Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velojen onnellisuus ja tyytyväisyys laskee keski-iässä

Vierailija
01.05.2016 |

Olen tullut tulokseen lukemattomia veloja tarkkailleena, että he ovat tyytyväisiä päätökseensä olla hankkimatta lapsia 20-40-vuotiaana, mutta sen jälkeen monen velan elämä muuttuukin. He näkevät, miten muiden lapset ovat varttuneet, aikuistuneet, rikastuttavat vanhempiensa elämää tosi paljon, tulee puolisoita ja lapsenlapsia kuvioihin. Lisäksi neljällä tuntemallani velalla mies onkin päättänyt perustaa perheen ja nuo miehet ovat lähteneet muihin suhteisiin. Yksin jääneet 40-50-vuotiaat velanaiset eivät eläkään enää sitä unelmaelämää matkustellen ja pitkään nukkuen tai siis tuollaiset asiat menettävät hohtonsa keski-iässä. Yhtäkkiä asiat näyttävätkin ihan toisilta.

Kommentit (208)

Vierailija
81/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo onnellisuustutkimus taas oli kansainvälinen, kuten joku jo fiksusti huomautti.

Niin se helposti löytyvä tutkimus jota kukaan ei tunnu löytävän.

En tiedä mihin viittaat, on vain yksi tutkimus johon on viitattu ja johon on useita linkkejä tässä ketjussa. Olen lapseton sinkku ja tieto ei lisää tuskaani, päinvastoin.

Viesti 31:

"Tämä on fakta. Löytyy helposti tutkimus.

Lapset lisää pitkällä tähtäimellä onnellisuutta"

Onko täällä todellakin ollut useasti linkitetty tutkimus siitä, että lapset lisäävät onnellisuutta?

Vierailija
82/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet selvästi katkera kun et niitä saa. Ja lisäksi lukutaidoton.

Nyt tekisi mieli sanoa aiheseen sopivasti, että jopas tuli lapsellista tekstiä :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini on lapseton omasta tahdostaan. Tykkää lapsista kuitenkin todella paljon. Hän lainaileekin sisarustensa lapsenlapsia silloin tällöin ja vie retkille ym. Hän vei minuakin retkille kun olin lapsi ja nyt minun lapsia. Ei häntä ole ikinä kaduttanut valinta. Johtuisiko osaksi sillä että hänellä on kuitenkin aina ollut elämässään lapsia ja läheiset välit sukulaisiin.

Vierailija
84/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua, että ihmisiä kiinnostaa niin valtavasti hankkiiko joku toinen lapsia vai ei. Että sille valinnalle laitetaan niin suuri arvolataus. Entä silloin kun ei voi valita? Kun lapsettomuus on itsestä riippumatonta? Luulen, että näilläkin olisi elämä helpompaa jos lasten hankkiminen ei olisi automaattinen oletus kaikkien nuorten parien kohdalla. Tuntuu, että lapsia hankkineet haluavat nostaa itsensä jalustalle, ja he vähättelevät ihmisiä jotka eivät lisäänny. Kyllä, lapset on varmasti suuri rikkaus elämässä. Mutta elämää voi rikastaa muutenkin, eikä kellään ole oikeutta sanoa että on jotenkin haitallista jättää lapset hankkimatta - että sitten on onneton ja tunneköyhä elämä. Olisiko se niille syntymättömille lapsille parempi että sellaiset henkilöt, jotka niitä eivät halua, hankkiutuisivat kuitenkin vanhemmiksi? Eniten kuitenkin ärsyttää se, että lapsia tehneet kuvittelevat olevansa jotenkin epäitsekkäämpiä ja parempia ihmisiä kuin lapsettomat.

Vierailija
85/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Vaikea ottaa kantaa. 

Sinkkumies

Vierailija
86/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten kuitenkin ärsyttää se, että lapsia tehneet kuvittelevat olevansa jotenkin epäitsekkäämpiä ja parempia ihmisiä kuin lapsettomat.

Lapselliset kuvittelevat tehneensä jotain erinomaista ja paljon parempaa, kuin lapsettomat vaikka puiston pahin alkoholisti ja narkkari pariskuntakin saa aikaiseksi lapsen.

Vierailija
87/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsethan tehdään aina eksistentialistisen kriisin välttämiseksi. Ne jotka eivät tee lapsia, käyvät kriisin läpi siinä 30-40-veenä ja tulevat sieltä aikuisempina ulos. Ne jotka tekevät, alkavat prosessoida kriisiä sitten, kun lapset muuttavat pois kotoa, eli periaatteessa aikuistuvat monta vuosikymmentä myöhemmin kuin lapsettomat.

Onnellisuus taas on varmasti enemmänkin yksilökohtaista ja vapaaehtoiseen lapsettomuuteen johtavat tekijät ovat yleensä sellaisia, jotka ovat alun perinkin johtaneet velan ajattelemaan hieman pessimistisemmin elämän suhteen ja päätös jäädä lisääntymättä on niihin tunteisiin liitoksissa. Tilastoerot onnellisuudessa taitavat tulla tästä eivätkä lasten puutteesta.

Juuri näin. Olen juuri 34, eksistentialistisessa kriisissä, nuoruuden etsintään kyllästynyt.

Melkein jo harkitsin lapsia, mutta tajusin että haluaisin vain eroon eksistentialistisesta tyhjiöstä.

Vierailija
88/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että ihan on tutkimus että joidenkin onnellisuus vähenee... No väännänpä sitten muutaman penskan joista en pidä ihan vaan että minun onnellisuuteni pysyisi vakiona. Penskojen onnellisesta lapsuudesta ja terveestä äitisuhteesta viis, tärkeintä on minun onnellisuuteni vai mitä mammat :p 

Vierailija
89/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä olette suuressa viisaudessanne keksineet, kun

-mies kyllästyttää ja 10 vuoden jälkeen kynttiläillallisilla av:n selaus kiinnostaa enemmän kuin hänen silmiinsä tuijottelu

-matkustelu ei tuo samaa fiilistä kuin nuorempana, ja mantereita on jo kierretty

-"itsensä etsimistä" harrastettuna parikymmentä vuotta ja terapioita takana

-tutkintoja 3, silti ura ei tuo tyydytystä

?

Minä en tiedä.

Vierailija
90/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-mies kyllästyttää ja 10 vuoden jälkeen kynttiläillallisilla av:n selaus kiinnostaa enemmän kuin hänen silmiinsä tuijottelu

-matkustelu ei tuo samaa fiilistä kuin nuorempana, ja mantereita on jo kierretty

?

Minä en tiedä.

Elämä kyllästyttää joten tekaistaanpa pari uutta ihmistä maailmaan. No niin kakarat, tuokaahan vähän sisältöä äidin elämään nyt. Tanssikaa vaikka. 

Vierailija
91/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Siksi kysyin, kun en tiedä.

Vierailija
92/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Minä en tiedä.

Lapsi on ainakin viimeinen asia tuohon tilanteeseen. Lapsi ei tuo onnea tai tarkoitusta elämään, vaan ne pitää löytää itsestään. Eikä lapsi myöskään pelasta parisuhdetta.

Vierailija
93/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Minä en tiedä.

Elämä kyllästyttää joten tekaistaanpa pari uutta ihmistä maailmaan. No niin kakarat, tuokaahan vähän sisältöä äidin elämään nyt. Tanssikaa vaikka. 

Onko sinulla muita ehdotuksia?

Vierailija
94/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Minä en tiedä.

No en ainakaan ala pukkaamaan maailmaan viattomia, täysin avuttomia ihmisiä vain sälyttääkseni heille vastuun onnellisuudestani ja elämäni rikkaudesta.

Sen sijaan voisin vaikka

-etsiä uusia harrastuksia, olla avoin myös uusille ystäville jos sattuu vastaan tulemaan

-lukea lisää, ehkä opiskella vakavamminkin. Esimerkiksi uuden kielen oppiminen tai vaikka lintuharrastus tai taidehistorina opiskelu tuo matkusteluun aivan uudet ulottuvuudet

-olen valinnut hyvän miehen jonka kanssa olen ollut jo 15v, joten en osaa kuvitellakaan tilannetta jossa hänen hellimisensä ja silmiin tuijotteleminen lakkaisivat kiinnostamasta. Sori siitä.

-parantaa maailmaa, esim. mennä vapaaehtoistyöhön tai poliittiseen järjestötoimintaan

-etsiä uusia haasteita uralla

Ikävää että sinulla ei mielikuvitus ja kyvyt riitä huolehtimaan edes oman elämäsi mielekkyydestä, mutta todella itsekästä ajatellakaan sälyttävänsä sellaista ongelmaa pikkulasten niskoille.

Vierailija
95/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö elämän sitten koko ajan olla niin ihmeellistä? Tosin lapsiperheen arki vasta tylsää toistoa toiston perään onkin.

Vierailija
96/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aikonutkaan tehdä lapsia :)

Vierailija
97/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aikonutkaan tehdä lapsia :)

Hyvä! :)))

Vierailija
98/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos av:lta pitää kysyä mitä tekisi elämällään, on ehkä kykenemätön elämään lainkaan

Vierailija
99/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö elämän sitten koko ajan olla niin ihmeellistä? Tosin lapsiperheen arki vasta tylsää toistoa toiston perään onkin.

Joillekin pitää.

Vierailija
100/208 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi