Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö mua huolita porukkaan mukaan?

Vierailija
23.04.2016 |

Meillä on saman vuosikurssin opiskelijaporukkaan muodostunut muutamia klikkejä, jos ne nyt siis ovat edes klikkejä, en ihan ole perillä. Meillä siis aika pieni vuosikurssi, vain parikymmentä opiskelijaa ja nyt porukasta on eriytynyt pari muutaman hengen sisäpiiriä, jotka tuntuvat hengaavan koko ajan yhdessä. Just olin viikolla tämmöisen porukan seurassa luennolla ja kysyin siinä sitten, että mitä tekevät viikonloppuna. Sanoivat menevänsä eräälle keikalle. Sanoin, että voi kuulostaapa kivalta ja keitä on tulossa mukaan. Vastasivat, että he jotka siinä olivat paikalla, neljä tyyppiä. Oliko tylyä, että nämä ihmiset eivät pyytäneet mua mukaan? Vai olisiko minun pitänyt itse ilmoittaa tulevani mukaan? Mikä on etiketti tällaisessa?

Olen asunut pitkään ulkomailla, mutta vain Suomessa olen törmännyt tähän, että ei automaattisesti kutsuta mukaan. Esimerkiksi jenkeissä moinen sivuuttaminen tulkittaisiin todella törkeäksi tempuksi ja vain vihamiehiä kohdeltaisiin noin. Onko Suomessa tällainen jotenkin "sallitumpaa", eikä välttämättä tarkoita mitään pahaa?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu suomalaiseen koulukiusaamiskulttuuriin. Alkaa jo päiväkodissa ja jatkuu aikuisuuteen saakka.

Vierailija
2/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan tuo on ihan normaalia käytöstä Suomessa. Onhan se tylyä, mutta toisaalta, jos olisit itse ilmoittanut tulevasi mukaan, sua olisi varmaan pidetty moukkana. Itsekkin olen ulkomailla asunut lapsena ja nuorena, melkoista opettelemista oli aikoinaan nämä suomalaiset oudot tavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse korkeakoulussa opiskellessa luokallani oli tasan kolme suomalaista tyttöä. Loput voitte sitten arvata.

Vierailija
4/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu suomalaiseen koulukiusaamiskulttuuriin. Alkaa jo päiväkodissa ja jatkuu aikuisuuteen saakka.

Inhottavaa, itse aion kyllä opettaa lapsilleni, että kaikki otetaan porukkaan mukaan! 

Vierailija
5/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen täysin suomalainen, niin vastaavassa tilanteessa olisin toki sanonut: tule sinäkin mukaan!

Ellet sitten ole jotenkin vastenmielinen tyyppi. Oletko ottanut sen vaihtoehdon huomioon?

Vierailija
6/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ymmärtänyt silloin tuollaista käytöstä, enkä ymmärrä vieläkään.* T. Nro 6

Vierailija
7/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kiusaamista, ettei kaikkia pyydetä kaikkeen mukaan? Saako olla jonkun kaveri, muttei jonkun toisen?

Vierailija
8/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö tällä ei ole mitään tekemistä "kulttuurin" kanssa. Ihmiset ovat samanlaisia kaikkialla. Olen itse asunut ulkomailla eikä sielläkään erikseen pyydetty mukaan mihinkään, vaan kaikessa piti itse olla aktiivinen, ihan kuten Suomessakin.

Törkeää ja etiketin vastaista olisi vain se, että vaikka itse pyytäisi päästä mukaan, muut eivät ottaisi. Täytyy olla aikamoinen häirikkö ja antisosiaalinen, että olisi ok ja etiketin mukaista, että pyydettäessäkin torjuttaisiin. Esim. ujo ihminen, joka uskaltaa pyytää päästä mukaan johonkin tapahtumaan, otetaan mukaan aina. Mikäänhän ei tosin estä toimimasta törkeästi ja rikkomasta sitä etikettiä. Ja törkeitä ihmisiä on kaikkialla maailmassa.

Koettakaa hyvät ihmiset olla tekemättä joka asiasta suomalaisuus-juttua, kun ei se oikeasti mene niin.

Vierailija
9/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen täysin suomalainen, niin vastaavassa tilanteessa olisin toki sanonut: tule sinäkin mukaan!

Ellet sitten ole jotenkin vastenmielinen tyyppi. Oletko ottanut sen vaihtoehdon huomioon?

No siis tottakai sitä alkaa miettiä, että olenko jotenkin vastenmielinen. En ihmettele miten niin monella suomalaisella on huono itsetunto, jos tuollaista joutuu kohtaamaan. Olen mielestäni kyllä ihan tavallinen ihminen ja mun mielestä mulla on ollut hyvät välit kaikkien kanssa. En puhu paskaa kenenkään selän takana tms. ap

Vierailija
10/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan ylä-aste ajoilta tuollaisen käytöksen. Se tuntui eräänlaiselta valtapeliltä. Tietyt tytöt halusivat kontrolloida ja näyttää muille missä on heidän kaapin paikka. Mukaan ei kutsuttu ja siitä he saivat kiksejä. Vielä työ-elämässäkin tätä tapahtuu. Juonittelua, selkään puukottamista, kaikki muut kutsutaan illalliselle työporukasta paitsi ne 2 tyyppiä. Julmaahan tuo on, mutta ihan arkipäivää suomessa...

Vierailija
11/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä ...ja kaikki tietysti negatiivista. 

Lienette suomalaisia, joten solvaatte itseänne. 

Suomalaiset ovat hieman pidättyviäsempiä uusissa tuttavuuksissa kuin monessa muussa kulttuurissa,  se on totta. Mutta myös rehellisiä ja pitävät sopimuksista kiinni. Saksalaisia pitäisin saman tyyppisinä kokemukseni perusteella. 

Esim. Etelä-Amerikassa ylitsevuotava ystävällisyys, halailu ja pusut olivat arkipäivää suunnilleen tuntemattomilta ihmisiltä. 

Mutta, jos jotain lupauksia piti pitää, niin oletusarvo nolla. Eli jos nämä ap:n tutut joskus kutsuvat mukaan, niin voi olla aika varma, että se kutsu myös pitää. 

Miksi eivät nyt pyytäneet, niin siitä on paha ulkopuolisen sanoa mitään. Ehkä halusivat olla ihan omalla porukalla. Kai se on sallittua tässä maailmassa?

Vierailija
12/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö tällä ei ole mitään tekemistä "kulttuurin" kanssa. Ihmiset ovat samanlaisia kaikkialla. Olen itse asunut ulkomailla eikä sielläkään erikseen pyydetty mukaan mihinkään, vaan kaikessa piti itse olla aktiivinen, ihan kuten Suomessakin.

Törkeää ja etiketin vastaista olisi vain se, että vaikka itse pyytäisi päästä mukaan, muut eivät ottaisi. Täytyy olla aikamoinen häirikkö ja antisosiaalinen, että olisi ok ja etiketin mukaista, että pyydettäessäkin torjuttaisiin. Esim. ujo ihminen, joka uskaltaa pyytää päästä mukaan johonkin tapahtumaan, otetaan mukaan aina. Mikäänhän ei tosin estä toimimasta törkeästi ja rikkomasta sitä etikettiä. Ja törkeitä ihmisiä on kaikkialla maailmassa.

Koettakaa hyvät ihmiset olla tekemättä joka asiasta suomalaisuus-juttua, kun ei se oikeasti mene niin.

Juu kyllähän tuota varmasti tapahtuu ympäri maailmaa, varsinkin lapsuus iässä. Silti Tietynlaiset ihmiset kasvavat vähän kieroon ja nauttivat tuollaisesta toiminnasta. Ja suomessa näitä on paljon! Moni toki kasvaakin tuosta ulos, mutta Harvoin ulkomailla ollessani olen silti törmännyt tähän ilmiöön enää aikuisiällä, toisin kuin suomessa.

Vierailija
13/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi heidän olisi pitänyt pyytää mukaan sinut. Olivatko ne neljä muutakin mukaan tulijaa teidän vuosikurssilta? Halusivat kai mennä tutummalla porukalla. Tietenkin olisi ihanaa, jos ihmiset olisivat hyvin avoimia pyytäen kaikki mukaan.

Vierailija
14/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvin tavallista myös työpaikalla. Paras tottua siihen. Suomenruotsalaiset kuulemma pyytävät mukaan herkemmin. Tutkitusti on olemassa kulttuuriero ainakin suomenruotsalaisten ja suomensuomalaisten välillä. Suomenruotsalaiset ovat yhteisöllisempiä.

Vierailija
15/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet pahoin väärässä.

Vierailija
16/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on saman vuosikurssin opiskelijaporukkaan muodostunut muutamia klikkejä, jos ne nyt siis ovat edes klikkejä, en ihan ole perillä. Meillä siis aika pieni vuosikurssi, vain parikymmentä opiskelijaa ja nyt porukasta on eriytynyt pari muutaman hengen sisäpiiriä, jotka tuntuvat hengaavan koko ajan yhdessä. Just olin viikolla tämmöisen porukan seurassa luennolla ja kysyin siinä sitten, että mitä tekevät viikonloppuna. Sanoivat menevänsä eräälle keikalle. Sanoin, että voi kuulostaapa kivalta ja keitä on tulossa mukaan. Vastasivat, että he jotka siinä olivat paikalla, neljä tyyppiä. Oliko tylyä, että nämä ihmiset eivät pyytäneet mua mukaan? Vai olisiko minun pitänyt itse ilmoittaa tulevani mukaan? Mikä on etiketti tällaisessa?

