Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö mua huolita porukkaan mukaan?

Vierailija
23.04.2016 |

Meillä on saman vuosikurssin opiskelijaporukkaan muodostunut muutamia klikkejä, jos ne nyt siis ovat edes klikkejä, en ihan ole perillä. Meillä siis aika pieni vuosikurssi, vain parikymmentä opiskelijaa ja nyt porukasta on eriytynyt pari muutaman hengen sisäpiiriä, jotka tuntuvat hengaavan koko ajan yhdessä. Just olin viikolla tämmöisen porukan seurassa luennolla ja kysyin siinä sitten, että mitä tekevät viikonloppuna. Sanoivat menevänsä eräälle keikalle. Sanoin, että voi kuulostaapa kivalta ja keitä on tulossa mukaan. Vastasivat, että he jotka siinä olivat paikalla, neljä tyyppiä. Oliko tylyä, että nämä ihmiset eivät pyytäneet mua mukaan? Vai olisiko minun pitänyt itse ilmoittaa tulevani mukaan? Mikä on etiketti tällaisessa?

Olen asunut pitkään ulkomailla, mutta vain Suomessa olen törmännyt tähän, että ei automaattisesti kutsuta mukaan. Esimerkiksi jenkeissä moinen sivuuttaminen tulkittaisiin todella törkeäksi tempuksi ja vain vihamiehiä kohdeltaisiin noin. Onko Suomessa tällainen jotenkin "sallitumpaa", eikä välttämättä tarkoita mitään pahaa?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi tajunnut ap:n vihjailuista, että edes haluaa mukaan. Olisi todellakin ollut parempi sanoa esimerkiksi, että minäkin haluaisin nähdä tuon keikan tai että itsellä ei harmi vaan ole viikonloppusuunnitelmia.

Minä kyllä usein pyydän väkeä mukaan, jos huomaan, että joku muukin voisi olla kiinnostunut. Mutta tosiaan niin kuin joku sanoikin joskus on kiva olla vain jollain tietyllä porukalla ilman "ylimääräisiä", vaikka ihan ok-tyyppi olisi seuraan pyrkimässäkin. En kyllä kehtaisi kieltääkään, jos joku ihan suoraan kysyisi.

Vierailija
62/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se että on samassa opiskelu- tai työpaikassa velvoita roikkumaan yhdessä vielä vapaa-aikanakin. Ahdistaa pelkkä ajatuskin. Milloin ajattelitte muuttaa samaan talouteen klikkien torjumiseksi? Niinpä. Ei mulla muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tossa olla, että nämä muut hengailevat tiivisti vapaa-ajalla ja ajattelevat, että sulla on omat "porukat" joiden kanssa vietät vapaa-aikaa. Eivätkä ihan aidostikaan tajunneet kysyä sua mukaan, kun mieltävät sut "vain" koulukaveriksi. Voihan myös olla, että heillä oli esim. jo liput ostettuna ja muuta niin oli vähän hankala tilanne.

Mutta niin, onhan toi silti aika tökeröä. Ehkäpä he olisivat siinä vaiheessa tajunneet kysyä sua mukaan, jos olisivat vastaavasti kyselleet sun suunnitelmista ja olisit paljastanut ettei sulla oikeastaan ole suunnitelmia, niin varmaan siinä kohtaa olisikin ollut luonnollista huikata että "lähde mukaan!"

Ensi kerralla ehkä vihjailisin, että haluan mukaan.

Samaa mieltä!

Harrastan paljon teattereissa, taidenäyttelyissä ja keikoilla käymistä, ja aika usein esim. työkaverit kyselevät näistä suunnitelmistani, jotka selostan auliisti. Ei tulisi mieleenkään pyytää ketään mukaani, koska oletan, että jokaisella on joku oma kaveri/puoliso/perhe, jonka kanssa voi harrastaa. En myöskään ole valmis hankkimaan lippuja jollekulle puolitutulle, jollei asiasta ole erikseen ja etukäteen sovittu.

Jos mukaan haluat, niin olet typerä jos et kysy voitko liittyä seuraan. Ehkä nuo ap:n kurssikaverit eivät edes olettaneet, että olisit kiinnostunut tulemaan heidän kanssaan.

Jos joku haluaa tavata työpaikan lounastauolla jotakuta tuttuaan kahden kesken, niin ei ole syytä loukkaantua jos ei pyydetä mukaan. Heillä voi olla keskenään sellaisia asioita, johon ei haluta ulkopuolisia mukaan. Jokainen aikuinen nyt pystyy syömään vaikka yksikseen, jos ei saa seuraa. Jos lounastauolle lähdetään isommalla porukalla, niin kaikki kynnelle kykenevät voivat mielestäni lähteä.

Ihan ihmeellistä suomalaisten haukkumista koko ketju.

Vierailija
64/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole välttämättä siitä kyse, että ap:ta vieroksuttaisiin. Kukaan ei vaan ollut alunperin ajatellut pyytää häntä mukaan, ei tiedetty että bändin x keikka kiinnostaisi häntä.

Yleensä Suomessa lähdetään liikkeelle sillä alkuperäisellä porukalla, "the more the merrier" ei vaan toimi jostain syystä. Aiheuttaa riitoja, pahaa mieltä ja peruuntumisia jos joku alkaa kutsumaan lisää muita henkilöitä neuvottelematta ensin muiden kanssa, että onko teille ok ja aina ei ole, kun halutaan mennä niiden alkuperäisten kanssa.

Mulla on mm. tällainen esimerkki tosielämästä. Olin yhden kaverin "Sanna" kanssa puhunut, että voisi käydä Ruotsissa risteilyllä nyt keväällä. Sitten sama asia tuli esille toistenkin kavereiden "Mirva, Joonas ja Niina" kanssa. Nämä kaikki henkilöt tuntevat toisensa ennestään. Aloin sitten järjestelemään alustavasti reissua ja laitoin sähköpostia näille henkilöille, että lähdettäiskö risteilee, tällaista ajattelin ja näinä päivinä. Tää Sanna sitten repi pelihousunsa, että oli kyllä ajatellut matkaa kahden kesken, veti kunnon marttyyrikilarit, koska ei ollut puhetta että muitakin lähtisi. Olin luvannut lähteä hänen kanssaan ja näinkö petän lupaukseni, hän ei tunne riittävän näitä henkilöitä.

Et infonnut kuitenkaan Sannaa missään vaiheessa, että olet kutsumassa muitakin ihmisiä mukaan? Jos olisit ollut fiksu, olisit kysynyt Sannalta ensin, että käykö, että Nämä Mirva, Joonas ja Niina tulevat myös mukaan. Epäkohteliasta tehdä toisen selän takana muutoksia yhteisiin suunnitelmiin.

Vierailija
65/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös koulukaveri, jonka kanssa tehdään paljon suunnitelmia viikonlopuksi, järjestetään illanistujaisia, teemabileitä, festari- ja mökkiviikonloppuja jne.

Plot twist: ollaan tunnettu tämän koulukaverin kanssa noin 18 vuotta ja meillä on sama tiivis kaveriporukka ollut jo ala-asteelta asti, joten en välttämättä edes tajuaisi jonkun uuden ihmisen haluavan seuraan jos vaan kyselee mitä olette viikonloppuna tekemässä.

Vierailija
66/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keikka oli jossain baarissa, että taatusti mukaan olisi päässyt. Eniten harmittaa, että olemme kaikki samaa vuosikurssia ja näemme joka päivä. Oletanko nyt siis, että en ole tervetullut heidän seuraansa koulun käytävälläkään jos kerran haluavat olla omassa porukassa? Koen, että jos seurani ei kelpaa keikalle, niin miksi se kelpaisi yhtään minnekään? Miksei vaan voisi kutua kaikkia?

No mitä ihmettä nyt taas? Miksi et itse vaan sanonut, että kuulostaapa kivalta, pitäisköhän lähteä mukaan? Jos vastataan jotain, että "no joo, mutta sinne on kyllä tosi vaikea saada lippuja näin myöhään" tms. voit vetää johtopäätöksen, että et ole tervetullut. Toi kutsumattomuus on kyllä Suomessa yleistä, mutta ei sitä aina pidä tulkita epäystävällisyydeksi, kaikki ei vaan aina älyä. Kyllä aikuisen ihmisen pitää olla sen verran reipas, että ehdottaa itse mukaansa tuloa, jos mitään selviä merkkejä ei ole ollut siitä, että mukaan ei haluta.

Minä toimin usein noin, eikä tähän mennessä ole koskaan kukaan "kieltänyt" tulemasta tai osoittanut mitenkään, etten ole tervetullut, päinvastoin.

Mitä tulee sitten tuohon lounastamiseen duunissa, niin jos joku sanoo, että sori, olen sopinut jo meneväni Pirjon kanssa, voidaan olettaa, että kyseiset henkilöt haluavat lounastaa nimenomaan kahdestaan (ovat ehkä työkaveruutta läheisempiä ja haluavat jutella jostain omista jutuistaan), mutta ei tuossakaan ole mielestäni mitään mistä loukkaantua. Mä syön useimmiten töissä omia eväitäni ja mua ei sen takia koskaan pyydetä mukaan syömään. Jos joskus haluankin lähteä johonkin ulos syömään, sanon itse reippaasti muiden keskustellessa lounassuunnitelmistaan, että voisin lähteä mukaan. Aina on otettu, eikä ole ollut kiusaantunutta tms.

Koittakaa nyt ihmiset itsekin vähän yrittää, älkääkä tulkitko aina kaikkea niin kauheasti. Ei aina pidä olla niin herkkä herneenverso, että heti vetää johtopäätöksiä, kuinka ei haluta mukaan porukkaan ja mussa on jotain vikaa.

Vierailija
67/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole välttämättä siitä kyse, että ap:ta vieroksuttaisiin. Kukaan ei vaan ollut alunperin ajatellut pyytää häntä mukaan, ei tiedetty että bändin x keikka kiinnostaisi häntä.

Yleensä Suomessa lähdetään liikkeelle sillä alkuperäisellä porukalla, "the more the merrier" ei vaan toimi jostain syystä. Aiheuttaa riitoja, pahaa mieltä ja peruuntumisia jos joku alkaa kutsumaan lisää muita henkilöitä neuvottelematta ensin muiden kanssa, että onko teille ok ja aina ei ole, kun halutaan mennä niiden alkuperäisten kanssa.

Mulla on mm. tällainen esimerkki tosielämästä. Olin yhden kaverin "Sanna" kanssa puhunut, että voisi käydä Ruotsissa risteilyllä nyt keväällä. Sitten sama asia tuli esille toistenkin kavereiden "Mirva, Joonas ja Niina" kanssa. Nämä kaikki henkilöt tuntevat toisensa ennestään. Aloin sitten järjestelemään alustavasti reissua ja laitoin sähköpostia näille henkilöille, että lähdettäiskö risteilee, tällaista ajattelin ja näinä päivinä. Tää Sanna sitten repi pelihousunsa, että oli kyllä ajatellut matkaa kahden kesken, veti kunnon marttyyrikilarit, koska ei ollut puhetta että muitakin lähtisi. Olin luvannut lähteä hänen kanssaan ja näinkö petän lupaukseni, hän ei tunne riittävän näitä henkilöitä.

Et infonnut kuitenkaan Sannaa missään vaiheessa, että olet kutsumassa muitakin ihmisiä mukaan? Jos olisit ollut fiksu, olisit kysynyt Sannalta ensin, että käykö, että Nämä Mirva, Joonas ja Niina tulevat myös mukaan. Epäkohteliasta tehdä toisen selän takana muutoksia yhteisiin suunnitelmiin.

Tämähän oli just se tämän ketjun pointti, ettei Suomessa voi ketään extemporee mukaan lennossa tosta vaan jutellessa tulevista suunnitelmista! Täytyy ensin kysyä kaikilta niiltä muilta ja miettiä voisiko joku loukkaantua ennen kun voi kutsua. Itsekin sanot nyt lisähenkilöiden pyytämisen olevan epäkohteliasta muille :-). Ohis.

Vierailija
68/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut vielä mitään suunnitelmia siinä kohtaa, aloin just siinä kohtaa suunnittelemaan ja kysymään olisiko lähtijöitä. Jokainen voi kuvitella miten vaikeaa olisi ollut, jos olisi ollut jo suunnitelma ja siihen olisi tullut muutoksia.

Vierailija
69/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kivaa olla rennosti tutulla porukalla. Vieraampi ihminen mukana aiheuttaa sen, että täytyy varoa keskustelemasta liikaa yhteisiä juttuja, joista se yksi olisi sitten ulkopuolinen. Joutuu kiinnittämään enemmän huomiota siihen, että vieraampi pysyy keskusteluissa mukana. Ei voi tietää sen taustaa ja siksi pitää olla varovaisempi huumorin ja voimakkaiden mielipiteiden ilmaisun suhteen. Minusta on ihan ymmärrettävää, että vapaa-ajalla haluaa liikkua tutulla porukalla. Töissä ja koulussa voi kohdata muitakin ja on kiinnostavaa viettää siellä aikaa erilaisten ihmisten kanssa. Se jota ei pyydetä mukaan voi olla kiva ihminen, mutta vaikka vähän erityylinen, kuin porukan muut ihmiset. Muokkaisi mukana olollaan porukan yhdessäoloa vähän toisenlaiseksi.

Vierailija
70/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä, on suomalaisen junttia ja epäkohteliasta olla pyytämättä mukaan henkilöä joka kyselee muiden kanssa jo sovituista viikonloppusuunnitelmista? On myös epäkohteliasta muuttaa suunnitelmia kysymättä muilta jo sovituista suunnitelmista?

Miten tämä yhtälö ratkaistaan sillä hetkellä, kun joku kysyy että mitä teet viikonloppuna ja kerrot olevasi menossa keikalle ystäviesi kanssa?

Vierailija
71/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yliopisto-opintojen alussa torjuva asenne uusiin tuttavuuksiin. Olin elänyt ajanjakson, missä uusia tuttavuuksia tuli koko ajan ja heistä oppi nimen ja vähän muuta. Kaverien kavereita ja kaverien kaverien kavereita. Kavereiden kämppiksiä ja kämppisten kavereita. En kerennyt tutustumaan keneenkään kunnolla ja aina porukan kokoonpanot vaihtelivat. Tästä seurasi asenne, että ei kiitos enää yhtään uutta puolituttua, vaikka mukavia olisittekin.

En varmaan ole ainoa, joka on opintojen alussa kohdannut valtavan määrän uusia ihmisiä. Opiskelukavereita ja niiden kavereita. Monet asuvat soluasunnoissa ja kämppisten myötäkin tulee niiden kaverit. Alun avoimuuden jälkeen voi tulla toive pienemmän porukan vakiintumisesta. Liikaa uusia ihmisiä käy kuormittavaksi.

Sitten taas tulee ajanjakso, jolloin elämä hiljenee ja on avoimempi uusille ihmisille. Toivoisikin niitä. Ja elämäntilanteen johdosta päätyy av-mammailemaan.

Vierailija
72/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ymmärrän tämän pointin niin kyllä asia on niin että se joka alkaa nähdä vaivaa ja järjestää jotain ja hoitaa suurimman osan asioista ja yhteydenpidosta , saa kutsua ketä haluaa ja sellaisen porukan kuin tykkää.

Jos on heittänyt ilmoille idean eikä muuta. Siinä vaiheessa kun on jo kaikki sovittu ja hommattu niin ei ole enää kiva kysymättä muita kutsua mukaan.

Vierailija
73/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse suomalainen, mutta kasvanut eri kulttuurissa. Juuret on afrikasta. Oli lapsena jo hyvin outoa ja surullista nähdä tällaista toimintaa. Mua kiusattiin myös tuolla samankaltaisella tavalla usein ja mulle saatettiin sanoa vielä kaupan päälle, että ei me tollasta neekeriä haluta mukaan. Silti nää ihmiset halusi hengata mun kanssa. Välillä oltiin kaveria ja välillä jauhettiin saatanasti paskaa. En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä vieläkään. En vihaa heitä tai tuollaisia ihmisiä ylipäätään, mutta en halua silti lähelleni tuollaisia ihmisiä ja katalaa, tekopyhää kaksinaamaista energiaa. Ei kaikki suomalaiset onneksi ole tuollaisia, vaikka suurin osa sattuukin sitä olemaan. Ja tällainen käytöshän alkaa todellakin siellä päiväkodissa.

Itse olen tottunut siihen, että kaikille ollan ystävällisiä, kutsutaan mukaan tapahtumiin jne. Varsinkin tuollaisessa tilanteessa kun AP kuvailit, en olisi edes kehdannut olla kutsumatta sua messiin!

Unohda tuollaiset "kaverit". Todella epäkohteliasta ja noloa käytöstä.

Suurin osa suomalaisista katalia? No kiitos vain.

Vierailija
74/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse korkeakoulussa opiskellessa luokallani oli tasan kolme suomalaista tyttöä. Loput voitte sitten arvata.

No en osaa kyllä arvata. Jospa kertoisit?

Vierailija
75/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole helppoa päästä osaksi kaveriporukkaa ja siksi sitä vartioidaan mustasukkaisesti ettei vaan dynamiikka muutu.

Jos otetaan mukaan joku uusi niin saattaa olla että porukan vetäjä, johtaja tykästyykin tähän uuteen ja joku muu / jotkut muut syrjäytyvät.

Jos mukaan otettaisiin helpommin niin tätä pelkoa ei niin olisi kun aina löytyisi seuraa.

Vierailija
76/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on saman vuosikurssin opiskelijaporukkaan muodostunut muutamia klikkejä, jos ne nyt siis ovat edes klikkejä, en ihan ole perillä. Meillä siis aika pieni vuosikurssi, vain parikymmentä opiskelijaa ja nyt porukasta on eriytynyt pari muutaman hengen sisäpiiriä, jotka tuntuvat hengaavan koko ajan yhdessä. Just olin viikolla tämmöisen porukan seurassa luennolla ja kysyin siinä sitten, että mitä tekevät viikonloppuna. Sanoivat menevänsä eräälle keikalle. Sanoin, että voi kuulostaapa kivalta ja keitä on tulossa mukaan. Vastasivat, että he jotka siinä olivat paikalla, neljä tyyppiä. Oliko tylyä, että nämä ihmiset eivät pyytäneet mua mukaan? Vai olisiko minun pitänyt itse ilmoittaa tulevani mukaan? Mikä on etiketti tällaisessa?

Olen asunut pitkään ulkomailla, mutta vain Suomessa olen törmännyt tähän, että ei automaattisesti kutsuta mukaan. Esimerkiksi jenkeissä moinen sivuuttaminen tulkittaisiin todella törkeäksi tempuksi ja vain vihamiehiä kohdeltaisiin noin. Onko Suomessa tällainen jotenkin "sallitumpaa", eikä välttämättä tarkoita mitään pahaa?

Tuo on juuri sitä small talkia, joka ei tarkoita mitään ja jollaista kysytään, vaikkei vastaus edes kysyjää kiinnosta. Olisit kysynyt suoraan, voitko tulla mukaan.

Vierailija
77/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut aina se ulkopuolinen. Nytkin opiskelen amk:ssa ja meitä on viiden porukka, josta minä todellakin olen se viides ja ylimääräinen. Neljän porukassa on kaksi, jotka ovat olleet samassa työpaikassa ja tunteneet vuosia ja toiset kaksi, jotka ovat naapureita ja ovat koko ajan kahdestaan. En kuulu kumpaankaan porukkaan ja kun ollaan viidestään, niin minä olen se, joka jää toiseen pöytään istumaan, kun valittu pöytä on vain neljälle jne. He tekevät neljästään vapaa-ajalla asioita, eikä minua pyydetä mukaan. Kivaa on sitten koulussa kuunnella niitä juttuja. Kaipa minussa on sitten joku vika.

Vierailija
78/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut aina se ulkopuolinen. Nytkin opiskelen amk:ssa ja meitä on viiden porukka, josta minä todellakin olen se viides ja ylimääräinen. Neljän porukassa on kaksi, jotka ovat olleet samassa työpaikassa ja tunteneet vuosia ja toiset kaksi, jotka ovat naapureita ja ovat koko ajan kahdestaan. En kuulu kumpaankaan porukkaan ja kun ollaan viidestään, niin minä olen se, joka jää toiseen pöytään istumaan, kun valittu pöytä on vain neljälle jne. He tekevät neljästään vapaa-ajalla asioita, eikä minua pyydetä mukaan. Kivaa on sitten koulussa kuunnella niitä juttuja. Kaipa minussa on sitten joku vika.

Kai teidän ryhmässä on enemmän kuin viisi opiskelijaa? Miksi et ystävysty niiden muiden kanssa?

Vierailija
79/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen täysin suomalainen, niin vastaavassa tilanteessa olisin toki sanonut: tule sinäkin mukaan!

Ellet sitten ole jotenkin vastenmielinen tyyppi. Oletko ottanut sen vaihtoehdon huomioon?

Bingo. Näin tää kiusaamiskulttuuri just toimii.

Vierailija
80/92 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jollain tavalla epämiellyttävä tai ei-kiinnostava, niin sinua ei haluta mukaan. Deal with it.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän