Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita naisia jotka ovat välttyneet seksuaaliselta ahdistelulta?

Vierailija
29.04.2016 |

Minussa on jokin voima joka "suojelee" kourinnalta ynnä muulta. Kuuntelen kauhuissani ystävieni kertomuksia pepulle läpsimisistä osana heidän arkeaan.

Ulospuutelyitä ja siihen liittyviä epämääräisiä keskusteluja olen joutunut käymään mutta asiattomuuksia en ole omalla kohdallani joutunut kestämään.

Luulen että syy on viileän kylmä yleisolemukseni ja tyttärellisyys, (:D) minua tuskin nähdään potentiaalisena parittelukumppanina yksinäisiin iltoihin. Jotkut miehet suorastaan vihaavat minua, olen heille kuin myrkkyä habitukseni vuoksi.

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole välttynyt seksuaaliselta häirinnältä. Saman luokan tyttö syyllistyi tähän ylä-asteella.  Olen siitä päässyt yli, mutta se tuntui siinä iässä todella ahdistavalta.

-mies29-

Vierailija
22/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakaan ei ole koskaan ahdisteltu. Olen ihmetelty kun kaikkialla melutaan, että suurin piirtein kaikki naiset on Suomessa ahdisteltu / raiskattu / hyväksikäytetty. Vaan ei ole. En ole joutunut pelkäämään minkäänlaista väkivaltaa miesten taholta.

Tuntuu uskomattomalta, mutta ehkä on teitä onnekkaitakin. Itse olen pitänyt onnena sitä, etten luojan kiitos ole sentään työelämässä joutunut kokemaan ahdistelua. Kaikki kaverini ovat nähneet paljastelijoita, tavanneet kähmijöitä ja huutelijoita. Onneksi vain osa on joutunut kestämään sitä työssä pomon, kollegoiden tai asiakkaiden taholta.

Katsoitteko muuten koskaan sitä tosi-tvi-ohjelmaa matkaoppaista? Kuka noista naisoppaista sanoisi joutuneensa ahdistelluksi? Luultavasti osa ainakin pitää humalaisten asiakkaiden ehdotuksia ja klähmintää ihan vain työnkuvaan kuuluvana.

Suomessa ei näistä asioista puhuta niiden oikeilla nimillä. Ajatteletko itse niin, että vasta väkivallan uhka tekee teosta ahdistelua?

Kiinnostaisi tuo alapeukku? Onko joku keskustelijoista siis sitä mieltä, että ahdistelu työelämässä on ihan jees? Minun kaverini tuntui ainakin siitä kärsivän. Ja lopun kysymykseni oli ihan aito? Mikä teistä sitten on ahdistelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki seksuaalinen ahdistelu ei ole fyysistä kuten osa tässä ketjussa näyttää luulevan. Esimerkiksi työelämässä voi joutua sanallisen seksuaalisen ahdistelun kohteeksi ja vaikka omien esimiesten taholta.

Vierailija
24/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos otetaan koko elämänmittainen ajanjakso tarkasteluun, harvassa on myös ne miehet joita ei ikinä ole ahdisteltu. Minuakin vaikka olen mies useita kertoja ja osa näistä sattui lapsena aikuisten naisten taholta.

Mutta se, että jotain ahdistellaan jatkuvasti 24h heti kun ovesta astuvat ulos kuulostaa hivenen liioittelulta. Kyllä kai tuon nyt itse kukin jo havainnoisi, jos se noin yleistä olisi.

Usein miehet ottavat ahdisteluna sen, kun vanhempi nainen taputtelee olkapäälle ja puhuu kuin omalle lapselleen tai vaikuttaa muulla tavalla ylituttavalliselta. Tuollaiset olemattoman henkilökohtaisen tilan omistavat naiset ahdistelevat samalla tavalla myös tyttöjä.

Ihan samalla tavalla vähätellään näköjään molempiin sukupuoliin kohdistuvaa ahdistelua. Miehille ahdistelu on ihan samaa kuin naisille.

Muistan ihan vasta, kun Novassa keskusteltiin hyvin yleisesti liikkuvista naissiivoojista miesten puolella. Jotkut vähättelivät sen merkitystä erilaisin syin. Eiköhän naiset nimenomaan puutu helpommin ainakin sen kaltaiseen ahdisteluun, mutta siinäkin keskustelussa tuli selkeästi esille, että molemmissa sukupuolissa on heitä joita se häiritsee.

Vierailija
25/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen tätäkin asiaa niin, että pääsääntöisesti ihmiset saa olla rauhassa ja melkein kaikki on asiallista porukkaa ja toimii asiallisesti. Mutta kun elät vuosia ja vuosia elämää väkisinkin jotkut törmää johonkin asiattomaan ääliöön, lisää yhtälöön alkoholi niin lisää riskiä.

Siitä en pidä, että liioitellaan ruvetaan leimaan kokonaisia sukupuolia joidenkin häiriintyneiden tai humalaisten takia, minusta tuo ei ole reilua.

Oma kokemukseni oli ihan toinen. Siitä, kun täytin 13 oli muutama vuosi eteenpäin ihan jatkuvaa häirintää hyvin monelta eri taholta. Niin koulupoikien, kuin satunnaisten ohikulkijoiden, ihan kaikenikäisten taholta. Ja minun vikani oli se, että olin nuori ja hoikka, mutta hyvin isorintainen. Ja muoti oli silloin löysää, en todellakaan pukeutunut paljastavasti. Mutta kyse ei ole muutamasta häiriintyneestä tyypistä, vaan jostain ihan muusta.

Vierailija
26/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos otetaan koko elämänmittainen ajanjakso tarkasteluun, harvassa on myös ne miehet joita ei ikinä ole ahdisteltu. Minuakin vaikka olen mies useita kertoja ja osa näistä sattui lapsena aikuisten naisten taholta.

Mutta se, että jotain ahdistellaan jatkuvasti 24h heti kun ovesta astuvat ulos kuulostaa hivenen liioittelulta. Kyllä kai tuon nyt itse kukin jo havainnoisi, jos se noin yleistä olisi.

Usein miehet ottavat ahdisteluna sen, kun vanhempi nainen taputtelee olkapäälle ja puhuu kuin omalle lapselleen tai vaikuttaa muulla tavalla ylituttavalliselta. Tuollaiset olemattoman henkilökohtaisen tilan omistavat naiset ahdistelevat samalla tavalla myös tyttöjä.

Ihan samalla tavalla vähätellään näköjään molempiin sukupuoliin kohdistuvaa ahdistelua. Miehille ahdistelu on ihan samaa kuin naisille.

Muistan ihan vasta, kun Novassa keskusteltiin hyvin yleisesti liikkuvista naissiivoojista miesten puolella. Jotkut vähättelivät sen merkitystä erilaisin syin. Eiköhän naiset nimenomaan puutu helpommin ainakin sen kaltaiseen ahdisteluun, mutta siinäkin keskustelussa tuli selkeästi esille, että molemmissa sukupuolissa on heitä joita se häiritsee.

Totta. Ja miehethän ovat vessassa vieläpä sukuelin ulkona pisuaarilla, samlla kun siivooja moppaa muutaman metrin päässä (ja usein pisuaareja vastapäätä olevasta peilistä näkee vehkeet). Naiset ovat siellä suljetun kopin suojissa ovet lukossa, mutta silti ei saa miessiivooja mennä naistenvessaan. Itsekin muista, kun olin lukioikäisenä paikallisen kahvilan vessassa ja yhtäkkiä sisään pärähtää samaa lukiota käyvä tyttö moppaamaan. Oli hieman ahdistavaa yrittää pissata.

Vierailija
27/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole ahdisteltu. Kotona ei käynyt juoppovieraita ja sukulaiset käyttäytyivät normaalisti. Peruskoulussa ei ahdisteltu, jos vähänkin yritettiin kiusata kerroin asiasta heti kotona ja se loppui siihen kun vanhemmat puuttuivat asiaan. Jos joku yritti härnätä koulussa, sanoin suoraan vakavana mitä siitä tulee seuramaan. Eivät uskaltaneet.

Teininä kävin harrastuksissa, joissa en kokenut ahdistelua. En käynyt bileissä tai diskoissa.

Kun kävin jonkun vuoden silloin tällöin täysi-ikäisenä ravintoloissa, olemukseni taisi olla samanlainen, äkäinen ja kyyninen ja fuckoff. En hymyillyt turhia, enkä kuunnellut lässytystä ja sanoin suoraan jos halusin toisen menevän pois esim. puhumasta. Mulla oli kavereita jotka oli hirveän ystävällisiä kaikille ja hymyili ja keikutti päätä, ja niillä oli ongelmia päästä "takiasista" eroon. Ei mulla.

Töissä en ole kokenut ahdistelua.

Olen osittain joistain asioista samaa mieltä, esim. olemuksesta näkyy onko "helppo saalis" vai vaikea, mutta TIETENKÄÄN tämä ei tarkoita, että joku muu olisi "ansainnut" sen ahdistelun!

Vierailija
28/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa että olen miehenä muka otollisempi ahdistelun kohde kuin jotkut naiset. En ole koskaan edes baarissa käynyt, vaan naiset ovat ahdistelleet selvänä mm. töissä, bussissa ja koulun käytävillä. Kerran känninen homo bussiasemalla.

En ole kyllä koskaan seurustellut, koska olen liian ujo tekemään aloitteita itse ja naiset eivät tule aidosti tutustumaan. Minusta varmaan jotenkin huokuu tuo ujous, niin nainen voi päättää että tuota voi läpsäistä takapuolelle ja se ei tee mitään. Enkä kyllä teekään, yritän vaan vääntää jonkun hymyn ja menen paskasta tilanteesta pois.

Vierailija
29/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran nuoruudessa känninen naapurinäijä ahdisti mut hissinnurkkaan, mutta ei sekään mua pelottanut, ällötti kyllä. Koskaan en ole pelännyt että joku yrittäisi raiskata mut. Ja olen siis ihan tavallisen näköinen. Perään on huudeltu ja joku joskus baarissa perseestä kouraissut, mutta mulle tollaset ovat ihan sama, jopa vähän naurattavat. Käyn iltaisin monesti lenkillä ja vastaan tulee lauma maahanmuutajamiehiä (vastaanottokeskus on meidän lähellä) ja en ole kertaakaan edes pohtinut että kukaan niistä kävisi käsiksi. En tiedä mistä sitten erot johtuu että toisia ahdistellaan ja toisia ei.

Vierailija
30/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen mukaan jopa alan ammattilaiset vähättelee poikien seksuaalista häirintää ja ahdistelua ja se on melkein yhtä yleistä kuin tyttöjen kohtaama ahdistelu ja seksuaalinen häirintä.

Sukupuoliroolit ja kaksoisstandardit on niin syvällä ihmisten mielissä, koetaan näköjään että poikien kohdalla jopa ilmiselvä ahdistelu ja häirintä ei ole sitä kun taas tyttöjen kohdalla samanlainen toiminta tuomittaisiin ja huomattaisiin välittömästi.

Vierailija
31/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kokenut seksuaalista ahdistelua (fyysistä tai sanallista). Olen parikymppinen Helsingissä asuva nainen, keskikokoinen, tavallisen näköinen. En pyöri baareissa joka viikko mutta en kuitenkaan istu vain kotona. Ulkoisesti näytän melko varautuneelta enkä tykkää vetää huomiota itseeni (pukeudun ja meikkaan hillitysti). 

Vierailija
32/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet onnekas. Ihana kuulla välillä näinkin päin. Seksuaalinen ahdistelu minua kohtaan alkoi kun olin n.13-14 vuotias ja on jatkunut tähän ikään asti (23) jatkuvasti pahentuen. Saatan kokea sitä ihan päivällä bussissa mennessäni. Vähintäänkin vihjailuja, huutelua ja viheltelyä ollessani esim.kaupungissa, mutta lukemattomia kertoja myös ihan fyysisesti puristelua tms..

Vierailija
33/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet onnekas. Ihana kuulla välillä näinkin päin. Seksuaalinen ahdistelu minua kohtaan alkoi kun olin n.13-14 vuotias ja on jatkunut tähän ikään asti (23) jatkuvasti pahentuen. Saatan kokea sitä ihan päivällä bussissa mennessäni. Vähintäänkin vihjailuja, huutelua ja viheltelyä ollessani esim.kaupungissa, mutta lukemattomia kertoja myös ihan fyysisesti puristelua tms..

Ja lisäyksenä: en pukeudu kovin paljasyavasti, korkokenkiä tykkään käyttää usein, mutta vaatteet ovat peittävät. Olen pienikokoinen, todella hoikka ja siro, pitkähiuksinen ja sinisilmäinen ja hymyileväinen, iloinen. Kun täällä nyt puhuttiin ulkonäöstäkin.

Vierailija
34/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös, mutta luulen, että se johtuu siitä, ettei minua kiinosta seksi. Asenteeni on myöskin sellainen, etten ymmärrä, miksi naiset oikein ahdistuvat, jos joku ahdistelee. Miksi sille ahdistelijalle pitäisi edelleen olla jotenkin mukava ja ahdistua siitä, ettei se ahdistelija tiedä rajojaan ja hiljentyä? Jos minua ahdisteltaisiin niin että se häiritsee niin sanoisin varmaan seuraavassa palaverissa tai vastaavassa kovaan ääneen kuseistä miekkosta silmiin katsoen että kyllä mua sitte ällöttää kun sä Markku puristelet mua perseestä tms. ja viattomat silmien räpsytykset päälle.

Eiköhän siinä mene äijältä aika nopeasti into puristella. Tai jos olisi joku miesvaltainen työpaikka niin sanoisin silleen syyttävästi (enkä laisinkaan huumorin varjolla), että etkö saa kotonasi tarpeeksi seksiä kun puristelet mua, tai jotain vastaavaa. Syöttäisin sille kusipäälle siis sen omaa lääkettä. Alkaisin häiriköidä sitä sen mun häiriköinnistä.

Vierailija
35/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viheltelijöille, vihjailijoille ja huutelijoille irvistäisin rumasti tai näyttäisin keskisormea tai sanoisin ettei mua sun homo munasi kiinnosta. Tms. Oikein harmittaa ettei mua ahdistella koska nauttisin suuresti nöyryyttää niitä miehiä takaisin koska minä jos kuka tiedän miten mies saadaan tuntemaan itsensä niin ankeaksi että sen pallitkin kutistuu ihan silmissä.

34

Vierailija
36/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tulla tänne kirjoittamaan, että mua ei ole ikinä ahdisteltu. Luin ensin tarinoitanne ja mieleeni muistui "ai niin se yks ukko, joka mukamas auttoi laittamaan turvavyötä, kun olin 22", ja "se itseään tytdyttävä reitin kyselijä-autoilija, kun olin 13"... No on joku varmaan joskus ohi kulkiessaan tarttunut takapuoleeni jne.

Eli en ole säästynyt minäkään, vaikka olen aina ollut pienirintainen, tavallisen peittävästi pukeutuva rillipää.

Olen nyt 42 ja saan olla hyvinkin rauhassa jo.

Vierailija
37/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet, jos olet onnistunut välttymään kaikelta seksuaaliselta ahdistelulta?

Minua ahdisteltiin  ensimmäisen seksuaalisesti ehkä 16-vuotiaana. 18-20-vuotiaana ahdisteltiin todella paljon, ja nyt 21-22-vuotiaana ahdistelu on vähentynyt, mutta varsinkin kesällä on kyllä ihme, jos ei parin viikon sisällä joku kouraisi perseestä. Baariin en ole montaakaan kertaa 18.v syntymäpäivieni jälkeen mennyt, koska siellä kourijoita/suuteluun pakottavia/kaikkia hulluja on aina useampi illassa.

Pukeudun mielestäni ihan siveellisesti (ja vaikken pukeutuisikaan,ei se kai oikeita muita koskemaan minuun?).

Miten "vältyt" seksuaaliselta ahdistelulta? Pukeudutko jotenkin ns pelottavasti, etteivät miehet uskalla kokeilla onneaan? Pukeudun itse aika hempeästi, ja uskon tulevani huomattavasti useammin ahdistelluksi kuin muutamat goottiystäväni, joilla naama on täynnä lävistyksiä ja hyvin tummat meikit (todella kauniita naisia, mutta samalla jollain tapaa "pelottavan" näköisiä).

Asutko jossain pahamaineisella alueella? Kuulostaa kauhealta, jos ihan päivittäisessä elämässä kadulla kävellessään joutuisi pelkäämään jotain perseen puristelua! Ihme, että olen itse säästynyt ahdistelulta, vaikka olen normaalipainoinen ja asunut isoissa kaupungeissa Suomessa.  Olen myös ujo ja melko epävarman oloinen, minkä luulisi jo houkuttelevan tuollaisia ahdistelijoita. Nehän tuskin uskaltavat sellaisen sanavalmiin naisen lähelle tulla.

Vierailija
38/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ole ahdisteltu. Kotona ei käynyt juoppovieraita ja sukulaiset käyttäytyivät normaalisti. Peruskoulussa ei ahdisteltu, jos vähänkin yritettiin kiusata kerroin asiasta heti kotona ja se loppui siihen kun vanhemmat puuttuivat asiaan. Jos joku yritti härnätä koulussa, sanoin suoraan vakavana mitä siitä tulee seuramaan. Eivät uskaltaneet.

Teininä kävin harrastuksissa, joissa en kokenut ahdistelua. En käynyt bileissä tai diskoissa.

Kun kävin jonkun vuoden silloin tällöin täysi-ikäisenä ravintoloissa, olemukseni taisi olla samanlainen, äkäinen ja kyyninen ja fuckoff. En hymyillyt turhia, enkä kuunnellut lässytystä ja sanoin suoraan jos halusin toisen menevän pois esim. puhumasta. Mulla oli kavereita jotka oli hirveän ystävällisiä kaikille ja hymyili ja keikutti päätä, ja niillä oli ongelmia päästä "takiasista" eroon. Ei mulla.

Töissä en ole kokenut ahdistelua.

Olen osittain joistain asioista samaa mieltä, esim. olemuksesta näkyy onko "helppo saalis" vai vaikea, mutta TIETENKÄÄN tämä ei tarkoita, että joku muu olisi "ansainnut" sen ahdistelun!

"helppo saalis", voi luoja.. olen tuo 23v nainen, ja kerroin kuinka koen jatkuvasti ahdistelua. Olen hymyileväinen, mutta en hymyile noille miehille tosiaan, en puhu helposti vieraille miehille, en "keikuta päätä" tms.. olen seurustellut mieheni kanssa 16 vuotiaasta niin ei paljon muut äijät kiinnosta. En todellakaan ole helppo saalis tai näytä siltä, silti saan ahdistelua jatkuvasti kokea. Löytyy näitä naisiakin selvästi, jotka syyllistävät naista kokemastaan ahdistelusta. Olet ällöttävä. Se että sanot ettei kukaan silti ansaitse ahdistelua, ei muuta vähääkään viestisi sanomaa. Toivottavasti ei kukaan nuori tyttö lue tätä ja luule näyttävänsä halvalta ja helpolta, joutuen SEN TAKIA kärsimään ahdistelusta ! Koska kyse on vallankäytöstä, ei naisen olemuksesta !

Vierailija
39/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ensin, että minua ei ole koskaan ahdisteltu. Lähden yleensä hyvin nopeasti pois tilanteista, joissa niin voisi käydä. Mutta oli yksi tilanne, jossa ilman karatessa oppimaani kikkaa minut olisi voitu jopa raiskata. Tilanne oli uhkaava ja tajusin sen itsekin. Miehen yllättämällä pääsin pakenemaan. (En siis edes koskenut häneen, vaan sain huomion pois siksi aikaa, että ehdin karkuun.)

Ja olihan sekin kerta, kun kollega suuteli ilman lupaa kaulalle. Ällötti, ja tunsin itseni likaiseksi koko illan ajan. Se olisi saanut heti potkut, jos olisin kertonut tuosta, mutta tyyppi oli kaikille superkiva selvin päin. Siitä kuoriutui kauhea jokaista firman naista vuorollaan ahdisteleva mies kännissä. :(

Vierailija
40/124 |
29.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sekoilet? En kirjoittanut SANAAKAAN siitä miten joku muka näyttää "halvalta ja helpolta", vittu miten päin seiniä voi asian tulkita omassa päässään!

Yritetäänpä rautalangasta vääntää: menemme nyt sen ahdistelijan saappaisiin, astumme hänen päänsä sisälle. Hän haluaa ahdistella / alistaa (jostain syystä, emme nyt analysoi sitä ja kyllä, se on väärin). Hän tarkkailee ympäristöään. Vastaan tulee ihminen (mies tai nainen), joka kävelee kyyryssä, säpsähtää ääniä, hymyilee ujosti, punastelee ja kun hänelle heittää testimielessä vaikka törkeän vitsin, hän HYMYILEE kun on niin vaivautunut ja ahdistunut.

Sellainen on "helppo saalis" ihmiselle, jonka pää on pimeä. Tai ainakin helpompi kuin nainen joka on äkäisen näköinen, joka ei hymyile ja joka sanoo jotain vastalauseita.

Ja kuten kirjoitin "tämä ei tietenkään tarkoita että joku olisi ansainnut sen ahdistelun", minkä sujuvasti vihan vimmoissasi jätit lukematta ja/tai ymmärtämättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän