Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olitte työelämässä jo 70-80-luvulla muistatteko näitä tai olivatko tuttuja yleensä?

Vierailija
29.04.2016 |

Varsinkin jos olitte vähän isommissa firmoissa:
- Hakulaitteet, ne punaiset valot, joissa jokaiselle oli oma koodi ja jotka piipittivät, kun piti saada joku puhelimeen
- Telex (ei telefax, vaan telex, nuoremmat joskus sotkevat nämä)
- Frankkeerauskoneet, jotka laskivat "rahamäärän"

Mitä muuta muistatte, mitä ei enää ole?

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin faxia pitkälle 90-luvun loppuun tietyissä asioissa. Mm tulli halusi lähettää ja saada veroerittelyt tuoduista tavaroista faxilla. Faxilla!! Oli se ihan älytöntä. Kun oli jo meilit ja koneet käytössä. Ja faxin tarkkuus oli huono, ihme tuhnua.


Faxista loppui aina paperi strategisella hetkellä. Joskus joku laittoi mainosta tai spämmiä ja fax raksutteli sitten itsekseen kaikki paperit ulos. Paperirulla oli lyhyt ja aika kallis. Mustepanoksetkin maksoi.

Vierailija
142/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen vielä lisäyksenä että faxipakko johtui siitä että tavaralistat saatiin Usa:sta, UK:sta jne faxilla. Siihen sitten merkittiin käsin eri verolajit ja se faxattiin tullille. Tullissa sitten joutui joku sen sutun mukaan selvittämään mitä on tuotu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lerput ja korput tietokoneissa. Tietokoneet olivat kaapin kokoisia ja pöytäkoneet muuttolaatikon kokoisia. Putkiposti. 

Putkiposti on olemassa vieläkin.

Johonkin aikaan oli tapana sijoittaa tietokoneen keskusyksikkö vaakatasoon, ja näyttö sen päälle. Todella epäergonominen ratkaisu.

Muistan myös nämä ergonomiset kummajaiset. Ihmisellä oli tavallinen työpöytä ja tietokone sijoitettiin kulmittain pöydän nurkkaan. Sitä sitten tuijotettiin kaula kenossa ja niska vinkuen. En tosin muista milloin näitä ratkaisuja oli käytössä. Näytöissä oli musta pohja ja teksti vihreää.

Mulla oli tälläinen 80-luvulla käytössä. Tekstiä oli ikävä lukea (Matrixinvihreä teksti mustalla pohjalla) ja se rasitti silmiä. 

Vierailija
144/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä olen myös monistanut ns. vahastekniikalla, mikä oli erittäin sotkuista työtä. Lisäksi oli aivan huuruissa, jos monistamossa joutui viettämään koko päivän. Puhdistukseenhan käytettiin aitoa pirtua.

Olikohan nämä niitä spriikopioita? Sinivioletti teksti, ja haju tosiaan sellainen, että imppailemalla olisi tullut känniin.

Muistan ala-asteelta 70-luvulta sellaiset kopiot, joissa teksti oli sinertävää ja haju ihan mahtava!

Pontikka muuten haisee jokseenkin samalta.

No sprii (A4) jota siinä vahakopionnissa käytettiin on etanolia ihan kuten pontikassakin. Ei sitä denaturoitua teollisuusspriitä kuitenkaan juoda useimmat voi, pontikan pienet epäpuhtaudet, sikunan maku, ei useimpia haittaa muuten kuin ehkä aluksi hieman sylettää :)

Koulun kopiohuoneessa jos vietti enemmän aikaa niin spriin hajusta meni pää ihan sekaisin. Vahvaa tavaraa🤔

Vierailija
145/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakulaite oli vielä 90-luvullakin

Hizbollahilla vielä 2020-luvulla.

Osoittautuivat yllättävän epäluotettaviksi käytössä kun ukkoloihen perskarvat paloivat.

Vierailija
146/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku nyt toi tähänkin keskusteluun lihavuuden, niin pomot, isot pomot taisi olla lihavimpia. Hyviä lounaita ja alkoholia työaikana. Normityössä olisi kesken kaiken syöminen ollut huono tapaista. Eikä mitään naposteluruokia ollut olemassa. Lisäksi kaikki oli aikataulutetumpaa ja sosiaalisesti kontrolloidumpaa. Ruoka-ajat, kauppojen aukiolot, vähempi vapaa-aika, vähempi mainostaminen ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaksi varmaan tupakoinnin korvannut napostelu "oheistoimintana". Tupakointi sinänsä oli hyväksyttävää jopa suotavaa. 

Vierailija
148/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin teknisissä töissä ja työelämäni aikana purettiin vanha tekniikka kokonaan pois ainkain kaksi kertaa.

Toki nämä nykyiset systeemit ovat ehkä haavoittuvaisempia, vanhoja maan alle kaivettuja tietoliikennekaapeita ei kovin helposti päästy tuhoamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa. Apple on kehittänyt puhelimen, jota ei varastamisen jälkeen enää voi ottaa käyttöön. Sitä kai sanotaan kauniisti kuolemankytkemeksi. Esim. Lontoosta kuljetetaan itään ja jopa Kiinaan saakka rekkalasteittain varastettuja puhelimia. Siellä on katuja, joista ei juurikaan pääse pois puhelimensa kanssa. Varsinkaan jos siihen puhuu, niin siepataan kädestä.

Vierailija
150/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muistaa lerput ja korput, mutta muistaako tai käyttikö kukaan SyQuest ja Zip-levykkeitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku nyt toi tähänkin keskusteluun lihavuuden, niin pomot, isot pomot taisi olla lihavimpia. Hyviä lounaita ja alkoholia työaikana. Normityössä olisi kesken kaiken syöminen ollut huono tapaista. Eikä mitään naposteluruokia ollut olemassa. Lisäksi kaikki oli aikataulutetumpaa ja sosiaalisesti kontrolloidumpaa. Ruoka-ajat, kauppojen aukiolot, vähempi vapaa-aika, vähempi mainostaminen ym.

Taffel Sipsit tulivat myyntiin v 1969 ja melko pian sen jälkeen juustonaksut. Sitä ennen oli kultakaloja ja popcornia jopa suklaisena. Mistä hevosmiesten tietotoimistosta tms sinä olet saanut tiedon, että 70- ja 80-luvuilla ei olisi ollut naposteluruokia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi