Siivouskohteeni isä pettää vaimoaan
Olen käynyt pari kuukautta siivoamassa kerran viikossa erään perheen luona. Eilen oli jälleen siivouspäivä, josta perheen äiti oli sanonut etukäteen, ettei ole väliä tulenko tasan klo 16, koska äiti lähtee lasten kanssa mummolaan viikonlopuksi ja isä työmatkalle. Ajattelin sitten, että menen siivoamaan vasta myöhään illalla, mutten erikseen tästä ilmoittanut kun he eivät kuitenkaan olisi kotona. Illalla kun avasin oven, huomasin heti valot ja perheen isä tuli hätäisesti sanomaan, ettei nyt voi tulla siivoamaan ja on kuulemma niin puhdasta, että saan kyllä rahat tästä kerrasta. Näin vilauksen olohuoneen sohvalla istuvasta naisesta. Nyt mietin pitäisikö minun kertoa asiasta vaimolle? Tämä siivouskohde ei todellakaan ole pääasiallinen tulonlähteeni jos sen menettäisinkin. Haluaisin vain tehdä oikein.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska sakkia tuollaiset "EI KUULU SULLE" pettäjän puolustelijat ja suojelijat.
Älä sotke asioita. Työsuhde on työsuhde ja ap saa palkkaa siitä, että siivoaa, ei siitä että vetää omia johtopäätöksiään ja sekaantuu asiakkaan elämään.
Työsuhde lässyn lässyn lää. Ap:lla on täysi oikeus kertoa naiselle ettei hän ole käynyt siivoamassa ja hänellä on täysi oikeus kertoa syykin.
Minua naurattaa kun olette niin paskat housussa koko pettäjäsaastaepäihmislauma
Itse alan olla huolissani sun mielenterveydestä. Sua on varmaan petetty aika pahasti, kun leimaat kaikki järjellä ajattelevat pettäjiksi? Kukaan täällä ei ole missään vaiheessa käskenyt ap:ta olemaan kertomatta SIIVOUKSEN PERUUNTUMISESTA, vaan nimenomaan olemaan puuttumatta asiakkaidensa YKSITYISELÄMÄÄN. Ei töissä voi hirveästi tunteilla, jos sen työnsä haluaa pitää. Jos olet ravintolassa tarjoilijana, ja sama mies saapuu paikkaan syömään vuoroin rakastettunsa ja vuoroin vaimonsa kanssa, olisiko sun mielestä ok, että tarjoilija menee pöytään ja kertoo vaimolle miehen toisesta naisseurasta syyllistäen tätä pettäjäksi? Mitäpä veikkaat, saisiko tarjoilija jatkaa hommiaan enää kyseisessä raflassa? Tai palkkaisiko mikään muu ravintola asiakkaidensa asioihin puuttuvaa työntekijää? Niinpä.
Tuo tarjoilija vertaus on pikkuisen ontuva eikä ole verrattavissa tuohon tilanteeseen mistä ap. kertoi.
Itse en ole huolissani sinun mielenterveydestäsi millään lailla. Saat minun puolestani olla juuri noin sekaisin kuin oletkin.
Ap. on jo kirjoittanut vaimolle sähköpostia, josta vaimo voi vetää omat johtopäätöksensä.
Enää ette voi pelastaa pettäjämiestä raivoamalla täällä vaahtoamalla jostain vaitiolovelvollisuudesta, jota ei muuten ole tässä rikottu.
Millä perusteella vertaus oli ontuva? Samanlainen TYÖSUHDE on sekä tarjoilijalla että siivoojiilla asiakkaisiinsa. Yksityisasioita ei nuuskita. Oletan ettet itse ole asiakaspalveluammatissa viesteistäsi päätellen...
Mutta tiedän että asiakkaiden yksityiselämälle naureskellaan porukalla ravintola-alalla...
Siivooja ei ole "nuuskinut" kenenkään yksityisasioita. Hän vahingossa yllätti miehen kun oli menossa tekemään töitään.
Olen ollut asiakaspalvelussa. Oleta mitä oletat.
Vertauksesi on paska sen takia että siivoja voi käräyttää pettäjän tahattomasti kertomalla vain ettei ollut siivonnut jne jne. Tarjoilijalla menee suoraan sanomaan vain että mies pettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä ja taas tästä samasta aiheesta: täysin sivullinen ihminen "ihmettelee, pitäisikö kertoa puolisolle". Mutta ihan kotisiivoojillekin voisi tässä yhteydessä pitää miniluennon ammattietiikasta:
Jos oikeasti osutte tuollaiseen tilanteeseen, niin vaikka asiakas panisi vierasta ihmistä omalla sohvallaan, niin se ei kuulu teille. Te käännätte katseen poispäin ja olette kuin ette olisikaan.
Jotakuta puukotetaan kadulla niin käännätte katseen poispäin, kun ettehän te ole poliiseja tai ei kuulu teidän työhön kadunlakaisijana että silleen. Kiva asenne. Mun mielestä saa tehdä asialle ihan mitä huvittaa. Niinhän se mieskin tekee ihan mitä huvittaa!
Olipa taas niin huono vertaus, että ei mitään rajaa. Puukotuksen kohdalla kyseeseen voisi tulla jopa laki heitteillepanosta, jos jättäisi hälyttämättä apua. Se, mistä aloittaja kirjoitti, ei riko yhtään mitään lakipykälää.
Sinua on joku satuttanut ihan saakelin pahasti, kun noin kovasti ahdistaa. Koita silti ymmärtää, että ihmisiä ohjaa työssään ammattietiikka. En ole siivooja mutta työssäni joudun kuulemaan ihmisten yksityiselämään liittyviä asioita, jotka ovat hyvin verrattavissa siihen jos siivooja menisi töihin ja toinen asiakkaista panisi vieraan ihmisen kanssa sohvalla. Silloin pitää olla ammatillinen ja toimia ammattietiikan mukaisesti. Jos ei siihen kykene, niin on parasta vaihtaa alaa.
Vähän kärjistin kun täällä kirjoitetaan niinkuin toi ammattietiikka olisi elintärkeää ja joku kuolee jos kertoo mitä näki! EI KETÄÄN ole pitkään aikaan ohjannut työssä ammattietiikka! Olet naiivi. Mutta rupea palstasherlockiksi koska tiesit yhden asian: saakelin pahasti satutti mieheni joka petti. Mutta se tuntui puukotukselta(selkään) kun kaikki tutut tiesivät eivätkä kertoneet.
T. Siivooja itsekin
Tietysti on kamalan ikävää se mitä sinulle tapahtui, mutta sun täytyy silti pystyä erottamaan työasiat henkilökohtaisuuksista. Jos esim. lääkäri menee asiattomasti vuotamaan potilastietoja, niin kyseessä on vakava virkavelvollisuuden rikkominen, josta on omat seurauksensa. Siinä mielessä ammattietiikka sitoo työntekijää kyllä. Et katkeruudeltasi pysty erottamaan asioita. Sitä paitsi tässä aloituksen tilanteessa on pohjana vain ap:n oma tulkinta, joka ei välttämättä ole totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä ja taas tästä samasta aiheesta: täysin sivullinen ihminen "ihmettelee, pitäisikö kertoa puolisolle". Mutta ihan kotisiivoojillekin voisi tässä yhteydessä pitää miniluennon ammattietiikasta:
Jos oikeasti osutte tuollaiseen tilanteeseen, niin vaikka asiakas panisi vierasta ihmistä omalla sohvallaan, niin se ei kuulu teille. Te käännätte katseen poispäin ja olette kuin ette olisikaan.
Jotakuta puukotetaan kadulla niin käännätte katseen poispäin, kun ettehän te ole poliiseja tai ei kuulu teidän työhön kadunlakaisijana että silleen. Kiva asenne. Mun mielestä saa tehdä asialle ihan mitä huvittaa. Niinhän se mieskin tekee ihan mitä huvittaa!
Olipa taas niin huono vertaus, että ei mitään rajaa. Puukotuksen kohdalla kyseeseen voisi tulla jopa laki heitteillepanosta, jos jättäisi hälyttämättä apua. Se, mistä aloittaja kirjoitti, ei riko yhtään mitään lakipykälää.
Sinua on joku satuttanut ihan saakelin pahasti, kun noin kovasti ahdistaa. Koita silti ymmärtää, että ihmisiä ohjaa työssään ammattietiikka. En ole siivooja mutta työssäni joudun kuulemaan ihmisten yksityiselämään liittyviä asioita, jotka ovat hyvin verrattavissa siihen jos siivooja menisi töihin ja toinen asiakkaista panisi vieraan ihmisen kanssa sohvalla. Silloin pitää olla ammatillinen ja toimia ammattietiikan mukaisesti. Jos ei siihen kykene, niin on parasta vaihtaa alaa.
Vähän kärjistin kun täällä kirjoitetaan niinkuin toi ammattietiikka olisi elintärkeää ja joku kuolee jos kertoo mitä näki! EI KETÄÄN ole pitkään aikaan ohjannut työssä ammattietiikka! Olet naiivi. Mutta rupea palstasherlockiksi koska tiesit yhden asian: saakelin pahasti satutti mieheni joka petti. Mutta se tuntui puukotukselta(selkään) kun kaikki tutut tiesivät eivätkä kertoneet.
T. Siivooja itsekin
Juuri näin. Tätä minäkin ihmettelen että kuinka ihmiset kykenevät katsomaan päältä kun jotakuta petetään.
Minä kokisin melkein suuremmaksi petokseksi sen jos joku jota ystävänäni olen pitänyt ei kertoisi vaikka tietäisi.
Olisi kyllä entisiä ystäviä ja tuttavia ne.
Siivooja on toki eri mutta ap toimi oikein ja nyt vaimolla on edes pieni mahdollisuus saada mies kiinni jos aihetta on.
Ja uskon että on.
Miehen piti olla ( vappuna?) työmatkalla. Ei ollut.
Illalla oli vieras nainen sohvalla ja seuraavana aamuna parvekkeella tupakalla miehen kanssa.
Joo tuskinpa oli äiti tai sisko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Siivooja itsekinJuuri näin. Tätä minäkin ihmettelen että kuinka ihmiset kykenevät katsomaan päältä kun jotakuta petetään.
Minä kokisin melkein suuremmaksi petokseksi sen jos joku jota ystävänäni olen pitänyt ei kertoisi vaikka tietäisi.
Olisi kyllä entisiä ystäviä ja tuttavia ne.Siivooja on toki eri mutta ap toimi oikein ja nyt vaimolla on edes pieni mahdollisuus saada mies kiinni jos aihetta on.
Ja uskon että on.
Miehen piti olla ( vappuna?) työmatkalla. Ei ollut.
Illalla oli vieras nainen sohvalla ja seuraavana aamuna parvekkeella tupakalla miehen kanssa.
Joo tuskinpa oli äiti tai sisko.
Uskotko sinä, että tuo oikeasti tapahtui?! Ei ole todellista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Siivooja itsekinTietysti on kamalan ikävää se mitä sinulle tapahtui, mutta sun täytyy silti pystyä erottamaan työasiat henkilökohtaisuuksista. Jos esim. lääkäri menee asiattomasti vuotamaan potilastietoja, niin kyseessä on vakava virkavelvollisuuden rikkominen, josta on omat seurauksensa. Siinä mielessä ammattietiikka sitoo työntekijää kyllä. Et katkeruudeltasi pysty erottamaan asioita. Sitä paitsi tässä aloituksen tilanteessa on pohjana vain ap:n oma tulkinta, joka ei välttämättä ole totuus.
Ja ap ei ole oikea siivooja. Eikä hän ole tehnyt salassapitosopimusta. Eli turha verrata lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten kuuluu. Tällaisessa tapauksessa siivoojalla olisi täysi oikeus poistua työpaikaltaan. Jos olisi kyseessä jonkun firman kautta toteutettava kotisiivous, niin ei sellaiseen paikkaan tarvitsisi enää edes mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin vaan nyt ärsyttäisi jos olisin tuon perheen vaimon asemassa. En halua et meidän siivooja miettii meidän perhekuvioita tai edes suunnittelee käyvänsä kyttäämässä onko meillä valot päällä tai tekisi vastaavassa tilanteessa vauva-palstalle keskustelun.
Jos vaimo kysyy miksi ei ole siivottu niin sanot että olit menossa siivoamaan mutta mies oli kotona ja sanoi ettei tarvtse siivota, muuten unohdat koko asian.
Mä periaatteessa voisin olla tuo vaimo, siivooja kävi viikonloppuna niin että olin lasten kanssa poissa. Mutta ei oo ainakaan tuollaista sähköpostia tullut :D Oon vähän samaa mieltä että siivooja on siivooja, en toivo hänen sekaantuvan perheemme yksityisasioihin. Vaihtuu muuten siivooja jos nyt tuollainen sähköposti ilmestyykin. Tosin me ei asuta 2. kerroksessa vaan meillä on omakotitalo eli ei sovita ko perheeksi.
Pahus kun menit nyt kertomaan, olin nuo yksityiskohdat muuttanut ettei tulisi tunnistuksia.
-ap
Tämä kyseinen viesti ei ollut itseasiassa minun kirjoittamani. Miksi joku esittää minua? Mutta asiaan: tänään tuli puhelinsoitto perheen äidiltä. Sanoi aika tiukasti, ettei olisi saanut niin myöhään mennä enää siivoamaan, koska puhe oli, ettei tarvitse nyt täsmälleen klo 16 mennä. Ei tarvitse kuitenkaan korvata siivouskertaa mitenkään. Eipä muuta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin vaan nyt ärsyttäisi jos olisin tuon perheen vaimon asemassa. En halua et meidän siivooja miettii meidän perhekuvioita tai edes suunnittelee käyvänsä kyttäämässä onko meillä valot päällä tai tekisi vastaavassa tilanteessa vauva-palstalle keskustelun.
Jos vaimo kysyy miksi ei ole siivottu niin sanot että olit menossa siivoamaan mutta mies oli kotona ja sanoi ettei tarvtse siivota, muuten unohdat koko asian.
Mä periaatteessa voisin olla tuo vaimo, siivooja kävi viikonloppuna niin että olin lasten kanssa poissa. Mutta ei oo ainakaan tuollaista sähköpostia tullut :D Oon vähän samaa mieltä että siivooja on siivooja, en toivo hänen sekaantuvan perheemme yksityisasioihin. Vaihtuu muuten siivooja jos nyt tuollainen sähköposti ilmestyykin. Tosin me ei asuta 2. kerroksessa vaan meillä on omakotitalo eli ei sovita ko perheeksi.
Pahus kun menit nyt kertomaan, olin nuo yksityiskohdat muuttanut ettei tulisi tunnistuksia.
-apTämä kyseinen viesti ei ollut itseasiassa minun kirjoittamani. Miksi joku esittää minua? Mutta asiaan: tänään tuli puhelinsoitto perheen äidiltä. Sanoi aika tiukasti, ettei olisi saanut niin myöhään mennä enää siivoamaan, koska puhe oli, ettei tarvitse nyt täsmälleen klo 16 mennä. Ei tarvitse kuitenkaan korvata siivouskertaa mitenkään. Eipä muuta. -ap
No niin, eli todennäköisesti asiassa ei ollut mitään outoa. Kauhean draaman tästäkin kehitit.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt pari kuukautta siivoamassa kerran viikossa erään perheen luona. Eilen oli jälleen siivouspäivä, josta perheen äiti oli sanonut etukäteen, ettei ole väliä tulenko tasan klo 16, koska äiti lähtee lasten kanssa mummolaan viikonlopuksi ja isä työmatkalle. Ajattelin sitten, että menen siivoamaan vasta myöhään illalla, mutten erikseen tästä ilmoittanut kun he eivät kuitenkaan olisi kotona. Illalla kun avasin oven, huomasin heti valot ja perheen isä tuli hätäisesti sanomaan, ettei nyt voi tulla siivoamaan ja on kuulemma niin puhdasta, että saan kyllä rahat tästä kerrasta. Näin vilauksen olohuoneen sohvalla istuvasta naisesta. Nyt mietin pitäisikö minun kertoa asiasta vaimolle? Tämä siivouskohde ei todellakaan ole pääasiallinen tulonlähteeni jos sen menettäisinkin. Haluaisin vain tehdä oikein.
Ajatella, siivouskohteellasi on vanhemmat, oikea asuntojen perheidylli.
"Sanoi aika tiukasti, ettei olisi saanut niin myöhään mennä enää siivoamaan, koska puhe oli, ettei tarvitse nyt täsmälleen klo 16 mennä."
Eikö tamä ole itsestään selvää, ettei kerrostalossa siivoilla myöhään illalla? Eri asia, joku akuutti pikkusiivous. Vähän kannattaisi ajatella naapureitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apTämä kyseinen viesti ei ollut itseasiassa minun kirjoittamani. Miksi joku esittää minua? Mutta asiaan: tänään tuli puhelinsoitto perheen äidiltä. Sanoi aika tiukasti, ettei olisi saanut niin myöhään mennä enää siivoamaan, koska puhe oli, ettei tarvitse nyt täsmälleen klo 16 mennä. Ei tarvitse kuitenkaan korvata siivouskertaa mitenkään. Eipä muuta. -ap
On varmaan hyällä päällä jos jostain syystä sattuu myöhemmin lukemaan tätä ketjua ja tunnistaa itsensä.
Siis täys provo! mutta vastataan ajatusleikkiin.
Ammattieettisesti et saa kertoa työnantajasi (siivouksen ostajan) tekemisistä mitään. Olet palveluammatissa, ns. kodinhoitajan/siistijän tehtävissä. Eli se mitä näet talon sisällä ja joka ei täytä rikoslainpykäliä, niin ei voi mitään. Eli talossa voit nähdä perheenäidin päiväpanolla rakastajansa kanssa, perheen isän päiväpanolla rakastajattarensa kanssa, perheen äidin ja isän, perheen teinit tyttö/poikakaverien kanssa. Yhtälailla heillä voi olla vakava sairaus jonka he haluavat salata, heillä voi olla yhteinen päätös seksuaalisesta vapaudesta, he voivat olla saatananpalvojia, kommunisteja etc. Ei voi mitään. Olet velvollinen pitämään ns. suusi kiinni.
Varsinkin kylillä huutelu on tuomittavaa, sillä olet asemassa missä olet ihmisten intiimillä alueelle, olet heidän kodeissaan; keräät heidän roskansa ja näet yksityisiä asioita. He ovat oikeutettuja omaan yksityisyyteen.
Jos nyt kuitenkin tekisit päätöksen ja "ilmiantaisit" perheenjäsenen ja jäsen haastaisi sinut oikeuteen yksityisyyden loukkaamisesta, niin uskoisin että joutuisit rikosoikeudelliseen vastuuseen, eikä tuomio ole tällaisissa tapauksissa välttämättä kovinkaan lievä ym. seikkojen nojalla; sinulla on ammattisi myötä salassapitovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä päin jo kodinhuoltoalaa opiskeleville tolkutetaan koulussa, että heillä on vaitiolovelvollisuus. Siivoushommissakin voi törmätä tärkeisiin papereihin tai muihin henkilökohtaisiin tavaroihin. Siivooja ei voi huudella ympäriinsä tuollaisia asioita. Hänen ei ole myöskään soveliasta puuttua asiakkaiden keskusteluihin, ellei mielipidettä johonkin asiaan erikseen kysytä.
Jos vaimo nyt sattuisi ihmettelemään, että miksi koti on siivoamatta, niin sitten voisi kertoa niin kuin asia on: isä oli kotona ja sanoi, että tällä kertaa ei tarvitse tulla. Sitä ei tarvitse sanoa, että asunnossa oli muita, se ei kuulu siivoojalle. Ymmärrän, että olisi inhimillistä juoruta, mutta tuossakaan ammatissa työskentelevälle se vaan ei käy.
Oletko tolkuttaja?
Vierailija kirjoitti:
No minä kertoisin vain tälle vaimolle (joka lienee pääkontaktisi) että et siivonnut perjantaina koska mies oli siellä ja sanoi ettei tarvitse.
En kertoisi mitään muusta naisesta tmv. Eiköhän tuo riitä vaimolle että ymmärtää asioiden olevan ihmeellisesti. Selvittää sitten itse lisää.
Noin minä toimisin, sillä ei ole kiva, jos "emännälle" jää mielikuva, että olipas huonosti siivottu. Samalla vaimolle selviää tai ei jotain.
Olisi kyllä tosi ärsyttävää, jos minun poissaollessani mieheni toisi jonkun naisen yhteiseen kotiimme. Todellakin haluaisin siitä tietää, mutta et voi sitä suoraan sanoa, mutta noin voit toimia, kuten aioitkin. :)
Onko tämä klassinen provoiluketju, jossa useamman henkilöä esiintyy ap:na? Aloittajahan ei ollut rekisteröitynyt eli kommentteja hänenä esiintyen voi kirjoittaa kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan hyällä päällä jos jostain syystä sattuu myöhemmin lukemaan tätä ketjua ja tunnistaa itsensä.
Entä se naikkonen? Onko hänkin täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on, että ihan sama mitä siivooja/whatever näkee asiakkaan kämpillä, oli se sitten laittomuuksia (esim. huumeet), pettämistä tai mitä vaan niin asia ei todellakaan kuulu sinulle ja jo ammatin puolesta pitäisi olla päivänselvä asia että suu pysyy kiinni. Eihän kukaan kohta uskalla ottaa mitään palvelua kotiinsa jos yksityiset asiat onkin julkisia ja pitää stressata siitä että mitä kukin näkee...
Voisin tehdä poikkeuksen jos on joku henkeen ja terveyteen liittyvä uhka, mutta kyllä sinut on palkattu siivoamaan, ei salapoliisitehtäviin.
En ole siivooja, mutta voisko joku siivooja vastata, että pitääkö tää tosiaan paikkansa? Jos näkee huumeita niin ei saa ilmoittaa? Eikö laittomuuksista aina pitäisi ilmoittaa tai, ja sori härski esimerkki, mut jos asuinalueella on juuri tapettu ihminen ja tappajan tuntomerkkeinä on harmaa huppari ja mustat collegehousut ja siivooja näkee nämä tuntomerkkivaatteet verisinä kylppärissä niin eikö oikeasti saa ilmoittaa?
Täällä (kouluttamaton) siivooja vastaamassa. Imoittamisvelvollisuus koskee vain tiettyjä, tarpeeksi vakavia rikoksia, ja vain tekeillä olevia rikoksia - paitsi jos kyseessä on lapseen kohdistuva seksuaalirikos. Jo tapahtuneesta rikoksesta ei ole ilmoitusvelvollisuutta. Yksittäistä pössyttelyä ei ole siis velvoitettu ilmoittamaan. Jos sen sijaan on aihetta epäillä että toiminta on jatkuvaa, eli vaikkapa siivouskohteen isäntä diilaa kovia huumeita, on siivooja velvoitettu ilmiantamaan asiakkaansa.
Jos olisin tuossa tilanteessa että veriset vaatteet roikkuvat näkyvillä, soittaisin yksinkertaisesti poliisille. Sanoisin että olen siivoojana ja täten sopimuksen mukaan vaitiolovelvollinen, mutta epäilen että olen saanut tietooni henkirikokseen liittyvän vinkin.
Poliisi osaa neuvoa, onko henkilöllä oikeus rikkoa sopimusta - ja vaikkei osaisi, on virkamiehen antava virheellinen neuvo juridinen anteeksiantoperuste, eli tuomiolle ei siivooja joudu.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaimo oikeasti luulee, että miehen kuuluisi olla työmatkalla, niin kertoisin! Laittaisin tällaisen viestin:
"Hei, olin menossa illalla siivoamaan teidän asuntoanne, mutta ovella minut pysäytti miehesi, joka sanoi, että asunto on jo siivottu ja että saisin kuitenkin palkan tästä kerrasta. Teillä taisi olla näköjään vieraitakin. Onko tämä ok, jos siivous jäi nyt väliin?"
Ei ole väärin eikä rikos lähettää viestiä vaimolle, ja kertoa että et siivonnutkaan. Sen sijaan väärin jättää kertomatta, koska et oikeasti voi tietää, että siivosiko se mies vai ei. Tilanne voi kääntyä sua vastaan, jos et ilmoita.
Ihan turha tuo "vieraita"-kohta. Millä perusteella se on olennaista?
Jos minua petettäisiin, olisi aivan sama, kuka sen minulle kertoisi, mutta ehdottasti haluaisin sen tietää. Minulle taasen esim. siivoojana ei olisi todellakaan helppoa "vain unohtaa" tällainen näkemäni tilanne. Erityisherkkänä (HSP) vaistoan ihmisistä nopeasti paljon sellaista, mitä ei-erityisherkkä ei, joten en epäile, etteikö ap voisi olla samanlainen ja tajuta heti, missä tilanteessa oikeasti mentiin. Kimurantti tilanne silti. Tsemppiä ap!!!
Provothan saa aina pitkiä ketjuja aikaiseksi. Tämäkin