Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saako autiotalosta ottaa tavaroita?

Vierailija
01.05.2016 |

Meilläpäin on eräs autiotalo ollut tyhjillään kymmeniä vuosia. Kävin tänään sitten "kyläilemässä". Siellä oli kaikenlaista tavaraa, jätin kuitenkin paikalleen. Nyt kuitenkin mielessäni on käynyt ajatus että palaisin sinne ottamaan omasta mielestäni hienot tavarat mukaani. Paikka tosiaan on ihan pahuuden vallassa ja oikeat omistajat kuolleet ehkä Jo kymmeniä vuosia sitten. Hökkeli siis kuuluu metsän omistajalle ja se saattaa olla valtio.
Mitäs sanotte tähän?

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hökkeli on valtatien varrella. Sieltä on varmaan vuosien saatossa varastettu jonkin verran tavaraa.

Ap

Ja sä haluat varastaa vielä lisää...voi pyhä joidenkin moraalia ja omaatuntoa.

Vierailija
62/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hökkeli on valtatien varrella. Sieltä on varmaan vuosien saatossa varastettu jonkin verran tavaraa.

Ap

Jos minulta on joskus varastettu pyörä, niin kai minulta nykyisenkin pyörän saa varastaa....?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työkaveri sanoi hakeneensa kaapin autiotalosta. Siellä se hänen makkarissaan oli, kun hänen luonaan kävin. Minä en vois tehdä noin. Aina muistuttaisi. Ei hyvää päivää. Se on varastamista.

Vierailija
64/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ukilla on tuollainen autiopaikka, asunut kirkonkylällä jo parikymmentä vuotta ja käy katsomassa tiluksiaan kerran pari kesässä autiomökillään.

Syy siihen, miksi ovet ei ole lukittu, johtuu pitkälti siitä, että joka vuosi sinne oli murtauduttu ja säretty ikkunoita. Nyt kun ovet ovat auki, ainakin ikkunat säilyvät ehjinä.

Vaikka ap. silmissä autiotalot ovat hylättyjä ja yhteistä riistaa ja tavarat kaikkien käytettävissä, näin ei meillä kuitenkaan ole, sillä yksikään ukin perillisistä ei ole ollut niin röyhkeä, että olisi vaatinut perintöä jo ukin eläessä, vaan vasta sitten kun sen aika on.

Ap. näpit irti toisen omaisuudesta, sillä se on varkaus. Eikö sun omatunto yhtään kolkuta.

Mitään rikostahan ei ole vielä tapahtunut. Ellei ajattelua siihen lasketa.

Vierailija
65/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Syksyllä on kouluihin tulossa uusi opetussuunnitelma. Tässä olisi hyvää vinkkiä opetussisältöjen laatijoille... Lapsukaiset tarvitsisivat tietoa siitä, mitä varkaus ja toisen omaisuus tarkoittaa käytännössä... Kun kaikille se ei näytä olevan selvä asia. Tai ehkä lapsille se onkin selvempi asia kuin palstamammoille?

Vierailija
66/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en hakenut eräästä autiotalosta kaunista lipastoa, vaikka kuinka himoitsin sitä. Siellä se vieläkin on, 15 vuotta myöhemmin. Homeen peitossa ja puolet katostakin on romahtanut sen päälle. Minä olisin pitänyt siitä hyvää huolta 😢

Vierailija
67/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meinaatko niin, että valtatien varrella olevasta talosta saisi varastaa, mutta pikkutien varrella olevasta ei? Kyllä sitä ihminen voi keksiä mitä mielikuvituksellisimpia tekosyitä väärille teoille. Saako ylinopeutta ajaa, jos on kiire töihin? Ei saa. Saako kaupasta varastaa, jos ei tykkää kauppiaasta? Ei saa. Suomessa on laki, ja sitä pitää noudattaa kaikissa tilanteissa.

Vierailija
68/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en hakenut eräästä autiotalosta kaunista lipastoa, vaikka kuinka himoitsin sitä. Siellä se vieläkin on, 15 vuotta myöhemmin. Homeen peitossa ja puolet katostakin on romahtanut sen päälle. Minä olisin pitänyt siitä hyvää huolta 😢

AP kokee samaa.😃

Vierailija
69/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saako ottaa tavaraa"

Et saa ottaa mitään tavaraa mistään mitä et omista, tai jokamiehenoikeus suo sinulle siihen oikeutta, kuten marjat metsässä.

Jos löydät tavaraa luonnosta, jätät siihen tai viet löytötavaratoimistoon.

Autiotaloon sinulla ei ole oikeutta edes mennä ilman lupaa, saati ottaa sieltä tavaroita.

Vierailija
70/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin ottanut autiotalosta tavaraa ja myynyt eteenpäin vuosien aikana eikä ikinä ole mitään seurauksia ollut. Kukaan ei koskaan ole kysellyt perään. ja miks ihmeessä edes olisi, koska kyseessähän on AUTIOTALO!

Vierailija
71/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ainakin ottanut autiotalosta tavaraa ja myynyt eteenpäin vuosien aikana eikä ikinä ole mitään seurauksia ollut. Kukaan ei koskaan ole kysellyt perään. ja miks ihmeessä edes olisi, koska kyseessähän on AUTIOTALO!

Tuskinpa tosiaan kukaan osaa kysellä varastamiesi tavaroiden perään, ellet ole jättänyt lappua yhteystietoinesi.

Vierailija
72/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eräässä autiotalossa käynyt, mutta ei ole tullut mieleenkään viedä tavaroita sieltä. Valokuvia kyllä otin.

Ne tavarat ovat yksityisomaisuutta. Toisaalta jos kiinteistö on valtion, kamat menevät suoraan kaatopaikalle, kun paikka hävitetään. Ota selvää, kenelle talo kuuluu ja tee sitten päätös.

Vierailija
73/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin kerran taloon, joka oli ihan romahtamaisillaan ja on varmasti Jo luhistunut. Siellä oli kaikki jätetty niille sijoilleen. Huonekalut ja käsityö pelit ja vehkeet 40-60-luvuilta.

Ihan käsittämätöntä huolimattomuutta.

En ottanut mitään. Ihmettelin vaan.

Vierailija
74/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on ovet auki, ei mitään lukkoja.

Ap

Niin on kaupoissakin, vink vink.

Vierailija
75/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä jotain kansallisaarteita on, niin kannattaa varmaan ilmoittaa museovirastoon tms.

Mutta muuten te pärjäätte kyllä ilmankin niitä romuja.

Vierailija
76/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmiset vasta tyhmiä onkin, jotka mainostaa työpaikoillaan käyneensä pöllimässa autiotaloissa.

Kannattais olla hiljaa.

Vierailija
77/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistörekisteristä selviää omistaja.

Tämä ratkaisee paljon.

Vierailija
78/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eräässä autiotalossa käynyt, mutta ei ole tullut mieleenkään viedä tavaroita sieltä. Valokuvia kyllä otin.

Ne tavarat ovat yksityisomaisuutta. Toisaalta jos kiinteistö on valtion, kamat menevät suoraan kaatopaikalle, kun paikka hävitetään. Ota selvää, kenelle talo kuuluu ja tee sitten päätös.

Mutta mieleesi kuitenkin tuli mennä toisen omistamaan taloon sisälle ilman lupaa?

Vierailija
79/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin on eräs autiotalo ollut tyhjillään kymmeniä vuosia. Kävin tänään sitten "kyläilemässä". Siellä oli kaikenlaista tavaraa, jätin kuitenkin paikalleen. Nyt kuitenkin mielessäni on käynyt ajatus että palaisin sinne ottamaan omasta mielestäni hienot tavarat mukaani. Paikka tosiaan on ihan pahuuden vallassa ja oikeat omistajat kuolleet ehkä Jo kymmeniä vuosia sitten. Hökkeli siis kuuluu metsän omistajalle ja se saattaa olla valtio.

Mitäs sanotte tähän?

Vaikka omistaja olisi valtio, kunta tai seurakunta, niin ne ei ole sun tavartoita. Vittu minkälaisia vatipäitä täällä elätetään.

Vierailija
80/125 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin kerran taloon, joka oli ihan romahtamaisillaan ja on varmasti Jo luhistunut. Siellä oli kaikki jätetty niille sijoilleen. Huonekalut ja käsityö pelit ja vehkeet 40-60-luvuilta.

Ihan käsittämätöntä huolimattomuutta.

En ottanut mitään. Ihmettelin vaan.

Kuka tuossa siis oli huolimaton?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi