Kuinka yleistä/hyväksyttyä on kotirouvuus Suomessa?
Ajattelin ja olen aina ajatellut että kun saan lapsia niin jätän työelämän ja ryhdyn kotiäidiksi/kotirouvaksi.
Nyt kun lapsen saaminen on käsillä, olen alkanut lukea kaikkea siihen liittyvää ja törmännyt siihen että tällaista valintaa jotenkin halveksutaan... pitääkö paikkansa vai olenko vain lukenut vääriä juttuja?
Millaiseen ympäristön ja lähipiirin vastustukseen kannattaisi varautua. Onko parempi vain valehdella että juu töissä käyn..?
Kommentit (96)
Minusta on ihan okei ja oma valinta olla kotirouva, mutta on noloa elää miehensä kautta.
Eli kotirouva joka ei ärsytä on itsenäinen ja esittelee itsensä esim. "Raija, kotirouva" kun taas ne nolot on miehensä kylkiluita ja esittelee itsensä tyyliin "Raija, toimitusjohtajan vaimo".
Olet oikeassa. En tiedä onko se sala-kadehtimista vai mitä, kun kotiäidillä ei ole sitä hektistä arkea kestettävänään töineen, kotitöineen, lasten harrastusrumbineen yms. Ihmettelyä saat osaksesi ja perustella saat ihan varmasti kaikille, myös sen millä aiot eläkkeellä elää. Mutta ratkaisut on jokaisen perheen omia ja eipä ne muille kuulu.
ookko 2 tosissas? hei, olen Pertti, kotiherra tai Pertti, toimitusjohtajan mies.
Kotirouvan elämä on aika yksinäistä
CSuomessa se on vaikeaa mutta muualla maailmassa ihan normaalia ja yleistä. Pakollisen työttömyyden takia on tullut vietettyä aikaa kotirouvana ja kyllä se ihan jees on jos rahat riittää.
Kotiäitinä muistuttaisin sitä eläkkeen tärkeydestä. Ja on hyvä varautua siihen, että paheksuntaa kuulee, mutta harvoin päin naamaa. Suomessa on tasa-arvo melko pitkällä, joten kotirouvuus on harvinaisempaa. Lisäksi Suomessa on melko pienet palkat ja toisaalta melko pienet lastenhoitokulut.
Tuo kotirouvuus taitaa olla jotain, jota harrastettiin 50-luvulla..Nykyään naisten on helppo osallistua perheen elättämiseen. Jotenkin naisena katson, että se on minun oikeuteni käydä töissä..on hienoa, että naiset parisuhteessa tasa-arvoisia..tietenkin jos äitiysloma venyy ja syntyy enemmän lapsia nainen voi olla kauemmin kotona, ottaen huomioon perheen elintason..Koulutus ja se, että on jollain tavalla mukana yhteiskunnan toiminnassa on lastenkin kannalta parasta..
Oma valinta ja ei ole enää kovin yleistä Suomessa.
Pitää olla tarpeeksi vahva elämään omaa elämäänsä niinkuin haluaa eikä saa piitata muiden mielipiteistä ja dissaamisesta.
Varsinkin täysin tuntemattomat voivat olla suorastaan agressiivisen vihaisia siitä että joku haluaa/voi olla kotiäiti/rouva. Kuvittelevat tietävänsä kotirouvan elämästä ja parisuhteesta kaiken vaikka ei ole mitään faktaa.
Olen viiskymppinen ja aika erikoinen on "kotirouva" terminäkin. En ole kuullut kenenkään käyttävän sitä Suomessa paitsi AV:llä. Ja kun oikein muistelen niin mun ja mun vanhempien ikäpolvista muistan yhden ainoan koulukaverini äidin, joka oli vain kotona. Siis ainakin mun kokemuksen mukaan todella harvinaista.
Silloin kun lapset ovat pieniä, on hyvä jos joku olisi kotona, koska pikkulapsi arki on kovin raskasta. Mutta teitpä niin tai näin, aina joku haukkuu. Jos olet kotona, miehet haukkuu lompakkoloiseksi ja jos lähdet töihin ja viet lapsen pienenä hoitoon, sitäkin paheksutaan. ( Mutta oma mies ei tietenkään hauku, vaan palsten lompakkoloishaukkujamies ) Itse olin 13v töissä ja sitten 8v kotona lasten kanssa. Nyt taas 13v työelämää takana lasten jälkeen. Ihan tyytyväinen olen itse ja muiden mielipiteistä en välitä. Tämä on minun elämä, jonka elän niin kuin parhaaksi nään.
Yhteisö puuttuu. Ei ole sellaista leffoista tuttua juoru- ja hyväntekeväisyyskerhoa. Lisäksi jos on normaalit työajat niin puoliso tulee kotiin jo iltapäivällä, kun ei ole ylipitkiä päiviä eikä tuntien ruuhkiakaan.
Ei ole kovin hyväksyttyä (varsinkaa tällä palstalla), kateelliset heti kutsuu lompakko-loiseksi, vaikka itse alkaisivat heti kotirouviksi jos miehensä vaan suostuisivat.
Olen kotirouva ja en välitä mitä muut ajattelee. Tämä on unelmani ja mieheni toive myös. Ihmettelen miten tämä voisi jotakuta ärsyttää tai ihmetyttää. Jos kotirouvan elämä on oma valinta niin ei kai siinä silloin ole mitään kummallista.
Ei kait siinä mitään jos ootte puolison kans päättäneet että näin on hyvä, taloudelliset asiat kunnossa jne.
Monet jumaloivat työntekoa ja pitävät sitä yhtenä elämänsä tärkeimmistä asioista. Minulle työ on vain tapa mahdollistaa vapaa-ajan harrastukset. Niinpä kun miehelle tarjottiin töitä ulkomailta, lähdin innokkaana messiin kotirouvaksi. Vapaarouvan eloa takana pian kaksi vuotta ja olen nauttinut täysin rinnoin joutilaisuudesta. On aikaa harrastaa ja suorittaa omia projekteja rajattomasti. Ei ole ikävä töihin. Hyväksyntää ja arvostusta en muilta kaipaa. Lapsia meillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tekisit kotona?
No mitäköhän? :D
Hoitaisin kotia ja lapsia!
Kuka niitä hoitaa jos molemmat vanhemmat on töissä?
AP
Ei ole tavallista eikä varsinkaan hyväksyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tekisit kotona?
No mitäköhän? :D
Hoitaisin kotia ja lapsia!
Kuka niitä hoitaa jos molemmat vanhemmat on töissä?
AP
Ajattelin kai pidemmällä tähtäimellä, mielestäni kotirouvalla tarkoitetaan vähän eri asiaa kuin pienten lasten kotiäitiä, mutta olen kai väärässä. :)
Taitaa olla harvinaista Suomessa