Tuttava antoi lapselleen vanhanaikaisen, korviin särähtävän nimen, lasta käy sääliksi
Luokkaa "Ritva/Sirkka"
Sanonko hänelle kysyttäessä mielipiteeni vai säälinkö lasta vain hiljaa pääni sisällä?
Kommentit (65)
Nopeasti se nimi alkaa tuntua luontevalta ja ainoalta oikealta sille lapselle. Omat tuttavani antoivat lapsellensa nimeksi Hilda, ja se oli musta aluksi ihan karmea nimi. Nyt en voisi mitään muuta nimeä kuvitella sille tytölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta nimet kuten Sirkka ja Pirkko ovat hauskoja, kun ajattelee että ne ovat esim. heinäsirkka ja leppäkerttu eli leppäpirkko :)
Ritvakin on kaunis merkitykseltään, eli ritva- siis riippakoivu. Entäs Marja-Terttu?
Ei ollut hauskaa. Olin teininä langanlaiha ja pitkäraajainen, harrastin vielä viulunsoittoakin. Ei mennyt kauaa, kun luokkatoverit keksivät tämän "yhdennäköisyyden".
T. Sirkka
Ja siihen sitten viulunsoittosi jäikin ,kun kaveriesi mielipide siitä oli sinulle tärkein,vai loppuivatko luontaiset taipumuksesi ja lahjasi siihen kesken ?
Minusta on väärin kun ei saa antaa lapselleen nimeä Erkki-Leena tai Pirjo-Johannes.
Nykyään voisi jo olla vähän rennompaa ja sukupuolineutraalimpaa myös nimien suhteen.
Minulla on vanhahtava nimi. Kävin ala- ja yläkoulut, lukion. Kukaan, ei yksikään ihminen, kiusannut minua nimestäni. Yliopiston ensimmäisenä vuotena yksi nuori mies keksi alkaa kiusata. Tenttilistoihin ym. ilmestyi nimeni viereen sivuhuomautuksia. Harmi kyllä koko kiusaaminen meni minulta ohi, koska elämässäni tapahtui tuolloin oikeasti vaikeita ja vakavia asioita, joita käsittelin. Nimestä kiusaaminen ei tuntunut itikan ininää pahemmalta.
Meidän lapsella on juuri tuollainen kauhea nimi. Ensin kaikki kilpaa haukkuivat. Nyt ovat tottuneet ja kilpaa kehuvat... Kyllä minullakin särähti korvaan ensimmäinen Nooa ja Lumi. Nyt ne tuntuu ihan tavallisilta. En toki alkanut niitä siinä vaiheessa haukkumaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti se nimi alkaa tuntua luontevalta ja ainoalta oikealta sille lapselle. Omat tuttavani antoivat lapsellensa nimeksi Hilda, ja se oli musta aluksi ihan karmea nimi. Nyt en voisi mitään muuta nimeä kuvitella sille tytölle.
Vähän sama juttu, tunnen pikkutyön, jonka nimi on Alma. Itse en pidä nimestä, vaikka se on kai nykyään aika suosittu. Alma kyllä sopii tälle tytölle kuin nenä päähän.
Itse oon jo nyt alkanut ihannoimaan Ritva/Sirkka/Pirkko/Pentti/Esko/yms nimiä. Valtaväestö varmaan seuraa myöhemmin. Ihanan pirteä ja hauska nimi joku Sirkka ja Pirkko.
No jos kysyy toisen mielipidettä, niin silloin pitää kestää se myös kuulla. Toki mielipiteensä voi kertoa myös toista loukkaamatta ja jos sitä ei kysytä, olisin silloin hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs hupaisa juttu tapahtui sukujuhlissa nimiin liittyen. Sukulaispariskuntani julkisti vauvansa nimen Olga. Tähän eräs toinen sukulainen alkoi ääneen haukkumaan, että onpas ruma ja vanhanaikainen nimi. Haukkujan oma nimi on Maire, joten onko varaa haukkua nimeä vanhaksi? Eikös Maire ole vanha nimi?
Sano joku muu kansa, joka olisi yhtä innokas keksimään aina uusia ja taas uusia nimiä jälkikasvulleen, kuin me täällä Suomessa nykyään näytämme olevan..Se minusta tässä kaikessa tässä "nimenantopolitiikassamme"juuri on kaikkein SURKUhupaisinta
Hei mä kekkasin:Höpsynupsunassuliini-varmaan ei oo vielä kellään .Ihan uniikki ja ikinuorekas
Johan niitä "hampaattomia-pullamussu" nimiä on ollut jo melkein liikaakin. Juontaako särähtävien nimien välttäminen pelosta, ettei muksu opi sanomaan ärrrrää.
Rohkeat edelläkävijät nämä vanhemmat. Uskaltaa valita toisin. Monet keksityt/vääntönimet ovat sikäli outoja kun niistä ei tiedä onko henkilö tyttö vai poika vai vielä epäselvää kumpi lopullinen määritys tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs hupaisa juttu tapahtui sukujuhlissa nimiin liittyen. Sukulaispariskuntani julkisti vauvansa nimen Olga. Tähän eräs toinen sukulainen alkoi ääneen haukkumaan, että onpas ruma ja vanhanaikainen nimi. Haukkujan oma nimi on Maire, joten onko varaa haukkua nimeä vanhaksi? Eikös Maire ole vanha nimi?
Sano joku muu kansa, joka olisi yhtä innokas keksimään aina uusia ja taas uusia nimiä jälkikasvulleen, kuin me täällä Suomessa nykyään näytämme olevan..Se minusta tässä kaikessa tässä "nimenantopolitiikassamme"juuri on kaikkein SURKUhupaisinta
Liittyy tähän miten? Maire ja Olga ovat mun mielestä aika vanhoja nimiä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy tähän miten? Maire ja Olga ovat mun mielestä aika vanhoja nimiä molemmat.
Siten ,että missään muualla kuin Suomessa tämän tyyppistä keskustelua nimistä ei edes käytäisi.Olga on muuten alunalkaen venäläinen nimi ja siellä vaikka kuinka monilla pikkutytöillä juuri tällä hetkelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Irmeli tms ehkä särähtäisi vähän, mutta että tuollaiset nimet..
Outs, osui ja upposi! :D Onneksi tajusin aikuisiällä, että nimen voi vaihtaa. Vanhemmillenikin asia oli ihan ok. Varmaan olivat jo väsyneet 20 vuotta kuultuaan epäonnistuneesta nimivalinnastaan.
Ap, älä tyrkytä mielipidettä, jos sitä ei kysytä. Sopii toimintasäännöksi laajemminkin.
En ymmärrä, mikä vimma joillain on hieroa kielteisiä mielipiteitään toisten naamaan herkkänä hetkenä. Uupuuko heiltä sosiaalisia taitoja?
Eri asia on kertoa mielipide kysyttäessä. Silloinkin voi myöntää, että oma mielipide nyt on ihan vaan oma, eikä mikään totuus mistään... ja kehua JOTAKIN aspektia toisen valinnassa. Vaikka näin: "hienosti löysitte nimen, jollaista ei ole joka toisella luokkakaverilla, ja silti ihan perinteinen nimi on kyseessä, ei tarvitse tavata kenellekään. Itse ehkä pidän sitä vähän 50-lukulaisena, mutta niin ne nimet tulee aina uudelleen muotiin."
Tuossa et valehtele yhtään, mutta myöskään et mene lätkäisemään omaa inhoasi ystävän näköön. Hän on kumminkin valinnut sen nimen omalle rakkaalle lapselleen juuri siksi, että tykkää siitä.
On nimiä, jotka eivät enää koskaan tule muotiin niiden kukoistuksen jälkeen. Ap:n kertomat nimet ovat hyviä esimerkkejä. Muitakin on, esim. Sinikka, Virpi, Sirpa, Maire, Tuire, Jarno, Mauri, Veli, Eino, Olavi... Yksittäisiä voi olla, mutta muotinimiä niistä ei tule, sori vaan. Eino yrittää, mutta ei sittenkään.
Jättäisin kertomatta mielipiteeni ja jos suoraan kysyttäisiin, niin jotain ympäripyöreästi sanoisin, että ei ole mieleeni. Nimi on kuitenkin niin henkilökohtainen valinta.
Iida oli nimi, jota kukaan ei halunnut, kun olimme lapsia. Se oli mummon nimi, samoin Elli. Eikä kukaan varmaan halunnut olla Ainokaan, mutta tunsin kyllä yhden 60-luvulla syntyneen ainon.
Äitini inhosi Tiina-nimeä, koska piti sitä mummon nimenä. Nimihän nousi juuri 60-luvulla ja kesti aika pitkään suosikkien, joskaan ei ihan suursuosikkien, joukossa. Anni Polvan ansiosta varmaankin.
Ihmisillä on nykyisin kovin ahtaat mielipiteet. "Minusta X on aivan hirveänkamalankauhea nimi koska vuonna kirves ja kivi mun inhoamalla opella oli se nimi, jne..." Anteeksi? Oletko sinä typerine lapsuusmuistoinesi joku maailman napa?
Jokainen antaa lapselleen haluamansa nimen. Jos halutaan kauniisti muistaa jotain isovanhempaa, lapsi voi saada "vanhan" nimen. Joku haluaa nimetä lapsensa jonkun amerikkalaisen tyrkkytissitositv-tähden mukaan. Jonkun muun jälkikasvu saa hieman tekotaiteellisesti itsekeksityn nimen.
Entä sitten? Antakaa kaikkien kukkien kukkia, älkää kommentoiko ajattelitte nimestä mitä vaan, koska emmehän halua loukata niitä pieniä lapsia, jotka eivät ole voineet omaan nimeensä mitenkään vaikuttaa.
Joten ap, pidä mölyt mahassasi.
Oletko sama joka täällä vähän aikaa sitten kirjoitteli siitä, että miten joku voi antaa nimeksi jonkun Onnin tai Toivon. Että kun lapsi ei voi sitten sellaisen nimen kanssa mennä katu-uskottavasti röökille tai pummaamaan kaljaa.