Kuinka yleistä/hyväksyttyä on kotirouvuus Suomessa?
Ajattelin ja olen aina ajatellut että kun saan lapsia niin jätän työelämän ja ryhdyn kotiäidiksi/kotirouvaksi.
Nyt kun lapsen saaminen on käsillä, olen alkanut lukea kaikkea siihen liittyvää ja törmännyt siihen että tällaista valintaa jotenkin halveksutaan... pitääkö paikkansa vai olenko vain lukenut vääriä juttuja?
Millaiseen ympäristön ja lähipiirin vastustukseen kannattaisi varautua. Onko parempi vain valehdella että juu töissä käyn..?
Kommentit (96)
Kotiäitiys on yleistä ja arvostettua, kotirouvuus harvinaista ja herättää varmasti ihmetystä.
Ei kovin yleistä, eikä varsinkaan hyväksyttyä. Monet naiset ovat kateellisia varakkaasta miehestä. Monet miehet tuntevat alemmuutta kun eivät itse pysty elättämään kotirouvaa/ kotiäitiä. Sitten haukutaan lompakkoloiseksi.
Miksi kotirouvana olo aiheuttaa ihmetystä??
Kotirouvuus tai-äitiys ei ole suomessa sosiaalisesti hVäksyttyä, koska avioliittoa ja perhettä ei nähdä kahden ihmisen yhteisenä projektina, johon toinen tuo rahat ja toinen hoitaa kotitöistä suurimman osan ja lapset, ja on tämän tekemänsä työn ansiosta oikeutettu osuuteensa palkkatyötä tekevän puolison tuloista.
Suomessa jokaisen yksilön on kyettävä omalla palkkatyöllään elättämään itsensä, ihan sama, onko avioliitossa vai ei. kaikki muut järjästelyt ovat Suomessa väärin ja huonoja.
valinnan vapaus siis on, ja se on sinänsä hyvä asia. mutta jos valitset kotiäitiyden, olet muiden mielestä loinen ja elätti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan okei ja oma valinta olla kotirouva, mutta on noloa elää miehensä kautta.
Eli kotirouva joka ei ärsytä on itsenäinen ja esittelee itsensä esim. "Raija, kotirouva" kun taas ne nolot on miehensä kylkiluita ja esittelee itsensä tyyliin "Raija, toimitusjohtajan vaimo".
Kyllä! Tällaiseen kylkiluun törmäsin kerran eräässä tilaisuudessa, hän esitteli itsensä "Pirjo, toimitusjohtajan vaimo". Hämmennyksen jälkeen keskustelu jäi tosiaan siihen :-D
Kyllä ihmisen pitää töidä tehdä elääkseen eikä maata kotona!
yst. terv. Kokoomuksen äänestäjä
Suomessa on sen verran kallista, että jaksaa ihmetyttää tollanen, et siin on pakko olla joku koira haudattuna, että rouva makaa kotona, mikä se syy voi olla, ei ymmärrä millään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kotirouvana olo aiheuttaa ihmetystä??
No vaikeahan on kuvitella että koulutettu fiksu suomalaisnainen jolla on vaikkapa amk- tai yliopistotutkinto viihtyisi loppuelämänsä yksin pienen lasten kanssa tai siivoten kotona. Ihan siis älyllisesti siis.
Lisäksi onhan se taloudellisesti todella vaarallinen paikka, koska mikään laki Suomessa ei pakota sitä miestä tukemaan vaimoaan rahallisesti niin, että vaimo saisi eläkesäästöjä pankkiin, eikä mitään elatusapujärjestelmää ole jos mies keksii pistää naisen pihalle.
Kotirouvat kaiketi on ihan arvostettuja eli siis sellaiset, jotka eivät ole kotona yhteiskunnan rahalla. Edellyttää puolisolta erittäin suuria tuloja. Yleensä puoliso maksaa kotona olevalle yksityistä eläkevakuutusta. Kannattaa myös asua alueella, jolla asuu muitakin kotirouvia.
Täällä nyt selvästi sekoitetaan kotirouvuus ja kotiäitiys. Viimeksi mainittu on Suomessa todella yleistä ja hyväksyttyä nykyään. Kotirouvuus taas harvinaista ja varmasti aiheuttaa ihmetystä, jos terve nainen heittäytyy miehen elätettäväksi.
En tunne ketään rehellisesti kotirouvaa. Toki maatilan emäntiä ja perhepäivähoitajia ym kotona työskenteleviä kuuluu lähipiiriin paljonkin, mutta varsinaisia ktirouvia tulee vastaan harvoin. Onneksi. Nolojahan ne on.
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta ja ei ole enää kovin yleistä Suomessa.
Pitää olla tarpeeksi vahva elämään omaa elämäänsä niinkuin haluaa eikä saa piitata muiden mielipiteistä ja dissaamisesta.
Varsinkin täysin tuntemattomat voivat olla suorastaan agressiivisen vihaisia siitä että joku haluaa/voi olla kotiäiti/rouva. Kuvittelevat tietävänsä kotirouvan elämästä ja parisuhteesta kaiken vaikka ei ole mitään faktaa.
Näinhän se on. Itse olen joutunut olemaan kotirouvana kolme vuotta syistä joita en tässä lähde avaamaan. Olen saanut todella paljon kritiikkiä jopa ihan lähes tuntemattomilta ihmisiltä. Monesti on kyllä kommentit tuntuneet tosi pahalle. :(
Itse olen kotirouvana ulkomailla ja muutamien suomalaisten kavereiden/perheenjäsenten on ollut vaikea ymmärtää että miksi ihmeessä en enää käy töissä mutta en ole heidän mielipiteistä mitenkään loukkaantunut.
Tosi hienoa että suomalaiset naiset haluavat luoda uraa mutta kaikille se ei sovi :)
Englannin kielessähän on hauska käsite "home maker" tarkoittamaan jonkinlaista kodinhengetärtä.
Itse päädyin "kotirouvaksi" jotenkin vahingossa. Asiat nykyisessä parisuhteessani aika nopeasti lutviutuivat niin, että minä teen ruoat, tiskaan, siivoan, pyykkään, käyn kaupoilla, hoidan kodin juoksevia asioita - ja terveisiä vain kaikille telaketjufeministeille - silitän miehen paidat, ja niin ne jatkuivat tovin kunnes meistä kumpikin totesi että tämä järjestelyhän on ihan toimiva (olen muuten ihan hiton hyvä kokki ja mieheni kulinaristi isolla K:lla).
Mieheni toki ansaitsee todella hyvin, niin ettei meillä ole mitään taloudellista ahdinkoa. Toisaalta hänellä on myös matkoineen 10h+ työpäivät ja hommia jää usein viikonlopuillekin, joten ei hän parhaimmalla tahdollakaan ehtisi paljoa kodin asioihin puuttua, kun jossain välissä pitäisi nukkua, tavata ystäviä, harrastaa ja liikkuakin.
Tämä järjestely on meille aivan täydellinen. Koskaan ei riidellä rahasta tai kotitöistä, koti on aina puhdas ja hyvää itse tehtyä ruokaa on tarjoilla. Minulla on aikaa levätä riittävästi, urheilla ja tehdä omia projektejani. Kotona odottaa aina iloinen puoliso, joka ei heti eteisessä käske viemään roskapusseja ulos ja imuroimaan, ja kaupan päällisiksi illalla kieltäydy seksistä väsymyksen vuoksi. Ja minulla on tyytyväinen ja ihana mies joka hukuttaa minut hellyyteen.
Meidän elinjärjestelyihin ei ole kukaan koskaan suoraan kommentoinut negatiivisesti, mutta olen mä saanut kuulla todella hämmentyneitä kommentteja kuten "siis mitä sä sitten teet kotona", niin ikään kuin kysyjä ei olisi ikinä kotitöitä nähnytkään ja "eikö sulla ole tylsää". Ei, mulla ei ole koskaan tylsää. En ole kummoinen sosiaalieläin, niin en kaipaa ihmisten pälpätystä ympärilleni jokainen elonhetki. Ei minua toisaalta haittaa miten tällaiseen suhtaudutaan.
Eiköhän tällekin joskus tule muutos. Nautitaan nyt kuitenkin vielä kun voidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan okei ja oma valinta olla kotirouva, mutta on noloa elää miehensä kautta.
Eli kotirouva joka ei ärsytä on itsenäinen ja esittelee itsensä esim. "Raija, kotirouva" kun taas ne nolot on miehensä kylkiluita ja esittelee itsensä tyyliin "Raija, toimitusjohtajan vaimo".Kyllä! Tällaiseen kylkiluun törmäsin kerran eräässä tilaisuudessa, hän esitteli itsensä "Pirjo, toimitusjohtajan vaimo". Hämmennyksen jälkeen keskustelu jäi tosiaan siihen :-D
No siis kuinka sitä sitten pitää esittäytyä? Kyllä minä usein esittelen itseni Laura Smithiksi, herra Smithin (tj) vaimoksi (nimet yllättäen muutettu). En minä niissä tilanteissa itseni/työni vuoksi ole, vaan nimenomaan mieheni vaimona.
Mitä vikaa kotirouvissa? Jos mies tienaa helvetin hyvin niin mitä järkeä naisen on mennä töihin jos on perhettä ja päätetty elää loppuelämä yhdessä? Se on isommillekin lapsille tärkeä asia jos äiti on kotona kun tulevat koulusta. Kodinhengettäriä kaipaisivat varmasti monet miehet itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa kotirouvissa? Jos mies tienaa helvetin hyvin niin mitä järkeä naisen on mennä töihin jos on perhettä ja päätetty elää loppuelämä yhdessä? Se on isommillekin lapsille tärkeä asia jos äiti on kotona kun tulevat koulusta. Kodinhengettäriä kaipaisivat varmasti monet miehet itselleen.
Koska katkerat AV-mammat muuten suuttuvat. Kyllä kaikkien arjen pitää olla samanlaista helvettiä ja kyllä jokaisen aikuisen naisen pitää päästä tappelemaan kotitöistä niin kuin hekin tekevät! Kipu kasvattaa luonnetta :D
Suomessa on riskiä laittaa sen kortin varaan. Kotirouvakulttuureissa uskonto pitää parit yhdessä, Suomen avioerotilastot ovat mitä ovat ja usein tehdään avioehtokin.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö kaikki naimisiin menevät päätä olla loppuelämän yhdessä?
Sinun sosiaalinen päiväsi vasta alkaa kun toisilta se jo loppuu. Tästä voi seurata kahnauksia puolison ja kavereiden kanssa. He viettävät päivänsä haastavien työasioiden ja ihmisten parissa, sinä harrastusten ja kotitöiden. He haluavat viettää iltansa aivot narikassa harrastuksissa ja kotona, kun sinä kaipaisit haasteita ja seuraa. Tuntemani kotirouva viettää aikaansa kahvitellen äitinsä kanssa...