Voiko raskausarvilta välttyä?
Mitkä kaikki tekijät vaikuttavat raskausarpien syntyyn? Perimä ja tuurikin varmaan? Mutta voiko niiltä välttyä kokonaan? Mitä olette tehneet raskausarpia ehkäistäksenne?
Netissä näin kauhukuvia, joissa ihmisillä on tullut monen sentin levyiset ja jopa tosi syvät arvet :/Sitäkin mietin, että jos mahaan jää todella iso löysä nahka, palautuuko se koskaan...
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Itselleni ei tullut mahaan yhtäkään arpea, enkä käyttänyt mitään voidettakaan.
Rinnat sitten taas ovat vieläkin aika ikävännäköiset, vaikka yli kolme vuotta raskaudesta. Olivat siis aivan täynnä raskausarpia.
Kumma juttu, että iho voi olla niin erilaista rintojen ja vatsan alueella.
Ihan sama juttu mulla. Rinnat on täynnä sellasta pientä arpea ja ihohuokoset muuttui näkyvämmiksi. Vatsassa ei mitään. Peffavaossa on yksi syvä arpi poikittain :D
Yhdellä kaverilla tuli alaselkään ja reisien yläosaan joten kannattaa muistaa rasvailla niitäkin.
Mulla on lihomisessa tullut kylkiin ja jalkoihin raskausarpia, mutta raskaudesta ei tullut yhtään :D
Itse rasvasin alusta asti ja massu oli pieni, joten ei arpia. Kiloja tuli 14.
Repeääkö maha helpommin jos on tosi laiha? Mietin että pienillä se veyminen voi olla aika rajuakin. Vai onkohan siitä laihuudesta hyötyä.
Luin jostain että vähiten arpia tulisi niille, jotka ovat vastikään laihduttaneet kymmeniä kiloja, nahka kun on valmiiksi löysä :D Ei vaan sovi kuin harvoille.
Itse olen hoikka 173/58 lähtöpainosta kerryttänyt kolmesti +15kg raskausaikoina ja ei vatsassa arven arpea. Teini-iän kasvuspurtista on rinnoissa ja reisissä haaleita vaaleita arpia.
Raskausarpien syntyyn vaikuttaa eniten kudostyyppi. Rasvauksella et voi vaikuttaa kuin ihon pintakerroksiin, raskausarvet syntyvät tai ovat syntymättä syvemmissä ihon kerroksissa.
Perimä ja tuuri. Mulla nousi paino 20kg raskauden aikana, ei yhden yhtään raskausarpea. Nahkani on selvästi hyvin sopeutuvaa ja venyvää mallia.
Vierailija kirjoitti:
Repeääkö maha helpommin jos on tosi laiha? Mietin että pienillä se veyminen voi olla aika rajuakin. Vai onkohan siitä laihuudesta hyötyä.
Ei ainakaan mulla revennyt. Tosin en tiedä mitä tarkoitat tosi laihalla. Lähtömitat 165/55 ja siihen 20kg päälle eikä tullut arpia (kirjoitin ihan äsken ketjuun). Kyllä se on kudostyypistä kiinni. Ja tuleehan niitä arpia monille isokokoisillekin paljon.
Googlettamalla löytyy kauheasti aika pahoja kuvia raskausarvista. Ensikertalaista kiinnostaa, onko tällainen harvinaista, vai eikö aiheesta vaan puhuta :o
http://www.nettiterveys.fi/sites/default/files/styles/galleryformatter_…
Raskauskiloja kertyi vaatimattomat 20 ja maha oli iso, mutta ainoat raskausarvet mulle tuli kylkiin, joita en rasvannut kovin ahkerasti, ja nekin muutamat arvet on vain sentin, parin mittaisia. Mahaa rasvasin tunnollisesti päivittäin Body Shopin Kukui-rasvalla. Maha palautui yllättävän hyvin. Iho mulla on yleisesti ottaen varsin kuiva, ja siksi odotin että saisin kunnon jättiraidat kiusakseni. Onneksi sain tollaiset miniarvet vaan. Teininä kun lihoin ja kasvoin nopeasti, ja silloin mulle tuli paljon isoja raskausarpia. Tähän perustuen väittäisin että rasvaaminen voi auttaa.
Hankalahan se etukäteen on tietää tuleeko.Itsellä kolme raskautta eikä yhtään arpea. Välillä öljynnyt ja rasvannut mahaa olen ja suihkussa käytän kuivan ihon suihkuvoidetta.
Mulle ei tullut yhtäkään arpea. Aloitin mahan rasvauksen heti kun plussasin. Kun maha alkoi kasvaa, kuorin lisäksi 3 kertaa viikossa. Joka suihkun jälkeen rasvaus. Vauvaöljyä ihan käytin. Kyllä mä uskon, että rasvaamalla arpia voi ehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yleistä on tällainen tilanne:
http://1.bp.blogspot.com/-oQTM1s0sv0U/UjMDzgvhugI/AAAAAAAAAzY/xvW2rPOmh…
Hyi saatana, vuoden karmein kuva.
Ei ole tullut yhtään raskausarpia. Teinityttärelläni ikävä kyllä on jo ilman raskauksia.
Arpien sijaan sain pahat suonikohjut, mitkä onneksi leikattu jo vuosia sitten.
Aina sitä jotain riesaa saa:D
Ei tullut arpia vaikka lihoin kiitettävästi raskauden aikana ja vastakin oli iso. Enkä edeas tajunnut rasvata ihoa. BMI 23 raskauden alussa.
Onko kellään kokemusta että vaikuttaako raskaudenaikainen tai raskautta edeltävä liikunta arpiin?
Mulla tuli teininä reisiin ja rintoihin joskus murrosiässä. Ne nyt on jo tietenkin ihan haalistuneet. Sen sijaan kumpikaan raskaus ei aiheuttanut yhtään arpea.
Minulle ei tullut yhtäkään arpea, vaikka vatsa oli aivan valtava.
Geenilottoahan tuo on, käytin kyllä varuiksi Vichyn raskausarpien ehkäisyyn tarkoitettua voidetta rv 15 alkaen, mutta onkohan ollut sillä sitten loppujen lopuksi mitään vaikutusta.
Minulla on teininä reisiin tulleita raskausarpia, pelkään että niitä tulee mahaankin :(
Minulle pienelle ihmiselle ei tullut raskausarpia mutta näin Kätilöopistolla yhden naisen joka oli niinkuin merkitty paksuilla punaisilla raidoilla. Paksut jäljet oli rinnoissa vatsassa ja reisissä. Ja oli juuri synnyttäneenä aivan jo normaalipainoinen hiukan pömppöä vatsaa lukuun ottamatta.