkiä homoja, jotka haluavat piilotta perverssiytensä naisen hahmoon.

Vierailija
366/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuttavapiirissä trans-nainen. Ollaan asiasta juteltu paljonkin, ja uskon kyllä että hänen identiteettinsä on naisen, vaikka on syntynyt toisenlaiseen kroppaan ja ymmärrän että tuntuu todella repivältä olla jatkuvasti vääränlainen. Siksi kysymys koenko että nämä ovat oikeita naisia, on tosi hankala. Tavallaan prosessi siinä että ymmärrän hänet naiseksi, vie aikaa ja sulattelua ja toki hän on erilainen, kuin me luomu-naiset. Sitten toisaalta, se että hän haluaa olla nainen, ei ole mitenkään minulta pois ja maailmassa on monenlaisia naisia jo muutenkin. Joten tässä kohtaa olen valinnut olla lähimmäinen. Ei ole minun asiani päättää mitä sukupuolta hän on, mutta hän selvästi näin kokee, on kokenut pitkään, joten ystävänä hyväksyn hänet.

Ihminen ei parannu millään määrää terapiaa sillä kaikki paraneminen alkaa tosiasioiden hyväksymisestä. Jos on mies niin se hyväksytään että on mies ja hameet jää kaupan hyllylle. Jos on alkoholisti niin hyväksytään että näin on ja paraneminen alkaa ei juomalla vaan sillä että pullo jää kauppaan. Jos on sukupuoliidentiteetin häiriö jossa mies jotenkin ajattelee olevansa nainen, tämä ongelma ei korjaannu leikkaamalla, hameilla leikkimällä aivan kuten juopon ongelma ei korjaannu juomalla. Se korjaantuu tosiasioiden hyväksymisellä ja sillä että pakko-oireisille ajatuksille annetaan vähemmän än ja vahemmän tilaa. Niinkuin juoppokin ohjelmoituu raittiuteen niin identiteetin häiriökin ohjelmoituu oikeaan. Toki haluja kuten juopollekin saattaa tulla vuosienkin jälkeen, ne ajatukset hameista pitää vain lempeästi keskityää tosiasioihin. Kyseessä on häiriö ja tämä häiriö ei hallitse eikä pilaa elämääni.. Näin se toipuminen alkaa.. 

Vierailija
367/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta, kyllä jätän lukematta kaiken sellaisen median joka säännöllisesti puskee transagendaa tyypillisesti henkilöesittelyinä tai äärioikeisto-naisviha- muuna taantumuskauhukuvan maalailuna. Kuin transkysymys olisi keskeinen jakaja: kuulutko meihin humaaneihin ja sivistyneisiin sateenkaariuskoviin vai noihin koviin, kylmiin, sydämettömiin ja kaikin tavoin pelottaviin äo-hirviöihin.

Ostanko tuollaista paskaa, no en osta edes pennillä.

Vierailija
368/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat pelkkiä homoja, jotka haluavat piilotta perverssiytensä naisen hahmoon.

Tässä on varmasti paljon totta. Olen samaa mieltä kanssasi. Niinkuin sukupuoliidentiteetin häiriö on homouskin mielestäni häiriö ja poikkeama samoin kun ne jotka vähän turhan nuorista tykkäävät.

Häiriöitä ja poikkeamia ei tulisi normalisoida. 

Vierailija
369/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy sanoa, että itse olen sukupuolenvaihdosleikkauksia vastaan. Minusta siinä on joku kummallinen dysmorfia. Miksi kaikki ei voisi olla sellaisia kuin haluavat sellaisina kuin ovat? Minä uskon, että jos yhteiskunnan tasolla mylläisimme sukupuolirooleja ja tekisimme ne olemattomiksi, transseksuaaleilla olisi helpompaa olla. En tajua noita binäärisyyttä palvovia leikkauksia ollenkaan. 

Vierailija
370/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta, kyllä jätän lukematta kaiken sellaisen median joka säännöllisesti puskee transagendaa tyypillisesti henkilöesittelyinä tai äärioikeisto-naisviha- muuna taantumuskauhukuvan maalailuna. Kuin transkysymys olisi keskeinen jakaja: kuulutko meihin humaaneihin ja sivistyneisiin sateenkaariuskoviin vai noihin koviin, kylmiin, sydämettömiin ja kaikin tavoin pelottaviin äo-hirviöihin.

Ostanko tuollaista paskaa, no en osta edes pennillä.

Juuri näin sitä saastetta hivutetaan ihmisten mieliin ja jakajana käytetään hyvää ja pahaa. Sateenkaari-ideologia on itsessään pahuutta eikä mitään muuta. Ho mo propaganda on pahinta mahdollista koulukiusaamista mitä koulun toimesta lapsille tehdään 

Vierailija
371/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, enkä toisin päin. Mutta en halua loukata ketään ja onhan se noloa kun ”väärinsukupuolitan” vahingossa. 

Vierailija
372/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun täytyy sanoa, että itse olen sukupuolenvaihdosleikkauksia vastaan. Minusta siinä on joku kummallinen dysmorfia. Miksi kaikki ei voisi olla sellaisia kuin haluavat sellaisina kuin ovat? Minä uskon, että jos yhteiskunnan tasolla mylläisimme sukupuolirooleja ja tekisimme ne olemattomiksi, transseksuaaleilla olisi helpompaa olla. En tajua noita binäärisyyttä palvovia leikkauksia ollenkaan. 

Homma on mennyt överiksi. Jos joku on seksuaalisuudestaan epävarma masentunut teini niin somegurut tarjoavat transitiota.

Esim että on 15v tyttö joka ei tykkää mekoista eikä pojista niin ratkaisu on muuttua pojaksi! En tajua

Vierailija
373/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellän itseni neroksi, mutta en ole koskaan tavannut ketään, joka hyväksyisi nerouteni. Minä en voi olla nero, mutta mies voi olla nainen?

Vierailija
374/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä.

Vierailija
375/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en sinällään välitä siitä, että kuka määritellään mieheksi tai naiseksi. Jos joku biologinen mies sanoo, että "mä olen nyt nainen", niin ihan sama minulle. 

Käytännössä sitten on muutamia tilanteita, joissa asialla on mahdollisesti väliä, kuten uimahallien pukuhuoneet, eli joku äijä voisi pyrkiä toteuttamaan perverssejä mieltymyksiään kertomalla olevansa "nainen". Toinen on sitten urheilukilpailut, joissa vielä viime viikolla miesten sarjassa kilpaillut vaihtaa sarjaa ja voittaa kaiken. 

Tämä.

Vierailija
376/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sukupuolielimet eivät määrää sukupuolta.

Terv. Trans-nainen, kenellä penis tallella. Ja kyllä, käyn naisten puolella uimahallissa ja vaihdan vaatteeni naisten pukuhuoneessa salilla. En ole siellä tiirailemassa naisia, varsinkaan sinua!

Tiedetään. Vajakkimiehet ei tiedä. Ne kuvittelee tyhmyyksissään, että raskaaseen prosessiin lähtee pervot äijät huvikseen. 

Minäpä väitän että yksikään feikki-trans ei uskalla naisten pukkariin, koska cis-miehet on PELKUREITA, joiden suurin pelko kohdistuu muiden miesten ja naisten häntä kohtaan tuntemaan halveksuntaan. 

Transnainen on nainen ja transmies on mies. Päästään terveempi kuin moni cis-mies.

Tsemppiä sinulle, muut naiset on sun puolella.

Älä viitsi mekkopena, me naiset emme todellakaan ole "penispirkkojen" puolella. Luulisi tämän tulleen selväksi viime vuosien aikana. Näiden takia yhä edelleen on sana nainen poistettu terveyteen liittyvistä teksteistä. "kohdulliset" "menstruoivat henkilöt" haistakaa paska. 

Tämä.

Vierailija
377/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sukupuolielimet eivät määrää sukupuolta.

Terv. Trans-nainen, kenellä penis tallella. Ja kyllä, käyn naisten puolella uimahallissa ja vaihdan vaatteeni naisten pukuhuoneessa salilla. En ole siellä tiirailemassa naisia, varsinkaan sinua!

Tiedetään. Vajakkimiehet ei tiedä. Ne kuvittelee tyhmyyksissään, että raskaaseen prosessiin lähtee pervot äijät huvikseen. 

Minäpä väitän että yksikään feikki-trans ei uskalla naisten pukkariin, koska cis-miehet on PELKUREITA, joiden suurin pelko kohdistuu muiden miesten ja naisten häntä kohtaan tuntemaan halveksuntaan. 

Transnainen on nainen ja transmies on mies. Päästään terveempi kuin moni cis-mies.

Tsemppiä sinulle, muut naiset on sun puolella.

Puhu vain omasta puolestasi, suuri osa meistä naisista irtisanoutuu transnaisista eikä hyväksy heitä osaksi "meitä".

Näinpä. Transnaisten takia meitä oikeita naisia kutsutaan sanahirviöllä cis-naiset. Itse olen kyllä ihan ehta, oikea ja alkuperäinen (syntymästä saakka) nainen. Pidän loukkaavana jotain etuliitettä sukupuoleni edessä. Jos tarvitaan lisämäärittelyä, määriteltäköön muut ryhmät eli ne transnaiset yms. Ei meillä aidoilla naisilla ja miehillä ole mitään lisämäärittelyn tarvetta. Pienen ryhmän takia laitetaan käsitteet uusiksi. En hyväksy.

Vierailija
378/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän. Ei ole väliä "naiseuden asteella". Meitä on monenmoisia. 

Vierailija
379/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas... Miksi sitten aikuistuessa moni ei enää koskaan olevansa trans? Tiedän monta tapausta jotka olivat esimurrosiässä mielestään trans mutta sitten "muunsukupuolisia" ja lopulta taas oikeaa sukupuoltaan? Olisihan se kiva jos sukupuolensa voisi itse valita, mutta valitettavasti se on mahdotonta.

Murrosiässä ihminen on usein herkkä ja epävarma itsestään. Etsii itseään ja omaa identiteettiään. Sukupuolinen kokemus voi olla epävarma tai se voi hämmentää. Itse olin ns. poikatyttö. Harrastin poikien kanssa ja pukeuduin poikamaisesti. Onneksi en elänyt nykyaikaa. Olisi varmaan väitetty pojaksi ja aivopesty johonkin korjausprosessiin. Onneksi sain olla oma itseni. Nykyään olen perheenäiti, enkä vieläkään mikään ns. naisellinen. 

Vierailija
380/561 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä heitä oikeina naisina, mutta jos he ovat oikeasti mielentilaltaan siinä kunnossa, että mieltävät itsensä naiseksi niin olen hiljaa asiasta. Asia ei kuulu minulle eikä ole minun päätettävissä. Trans nainen saa puolestani olla ja elää rauhassa kunhan ei satuta muita. Esim. urheilussa on tullut ongelmia kun trans nainen on halunnut mennä naisten urheiluun mukaan ja hänellä onkin ollut miehen voimat ja on alkanut sattua pahoja ongelmia. Nämä ongelmat täytyy ottaa vakavasti eikä nähdä syrjintänä trans ihmisiä kohtaan vaan täytyy olla realisti. Että jos on syntynyt mieheksi niin silloin pohjimmiltaan on se, mutta haluaa elää naisena. Tässä keskustelussa vaarallisesti ja haitallisesti yritetään hiljentää kaikki toisten turvallisuutta koskettavat mielipiteet vedoten syrjintään, mutta kaikki ei ole syrjintää vaan trans ihmisten tulee myös miettiä muiden oikeuksia eikä vain omiaan. Tässä just esim. urheilu esimerkkinä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan