Voiko raskausarvilta välttyä?
Mitkä kaikki tekijät vaikuttavat raskausarpien syntyyn? Perimä ja tuurikin varmaan? Mutta voiko niiltä välttyä kokonaan? Mitä olette tehneet raskausarpia ehkäistäksenne?
Netissä näin kauhukuvia, joissa ihmisillä on tullut monen sentin levyiset ja jopa tosi syvät arvet :/Sitäkin mietin, että jos mahaan jää todella iso löysä nahka, palautuuko se koskaan...
Kommentit (98)
Itse oon miettinyt että auttaako hyvä kunto ennen raskautta asiaa yhtään? Tuleeko niitä helpommin ennestään laihoille vai niille joilla on jo ennen raskautta ylimääräistä?
rv15
Kuinka yleistä on tällainen tilanne:
http://1.bp.blogspot.com/-oQTM1s0sv0U/UjMDzgvhugI/AAAAAAAAAzY/xvW2rPOmh…
minulle, siskolleni ja äidilleni ei ole tullut yhdessäkään raskaudessa raskausarpia.
Rasvaa jatkuvasti. On myös arpien ennalta ehkäiseviä rasvoja.
Ihotyyppi varmasti vaikuttaa eniten. Mulle ei tullut arpia ollenkaan ja maha palautui hyvin vaikka tein lapset melko iäkkäänä. Mulla on rasvainen iho ja öljysin vatsaa raskausaikana päivittäin. Ei kannata kerätä painoa älyttömästi ja luulen että vatsan rasvaus auttaa jonkun verran. Itse käytin apteekin Ceridal öljyä.
Jossain luki, että nuorille tulisi suhteessa enemmän/pahempia raskausarpia kuin vähän iäkkäämmille. Mikähän tuolle olisi syynä... sitä en tiedä.
Ei ole vaikutusta muulla kuin perimällä. Tosin mitä enemmän ottaa kiloja tulee raskauden aikana sen varmemmin tulee arpiakin. Siitä venymisestähän niitä tulee.
En rasvaillut, enkä mitään, eikä yhtäkään arpea kummassakaan raskaudessa, eikä mitään nahkapussia jäänyt, vaan maha palautui normaaliksi.
Mä olen laiha ja kuivaihoinen. Kahden lapsen jäljiltä kyljissä on muutama parin sentin mittainen arpi ja vatsa on litteä ja sileä. Kävi tuuri!
Mitä rasvoja suosittelisitte? - ap
Jo nopeasti kasvaville varhaisnuorille ja teineille voi tulla raskausarpia.
Vierailija kirjoitti:
En rasvaillut, enkä mitään, eikä yhtäkään arpea kummassakaan raskaudessa, eikä mitään nahkapussia jäänyt, vaan maha palautui normaaliksi.
Samoin. En tiedä, mistä johtui että minulle ei tullut ensimmäistäkään arpea, vaikka omalla äidilläni oli paljon, ja lapsillani on jo kasvu ja lihominen aiheuttanut arpia. En minä mitään taikatemppuja tehnyt, mutta paino ei noussut kovin nopeasti eikä erityisen paljon. Siihen ei kuitenkaan itse voi paljonkaan vaikuttaa, kun kyse ei ole lihomisesta.
Itse käytin Sebamedin raskausarpivoidetta, aloitin hyvissä ajoin ennen mahan kasvamista ja jatkoun synnytyksen jälkeenkin. Kaksi kertaa päivässä, ei arpia :)
Itselleni ei tullut mahaan yhtäkään arpea, enkä käyttänyt mitään voidettakaan.
Rinnat sitten taas ovat vieläkin aika ikävännäköiset, vaikka yli kolme vuotta raskaudesta. Olivat siis aivan täynnä raskausarpia.
Kumma juttu, että iho voi olla niin erilaista rintojen ja vatsan alueella.
Vierailija kirjoitti:
Neitsytkookosöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleistä on tällainen tilanne:
http://1.bp.blogspot.com/-oQTM1s0sv0U/UjMDzgvhugI/AAAAAAAAAzY/xvW2rPOmh…
Huh, meinasi taju lähteä tuosta kuvasta. Todella ikävää jos jollain tulee noin pahat arvet :( Mulla on kahden lapsen jälkeen entisen napakorun lävistyksen kohdalla yksi leveä arpi joka ällöttää niin etten voi katsoa enkä koskea siihen.. Nyt odotan kolmatta, saa nähdä tuleeko arpia lisää. Molemmissa rasvasin neuroottisesti aamuin illoin, mutta enpä välttynyt.
Sen olen pistänyt merkille, että ainakaan noilla julkkis himokuntoilijoilla ei koskaan näy arpia?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laiha ja kuivaihoinen. Kahden lapsen jäljiltä kyljissä on muutama parin sentin mittainen arpi ja vatsa on litteä ja sileä. Kävi tuuri!
Eipä se taida olla kiinni niinkään ihon kuivuudesta kuin elastisuudesta, kollageenin määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Veleda-merkiltä ainakin löytyy sellainen erityisesti raskausarpien ehkäisyyn tehty öljy. Lutrasin sillä koko raskausajan, eikä arpia tullut, vaikka olen kuivaihoinen atoopikko. Olisi kannattanut synnytyksen jälkeen ehkä käyttää sitä rintojen ihoonkin, sillä ne kolminkertaistivat kokonsa sillä seurauksella, että ihossa näkyy edelleen hienoisia vaaleita venymäjälkiä.
Itselläni muodostuu paksuja arpia, on kudostyypistä kiinni.
Mutta suurimmilta vältyin todennäköisesti käyttämällä etanavoidetta läpi raskauden.