kaveri on raskaana ja ilmoitti ettei aio imettää
koska ei halua olla niin sidottu lapseen. En oikein tiennyt mitä sanoa siihen. En ole koskaan kuullut että joku ei halua imettää jos vaan on mahdollista.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei imettänyt minua eikä kahta sisarustani kun maitoa ei tullut. Kenelläkään meistä ei ole mitään sairauksia, ei ollut korvatulehduksia, ei ole umppareita jouduttu poistamaan. Olemme malliesimerkkejä terveistä. Ystävä on imettänyt kaikki kolme lastaan, ja jokaiselle tullut korvatulehduskierteet, kahdelle laitettiin putket korviin. Ja tämä perhe elää kyllä samanlailla terveellisesti kun meidänkin lapsuuden kodissa: Itse valmistettua ruokaa ja monet ainekset omalta kasvimaalta. Ei roskaruokaa ollenkaan.
Tilastollisesti asia on toisin. Minäkin voisin kertoa esimerkkinä vaikkapa omasta ja kumppanini perheestä. Minä ja sisarukseni ollaan terveitä, meitä imetettiin. Kumppania ja sisaruksiaan ei, kaikki ovat reilusti ylipainoisia ja on kaikenlaista pientä vaivaa ollut aina. Yksittäisillä kertomuksilla ei ole juurikaan väliä. Poikkeuksia on aina.
Aikamoinen poikkeus kun kolme lasta :D juu juu, yksittäistapaus. Eiku kolmittaistapaus vai miten se menikään :P
Minua on imetetty melkein vuosi, samoin sisaruksiani. Olemme kaikki ylipainoisia tai olemme jossain vaiheessa olleet. Poikani oli pullolapsi, sillä minulle ei maito noussut. Lapsi on hoikka. Mutta niin on lapseni isä, ei liho. Sisarusteni lapsista osa hoikkia, osalla pyöreyttä. Kaikkia imetetty. Samoin osalla pahoja allergioita imetyksestä huolimatta. Epäilen että tässäkin kuten painossa enemmän vaikuttaa geeniperimä kuin vauvaiän ruokinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä, jos ystävääsi ei oman lapsen terveys kiinnosta :) Edestään löytää.
Tyypillinen kommentti ihmiseltä jolla ei ole mitään sanottavaa tai omaa aivotoimintaa. Jatka vaan tissin imemistä, se tekee sulle hyvää, et ainakaan pääse aukomaan suutasi meidän muiden harmiksi.
Ja sun mielestäsi sun kommentissasi oli jotain aivotoimintaa? Kuulostat ihan yhdeltä entiseltä ystävältäni. Raskaushormonihuuruissaan taas aukomassa päätään täällä:D
Joidenkin ei pitäisi vaan hankkia lapsia ollenkaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivaa, kun joillain käy tunteisiin :D Miksi nuo imetystä vastustavat käyvät aina herjaamaan muita keskustelijoita? Aina eka idioottimainen kommentti on tyyliin joku "imetys on ällöttävää :D", kuten tässäkin ketjussa.
Ja imetysfanaatikot vetävät herneen nenään kun ihmiset keitä ei olekaan imetetty ovat terveitä...? :D
Ei, et siis ymmärrä. No minäpä väännän rautalangasta. Joitko raskausaikana alkoholia/käytitkö huumeita? Jos, niin lapsella on suurempi riski sikiövaurioille, vammautumiselle, oppimishäiriöille. Hyvällä tuurilla voit kuitenkin saada terveen lapsen. Korvikkeen kanssa on vähän sama juttu. Miksei vaan yrittäisi tarjota lapselle mahdollisimman parasta ravintoa, ilman turhaa riskinottoa? Rintamaito on sitä ihmislapselle optimaalisinta ravintoa. On täysin typerää väittää muuta, vielä ei ainakaan pystytä vastaavaa teollisesti valmistamaan.
Olen aina ollut luonnollisesti hoikka. Mitat 173/56
T: Se rexin tytär ketä ei imetetty. Ja jos sillä nyt edes on imetysfanaatikoille merkitystä, niin äitini on ollut aivan ihana turvallinen rakastava äiti. Ikinä ei ole hermostunut minuun ja aina muistanut kertoa kuinka rakas olen. Välillä tuntuu että halauksiin hukkuu hänen seurassaan. Koti ollut aina puhdas, puhtaat vaatteet ja itse tehdyt terveelliset ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkäpä hänellä onkin hiv, eikä hän vain halua kertoa uteliaille todellista imettämättömyyden syytä. Tai sitten hänellä on joskus poistettu molemmat rinnat rintasyövän takia, ja hän haluaa vain kokeilla, miten lähipiiri reagoisi, jos hän kertoisi hieman erilaisen syyn sille, miksi hän ei imetä...
Koskaan ei voi tietää...
Aina voi olla joo, mutta esimerkkisi ovat todella harvinaisia. Useammin syy on vain esim. oma laiskuus tai pelko rintojen pilalle menemisestä tms. naurettava.
Miksi ihminen ei saa pelätä rintojen pilalle menemistä? Ihan oikeasti, onko vaikea ymmärtää että joillekkin se voi ottaa ihan mielenterveyden päälle jos tuntuu että osa naiseutta katoaa. Vai voiko tällä kysymyksellä odottaa muuta kuin "kyllä on heikkoa jos naiseus on tisseistä kiinni" vastausta?
No onko sinulle tosiaan tärkeämpää rintojesi ulkonäkö kuin lapsesi? Etenkään, kun imetys ei edes välttämättä vaikuta rintojen ulkonäköön. No, se on kai tätä nykyaikaa, kun kaikki pyörii ulkonäön ympärillä... Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää imettää, sitten voikin loppuelämänsä syödä teollisesti valmistettuja valmisruokia! Mutta pääasia että imettää, ihan sama tuleeko sieltä mitään ja kuinka paljon se vit**aa
Joo, nimenomaan.
Tästä tulee niin yksi kaverini mieleen. Paasasi imettämisestä ja sen terveyshyödyistä (ja haukkui pari korviketta antavaa äitiä siinä sivussa). Kun ruoka vaihtui kiinteisiin niin lapsi sai eineksiä ja muuta höttöä. Nyt kouluikäisenä lapsi on lihava.
Kaikki mun tietämät lihavat lapset on just niitä, joita ei ole imetetty. Aikuisilla aika sama juttu. Mutta en voi yleistää omia havaintojani koskemaan kaikkia, kuten ei voi kukaan muukaan tässä ketjussa.
Joo, en minäkään yleistä mutta tarkoitin tuolla sitä, ettei se imetys ole tae yhtään mistään. Imetys on yksi kärpäsen kakka lapsen elämässä. Terveys on kiinni niin monesta muustakin asiasta. Ei paljoa auta, vaikka olisi täysimettänyt vuoden jos sen jälkeen ei katso yhtään mitä lapsi syö saati sitten opeta liikkumaan/urheilemaan.
Vierailija kirjoitti:
T: Se rexin tytär ketä ei imetetty. Ja jos sillä nyt edes on imetysfanaatikoille merkitystä, niin äitini on ollut aivan ihana turvallinen rakastava äiti. Ikinä ei ole hermostunut minuun ja aina muistanut kertoa kuinka rakas olen. Välillä tuntuu että halauksiin hukkuu hänen seurassaan. Koti ollut aina puhdas, puhtaat vaatteet ja itse tehdyt terveelliset ruuat.
Ettekö tajua edes sitä, että korvikkeita 20 v. sitten ja nykyään ei voi edes verrata keskenään? Vanhan ajan korvike oli vedellä jatkettua maitoa, nykyinen jotain superprosessoitua vaikka millä aineilla kyllästettyä litkua.
Oi vitsi, siis tosi ihQu äiti sulla reXin tyttärellä. Olisikin ollut varmaan liian unelmahöttöä, jos sun äiti olisi kaiken lisäksi imettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkäpä hänellä onkin hiv, eikä hän vain halua kertoa uteliaille todellista imettämättömyyden syytä. Tai sitten hänellä on joskus poistettu molemmat rinnat rintasyövän takia, ja hän haluaa vain kokeilla, miten lähipiiri reagoisi, jos hän kertoisi hieman erilaisen syyn sille, miksi hän ei imetä...
Koskaan ei voi tietää...
Aina voi olla joo, mutta esimerkkisi ovat todella harvinaisia. Useammin syy on vain esim. oma laiskuus tai pelko rintojen pilalle menemisestä tms. naurettava.
Miksi ihminen ei saa pelätä rintojen pilalle menemistä? Ihan oikeasti, onko vaikea ymmärtää että joillekkin se voi ottaa ihan mielenterveyden päälle jos tuntuu että osa naiseutta katoaa. Vai voiko tällä kysymyksellä odottaa muuta kuin "kyllä on heikkoa jos naiseus on tisseistä kiinni" vastausta?
Koska vauva on tärkeämpi kuin tissisi? Älä ajattele omaa hyvinvointiasi vaan vauvan?
Kuhan heitän arvauksia ennen kun saa sen vastauksen teiltä arvon rouvat. Onko mitenkään mahdollista että ihminen saisi ajatella omilla aivoillaan sen sijaan että lähtisi imettämään vain yhteiskunnan painostuksen vuoksi? Ja en oikein ymmärrä tuota ei-imettävän naisen ja huumeidenkäyttäjän vertaamista toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää imettää, sitten voikin loppuelämänsä syödä teollisesti valmistettuja valmisruokia! Mutta pääasia että imettää, ihan sama tuleeko sieltä mitään ja kuinka paljon se vit**aa
Joo, nimenomaan.
Tästä tulee niin yksi kaverini mieleen. Paasasi imettämisestä ja sen terveyshyödyistä (ja haukkui pari korviketta antavaa äitiä siinä sivussa). Kun ruoka vaihtui kiinteisiin niin lapsi sai eineksiä ja muuta höttöä. Nyt kouluikäisenä lapsi on lihava.
Kaikki mun tietämät lihavat lapset on just niitä, joita ei ole imetetty. Aikuisilla aika sama juttu. Mutta en voi yleistää omia havaintojani koskemaan kaikkia, kuten ei voi kukaan muukaan tässä ketjussa.
Joo, en minäkään yleistä mutta tarkoitin tuolla sitä, ettei se imetys ole tae yhtään mistään. Imetys on yksi kärpäsen kakka lapsen elämässä. Terveys on kiinni niin monesta muustakin asiasta. Ei paljoa auta, vaikka olisi täysimettänyt vuoden jos sen jälkeen ei katso yhtään mitä lapsi syö saati sitten opeta liikkumaan/urheilemaan.
No tutkimusten mukaan pitkään imettävät ovat koulutetumpia ja paremmin itsestään huolehtivia ihmisiä, kuin korviketta antavat. Kumman luulet syöttävän todennäköisemmin lapselleen terveellistä ruokaa vauvavuoden jälkeen: hyvinkoulutetun äidin vai työttömän äidin? Poikkeuksia löytyy toki aina, mutta todennäköisemmin pitkään imetetty saa myls muuten laadukkaampaa ruokaa ja pysyy terveempänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei voi tietää...
No onko sinulle tosiaan tärkeämpää rintojesi ulkonäkö kuin lapsesi? Etenkään, kun imetys ei edes välttämättä vaikuta rintojen ulkonäköön. No, se on kai tätä nykyaikaa, kun kaikki pyörii ulkonäön ympärillä... Surullista.
Tai toisinpäin käännettynä imetys ei välttämättä vaikuta vauvasi terveyteen?
Ja minua ei kiinnosta onko se sinun mielestä surullista jos jotakin omien rintojen ulkonäkö kiinnostaa. Yritinkin kysyä miksi se on niin vaikea ymmärtää että se voi vaikuttaa ihmisen psyykkiseen terveyteenkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Se rexin tytär ketä ei imetetty. Ja jos sillä nyt edes on imetysfanaatikoille merkitystä, niin äitini on ollut aivan ihana turvallinen rakastava äiti. Ikinä ei ole hermostunut minuun ja aina muistanut kertoa kuinka rakas olen. Välillä tuntuu että halauksiin hukkuu hänen seurassaan. Koti ollut aina puhdas, puhtaat vaatteet ja itse tehdyt terveelliset ruuat.Ettekö tajua edes sitä, että korvikkeita 20 v. sitten ja nykyään ei voi edes verrata keskenään? Vanhan ajan korvike oli vedellä jatkettua maitoa, nykyinen jotain superprosessoitua vaikka millä aineilla kyllästettyä litkua.
Oi vitsi, siis tosi ihQu äiti sulla reXin tyttärellä. Olisikin ollut varmaan liian unelmahöttöä, jos sun äiti olisi kaiken lisäksi imettänyt.
Hyi olkoon kun olet ikävä ihminen. Lapsistasi kasvaa varmasti koulukiusaajia tuollaisella äidillä MUTTA olethan sentään imettänyt :/
Sehän voi ostaa imettäjän jostain köyhästä maasta. Ei mene omat rinnat pilalle.
On se ihmeellistä miten ihmisten odotettu elinikä on monissa euroopan maissa korkeampi kuin suomessa ja mitään suureellista äippäloma tai imetyskulttuuria ei ole.
Miten tuo nyt selitetään ? Kummasti terveitä lapsia kehittyy. Ja vielä ilman neuvolan seurantaa !
Kerro että kannattaa imettää tai kaduttaa jälkikäteen. Lapsesta tulee terveempi ja vähemmän allergioita m. vatsaongelmia. Imettäminen on ihanaa, eivätkä ainakaan omat rintani kärsineet. Jos vielä saisin lapsia, imettäisin niin mielelläni. Kaduttaa, että ensimmäiselle annoin muutaman kuukauden korviketta äidinmaidon rinnalla, vaikkei olisi tarvinnut. Toisen lapsen kohdalla osasin olla viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetys on oksettavaa :D
Sanoo pulloruokittu ja pulloruokkinut wt mamma itä helsingistä.
Toivottavasti sun tissit kelpaa edes instagrammin pervoille, niin saadaan nekin hyötykäyttöön!Oletpa hölmö kun noin ajattelet naisista ketkä eivät imetä. Itse en imettänyt esikoista, opiskelen oikiksessa. Mieheni myös akateeminen. En kuulu someen, en edes Facebookiin. Äitini ei imettänyt minua. Hän on yläasteen rehtori. Siinäpä sinulle valkoista roskaväkeä kerrakseen. Mutta nämä asiat ovat jokaisen henkilökohtaisia imettääkö vai ei. Kyllähän me aikuiset ihmiset sen tiedämme, emmekä haaskaa aikaa toisten tuomitsemiseen koska tiedämme että aiheutamme loppupeleissä itsellemme eniten harmia negatiivisilla ajatuksilla: Kannattaa ajatella miten kannattaa ajatella.
Tässä kyllä puhuttiin siitä kuinka joku aattelee, että imetys on ällöä, ei siitä, että pulloruokinta ois väärin.
Hölömö
imettäminen on ihanaa kirjoitti:
Kerro että kannattaa imettää tai kaduttaa jälkikäteen. Lapsesta t?lee terveempi ja vähemmän allergioita m. vatsaongelmia. Imettäminen on ihanaa, eivätkä ainakaan omat rintani kärsineet. Jos vielä saisin lapsia, imettäisin niin mielelläni. Kaduttaa, että ensimmäiselle annoin muutaman kuukauden korviketta äidinmaidon rinnalla, vaikkei olisi tarvinnut. Toisen lapsen kohdalla osasin olla viisaampi.
Miksi alapeukku? Eikö nyt joku pullofanaatikko kestä, kun imettämällä voi tulla terveitä lapsia? Viittaan edelliselle sivulle...
Ei liikuta minua ainakaan. Esikoista imetin 15kk, ammatiltani olen terveydenhoitaja ja toisen lapsen kanssa korkea prioriteetti on opettaa vauva pullolle, jotta en ole niin sidoksissa vauvaan. Isä jää kotiin nimittäin vauvaa hoitamaan kun tämä on 6kk ja haluan jotenkuten normaalia elämää elää vauvankin kanssa (isätkin siihen pystyy). Onneksi tiedän heruvani pumpulle hyvin, joten jos se pullon käyttö tarkoittaa sitten pumppailua niin sitten tarkoittaa.