Mistä laadukkaita lakanoita: pussilakanat ja aluslakanat? Tilatteko ulkomailta vai onko löytynyt kotimaasta?
Lopullisesti kyllästynyt varsinkin aluslakanoihin, jotka ovat jotain kummalista ohutta luirua, joka vain hankaa ja hikoiluttaa ihoa. Olen luullut että vika on peitossa ja vuoteessa, mutta eipä taida ollakaan. Juuri ostettu uusi sänkykin ja hyvä patja, uudet ja hengittävät ihanat peitot, mutta fiilis on huono.
Pellava on meille liian työlästä, kun ei ole mankelia eikä aikaa silitellä.
Egyptiläinen puuvilla olisi varmaan se materiaali jota haetaan. Nyt pitäisi löytää merkki ja valmistaja jolta näitä hankkia.
Onko kokemusta jostain laadukkaista merkeistä? Finlaysonin laatu ei enää tyydytä, ja Balmuir ei oikein nappaa.
Ranskalaiset, briteistä vai jopa usa:sta? Niiden mitat on sitten tietysti jotain inchejä eikä pussilakoita ollenkaan...
Tämä on vaikeaa!
Kommentit (245)
Stockmannilta löysin egyptiläistä puuvillaa olevat pussilakanat. Todella hyvät. (Kertoisin merkin, jos voisin, mutta olen poissa kotoa vielä parisen viikkoa) Mutta siis Stockkalle kannattaa mennä katselemaan!
Itse tykkään näistä aluslakanoista, ovat luomupuuvillaa:
http://www.piccu.fi/
Isot lakanat on tehty sillei, että lakanassa on sellainen sauma siinä keskellä.
Pussilakanoista ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Perintölakanoissa on se vika, ettei niitä ole tuplaleveänä.
Se on totta ja se on iso harmi koska kangas on niin laadukasta ja ainakin meillä noita perintölakanoita on paljon.
Tietty voisi ommella kaksi yhteen, mutta sitten siihen tulisi sauma...ei kiva. Oon kyllä toisinaan laittanut kaksi lakanaa sänkyyn poikittain.
Meillä on myös Stoccalta ostetut egyptin puuvillaa olevat aluslakanasetit. Todella kestävät ja miellyttävät, eivätkä olleet edes kalliit.
Vierailija kirjoitti:
http://www.overstock.com/Bedding-Bath/Luxury-1000-Thread-Count-Egyptian…
Ei ole mitään järkeä ostaa yli 500 tc kankaisia lakanoita, kuluvat vain nopeammin käytössä, 400 tc riittää hyvin.
EgyptianCottonstoressa on vielä ale, tilasin itse viikko sitten lisää lakanoita, joita olen ostanut sieltä pari kertaa aiemmin. Vanhimmat 2011 tilatut on edelleen hyväkuntoiset, vaikka olen niitä käyttänyt siitä asti kierrossa. Kathlyn Kennedy, ko. kaupan yrittäjä on oikein mukava ihminen asioida, jos on tarvetta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä ostaa yli 500 tc kankaisia lakanoita, kuluvat vain nopeammin käytössä, 400 tc riittää hyvin.
EgyptianCottonstoressa on vielä ale, tilasin itse viikko sitten lisää lakanoita, joita olen ostanut sieltä pari kertaa aiemmin. Vanhimmat 2011 tilatut on edelleen hyväkuntoiset, vaikka olen niitä käyttänyt siitä asti kierrossa. Kathlyn Kennedy, ko. kaupan yrittäjä on oikein mukava ihminen asioida, jos on tarvetta :)
http://www.egyptiancottonstore.com
Linkki unohtui.
Minulla on kaksi lahjaksi saatua Marimekon pussilakanaa. Kaikki peitot ovat niihin liian suuria, kaapissa lojuvat kayttamattomina. En kylla muutenkaan ymmarra miten se peitto pysyy pussissa paikallaan.
USAsta jos tilaatte niin koot ovat Twin (Twin Extra Long), Queen, King ja California King.
t.usalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on fitted sheet, mikä on pocket sheet? Materiaali ihana mutta tuotteista ei mitään käryä...
Fitted sheet on muotoon ommeltu lakana, pocket sheet en ole varma, pussilakana on duvet cover, duvet on täkki/peite. Tyynyliinoissa Harvard on leveillä reunoilla ja housewifes ilman reunoja ts. se Suomessa perinteinen malli.
Hyvä ap, kun mainitsit että finnlaysonin laatu ei tyydytä. Mikä tahansa rätti on parempaa, kuin ne harvat pölyäkeräävät rievut.
aika hyviä olen ihan Jyskin valikoimista löytänyt. Esi. satiinialuslakanat ovat ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ostanut Luhdan, Pentikin, Gantin ja Lexintoni lakanoita.
Tykkään kaikista.
Ihan ok on laatu ollut myös noissa Edullisimmista.
Pentikin pussilakanat on ainakin tosi huonolaatuisia. Ikeankin on parempia! Omat (onneksi vain yhdet) Pentikin lakanat on parissa vuodessa hiutuneet ihan ohuiksi ja kangas on sellaista pehmeää lötköä. Halvan tuntuiset.
Ikean pussilakanoissa inhottaa vaan se aukkojen puuttuminen yläpäästä, miten voi olla niin vaikeaa tehdä sellaiset? Aluslakanat (muotoonommellut) on myös hyvälaatuisia ihan normikäyttöön.
Toki jos olisi rahaa ostaisin minäkin tuota egyptiläistä puuvillaa sellaiset satiiniraitaiset kuten hotelleissa. Ne on ihan unelmat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä puuvillan laatu on heikentynyt, kun on jalostettu vain muita ominaisuuksia, mutta kyllä siinä on menetetty alkuperäisen puuvillan parhaat puolet.
Euroopassa käytetään heikkolaatuista intiassa kasvatettua puuvilla, esim. amerikkalainen puuvilla on ihan erilaista.
Mä tilasin just englannista pyyhkeitä, jotka on amerikkalaista pima puuvillaa, ja voin kertoa ettei suomesta löydy tuollaista laatua. Eikä ne olleet edes kalliit.
Tilaan siis kaikki pyyhkeet, petivaatteet, tyynyt, peitot yms. soak and sleepista, suosittelen, itse voi valita mitä thread countia lakanat on, ainoa vaan, että ne mitat menee sitten englannin mukaan.
Samoin tilaan thewhitecompanylta päiväpeitot yms. koska suomessa ei edes myydä sellaisia missään, sieltäkin voi katsoa petivaatteet.
Miten teillä on varaa laittaa tonni lakanoihin. Itse osasairauslomalla.
En tiedä mitä pitäisi vastata tällaiseen.
Ihmisillä on erilaisia varallisuustasoja, riippuu aina mihin vertaa.
Itse tykkään ostaa mahdollisimman laadukkaina ja kestävinä kaikki käyttötuotteet ja ostan niitä oman varallisuustason mukaan? Esim. ei mulla ole varaa laittaa 10.000 euroa peittoon (ton verran maksaa pesistä kerätyistä untuvista tehdyt peitot), mutta jollakin on, sillä on vaan erilainen varallisuustaso, ei siinä ole mitään outoa mun mielestä?
Mun on vaikee uskoa, että tällä palstalla kävisi jotain miljonäärejä.
En tiedä, ehkä sitten käy.... Jos mulla ois joskus kymppitonni tilillä, en varmasti ostaisi sillä ylellisiä lakanoita, vaan vaikkapa matkustaisin ja ostaisin ehkä vähän parempaa ruokaa, kävisin useammin ulkona syömässä jne. En näkisi itseäni ostamassa kymppitonnin peittoa, vaikka mulla olisi kuinka paljon rahaa tahansa.
Soisit, joisit ja matkustaisit sen kymppitonnin nollaan? Ehka nuo joilla on varaa ostaa silla ylellisia lakanoita ovat saastaneet ja sijoittaneet niin kauan etta nyt on varaa tehda vaikka mita.
Pellavaa Tallinnasta. Ihan parhaat ikinä. Enkä todellakaan silitä enkä mankeloi.
Ite ostin petivaatteet stockmannilta puuvillasatiinia se on hyvä ja helppohoitoista ja olen tykännyt siitä mut se on pikkasen kalliimpaa noin 80 euroa per pussilakana
Jos pitää viileistä lakanoista on perkaalipuuvilla ehdoton. Muotoonommeltuja ei tarvitse edes kauheasti silittää. Hemtexin percale - aluslakanat ja muotoonommellut ovat hyviä. Saa myös pestä 60 asteessa. Huom! jotkut merkit sallivat pesun vain 40 asteessa. Jysk myy puuvillasatiinilakanoita, joissakin lankaluku jopa 300. Lankaluku 200 on jo hyvä. Huom! Jyskin puuvillasatiiniset saa rumpukuivata, moni muu merkki kieltää. Jyskin perkaalisista on kokemusta vain tyynyliinoista ja ne ainakin ovat ihanan rapsakat ja pesusta toiseen hyvä. Hyvä puuvilla aluslakan on myös Borås Cottonilla, mutta niitä on vaikea Suomesta saada.
Minä käytän silkkilakanoita ja myös tuplapeittomme on silkkiä. Eipä tarvitse hikoilla tai palella.
Schlossberg merkkisiä kalliita lakanoita saa ainakin Stockalta. Heillä on myös ihan hyvätasoinen ja edullisempi Villa merkki myynnissä. Marimekon lakanat ovat hyviä myös jos vain kuosit miellyttävät. En tykkää kovin isoista ja kirjavista kuvioista. Meillä on taloyhtiössä mankelihuone, mutta olen laiska menemään sinne joten silitän lakanat. Mikään ei voita puhtaita silitettyjä lakanoita.
Pellavaisia (Tallinnasta) käytän mökillä ja niitä en silitä. Paranevat vain pesu pesun jälkeen.
Perintölakanoissa on se vika, ettei niitä ole tuplaleveänä.