Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appivanhemmat tulossa katsomaan vauvaa, kehtaanko kieltää yöpymästä meillä?

Vierailija
01.05.2016 |

Kotiuduttiin vauvan kanssa perjantaina ja appivanhemmat ovat tulossa alkuviikosta katsomaan. Pitkä matka, joten ovat ainakin yhden yön. Yleensä he ovat yöpyneet meidän vierashuoneessa, nyt en oikein jaksa ajatusta yövieraista. Onko hirveän epäkohteliasta pyytää miestä sanomaan, että yöpyisivät hotellissa?

Kommentit (263)

Vierailija
21/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt ihan saatanan epäkohteliasta. Jos kerran vierashuone on ja siellä ovat ennenkin yöpyneet.

Onhan se nyt ihan saatana epäkohteliasta tunkea yövieraaksi kun perheessä on juuri synnyttänyt äiti.

Vierailija
22/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti majoittaisitko omat vanhempasi hotelliin... kyllähän ihmiset ymmärtää ettei tuoreelta äidiltä saa viiden tähden palvelua. Mies varmasti voi hakea patjat yms laittaa nukkumapaikkoja sekä kattaa aamupalaa... tarvittaessa osaavat varmasti itsekin etsiä ruokaa kaapista... :) he varmasti haluavat helliä ja hoitaa vauvaa, jollon sulla jää aikaa muuhun. Ovathan hekin varmasti oottaneet vauvan syntymää.

"Haluavat hoitaa vauvaa." Haloo!! Uunituore äiti vastasyntyneen vauvan kanssa. Ei siihen mitään ylimääräisiä hoitajia kaivata. Äiti ja vauva tarvitsevat aikaa ja rauhaa itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt tätä intoa käydä katsomassa vauvaa heti syntymän jälkeen. Antakaa nyt rauha äidille, isälle ja vauvalle tutustua toisiinsa ja päästä perhe-elämän alkuun ennen kun alatte tunkea vierailulle.

Harmittaa kun pidetään niin itsestäänselvyytenä että kylään mennään heti kun äiti ja vauva kotiutuvat laitokselta. Päähenkilöt iloisessa perhetapahtumassa ovat vauva ja hänen vanhempansa, ettekä te, juntit vierailijat.

Vierailija
24/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ottais ketään yökylään noi tuoreeltaan. Enkä varsinkaan semmosia ihmisiä kehen suhde olis jäykkä ja muodollinen.

Mulla sama juttu kun eräs toinenkin mainitsi, epävarmuus uuden vauvan kanssa. Mä en halunnut vieraita ekaan kahteen viikkoon ollenkaan.

En jaksais myöskään tälläytyä vieraita varten ym.

Jos anopit ei voi tehdä päiväkäyntiä, niin hotelliin vaan.

Vierailija
25/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas kylmää nykyaikaa!

Ennenmuinoin tuli puolisukua auttamaan huushollauksessa tuoretta äitiä ja nyt ei saa mummo tulla edes yhdeksi yöksi.

Turha sitten itkeä jatkossa, kuinka yhteisöllisyys on kuollut!

Vierailija
26/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenmuinoin tuli puolisukua auttamaan huushollauksessa tuoretta äitiä ja nyt ei saa mummo tulla edes yhdeksi yöksi.

Ennenvanhaan elämä olikin erilaista ja sitä apua tarvittiin. Äidin piti lypsää ja ruokkia lehmät, ruoka keitettiin puuhellalla ja pyykkikoneita ei ollut. Vieraat toivat varpajaisia eli ruokaa taloon ja suku auttoi talon töissä. Harva äiti nykyisin tällaista apua tarvitsee.

Kyllä ne vieraat voivat vähän odottaa ja tulla sitten kun se uudelle äidille parhaiten sopii.

Inhottaa tämä ihmisten asenne että uusi äiti on kaikkien omaisuutta eikä hänellä pitäisi olla mitään sananvaltaa omaan elämäänsä.

Vierailija
27/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitäkin että missä kunnossa on synnytyksen jälkeen että tarvitseeko edes yrittää kestää mitään vieraita. Mutta jos appivanhemmat tulevat teille yöksi niin miehesi saa hoitaa heidän passaamisen tai voivat itse auttaa itseään.

Vierailija
28/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkin (todellakin, ihan konkreettisesti itkin) äsken miehelle, etten vaan millään jaksaisi yövieraita. Mies ymmärsi ja lupasi soittaa vanhemmilleen, että he olisivat tällä kertaa hotellissa yötä. Ymmärrän hyvin että he haluavat tulla katsomaan vauvaa, ettei pelkät kuvat riitä. Omat vanhempani asuvat lähempänä ja kävivät jo sairaalassa ja nyt vielä tänään meillä kotona.

ap

Vierailija
29/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kysymys ei ole edes siitä, että jaksaako passata vieraita ja pedata sänkyjä ja laittaa aamupaloja ynnä muita, vaan yksinkertaisesti siitä, että jaksaako että kodissa on vieraita! En itse ainakaan haluaisi yhtäkään ylimääräistä silmäparia todistajaksi, kun olen kirjaimellisesti perse veressä, turvonneena ja tissit räjähdysherkkinä. Haluaisin opetella rauhassa imettämään ja hoitamaan vauvaa, ilman että kukaan voi katsella. 

Vierailija
30/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ouh, miten nopeasti uuden vauvan jälkeen yövieraita. Toivottavasti eivät ole pidempään, kuin yhden yön, jos teillä majoittuvat.

Olisihan se heille mukavampi voida olla teillä, kuin hotellissa. Ainakin, jos hyvin tulette toimeen.

Vierailija
31/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkin (todellakin, ihan konkreettisesti itkin) äsken miehelle, etten vaan millään jaksaisi yövieraita. Mies ymmärsi ja lupasi soittaa vanhemmilleen, että he olisivat tällä kertaa hotellissa yötä. Ymmärrän hyvin että he haluavat tulla katsomaan vauvaa, ettei pelkät kuvat riitä. Omat vanhempani asuvat lähempänä ja kävivät jo sairaalassa ja nyt vielä tänään meillä kotona.

ap

Voi sua raasua! Ymmärrän sua hyvin. Ja ihanaa että miehesikin näyttää ymmärtävän. Toivottavasti appivanhemmat saadaan johonkin hotelliin.

Sulla on keho täynnä hormoneja ja ja sulla on upouusi vauva. Sun ja vauvan pitäisi saada niin paljon omaa aikaa kun vain itse haluat. Ole huoletta itsekäs ja elä nyt elämääsi juuri niin kun itse haluat. Aseta rajat. Kun ystävät ja sukulaiset soittelevat niin kerro heille että otat yhteyttä sitten kun jaksat vieraita. Ehtii sen vauvan nähdä vähän myöhemminkin. Ei se mihinkään katoa.

Onnea uudesta vauvasta ja tsemppiä. Järkätkää vierailut miehen kanssa kuten itsellenne parhaaksi sopii.

Vierailija
32/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kysymys ei ole edes siitä, että jaksaako passata vieraita ja pedata sänkyjä ja laittaa aamupaloja ynnä muita, vaan yksinkertaisesti siitä, että jaksaako että kodissa on vieraita! En itse ainakaan haluaisi yhtäkään ylimääräistä silmäparia todistajaksi, kun olen kirjaimellisesti perse veressä, turvonneena ja tissit räjähdysherkkinä. Haluaisin opetella rauhassa imettämään ja hoitamaan vauvaa, ilman että kukaan voi katsella. 

Tämä! Paremmin ei voisi sanoa.

Vierailija
33/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä keskustelussa porukka tuntuu olettavan, että appivanhemmille pitää suurinpiirtein tuoda aamiainen vuoteeseen, jos tulevat vierailemaan? Miksei ajatella päinvastoin, että nämä tekevät uudelle äidille aamiaista ja huolehtivat pyykeistä ja muusta siivouksesta?

Vierailija
34/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan elämä olikin erilaista ja sitä apua tarvittiin. Äidin piti lypsää ja ruokkia lehmät, ruoka keitettiin puuhellalla ja pyykkikoneita ei ollut. Vieraat toivat varpajaisia eli ruokaa taloon ja suku auttoi talon töissä. Harva äiti nykyisin tällaista apua tarvitsee.

Kyllä ne vieraat voivat vähän odottaa ja tulla sitten kun se uudelle äidille parhaiten sopii.

Inhottaa tämä ihmisten asenne että uusi äiti on kaikkien omaisuutta eikä hänellä pitäisi olla mitään sananvaltaa omaan elämäänsä.

Tänä päivänä äiti käy synnyttämässä kipulääkkeiden avulla - sairaalassa jo laitetaan vauvaa hoitamaan ja kotiutuminen mahdollisimman nopeasti. Että kyllähän se on niin raskasta, niin raskasta - ottaa siihen isovanhemmat käymään yhden yön ajaksi. Kun tasan ei kukaan tänään oleta, että juuri synnyttänyt 'passaa' vieraat. Mutta voivoi, kun on niin raskasta maata sängyssä sen vauvan kanssa ja imettää - helvatta, vessassakin tarvii ehkä käydä! Ja mies yhdessä vanhempiensa kanssa laittaa ruoat - mutta eihän se tämän päivän pinsessasynnyttäjälle kelpaa - siinä kun on ollut anoppi mukana. Ja taatusti pahalla silmällä katsellut, että siellä se miniä vaan makaa... Eropaperit vetämään, ei ole tuollaisesta miehestä mihinkään, joka ei osaa vanhempiaan kieltää kyläilemästä. Kyllä näin on.

Vierailija
35/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Voi sua raasua! Ymmärrän sua hyvin. Ja ihanaa että miehesikin näyttää ymmärtävän. Toivottavasti appivanhemmat saadaan johonkin hotelliin.

Sulla on keho täynnä hormoneja ja ja sulla on upouusi vauva. Sun ja vauvan pitäisi saada niin paljon omaa aikaa kun vain itse haluat. Ole huoletta itsekäs ja elä nyt elämääsi juuri niin kun itse haluat. Aseta rajat. Kun ystävät ja sukulaiset soittelevat niin kerro heille että otat yhteyttä sitten kun jaksat vieraita. Ehtii sen vauvan nähdä vähän myöhemminkin. Ei se mihinkään katoa.

Onnea uudesta vauvasta ja tsemppiä. Järkätkää vierailut miehen kanssa kuten itsellenne parhaaksi sopii.

Kiitos :) Vieraat ei haittaa, kunhan eivät viivy kovin pitkään kerrallaan.

ap

Vierailija
36/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä keskustelussa porukka tuntuu olettavan, että appivanhemmille pitää suurinpiirtein tuoda aamiainen vuoteeseen, jos tulevat vierailemaan? Miksei ajatella päinvastoin, että nämä tekevät uudelle äidille aamiaista ja huolehtivat pyykeistä ja muusta siivouksesta?

Aika monilla kotityöt kuuluvat sinne yksityiselle reviirille, mihin ulkopuolisten ei haluta sekaantuvan. Tässä yhteydessä kaikki, jotka eivät asu kodissa, ovat ulkopuolisia.

Vierailija
37/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monilla kotityöt kuuluvat sinne yksityiselle reviirille, mihin ulkopuolisten ei haluta sekaantuvan. Tässä yhteydessä kaikki, jotka eivät asu kodissa, ovat ulkopuolisia.

Eli taas voidaan heittää kaikki yhteisöllisyys romukoppaan.

Ilmeisesti perhettä saa auttaa vain silloin, kun kaikki on hyvin ja mukavasti.

Vierailija
38/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli taas voidaan heittää kaikki yhteisöllisyys romukoppaan.

Ilmeisesti perhettä saa auttaa vain silloin, kun kaikki on hyvin ja mukavasti.

No niin vissiin. Itse en yhtään tykkäisi, jos appivanhemmat tai edes omat vanhempani tai ystäväni alkaisivat meillä pyykätä, huseerata omin päin keittiössä, siivota ja ties mitä muuta. Vieraat eivät osaa järjestää tiskikonetta kunnolla täyteen tai nostella puhtaita astioita oikeille paikoilleen, tai huolehtia pyykeistä oikeassa kiireellisyysjärjestyksessä, tai tiedä mikä rätti ja harja siivouskomerossa on mihinkin tarkoitukseen.

Vierailija
39/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ouh, miten nopeasti uuden vauvan jälkeen yövieraita. Toivottavasti eivät ole pidempään, kuin yhden yön, jos teillä majoittuvat.
Olisihan se heille mukavampi voida olla teillä, kuin hotellissa. Ainakin, jos hyvin tulette toimeen.

Mä en ymmärrä tätä näkökantaa ollenkaan, mutta mä en olekaan kyläluuta luonteeltani. Paljon mieluummin menisin aina hotelliin kuin nukkuisin sukulaisten nurkissa, oli ne sitten vanhempani entisessä lapsuudenkodissani, sisarukseni tai aikuiset lapset. Toiset eivät sitten taas ollenkaan hyväksy sellaista. Vanhassa kotikaupungissani olen kerran päässyt hotelliin mieheni kanssa kun vanhempani saivat siten majoittaa enemmän muita, jotka tulivat sisareni häihin.

Vierailija
40/263 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani majoittuivat hotelliin kun tulivat satojen kilometrien päästä katsomaan esikoisvauvaani. Olivat kylläkin useamman päivän. Mutta kyllä se helpotti, että illat ja aamut oli omaa rauhaa. Ensimmäiset päivät uuden vauvan kanssa uudessa äidin-roolissa ovat ainutlaatuiset. Kannattaa järjestää kaikki niin, että saa nauttia niistä.