Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
421/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden rikkaiden elämä tällä palstalla kuulostaa tosi ankealta.... Olen köyhä ja paljon "rikkaampi" kuin he. Minulla on vapaus, vähäiset tulot pienestä osaeläkkeestä ja osinkotuloista. Ei tarvitse kyhjöttää poimimassa marjoja pakastimeen ja ajella järkevillä autoilla.  Asun etelässä, uin meressä, harrastan urheilua  ja opiskelua, ajan syntisellä avoautolla, syön hyvin ravintoloissa ja matkustelen minne mieli tekee ja silloin kun huvittaa. Tämän elämäntyylin mahdollistamiseksi jouduin kyllä myymään Suomesta kaiken paitsi osakesalkun. 

En ole rikas, mutta varmaan voisi varakkaaksi kutsua, useampi kiinteistö ja miehen kanssa molemmilla 10 000 e/kk kuukausipalkat. "Kyhjötetään" marjojen ja sienten perässä, kasvatetaan omaa ruokaa, kalastetaan ja metsästetään. Leikkaan ja värjään itse omat hiukseni - koska se helppoa ja voi tehdä koska haluaa. Autot ovat järkeviä, nelivetokaara maastoon ja sähköauto. Niitä käytetään suht vähän. Ekologisuus on tärkeää, siksi emme ostele ylimääräistä. 

Onni tulee paljon muista asioista kuin ostamisesta tai rahan kuluttamisesta. Hiltonit ovat joka paikassa samanlaisia, paljon kiinnostavampaa asua keskellä erilaisia kulttuureita enemmän kulttuurin tyylisissä asunnoissa.

No onhan toi ihan hiton tylsää elämää. Miten mulla on varaa käydä kampaajilla ja kauneushoitoloissa, enkä todellakaan kasvata ruokaa kattoterassillani, vaikka varmaan voisin. Mutta matkustelen niin paljon, että ne jäisivät hoitamatta. Minunkin onneni syntyy muista asioista kuin kuluttamisesta. Vapaus työstä, Suomesta, statuksesta muiden silmissä. Voin tehdä mitä huvittaa, tutustua uusiin kulttuureihin kokopäivätoimisesti ja rakastaa. Rakkaus on tärkein, läheiset ihmissuhteet, puoliso ja aikuistuneet lapset. Ystävät. Ensi kuussa Karibialle iloitsemaan ystävän uudesta veneestä. La Dolce Vita.

Vierailija
422/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on varakasta porukkaa täällä! Ei kukaan teistä "öky rikkaista" voisi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen jotakin? Jos liikenee niistä miljoonista muutama kymppi 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Aiheenahan oli, että mistä nuukailee, johon normaalituloiset käyttää rahaa. En usko, että normaalituloiset laajassa määrin käyttää nimenomaan hyväntekeväisyyteen.. Eikä varakkaat välttämättä nuukaile hyväntekeväisyydestä.

Meillä tehdään paljonkin arvovalintoja. Näen paljon vaivaa ostaa suomalaista ja Suomessa tuotettua ruokaa vaikka olisi kalliimpaa. Välttelen ns. kaupan merkkejä, koska haluan tukea oikeita brändejä ruoissa. Olen jäsenenä yhdistyksissä kannatuksen vuoksi ja tilaan myös paikallista sanomalehteä kannatuksen vuoksi. Myös kirkko tekee rahoillani hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ehkei tämä koske minua.

Olen suht varakas, mutta normituloinen (itse asiassa hieman alle keskituloinen).

Verrattuna ns. keskiluokkaan, ja minulle keskiluokka on suurin piirtein keskituloinen porukka eikä lääkärit/juristit/tms jotka lasken ylemäksi keskiluokaksi, säästän monessakin asiassa. Ja siksi jonkinlaista varallisuutta onkin kertynyt.

- asuntoni ei ole kallein tai isoin mihin sain haettua lainaa

- sisustusta ei ole uusittu, enkä ole teettänyt pintaremonttia jotta asunto näyttäisi uudelta

- ajan vanhalla ja halvalla autolla

- minulla ei ole "pelejä ja vehkeitä" kuten monilla miehillä on. Viihde-elektroniiikkaa ei ole, ja puhelin on vanhahko. Läppärin uusin vain kun on oikeasti tarvetta

- en matkustele ulkomaille, enkä kotimaassakaan ota hemmottelupakettia

- kun lähden viihteelle, en ajele taksilla kaikkialle tai tarjoa koko porukalle

- teen edullista ja terveellistä ruokaa. Marjoja poimin metsästä, ja takapihalta saan jotain ruokaa kuten omenoita ja salaattia

Vierailija
424/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

426 lisää.

En ymmärrä miten nautintoa voisi saada ostamisesta ja kuluttamisesta. Siitä että maksat jotain, ja saat palvelua tai hemmottelua. Tai elektroniikkaa jolla leikkiä.

Minä saan nautintoa siitä kun istutan omenapuun itse ja siitä saa omenoita, tai kun istun kavereiden kanssa nuotiolla vaelluksella.

Ainoa nautintoa tuottava ostos on ollut omistamani yksityinen luonnonsuojelualue.

Vierailija
425/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on edullista.

Miehellä työsuhdeauto, mä teen kotoa töitä.

Vaatteet lähes kaikki vanhoja.

Rahaa menee matkustamiseen. Koti on lähes minimalisti ja en ostele muuta, kuin suoraan käyttöön.

Ainoa paheeni on Toikan lasi ja Arabian astiat

Vierailija
426/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaksi elävien ihmisten jatkuvasta pinta- keittiö- yms. remontointipakosta ja vimmaisesta sisustamisesta.

Älytöntä ostaa jotain mdf-levykeittiöitä kymmenen vuoden välein ja roudata edelliset kaatikselle.

Totta, luonnonkiveä kuten marmoria tai kvartsiittia sen olla pitää. 

Plöllöl, mulla on edelleen vuoden -52 täyspuinen keittiökaapisto käytössä. Kertaalleen viimeisen päälle hiottuna ja maalattuna. Samassa asunnossa alkuperäiset väliovet virheettömässä kunnossa jne.

Yhdestäkään huonekaluista en ole koskaan joutunut luopumaan. Aika paljon 50-lukua koska ne sopii tänne.

Tuloista on muodostunut varallisuuttakin juuri tämän takia.

Hienoa! Onko myös lattiarakentteet, seinät, katto materiaalit ok? Ikkunat uuittu jne. Etti ole vuodelta 52?

Siellä meni jollain osamaksusisustajalla tunteisiin. 😂

Vierailija
427/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det är nog skatterna. Inte är man speciellt förmögen men mera blir det i egen hand då staten inte längre tar >50 % av ens inkomster. Nu är totalskatten mellan det som kunden betalar och det som blir i handen ca. 10 % (frånsett moms). Den personliga inkomstskatten är behagliga 0-1%. Bra inbesparing enligt mig.

Vierailija
428/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia en osta yhtään, enkä kyllä juo, vaikka tarjottaisiin.

Tupakkaa, huumeita, nuuskaa tai lääkkeitä en käytä päihtymiseen

Vaatteita ei tule ostettua.

Kaljoilla en käy

Kaikki rikkoontuneet vaatteet tuunaan, parsin paikkaan. Revenneistä lakanoista teen pyyhkeitä.

En tee ulkomaan matkoja lentokoneella.

Mitään pulla puolta tai herkkuja en osta. Vain terveellistä ruokaa.

En käytä kuntosaleja, kävelen ulkona ja juoksen portaita.

En käy ravintoloissa.

En käy elokuvissa.

Kortit teen itse.

Kukkia en osta.

En osta muovikasseja.

En usko, että kukaan tolkun ihminen haluaisi elää minun elintavoillani.

Vierailija
429/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaat yleensä saa ja tekee parhaat diilit. Saavat alennusta ja osaavat tinkiä. Osaavat olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan etsimässä mahdollisuuksia ja tarttumassa niihin. Sillä tavalla ainakin meidän perheessä säästetty verrattuna muihin.

Vierailija
430/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kunpa varakkaat lahjoittaisivat rahojansa tärkeisiin kohteisiin, että anteliaisuus lisääntyisi.

(terveisin työssäkäyvä omista varoistaan lahjoittava perheellinen)

Vierailija
431/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varakas, vaan täysin keskituloinen (55000€/vuosi), mutta olen viime aikoina katsellut taas Yleltä uusintana tullutta Kukkaron herraksi -ohjelmaa. Pitää tunnustaa, että kyllä minua ainakin ärsytti suunnattomasti toimeentulotukea saavien ihmisten hevosen pito, kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Ei minulla ole varaa noista yhteenkään, miten ihmeessä joku sellainen, joka elää muiden rahoilla, voi/saa käyttää rahaa tuollaisiin asioihin?

No ei niilläkään ole varaa, siksi kai ne siihen telkkariohjelmaan olivat joutuneetkin.

Vierailija
432/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt varsinaisesti säästä, kun ei ole tarvetta, mutta käytän vaatteisiin todella vähän rahaa vuositasolla. Sen lisäksi värjään ja leikkaan pitkät hiukseni itse.

Saan myös tyydytystä ja mielihyvää jo siitä ajatuksesta ja tiedosta, että jos haluaisin, niin voisin ostaa "mitä vaan", mutta en kuitenkaan osta.

Vierailija
433/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro. Sensurioin tämän ihan itse.

Vierailija
434/656 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen tulot noin 140k vuodessa:

- ei lotota

- tehdään paljon ruokaa kotona

- asutaan kerrostalossa, asunto maksoi hieman yli 10v sitten noin 100k, 4 henkinen perhe ja neliöitä 90 (4h+k)

- otettiin kiinteä kotka sijoituslainoihin 10v sitten

- ei tupakoida

- ei käydä kahviloissa

- ei harrasteta kauppakeskuskiksia ajanvietteenä

- bussikortti, niin ei tarvita 2 autoa

- ostetaan laatua ja käytetään myös kirppareits

-ostetaan ruuat pitkillä päivä yksillä, niin ei tarvitse käydä kaupassa usein, välttää heräteostoksia

-alkoholia kuluu 1-3 olutta viikossa, ostan yleensä ihan Pirkkaa tai vastaavaa

Vierailija
435/656 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun Tulot tänä vuonna vähän yli 100.000 € brutto. Ruokaan ei meidän perheelle paljon rahaa kulu ja kaikki muutkin hankinnat on sieltä edullisemmasta päästä. Matkusteluun kuluu suurin osa mun rahoista. Ja sijoittamiseen.

Kysyttiin varakkaiden rahan käytöstä. Sulta puuttuu ainakin yksi nolla.

Vierailija
436/656 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta, tupakkaa, alkoholia, levonnaisia, makeisia enkä sipsejä tms.

Kaikki ovat ihmisellä haitaksi ja niiden kulutus rasittaa yhteiskunnan terveydenhuoltoa.

Noiden tuotteiden verotus täytyisi kaksinkertaistaa.

Vierailija
437/656 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierasadd kirjoitti:

Perheen tulot noin 140k vuodessa:

- ei lotota

- tehdään paljon ruokaa kotona

- asutaan kerrostalossa, asunto maksoi hieman yli 10v sitten noin 100k, 4 henkinen perhe ja neliöitä 90 (4h+k)

- otettiin kiinteä kotka sijoituslainoihin 10v sitten

- ei tupakoida

- ei käydä kahviloissa

- ei harrasteta kauppakeskuskiksia ajanvietteenä

- bussikortti, niin ei tarvita 2 autoa

- ostetaan laatua ja käytetään myös kirppareits

-ostetaan ruuat pitkillä päivä yksillä, niin ei tarvitse käydä kaupassa usein, välttää heräteostoksia

-alkoholia kuluu 1-3 olutta viikossa, ostan yleensä ihan Pirkkaa tai vastaavaa

Kysyttiin varakkaiden rahan käytöstä ja täällä vastailee keskiluokkaiset.

Vierailija
438/656 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko varakas jos tulot on 140k? Mieheni tulot 130k ja minun 50k enkä ole pitänyt meitä minään ihmeen varakkaina. Keskituloisina kyllä. Minulla omaisuutta on puolikas ok-talo ja vanha auto. Miehellä ja firmallaan on enemmän, en edes tiedä tarkkaan paljonko.

Ei, et ole varakas. Varakkailla tarkoitetaan kun omaisuutta on kymmeniä miljoonia vähintään. Te olette alempaa keskiluokkaa.

Vierailija
439/656 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismi ja nuukailu elämänfilosofiana. Keinot on ketjussa jo lueteltu.

Vierailija
440/656 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varakas, vaan täysin keskituloinen (55000€/vuosi), mutta olen viime aikoina katsellut taas Yleltä uusintana tullutta Kukkaron herraksi -ohjelmaa. Pitää tunnustaa, että kyllä minua ainakin ärsytti suunnattomasti toimeentulotukea saavien ihmisten hevosen pito, kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Ei minulla ole varaa noista yhteenkään, miten ihmeessä joku sellainen, joka elää muiden rahoilla, voi/saa käyttää rahaa tuollaisiin asioihin?

Jos ei 55000 euron tuloilla ole varaa kanavapakettiin tai lehtitilaukseen niin ihmettelen kyllä kovasti. Esimerkiksi kanavapaketin saa alle 10 €/kk. Eikö sinulta jää tuollaista summaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa?

Ei ole kyse siitä, etteikö minulla olisi sitä 10 €/kk rahaa. Kyse on siitä, etten koe, että minun tuloilla olisi varaa mihinkään tuollaiseen turhaan ja ei-välttämättömään. Ei aikuisen, perheellisen ihmisen elämä voi olla pelkkää kuukaudesta seuraavaan elämistä, myös niihin huonoihin päiviin on osattava varautua, koska niihin pystyy kyllä varautumaan tekemällä valintoja. Minulla ei ole varaa lehtitilauksiin eikä kanavapaketteihin, mutta minulla on varaa maksaa autoni yllättävät korjauskulut, ostaa tarvittaessa uusi pesukone ja maksaa lapseni leirikoulu...

Aika moni asia on turhaa ja ei-välttämätöntä. Ei tarvitse juoda teetä/kahvia/mehua, vesi saa riittää.

55000 euron vuosituloilla ei ole varaa 10 €/kk humpuukiin? Ilman tuota kymppiä kuussa ei voi varautua tulevaisuuteen? Aika huonosti on asiat (55 000 tuloilla) jos 10 euroa ajaa kädestä suuhun elämiseen.

Useimmilla tavallasi ajattelevilla niitä 10€ kuussa menoja tuppaa kertymään niin, että lopputulos on, että se 10€ menee joka päivä johonkin turhuuteen: kanavapakettiin, lehteen, kahvikuppiin, suklaapatukkaan, veikkauskuponkiin, kukkapuskaan, huulipunaan, "parempaan" shampoopulloon, milloin mihinkin heräteostokseen siitä kassan vierestä jne. Lopputulos on se, että kymppi päivässä tekee 3650 € vuodessa, jolla lomailee jo koko perhe pari viikkoa Euroopassa tai viikon jossain kauempana. Ja jos useampi perheenjäsen tekee samaa, niin lopputulos on, että turhuuteen kulutetaan monen ulkomaanmatkan verran vuodessa.

Puhumattakaan niistä, jotka tupakoivat tai käyttävät alkoholia joka viikko - laskekaapa huviksenne paljonko siitä tulee vuodessa!

P.s. Minä juon teetä, kahvia ja mehua yleensä vain kotona / kylässä / työpaikalla paketti kuukaudessa -diilillä, en koskaan osta niitä kahvilasta tai ravintolasta, vaan juon siellä sitä vettä.

Minä en ole omasta rahankulutuksestani kirjoittanut täällä yhtään mitään. Olen kirjoittanut vain ja ainoastaan siitä että että täällä osa kirjoittajista kokee että esimerkiksi 10 €/kk on niin iso summa että edes 55 000 € vuodessa ansaitsevalla ei ole johonkin10 €/kk turhaan asiaan varaa. Ja tämän takia ei pienituloisempikaan saisi YHTÄÄN MITÄÄN TURHAA ostaa koskaan. Näin alkuperäisessä viestissä annettiin ymmärtää.

Nyt menevät sinulla puurot ja vellit sekaisin. Pienempituloinen on eri asia kuin toimeentulotuella elävä. Toimeentulotuki on tarkoitettu vain välttämättömimpään tarpeeseen.

Tämä on muuten oleellinen juttu. Pienituloinen, joka tienaa itse omat rahansa saa minusta käyttää ne juuri niin kuin itse haluaa ihan samalla tavalla kuin suurituloinenkin saa käyttää rahansa itse valitsemallaan tavalla.

Sen sijaan sitten, kun tullaan yhteiskunnan tukiin, eli siihen että ihminen elää muiden maksamilla veroilla, niin mielestäni yhteiskunnan pitäisi paljon voimakkaammin puuttua siihen kuinka rahat käytetään. Tässäkin on toki aste-eroja sen suhteen, elääkö ihminen muiden rahoilla siksi, että on sairas tai vammainen vai siksi, ettei vain viitsi mennä töihin.

Minusta yhteiskunnan maksamat tukirahat tulisi suunnata huvin tiukasti vain välttämättömimpään niin, että ihminen pysyy hengissä. Siis jonkinlainen vaatimaton katto pään päälle, perusruokaa ja vaatteet esim. Kierrätyskeskuksesta. Ei lehtiä, telkkaria, alkoholia, tupakkaa eikä uusia tavaroita, netti tiukasti työnhakua ja asioiden hoitoa varten esim. yhteiskäytössä. Kulkuun ensisijaisesti kävely ja polkupyörä, julkinen liikenne vain harkittuihin menoihin.

Sossut ja kierrätyskeskukset voisivat lähteä yhteistyöhön, jossa jotain tarvitseva saisi sossusta lapun, jolla voisi kierrätyskeskuksesta hakea ilmaiseksi tarvitsemansa vaatteet, astiat, huonekalut, lelut ym. Ruokakauppaan seteli- tai tilisysteemi, johon olisi määritelty, mitä saa ostaa: ei tupakkaa, alkoholia, virvoitusjuomia, makeisia, sipsejä, kalliita juustoja, lihoja tai kaloja (näihin esim. kilohintaraja), kosmetiikka vain halvinta jne.

Miksi sossun pitäisi antaa köyhälle jokin lappu kierrätyskeskusta varten? Sieltä saa kuka tahansa mainitsemasi asiat muutenkin ilmaiseksi.

Muuten en viitsi edes kommentoida ideoitasi, jääköön ne täysin omaan arvoonsa.

T: Työssäkäyvä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi