Pienipalkkaisen ja toimeentulotuella elävän perheen vertailu elintasossa
Laskentaa värittää aina pienehköltä tuntuva perusosa.
Mutta esim. kaikki reseptilääkkeet maksetaa, lapsen lukiotarvikkeet, edullinen harrastus ja lomailuun on mahdollisuus tuetuilla lomilla ilman omavastuuta. Lisäksi välttämättömäksi katsottuja huonekaluja ja kodinkoneita vähintäänkin avustetaan, yleensä maksetaan kokonaan.
Perusosamme on (yh ja teini) 874 euroa. Tämä siis pitää jäädä kaikkien asumismenojen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi, sauna ja kotivakuutus). Tästä maksan muita laskuja n. 50 euroa kuussa.
Olemme hoikkia naispuolisia, joten ruokakulut ovat vain n. 250 kuussa. Lisäksi on muistettava, että työssäkännistä on kuluja. Alle kahden tonnin minun ei missään tapauksessa kannattaisi mennä töihin. Mitä enemmän lapsia, sitä epäkannattavamaa. Tuttuni (kolmen lapsen yh) laskeskeli, että alle kolmen ja puolen tonnin ei eväänsä liikauta.
Kommentit (46)
Oletko ajatellut sitä, että tuiden varassa ollessa tilanne ei tule millään tavalla kohenemaan koskaan. Tukia voidaan jopa pienentää. Töihin menemällä (vaikka se ei heti toisi suurta taloudellista nousua) mahdollistat sen, että etenet työurallasi ja pääset paremmin palkattuihin hommiin, jolloin elintasokin on huomattavasti parempi kuin tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut sitä, että tuiden varassa ollessa tilanne ei tule millään tavalla kohenemaan koskaan. Tukia voidaan jopa pienentää. Töihin menemällä (vaikka se ei heti toisi suurta taloudellista nousua) mahdollistat sen, että etenet työurallasi ja pääset paremmin palkattuihin hommiin, jolloin elintasokin on huomattavasti parempi kuin tukien varassa.
Tulen saamaan isohkon perinnön (n. puoli miljoonaa). Enkä etene enää yhtään mihinkään, jos jotain työtä onnistuisinkin saamaan. Olen jo viisikymppinen. Teini on iltatähti.
ap
Mä en ainakaan saanut sossusta aikoinaan mitään huonekaluja enkä pesukonetta vaikka pyysin. Puolet suostui maksamaan sängystä. Missä sossussa saa rahaa huonekaluihin? Puoli tyhjään kämppään muutettiin pienen lapsen kanssa.. Mutta hyvin on tavaraa kertynyt :D
Mitä on ihmisen oma arvostus jos ei tee töitä? Itse tunnen ylpeyttä voidessani itse elättää perheeni.
Kai siinä on ainakin suuri ero, että sossun asiakkaana joudut ilmeisesti hyväksyttämään/hakemaan erikseen rahoja eri menoihin, mutta työssäkäyvänä saat itse täysin päättää sen, mihin rahasi kulutat, vaikka sitä niukahkosti olisikin.
Kohta kun paperimies lindström laittaa kunnolla rattaat pyörimään niin ketään ei enää kiinnosta nämä vertailut. Kaikki töihin vaikka puhelinmyyntiin, kyllä nyt nousee työllisyysaste ja kansantalous pelastuu.
Kotivakuutusta ei mielestäni huomioida toimeentulolaskelmassa.
Kodinkoneita ei kyllä yleensä makseta kokonaan. Ja esimerkiksi pesukoneeseen ei saa avustusta jos talossa on pesutupa. Ja monessa kaupungissa saa maksusitoumuksen paikalliseen kierrätyskeskukseen josta saa sitten hakea käytetyn koneen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on ihmisen oma arvostus jos ei tee töitä? Itse tunnen ylpeyttä voidessani itse elättää perheeni.
Jäin työttömäksi kolmisen vuotta sitten. Puoli vuotta jaksoin sitkeästi etsiä työtä onnistumatta.
Nyt peruspäivärahalla ja siten täydennys sossun luukulta. Teen kyllä vapaaehtoistyötä paljonnkin eli en tunne itseäni turhaksi yhteiskunnassa ja onhan minulla vielä kotona asuva lapsi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutusta ei mielestäni huomioida toimeentulolaskelmassa.
Eri kunnilla voi olla eri käytännöt vielä, kun homma ei ole Kelassa. Helsingissä huomioidaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä on ainakin suuri ero, että sossun asiakkaana joudut ilmeisesti hyväksyttämään/hakemaan erikseen rahoja eri menoihin, mutta työssäkäyvänä saat itse täysin päättää sen, mihin rahasi kulutat, vaikka sitä niukahkosti olisikin.
Tietyt jutut saa automaattisesti kuten lukiokirjat ja reseptilääkkeet. Eli lähettää vain kuitit. Muuten tosiaan kyllä pitää hyväksyttää ja usein perustellakin onnistuneesti.
Mun mielestä työ on muutakin kuin palkka, vaikka sekin on tärkeä osa sitä. Se on osa mun identiteettiä, osa itsensä kehittämistä ja osa omaa olemassaoloa, joten silläkin tavalla työ on mielekästä ja tärkeää, vaikka periaatteessa elettäis hyvin miehenkin tuloilla. En näe sitä kuitenkaan vaihtoehtona, koska työurani on osa minua.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Pienipalkkainen duunari ei kuulu mihinkään urapolkuihin. Se tulee tekemään samalla tai lähes samalla palkalla töitä elämänsä loppuun asti. Kuinka naivi voi joku olla... Uskot varmaan puheet työvoimapulastakin?
Vierailija kirjoitti:
Eläkekertymä?
Nykymaailman pätkätyöläis duunarin eläke pyörii siellä jossakin takuueläkkeen likellä. Ja hittoako sillä eläkkeellä tekee kun sossusta nostaa silloin rahat? Ja jos aletaan puhumaan, että sossu tms poistetaan niin ihan samalla tavalla ne eläkkeetkin voidaan poistaa.
Pienipalkkainen duunari tulee kuitenkin saamaan jotain eläkettä, joka on hiukan suurempi kuin jos olisi ollut vain tukien varassa. Ellei suuret ikäluokat romuta meidän eläkejärjestelmää. Ja ellei kuole kupsahda ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Pienipalkkainen duunari ei kuulu mihinkään urapolkuihin. Se tulee tekemään samalla tai lähes samalla palkalla töitä elämänsä loppuun asti. Kuinka naivi voi joku olla... Uskot varmaan puheet työvoimapulastakin?
Mun perhetuttu on automekaanikko ja on oikeasti aivan huippu siinä ja on saanu lisää palkkaa tietyin väliajoin, jos meinaa muualle lähteä. Tulot taitaa olla isommat kuin minulla, joka olen väitöskirjaa tekevä tutkija, että jos panostaa työhön ja kehittää itteään siinä niin kyllä sitä voi päästä paremmillekin palkoille, kun työvuosia kertyy.
T. 14
Mä tienaan noin 25 000 vuodessa eli olen pienipalkkainen, ollut useamman vuoden. Jäin 5 vuotta sitten 25-vuotiaana työttömäksi yhdeltä tehtaalta pienessä kaupungissa, sen aikaisia työkavereita on vieläkin työttömänä. Aluksihan saivat ansiosidonnaista ja hyvää koska tehtaalla meillä oli hyvät palkat. Mä lähdin siis heti tähän nykyiseen alipalkattuun työhöni kun muut ihmettelivät mitä järkeä ja itse eivät ainakaan lähtisi. Tulot ovat onneksi kasvaneet alusta kun on tullut edes jotain lisiä jne.
Näin jälkikäteen katsottuna olen tyytyväinen valintaani, on kuitenkin se vakituinen työ, säännöllinnen rytmi ja lomat. Vanhempien takauksella sain asuntolainankin ja maksan pientä yksiötäni pois, säästän niin et pääsen kerran vuodessa jonnakin ulkomailla jne.
Varsinkin yksi mua muutaman vuoden vanhempi nainen aina naukuu et kun ei oo rahaa mihinkään ja "hyvähän se sun on kun pääset taas talvella thaimaahankin, ei sossun tuista voi ees matkaan säästää ja kun ei työtön voi lähteekkään ilmoittamatta ja aina tulen asumaan vuokralla kun ei saa lainaa eikä vuokra-asuntoa viitsi ees tapetoida et sais mieleisensä jne jne".. Jatkuvaa valitusta ja rankutusta.
Eläkekertymä?[/quote]
Huvittavaa tuo eläkekertymään vetomainen. Pieni- ja keskipalkkainen saa saman verran tukia kuin sellainen joka ei ole tehnyt päivääkään töitä. Asumistuki nostaa minimieläkeläisen tulot samalla tasolle kuin ikänsä pienipalkkaisessa työssä raatanut.
Yh:n pitää oikeasti laskea se toimeentulonsa. Työ ei aina kannata, kun jää tappiolle. Se voi olla lyhytnäköistä mutta näin se vaan menee. Elämiseen tarvitaan rahaa mutta ei välttämättä työtä.