Mistä laadukkaita lakanoita: pussilakanat ja aluslakanat? Tilatteko ulkomailta vai onko löytynyt kotimaasta?
Lopullisesti kyllästynyt varsinkin aluslakanoihin, jotka ovat jotain kummalista ohutta luirua, joka vain hankaa ja hikoiluttaa ihoa. Olen luullut että vika on peitossa ja vuoteessa, mutta eipä taida ollakaan. Juuri ostettu uusi sänkykin ja hyvä patja, uudet ja hengittävät ihanat peitot, mutta fiilis on huono.
Pellava on meille liian työlästä, kun ei ole mankelia eikä aikaa silitellä.
Egyptiläinen puuvilla olisi varmaan se materiaali jota haetaan. Nyt pitäisi löytää merkki ja valmistaja jolta näitä hankkia.
Onko kokemusta jostain laadukkaista merkeistä? Finlaysonin laatu ei enää tyydytä, ja Balmuir ei oikein nappaa.
Ranskalaiset, briteistä vai jopa usa:sta? Niiden mitat on sitten tietysti jotain inchejä eikä pussilakoita ollenkaan...
Tämä on vaikeaa!
Kommentit (245)
Minulle kelpaavat tavalliset puuvillalakanat. Tekokuituisista en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummolan vintiltä löytyi, lieko 1930-luvulta vai mistä. Paksua ja kestävää puuvillakangasta, kestävät varmaan ikuisesti.
Tää on totta. Mun isoäitini täyttäisi ylihuomenna 100 vuotta jos eläisi. Meillä on yhä käytössä hänen kapiolakanoitaan. Hyvää paksua puuvillaa käsin virkattuine pitseineen. Kestävät pesun 90 asteessa kuin ei mitään, eivät luultavasti hajoa ikinä.
Uudet ovat sellaista epämiellyttävää luirua kangasta.
Ovatko ne perintölakanat oikean kokoisia? Minun perimäni aluslakanat ovat kaikki liian lyhyitä (ja oikeastaan liian kapeitakin). Nykyiset sängyt ovat pitempiä! Pussilakanoitahan ei isoäidin nuoruudessa edes ollut vielä.
Vierailija kirjoitti:
Jyskin puuvillasatiinilakanat on olleet hyviä, ei niin kuumia kuin pelkät puuvillaiset. Ylellisistä ja kalliista hienostolakanoista mulla ei ole tietoa, ilmeisesti ap kaipaili sellaisia.
Puuvillasatiinilakana on ihan pelkkää puuvillaa.
Satiini on sidos eli tapa jolla kangas on kudottu.
Mistä ihmeestä saa niitä hotellien käyttämiä satiiniraita pussilakanoita. Pestään usein ja paranevat vain käytössä. Eikö kukaan tiedä.
Ostaisin ja ihan vakoinen kelpaa.
Olen sen vajaan 30 vuoden aikana mitä olen omaa huushollia pitänyt, nukkunut monen moisissa lakanoissa. Lakanoita olen ostanut niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Toiset ovat olleet nopeasti haperoja liruja, toiset ovat kuin jotain lakanoiden teräsvillaa.
Hinta-laatu -suhteeltaan parhaiksi ovat mielestäni osoittautuneet Stockmanin Casa-merkkiset egyptiläistä puuvillaa olevat lakanat. Ne pysyvät hyvinä aina vaan, vanhimmat minulla ovat jo liki 20 vuotta vanhoja, varmuudella yli 15 vuotta vanhoja. Osa on valkoisia, osa värillisiä yksivärisiä. Olen joihinkin noihin värillisiin jo hieman kyllästynyt, mutta ei nuo pirut kulu millään sellaiseen kuntoon, että ne voisi hyvällä omalla tunnolla lempata. Nämä ovat todella kivan hintaisetkin, pussilakana noin 35€, tyynyliina noin kympin.
Toiset mielestäni todella hyvät ja miellyttävät lakanat ovat ne Marimekon trikoiset lakanat. Raidalliset, Ujo tms. nimeltään. Näiden sisään kun laittaa täysuntuvaisen Joutsenen pullean täkin, on kuin pilven alla nukkuisi. Pussilakana maksaa mykyään kai jotain 120€ eli ei ole ihan halpa, mutta on nämä sitten todella pitkäikäisiäkin. Vaikka kyseessä on trikoo, saumat eivät kierrä ja lakana on kaikin puolin pyhdikäs vuosienkin käytön jälkeen.
Edellä joku sanoi että first world problems, ja olen täysin eri mieltä. Hyvä uni on toimivan elämän perusta. Sitä eivät tiedä ne, jotka voivat nukkua helposti ja missä vaan, mutta me joille hyvä uni ei ole niin itsestään selvää, tiedämme että vaikkapa se kymppitonni haahkanuntuvapeitosta on pieni raha jos se auttaa nukkumaan levollisesti ja virkistävästi. Onneksi itselleni hyvän unen tuo em lakanat, tavallinen untuvapeitto ja hyvä sänky. Hyvän unen merkitystä elämän laadulle ei todellakaan kannata vähätellä.
Ostin Hemtexin puuvillasatiiniset pussilakanat. Linjatiheys on muistaakseni 220. Lakanat ovat todella ohuet ja kudonta on muutenkin huonolaatuista, kankaassa on nyppyjä. Olisiko Hotel Collection ainut mitä tältä merkiltä voi ostaa? Aiemmin Stockmannilta sai ihan ok-laatuisia puuvillasatiinilakanoita, mutta en tiedä tämän hetken laadusta.
Laadukkaita lakanoita on vaikea löytää.
H&M:n muotoon ommellut aluslakanat, mutta nimenomasn ne, missä lankatiheys on 600 - on se kallein versio henkkamaukalla, mutta todella laadukkaat! Täysin verrattavissa Egyptin puuvillaisiin.
Henkkamaukan nettikaupasta löytyy, mutta etsi tiedoista tuo lankatiheys.
Marimekon tai Finlaysonin myymälästä. Saattaa olla verkkokaupoissaankin. Stockmannilla kanssa hyviä, niillä on verkkokaupassakin liinavaatteita myynnissä.
Itse käytän Finlaysonin satiinilakanoita, niissä laatu hyvä. Samoin myös esim Stokkalta saa hyviä ja laadukkaita lakanoita, Stokkan omat merkit sekä esim Gant.
Kiitoksia sinulle neuvosta. Olivat erinomaisia lakanaita. (ostin parisängyn setin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummolan vintiltä löytyi, lieko 1930-luvulta vai mistä. Paksua ja kestävää puuvillakangasta, kestävät varmaan ikuisesti.
Tää on totta. Mun isoäitini täyttäisi ylihuomenna 100 vuotta jos eläisi. Meillä on yhä käytössä hänen kapiolakanoitaan. Hyvää paksua puuvillaa käsin virkattuine pitseineen. Kestävät pesun 90 asteessa kuin ei mitään, eivät luultavasti hajoa ikinä.
Uudet ovat sellaista epämiellyttävää luirua kangasta.
Samat sanat. Omat parhaat aluslakanat ovat näitä ikivanhoja. Nykyisistä näkyy suorastaan läpi.
Pussilakanat ja tyynyliinat ovat meillä Finlaysonin satiinisia, ihan ok.
Lisää uusia vinkkejä! Olen uusimassa makkariin vuodevaatteet, kun havahduin tosiasiaan että en ole ostanut uusia varmaan viiteen vuoteen. Suositummat on ihan haperoita jo!
Mielenkiintoinen artikkeli, joskus tarvitsen myös laskimen yksiköiden muuntamiseksi ja yleensä käytän https://amazingconverter.com/metric-conversion/metric-conversion-from-i…;
Ainakin Luna merkkiset lakanat jsokus huomasin hotelissä kun piti tarkista mistä olivat ostettuna. En tiedä myvätkö kuluttajallekin.
Just tulin kirjoittamaan hotellilakanoista, monia ihania petivaatteita on tullut niissä kokeiltua.
Myös tyynyt, patjat ja peitot.
Pitää tutkia lisää.
Finlaysonin muotoon ommellut aluslakanat ostin, ja olen niin tyytyväinen että ostin toisetkin.
Ompelet itse. Neljä metriä pussilakanoihin ja vajaa 3 metriä menee aluslakanoihin. Kaikki puuvillaa ja pellavat kankaat käyvät, jotka sinusta tuntuu hyvältä lakanaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin Lidlistä niitä kuminauhalakanoita. Luojan kiitos vain kaksi kappaletta, koska ne vasta karheat ovatkin. Aivan kuin olisivat kauttaaltaan kovan nukan peitossa. Eka pesu aiheutti tuon ja paheni joka pesun jälkeen. Molempiin. Paketista otettuna lakanat olivat todella pehmeän tuntuiset. Kuivausrumpukaan ei ole auttanut.
Lidlissä myydään kahdenlaisia, jerseytä tai sitten puuvillasatiinia olevia. Jersey-lakanat menevät heti kamalaksi, mutta ne puuvillasatiiniset pysyy hyvinä pitkään.
Minä tilasin vaimolle lahjaksi pussilakana setin Happy J&O sta...uskon että tykkää. se kun on muutekin hulluna tuohon sisustamiseen ja kaikkeen värkkäilyyn. https://happyhome.fi/