Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?
Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.
Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.
Kommentit (656)
Voitin lotossa 16,2 miljoonaa, elän ihan normaalia elämää, autona 2003 Avensis ja ihan perusrivitalo missä asutaan, ruokana punalappuista kaupasta käydään hakemassa, ulkomailla ei käydä koska ei ole pienintäkään kiinnostusta matkailuun, lähikaupungissa käydään välillä ostoksilla ja se meille riittää. Naapurit ei ole tietoisia lottovoitosta ja kun on pieni kylä niin matalalla profiililla helpoin mennä.
Siis eihän rikkaista ole mitään hyötyä yhteiskunnalle, jos eivät kuluta yhtään kotimaassa, vaan ainoastaan matkustellessaan ulkomailla. Keskiluokkako senkin hoitaa, että talouden pyörät pyörii? Yhä vähemmän voi siinä tapauksessa perustella sitä, että joillekin maksetaan järjettömiä summia verrattuna työntekijöihin, jotka tekevät varsinaiset hommat.
Omat vuosituloni ovat 165 000e ja kahden aikuisen taloutemme nettotulot yli 12 000e/kk.
Säästetään niin paljon kuin pystytään varhain eläkkeelle siirtymistä varten.
- asutaan itse vuokralla kerrostalossa ilman saunaa, yksi sijoitusasunto
- ei sisusteta, huonekaluja ja kodin elektroniikkaa uusitaan vain kun on pakko. Esim. samat verhot on olleet käytössä reilun 10 vuotta.
- yksi leasing auto
- ei loma-asuntoa, mökkiä tai ylimääräisiä moottoriajoneuvoja/veneitä tmv.
- ei käydä kahviloissa, ravintolaillallinen tai brunssi 2-4 krt/vuosi, take away max. 1 krt/kk
- ruokaostokset tehdään kerran viikossa, ei osteta lisättyä sokeria tai valmisruokia
- syödään itsetehdyt lounaat ja päivälliset, sunnuntai on meal prep päivä
- ei osteta lehtiä tai kirjoja, yksi maksukanavapaketti kerrallaan ja spotify. Leffassa käydään kerran vuodessa.
- harrastuksina mm. geokätköily, pyöräily ja suppailu jotka alkuinvestointien jälkeen käytännössä ilmaisia
- kampaajalla käyn 3-4 krt/vuosi, hierojalla kahden viikon välein mutta ei ole ripsi- tai kynsihuoltoja, kosmetologikäyntejä tmv.
- dödöt ja suihkushampoot ihan markettikamaa
- vaatteita ja jalkineita ostetaan harvoin ja silloin mahdollisimman hyvälaatuisia. Jyrkkä ei ketjuliikkeiden polyesteri ja viskoosi kertakäyttövaatteille.
- merkkilaukkuja olen ostanut vuosien saatossa juuri ne 3 kpl mitkä tarvitsen, uusimisen tarvetta tuskin tulee.
- ollaan nähty maailmaa jo aika tavalla joten ei ole ollut tarvetta matkustella
Köyhät kyykkyyn, terveisin petturi urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko varakas jos tulot on 140k? Mieheni tulot 130k ja minun 50k enkä ole pitänyt meitä minään ihmeen varakkaina. Keskituloisina kyllä. Minulla omaisuutta on puolikas ok-talo ja vanha auto. Miehellä ja firmallaan on enemmän, en edes tiedä tarkkaan paljonko.
Olen oppinut nuukailemaan jo lapsuudesta lähtien enkä osaa rahaa tuhlata vieläkään. Kaikki vaatteet ja harrastuskamat hommaan lapsille ja itselle yleensä kirppikseltä/käytettynä. Emme matkaile juuri koskaan Suomen ulkopuolella. Lomat Lapin mökillä itse ruokaa tehden. Rempat taloon tehdään itse. Emme tupakoi, alkoholia menee vähän. Harrastukset maltillisen hintaisia/ilmaisia. Ravintolassa, kahviloissa, teattereissa, leffoissa käymme harvoin. Lasten synttärit vietetään kotikutsuina. Ei täällä maalla muutakaan ole tarjolla.
Ei minulla silti tilillä ole pahan päivän varalle kuin n.10 000€. Se menee nopeasti jos auto hajoaa tai koira tarvii isompaa hommaa eläinlääkärissä. Hyvin tavallista elämää vietetään.
Ainoa ylellisyys on oikeastaan siivooja 2krt/kk. Mies maksaa, itse en raaskisi sitäkään jos menisi minun rahoista.
Mihin ihmeeseen teidän rahat menee, jos muka nuukailette, ette osta mitään ja elätte kädestä suuhun? Mun nettopalkka on 1500€ kk, silti puskuria kymppitonni ja jonkun verran osakkeissa.
Sanopa muuta, samaa ihmettelen minäkin.
En ole lähtenyt koskaan Ranta-Espoon Burberry-rouvien elämäntapaan mukaan. Pidän sellaista turhana ja epäaitona, eli että pitäisi tehdä valintoja osoittamaan varakkuutta. Ostan paljon vaatteita kierrätettyinä. En oikeastaan harrasta mitään kallista, koska pidän lukemisesta ja ulkoilusta. Lasten harrastuksiin ja kokemuksiin (jotka ovat toki perheen yhteisiä) laitetaan rahaa aika silmää räpäyttämättä. Talo on hyvin tavallinen omakotitalo keskivertoalueella. Elämme aika vähillä roinilla, joten kaikki aika ei mene järjestelyyn ja siivoamiseen. Usein matkustamme autolla johonkin luonnonpuistoon patikoimaan.
En käytä rahoja sellaisiin turhuuksiin, joilla monet pienituloiset yrittävät esittää olevansa varakkaampia kuin ovatkaan. Minulla ei esimerkiksi ole yhtään kallista merkkilaukkua, pidän niitä mauttomina ja nousukasmaisina juttuina. Ei ole kallista puhelinta enkä uusi puhelinta tai muutakaan elektroniikkaa/laitetta, ellei ole tarvetta, eli käytän ne loppuun asti. Olen vuosien saatossa ostanut muutamia varmaankin todella arvokkaita huonekaluja tai valaisimia, mutta suurin osa huonekaluistani on edesmenneiltä sukulaisilta perittyjä, näyttävät mielestäni kivoilta ja niillä on tunnearvoa (ei rahallista juurikaan). Olen nuorempana matkustanut maailman ristiin rastiin, nyt nelikymppisenä ei ole enää hinkua matkustaa, enkä olekaan ollut moneen vuoteen kuin parilla työmatkalla.
Meidän perheen bruttotulot parisataadonaa vuodessa.
Ei osteta mitään merkkiasioita; vaatteita laukkuja kenkiä jne eikä tuhlata myöskään jatkuvasti kodin elektroniikkaan. samat puhelimet monia vuosia niinkauan kun kestää ja maks 300€ luurit ostetaan jos pakko.
Ruokaa tehdään paljon itse alusta, on halvempaa. Syödään ns tavallista kotiruokaa.
Rahaa menee loma-asunnon ja oman asunnon lainoihin ja matkusteluun. Tavoite on että kaikki isot hankinnat on maksettu pois reilusti ennen eläkeikää jotta halutessa voi jättäytyä aikasemmin vielä terveenä pois säännöllisestä työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta ;-)
- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.
- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa
- Ostan vaatteeni ja paljon muutakin pääasiassa kirpputoreilta
- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten
- Talo on rakennettu niin, että asumiskustannukset ovat mahdollisimman pienet
- Ei käydä hierojalla, manikyyrissä, kosmetologilla tms.
- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.
- Vanhempien harrastukset halpoja / ilmaisia, lapsilla kalliimpia.
- Ulkomaanmatkat varataan itse netistä hintoja vertaillen
- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvallaTulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.
Heh, hauska kysely. En olekaan koskaan näin laskenut
Mahtoi sulla olla hauskaa näitä keksiessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Helkatin rikkaita ihmisiä täällä on roikkumassa. Jos minulla olisi noita miljoonia, tekisin jotain muuta kuin puhuisin täällä paskaa. Lähtisin vaikka matkalle ja unohtaisin koko tän palstan 🤣
Harvalla miljonäärillä ne rahat tilillä on. Itselläni omaisuus on pääasiassa yritysomaisuutta, en koe kauhean fiksuksi ideaksi sitä, että lähtisin matkalle ja unohtaisin koko puljun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta ;-)
- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.
- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa
- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten
- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.
- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvallaTulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.
Tämä kommentti kertoo hyvin siitä kuinka erilaiset kulutustottumukset varakkailla ja vähemmän varakkailla voi olla. Itse en ole rikas, mutta kohtalaisen hyvin tienaava kuitenkin (vuositulot pyörii 80-90ke paikkeilla) ja itselleni pääosa noista lainaamasi viestin asioista on ihan itsestäänselvyyksiä.
- Vertailen aina hintoja myös ruokakaupassa, en todellakaan syönyt ulkona joka päivä tai edes joka viikko kun olin kodin ulkopuolella töissä.
- Leikkaan hiukseni itse, YouTubesta löytyy ohjeet ja pitkät hiukset on helppo leikata, ei mitään järkeä maksaa 40€ kampaajalle samasta työstä. Tykkään olla huolitellun näköinen, mutta en ymmärrä manikyyreissa tai kosmetologeilla ramppaamista. Kynnet on helppo lakata itse ja samoin tehdä kasvohoidot. Näin säästää myös arvokasta aikaa.
- Kahviloissa hengailukaan ei kuulu harrastuksiin, mielummin vaikka kävelen luonnossa.
- Matkat järjestän itse, tulee paljon halvemmaksi ja näin saan sellaisen matkan mitä haluan. Suunnittelu on myös osa iloa.
- Autoa en omista
- Remontteja teen paljon itse, YouTube on täynnä oppaita ja uuden opiskelu on mielenkiintoista, ja käsillä tekeminen hyvää vastapainoa aivotyöskentelylle
- Ostan paljon käytettyä missä se on mahdollista ja järkevää, isona syynä myös se että maailma on täynnä tavaraa ja on ekologisempaa käyttää tavarat loppuun kuin valmistaa aina uutta ja täyttää kaatopaikkoja.
Yleisesti olen huomannut tuttavapiirissäni että varakkailla ihmisillä on tapana vertailla hintoja, suunnitella ja harkita ostoksia enemmän kuin pienituloisilla tuttavillani. Sosiaalituella elävillä saattaa olla asunto täynnä pleikkareita ja hienot telkkarit ja muut tai Zalandosta tulee paketteja viikottain, kun taas itse harkitsen joka ostosta pitkään ja hartaasti ja usein jätän kokonaan ostamatta. Ymmärrän kyllä tuon, olen ollut itse puolet elämästäni se vähävarainen ja itsellänikään ei ollut oikein rahan tajua. Pienet tulot teki suunnitelmallisuudesta mahdottoman tuntuista, vaikka nyt jälkeenpäin ymmärtää että silloin budjetointi ja järkevä rahankäyttö olisi ollut erityisen tärkeää. Ei vain osannut eikä ymmärtänyt ja köyhyys aiheutti jatkuvan stressin.
Paremmilla tuloilla on tietynlainen turvallisuuden tunne. On paljon helpompi jättää ostamatta asia nykyään kun tietää että voi koska tahansa tulevaisuudessa sen ostaa jos tarvitsee tai haluaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko varakas jos tulot on 140k? Mieheni tulot 130k ja minun 50k enkä ole pitänyt meitä minään ihmeen varakkaina. Keskituloisina kyllä. Minulla omaisuutta on puolikas ok-talo ja vanha auto. Miehellä ja firmallaan on enemmän, en edes tiedä tarkkaan paljonko.
Olen oppinut nuukailemaan jo lapsuudesta lähtien enkä osaa rahaa tuhlata vieläkään. Kaikki vaatteet ja harrastuskamat hommaan lapsille ja itselle yleensä kirppikseltä/käytettynä. Emme matkaile juuri koskaan Suomen ulkopuolella. Lomat Lapin mökillä itse ruokaa tehden. Rempat taloon tehdään itse. Emme tupakoi, alkoholia menee vähän. Harrastukset maltillisen hintaisia/ilmaisia. Ravintolassa, kahviloissa, teattereissa, leffoissa käymme harvoin. Lasten synttärit vietetään kotikutsuina. Ei täällä maalla muutakaan ole tarjolla.
Ei minulla silti tilillä ole pahan päivän varalle kuin n.10 000€. Se menee nopeasti jos auto hajoaa tai koira tarvii isompaa hommaa eläinlääkärissä. Hyvin tavallista elämää vietetään.
Ainoa ylellisyys on oikeastaan siivooja 2krt/kk. Mies maksaa, itse en raaskisi sitäkään jos menisi minun rahoista.
Mihin ihmeeseen teidän rahat menee, jos muka nuukailette, ette osta mitään ja elätte kädestä suuhun? Mun nettopalkka on 1500€ kk, silti puskuria kymppitonni ja jonkun verran osakkeissa.
Veikkaan, että tässä vaimo maksaa elämän ja mies kivasti säästää tililleen tai ostaa kalliin auton, veneen ja moottoripyörän ja sitten ei ole vaimolla ikinä rahaa tai säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajalla on melko pienet tulot ja hän maksaa yksin lasten ja koiran menot. Miehellä on omat rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jounih kirjoitti:
Vierasadd kirjoitti:
Perheen tulot noin 140k vuodessa:
- ei lotota
- tehdään paljon ruokaa kotona
- asutaan kerrostalossa, asunto maksoi hieman yli 10v sitten noin 100k, 4 henkinen perhe ja neliöitä 90 (4h+k)
- otettiin kiinteä kotka sijoituslainoihin 10v sitten
- ei tupakoida
- ei käydä kahviloissa
- ei harrasteta kauppakeskuskiksia ajanvietteenä
- bussikortti, niin ei tarvita 2 autoa
- ostetaan laatua ja käytetään myös kirppareits
-ostetaan ruuat pitkillä päivä yksillä, niin ei tarvitse käydä kaupassa usein, välttää heräteostoksia
-alkoholia kuluu 1-3 olutta viikossa, ostan yleensä ihan Pirkkaa tai vastaavaaKysyttiin varakkaiden rahan käytöstä ja täällä vastailee keskiluokkaiset.
Palkatuloilla mitattuna ylimpään 1% pääsee n 100 000e vuosituloilla.
Kyllä nuo alkaa olemaan niitä varakkaimpia Suomessa. Miljonäärejä joku promille.Suomi on hyvin keskiluokkainen maa koska samaan lasketaan kaikki jotka tienaavat 32 000e-100 000e per vuosi
Ylimpään luokkaan pääsee omilla henkilökohtaisilla tuloilla, ei puolison kanssa yhteenlasketuilla kuten monella täällä.
Noh. Mun mies on tuossa ylimmässä prosentissa (107 000e viimevuonna) ja minä keskituloinen. Yhteistaloutemme missä elämme on kuitenkin keskimääräistä varakkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta ;-)
Tämä kommentti kertoo hyvin siitä kuinka erilaiset kulutustottumukset varakkailla ja vähemmän varakkailla voi olla. Itse en ole rikas, mutta kohtalaisen hyvin tienaava kuitenkin (vuositulot pyörii 80-90ke paikkeilla) ja itselleni pääosa noista lainaamasi viestin asioista on ihan itsestäänselvyyksiä.
- Vertailen aina hintoja myös ruokakaupassa, en todellakaan syönyt ulkona joka päivä tai edes joka viikko kun olin kodin ulkopuolella töissä.
- Leikkaan hiukseni itse, YouTubesta löytyy ohjeet ja pitkät hiukset on helppo leikata, ei mitään järkeä maksaa 40€ kampaajalle samasta työstä. Tykkään olla huolitellun näköinen, mutta en ymmärrä manikyyreissa tai kosmetologeilla ramppaamista. Kynnet on helppo lakata itse ja samoin tehdä kasvohoidot. Näin säästää myös arvokasta aikaa.
- Kahviloissa hengailukaan ei kuulu harrastuksiin, mielummin vaikka kävelen luonnossa.
- Matkat järjestän itse, tulee paljon halvemmaksi ja näin saan sellaisen matkan mitä haluan. Suunnittelu on myös osa iloa.
- Autoa en omista
- Remontteja teen paljon itse, YouTube on täynnä oppaita ja uuden opiskelu on mielenkiintoista, ja käsillä tekeminen hyvää vastapainoa aivotyöskentelylle
- Ostan paljon käytettyä missä se on mahdollista ja järkevää, isona syynä myös se että maailma on täynnä tavaraa ja on ekologisempaa käyttää tavarat loppuun kuin valmistaa aina uutta ja täyttää kaatopaikkoja.
Yleisesti olen huomannut tuttavapiirissäni että varakkailla ihmisillä on tapana vertailla hintoja, suunnitella ja harkita ostoksia enemmän kuin pienituloisilla tuttavillani. Sosiaalituella elävillä saattaa olla asunto täynnä pleikkareita ja hienot telkkarit ja muut tai Zalandosta tulee paketteja viikottain, kun taas itse harkitsen joka ostosta pitkään ja hartaasti ja usein jätän kokonaan ostamatta. Ymmärrän kyllä tuon, olen ollut itse puolet elämästäni se vähävarainen ja itsellänikään ei ollut oikein rahan tajua. Pienet tulot teki suunnitelmallisuudesta mahdottoman tuntuista, vaikka nyt jälkeenpäin ymmärtää että silloin budjetointi ja järkevä rahankäyttö olisi ollut erityisen tärkeää. Ei vain osannut eikä ymmärtänyt ja köyhyys aiheutti jatkuvan stressin.
Paremmilla tuloilla on tietynlainen turvallisuuden tunne. On paljon helpompi jättää ostamatta asia nykyään kun tietää että voi koska tahansa tulevaisuudessa sen ostaa jos tarvitsee tai haluaa tarpeeksi.
"Mahtoi sulla olla hauskaa näitä keksiessäsi." Kommentti ei tosiaan kertonut mitään "Tämä kommentti kertoo hyvin siitä kuinka erilaiset kulutustottumukset varakkailla ja vähemmän varakkailla voi olla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta varakkaimpien ihmisten velvollisuus olisi käyttää paikallisia yrittäjiä. Ihan älytöntä esim leikata itse hiukset vain piheydessään, kampaamot eivät nyt muutenkaan ole mitään kultakaivoksia. Käyttäkää varakkaat palveluita, ostakaa kotimaista.
Että pitäisi mennä kampaamoon ostamaan kalliilla huono leikkaus ja nähdä vaiva ajanvarauksen kanssa, ihan hyväntekeväisyysmielessä? Hv, kyllä isoilla tuloilla maksetaan jo sen verran veroja, että yhteiskunnalliset velvoitteet on siinä hoidettu.
En ymmärrä laatuun panostamista vaatteissa, paitsi titysti rikkailla, joilla ei ole väliä vaikka maksaa paljon. Hyväkin vaate menee pois muodista tai käy pieneksi kun itse läskistyy, eli se koko elinkaari ei tule hydynnettyä. Halvan vaatteen voi surutta heittää parin kolmen vuoden jälkeen pelastusarmeijan keräyslaatikkoon.
Työkaluissa, huonekaluissa ja keittiövälineissä yms. asioissa hyvästä kannattaa vähän maksaakkin, ei pelkästään keston vuoksi, vaan siitä että ne ovat kätevämpiä käytössä.
Etkö tiedä, että on olemassa laadukkaita vaatteita ja ajattomia malleja? Lihominenkaan ei ole kaikilla ongelma. Laadukkaat ajattomat vaatteet ja kengät ovat juuri niitä, joita voi hyvin käyttää vaikka 30-40 vuotta.
Minun ei tarvitse katsoa hintoja, mutta ei silti tulisi mieleenkään ostaa esim. jotain merkkilaukkuja, joissa maksaa vain nimi.
Vaatteita, lakanoita, astioita on minimit..ostetaan vain tarpeeseen ja sekin mieluiten alesta. Käytän kaupan omia merkkejä ja muutenkin suositaan hävikki yms ruokaa. Kerätään pulloja aina kun näkyy. Esim. hiihtolomalla löytyi paljon. Ei käydä parturissa/kampaajalla, lapsilla vain maksuttomat harrastukset. Kahviloissa ei käydä koskaan. Toisaalta taas voidaan silmää räpäyttämättä varata perheelle kallis loma etelään eli tuhlataan lähinnä matkusteluun, arjessa taas olla tarkan markan perhe.
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tarvitse katsoa hintoja, mutta ei silti tulisi mieleenkään ostaa esim. jotain merkkilaukkuja, joissa maksaa vain nimi.
Itsekään en tuhlaa laukkuihin, mutta kyllä kalliimmat laukut erittäin usein ovat laadukkaampia.
Yrittäjäperhe, vuositulot vähän yli miljoonan luokkaa. Elämme aika tavallista arkea, lomamatkalla toki hyvään hotelliin palaa enemmän rahaa, mutta esim. turreluokassa matkustaen. Pienten lasten vaatteet hyvin tavallisia, ja tavaroita hankittu käytettynä. Autot keskiluokkaisia, naisena vain 1 merkkilaukku tuntuu aika vähältä. Itselle kävisi myös hieman hövelimpi elämäntyyli näillä vuosituloilla, mutta koska suurimmat ansiot kotiin kantaa puoliso, niin tämäkin käy. Varallisuus tuo uskomattoman levollisen olon henkisesti, jolloin materia ja rahan tarjoamat mahdollisuudet eivät ole enää se pääasia.