Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovainen. Mitä konkreettisia todisteita jumalasta on?

Vierailija
23.04.2016 |

Ihmisten kirjoittama raamattu ei ole todiste mistään.

Kommentit (788)

Vierailija
341/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feel it the one drop.

Vierailija
342/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Totta kai voi, koska se on vain sinun määritelmäsi. Minulla on omani, ja se on sellainen, joka ei tee Jumalan olemassaolosta tai Jeesuksen ylösnousemuksesta mahdotonta. Minulla on omani ja sinulla on omasi, ja olemme molemmat oikeassa, eikö vain?

Todellisuudessa sinä olet väärässä ja minä olen oikeassa, mutta pointti on selvä. Ei ehkä sinulle, mutta se on sivuseikka."

Söpöä. Eli sinä et edes osaa määrittää omaa kantaasi mikä on todiste. Ja sitten toteat "sinä olet väärässä, minä oikeassa". Eli argumentointi on viisivuotiaan tasolla. 

Pulushakkia. Kuten nyt saattoikin arvata, mutta sitä se on aina kun keskustelee uskisten kanssa.

Etkö ymmärtänyt, vai? Meillä on sinun määritelmäsi, mutta ei syytä hyväksyä sitä universaalisti. Joten minulla voi olla minun määritelmän

Harvinaisen typerää argumentointia, jossa lähtökohtainen ongelma on, ettet ymmärrä termin todiste merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä avaus ku ei siitä ole mitään todisteita.

Vierailija
344/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Totta kai voi, koska se on vain sinun määritelmäsi. Minulla on omani, ja se on sellainen, joka ei tee Jumalan olemassaolosta tai Jeesuksen ylösnousemuksesta mahdotonta. Minulla on omani ja sinulla on omasi, ja olemme molemmat oikeassa, eikö vain?

Todellisuudessa sinä olet väärässä ja minä olen oikeassa, mutta pointti on selvä. Ei ehkä sinulle, mutta se on sivuseikka."

Söpöä. Eli sinä et edes osaa määrittää omaa kantaasi mikä on todiste. Ja sitten toteat "sinä olet väärässä, minä oikeassa". Eli argumentointi on viisivuotiaan tasolla. 

Pulushakkia. Kuten nyt saattoikin arvata, mutta sitä se on aina kun keskustelee uskisten kanssa.

Etkö ymmärtänyt, vai? Meillä on sinun määritelmäsi, mutta ei syytä hyväksyä sitä universaalisti. Joten minulla

Termillä "todiste" ei ole mitään itsestään selvää tai suoraan havaittavaa määritelmää tai merkitystä. Tällaiset termit eivät ole rigidejä eivätkä ne viittaa aina samaan konseptiin tai kategoriaan, varsinkaan informaalissa keskustelussa.

Jos haluat vedota "todisteisiin", vetoat johonkin konseptiin tai kategoriaan, ja sinun tulee perustella, miksi termin "todiste" tulisi viitata juuri kategoriaan tai konseptiin A sen sijasta että viittaisi kategoriaan tai konseptiin B.

Tätä te ateistit ette tule ikinä käsittämään. Jos minulla ei ole syytä hyväksyä määritelmääsi, koko "Jumalasta ei ole todisteita" projekti kaatuu välittömästi.

Vierailija
345/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään mitään , siksihän sitä sanotaan USKOnnoksi.

Vierailija
346/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ymmärtänyt, vai? Meillä on sinun määritelmäsi, mutta ei syytä hyväksyä sitä universaalisti. Joten minulla

Termillä "todiste" ei ole mitään itsestään selvää tai suoraan havaittavaa määritelmää tai merkitystä. Tällaiset termit eivät ole rigidejä eivätkä ne viittaa aina samaan konseptiin tai kategoriaan, varsinkaan informaalissa keskustelussa.

Jos haluat vedota "todisteisiin", vetoat johonkin konseptiin tai kategoriaan, ja sinun tulee perustella, miksi termin "todiste" tulisi viitata juuri kategoriaan tai konseptiin A sen sijasta että viittaisi kategoriaan tai konseptiin B.

Tätä te ateistit ette tule ikinä käsittämään. Jos minulla ei ole syytä hyväksyä määritelmääsi, koko "Jumalasta ei ole todisteita" projekti kaatuu välittömästi.

Vierailija
347/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanalla todiste on virallinen määritelmä, joten sanaa käytetään sen mukaisesti. Pulushakissa ei toki sääntöjä ole, mutta se on muutenkin todiste typeryydestä.

Todisteet, näyttö, osoitus, kestävä todiste, vahvistus, varmistus, todistus.

Vierailija
348/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo kuluneet latteudet luonnosta ja olemassaolosta yms. hyväksytään todisteeksi jumalasta, pitäisi sen jälkeen päättää, että kuka jumala on kyseessä. Pelkkä "minun uskontoni pyhä kirja sanoo" ei tähän kelpaa.

Vierailija
349/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanalla todiste on virallinen määritelmä, joten sanaa käytetään sen mukaisesti. Pulushakissa ei toki sääntöjä ole, mutta se on muutenkin todiste typeryydestä.

Menisi kyllä Vaasan hovioikeus sekaisin, kun jokainen syytetty saisi päättää itse, mitä hyväksyvät todisteeksi.

Vierailija
350/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on riippumatta siitä uskotteko vai ette.

Vierailija
351/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikitään, että olisi olemassa yksi jumala (johon suunnilleen puolet ihmiskunnasta ei usko, koska heillä on oma  jumalansa tai allah tai muhamed tms.).

Raamatun mukaan jumala oli julma , kostonhaluinen ja ilkeä. En oikeastaan sellaista jumalaa paljon kunnioittaisi.

Ei säälinyt vastasyntyneitä lapsiakaan vaan langetti heidän niskaansa perisynnin.

Vierailija
352/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovan argumentti menee ymmärtääkseni näin: Kristinusko on jotain, mihin tiede ei tuo vastausta. Tiede ei voi käsittää kristinuskoa, koska induktion ongelma tekee mahdottomaksi, että tiede olisi totuus siinä laajuudessa kuin kristinusko. Jos hiekkaa ottaa käsiin, sitä valuu aina pois. Siksi tiede on virhe, koska se voi toimia vain käsissä olevan hiekan avulla. Hiekka on siis enemmän kuin käsiin otettava määrä sitä.

Tässä ongelmaksi tulee, miten käsittämättömien kesken valitaan oikea ja väärä muutenkin kuin yksilöllisesti. Päädytään helposti mystiikkaan kun kaikki rajat ovat vain luomuksia. Silti väitetään, että luonto eli kosmos ovat moraalisia ja järjestyksessä. Järjestys ja moraali kuitenkin juuri vaatisivat jaettua käsitettävyyttä. Toisaalta kvanttimekaniikan ilmiö sivuutetaan myös, joka on nykytiedolla kaaosta. Samoin perinteinen luonnon ja moraalin ero väittämällä, että fysiikka olisi moraalin alaista, mikä yleensä ymmärretään metafyysisenä kantana.

Ajatustyötä on, mutta on vaikea ymmärtää, millä perusteella teismi olisi totuudellista, vaikka tiede onkin vajavaista, jos totuudellisuus vaatii valikoivuutta ja toistenkin todistuksen. Valikoivuutta ei voi olla enää, jos rajoja ei ole, siis on vain hiekanjyviä kasassa.

Teistisyyden puolesta argumentti toimii hieman paremmin, mutta teismiä ei tarvita tieteellisen tiedon löytämiseen. Teismin ontista välttämättömyyttä vastaan puhuu myös se havainto, että osa ihmisistä ei yksinkertaisesti tunnu olevan ollenkaan virittynyt uskonnollisuuteen, edes filosofian kautta. Yhdysvalloissa on samaan tapaan käsittämätöntä, jos jollain yksilöllä ei ole mitään uskontoa. Silti tällainen on empiirinen tosiasia.

Uskova voisi olla kiinnostunut filosofi Martin Heideggerin ajattelusta. Heidegger on tietoinen tieteen ongelmista, mutta ei siitä huolimatta päädy teismin välttämättömyyteen.

Vierailija
353/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä! Sinä olet todiste. Olet Luojan luoma. 

Vierailija
354/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikitään, että olisi olemassa yksi jumala (johon suunnilleen puolet ihmiskunnasta ei usko, koska heillä on oma  jumalansa tai allah tai muhamed tms.).

Raamatun mukaan jumala oli julma , kostonhaluinen ja ilkeä. En oikeastaan sellaista jumalaa paljon kunnioittaisi.

Ei säälinyt vastasyntyneitä lapsiakaan vaan langetti heidän niskaansa perisynnin.

Vlad Seivästäjä, Iivana Julma ja Elisabet I olivat kaikki julmia, kostonhaluisia ja ilkeitä, mutta moni kunnioitti heitä, osittain jopa noiden ominaisuuksen takia.

Vierailija
355/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovan argumentti menee ymmärtääkseni näin: Kristinusko on jotain, mihin tiede ei tuo vastausta. Tiede ei voi käsittää kristinuskoa, koska induktion ongelma tekee mahdottomaksi, että tiede olisi totuus siinä laajuudessa kuin kristinusko. Jos hiekkaa ottaa käsiin, sitä valuu aina pois. Siksi tiede on virhe, koska se voi toimia vain käsissä olevan hiekan avulla. Hiekka on siis enemmän kuin käsiin otettava määrä sitä.

Tässä ongelmaksi tulee, miten käsittämättömien kesken valitaan oikea ja väärä muutenkin kuin yksilöllisesti. Päädytään helposti mystiikkaan kun kaikki rajat ovat vain luomuksia. Silti väitetään, että luonto eli kosmos ovat moraalisia ja järjestyksessä. Järjestys ja moraali kuitenkin juuri vaatisivat jaettua käsitettävyyttä. Toisaalta kvanttimekaniikan ilmiö sivuutetaan myös, joka on nykytiedolla kaaosta. Samoin perinteinen luonnon ja moraalin ero väittämällä, että fysiikka olisi moraalin alaista, mikä yleensä

Virheellinen lähtökohta, kun oletat etteikö uskova ole pohtinut tai pohdi. Hän on pohdinnoissaan päätynyt siihen että uskoo.

Vierailija
356/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä! Sinä olet todiste. Olet Luojan luoma. 

Kenen niistä? Oloddumaren? Jadekeisarin? Manitoun? Vishnun, Jahven taikka Allahin?

Vierailija
357/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absence of proof is not proof ob absence.

Vierailija
358/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleiseen tai viralliseen mielipiteeseen tai auktoriteettiin vetoaminen on argumentointivirhe eikä oikeutus. 

Vierailija
359/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Absence of proof is not proof ob absence.

Russellin teekannu, ei jatkoon.

Vierailija
360/788 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä luonnonvoimat, kuten tuuli vaikuttaa niin luonnon materiaaleihin, kuin ihmisen tekemiinkin. Uskoakseni ainakin sen voi todistaa tieteellisesti 😉

Ja todisteita on tullut jo vaikka kuinka paljon, mutta ennakkoasenteista johtuen ne eivät täällä kelpaa. Ymmärrettävää, kukapa haluaisi myöntää olleensa väärässä näin suuressa asiassa.

Tiede perustuu siihen mitä milläkin hetkellä satutaan tietämään. Kristinusko perustuu siihen mikä on Jumalan ikuinen laki. Täysin eri asioita. "

Sotket ilmeisesti ihan taroituksella asioita. Kyllä esimerkiksi painovoima (mitä uskikset eivät edes aluperin hyväksyneet), vaikuttaa sekä luonnossa syntyneisiin asioihin, kuin ihmisen tekemiin. Tästähän ei ollut kyse.

Yhtäkään konkreettista todistetta ei ole esitetty. Ja heti kun sellainen tulee, niin tottakai ne huomioidaan.

Tiede perustuu tehtyihin havaintoihin. Eli olemassa o

Raamatussa on yli 1000 sivua todistusta asiasta. Sinulle se ei tietenkään kelpaa, kuten ei mikään muukaan. Täysin sama kuin kinastelisi foliohatun kanssa kuussa käymisestä: kaikki on aina jälkikäteen sepitettyä tai muuten valheellista.

Kysyn kuitenkin että mikä sitten kelpaisi "konkreettiseksi todisteeksi"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme