Kyllä suomalaisten nuorempien naisten ylipaino on lisääntynyt ja paljon!
Nuoremmilla tarkoitan suunnilleen alle 35-vuotiaita. Käyn useamman kerran viikossa uimahallissa ja siellä jos missä sen huomaa. Sen sijaan moni meistä keski-ikäisemmistä on yllättävän timmissä kunnossa.
Ja ylipainolla en tarkoita muutaman kilon läskejä vaan jo sairaalloiselle puolelle menevää liikalihavuutta.
Kommentit (29)
Joo jotain tilastodataa vähän kaipaisin tueksi. Yksi uintireissu jossain ei vain riitä kertomaan koko maan tilanteesta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullisinta on nähdä nuorten ihmisten ylipainon vuoksi vääntyneet jalat. Ortopedeille riittää töitä tulevaisuudessakin.
Jalat vääntyvät polvista ulospäin.
Tuollaista en ole nähnyt. Lihavilla olen nähnyt vain noita polvien kohdalta sisäänpäin vääntyneitä jalkoja, olen luullut, ja luulen vieläkin, että sillä on tekemistä ylipainon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullisinta on nähdä nuorten ihmisten ylipainon vuoksi vääntyneet jalat. Ortopedeille riittää töitä tulevaisuudessakin.
Tuollaista en ole nähnyt. Lihavilla olen nähnyt vain noita polvien kohdalta sisäänpäin vääntyneitä jalkoja, olen luullut, ja luulen vieläkin, että sillä on tekemistä ylipainon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko linkata noiden sivujen osoitteet? Oliko siellä myös kokovartalokuvia? Millä hakusanalla löysit nuo?
Kuinkahan paljon elinympäristön hormonimatkijat vaikuttavat lihomiseen. Tuntuu, ettei pelkällä syömisellä kukaan liho untuvapatjan näköiseksi. Itsekin nuorena olin melkoinen sokerihiiri, mutta en siltikään yhtään ylipainoinen. En usko, että pelkkä syöminen lihottaa ihmisiä sillä tavalla.
Miehet ja pojat ovat kyllä ylipainoisempia kuin naiset ja tytöt. Mutta toki liikalihavuus ok lisääntynyt kaikissa ikäluokissa. Suomessa elintason nousu on ollut aika nopeaa, 50-luvun lapset eli suuret ikäluokat ovat saaneet vielä kehitysapua esimerkiksi UNICEFilta, koska Suomi oli pitkään Länsi-Euroopan mittapuulla köyhä kehitysmaa ja takapajula.
Täällä ollaan lihavampia kuin ennen, mutta ennen oltiinkin hyvin köyhiä.
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko linkata noiden sivujen osoitteet? Oliko siellä myös kokovartalokuvia? Millä hakusanalla löysit nuo?
knock knees overweight tai obesity, en muista kummalla hain
normipainoinen kirjoitti:
Olen samaa mieltä, mutta asiastahan ei saisi puhua koska pullukat loukkaantuu, hehän kantavat kilonsa ylpeänä. Jos vaan ottaisivat sen huomioon että liikapaino on omalle terveydelle huono asia.
No jos ne lihavat ovat kerran tulleet uimaan (=harrastamaan liikuntaa) niin eivätkös he juuri ota huomioon sen että liikapaino on terveydelle huono asia ja yrittävät päästä painosta eroon
Maataloustuet pois niin järjetön ruoankulutus loppuu.