Olen asunut pitkään ulkomailla, mutta vain Suomessa olen törmännyt tähän, että ei automaattisesti kutsuta mukaan. Esimerkiksi jenkeissä moinen sivuuttaminen tulkittaisiin todella törkeäksi tempuksi ja vain vihamiehiä kohdeltaisiin noin. Onko Suomessa tällainen jotenkin "sallitumpaa", eikä välttämättä tarkoita mitään pahaa?

Naisten maailmassa se menee niin että ei tarvitse olla kuin kolme naista, niin jo kaksi niistä muodostaa oman kuppikunnan ja kolmas jää ainakin osittain ulkopuoliseksi.

Vierailija
17/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse suomalainen, mutta kasvanut eri kulttuurissa. Juuret on afrikasta. Oli lapsena jo hyvin outoa ja surullista nähdä tällaista toimintaa. Mua kiusattiin myös tuolla samankaltaisella tavalla usein ja mulle saatettiin sanoa vielä kaupan päälle, että ei me tollasta neekeriä haluta mukaan. Silti nää ihmiset halusi hengata mun kanssa. Välillä oltiin kaveria ja välillä jauhettiin saatanasti paskaa. En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä vieläkään. En vihaa heitä tai tuollaisia ihmisiä ylipäätään, mutta en halua silti lähelleni tuollaisia ihmisiä ja katalaa, tekopyhää kaksinaamaista energiaa. Ei kaikki suomalaiset onneksi ole tuollaisia, vaikka suurin osa sattuukin sitä olemaan. Ja tällainen käytöshän alkaa todellakin siellä päiväkodissa.

Itse olen tottunut siihen, että kaikille ollan ystävällisiä, kutsutaan mukaan tapahtumiin jne. Varsinkin tuollaisessa tilanteessa kun AP kuvailit, en olisi edes kehdannut olla kutsumatta sua messiin!

Unohda tuollaiset "kaverit". Todella epäkohteliasta ja noloa käytöstä.

Lähde "neekerinä" vaikka Unkariin ja puhu sitten. Ei missään erilaisuus ole oikeasti juhlapuheiden kuvitteellinen "voimavara". 

Kirjoituksesi on ristiriitainen. Missä siis olet tottunut siihen, että kaikki kutsutaan mukaan, jos täällä olet elänyt elämäsi?

No huhhuh.

Kotona on kasvatettu sillä tavalla, että olen tottunut siihen. esimerkiksi muutkin ulkomaalaiset kutsuivat mukaan juttuihin ja olivat ystävällisiä. Sekä lapset ja aikuiset. Ja totta kai jotkut suomalaisetkin! Olen siis vain tottunut sellaiseen toimintaan.

Tässä nyt toinen esimerkki kun niin kovasti epäilet sanomisiani.

Seurustelen täysin suomalaisen miehen kanssa. Heidän perheellään ei ole tapana esimerkiksi kutsua minun koko perhettä mukaan heidän juttuihin tai muitakaan sukulaisia, mutta minun perheeni kutsuisi heidät ilomielin. Olen pitämässä juhlat kesäkuussa ja ajattelin kaikki kutsua mieheni puolelta (äidin, isän, veljet ja heidän vaimot ja lapset jne) Olemme olleet ihan hyvinkin tekemisissä, mutta mieheni sanoi, etteivät he tulisi. Kokisivat sen oudoksi?

Hetken hämmästelin, että mitäs outoa siinä on, mutta mieheni sanoi, ettei suomessa vaan kaikki lähde avoimin mielin mukaan vaikka samaa perhettä oltaisiinkin. Ymmärrän sen toki, mutta tuntuu silti hassulta, koska meidän kulttuurissa kaikki on tervetulleita mukaan juhlimaan ja viettämään aikaa. Naapurit, ystävät, sukulaiset ja ei niin tutut tyypit.

Että vaikka täällä olenkin elänyt, niin joissain asioissa olen silti tottunut toimimaan kasvatuksen ja sen kulttuurin takia eri tavalla. Vieläkö näet ristiriitaa mun tekstissä?

Vierailija
18/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan Suomessakin otettiin kaikki porukkaan - vammaisista ja vastaavista selvän poikkeavista en tiedä. Mutta tämä loppui 1960-luvulla kun ihmiset alkoivat muuttaa massoittain kaupunkeihin.

Vierailija
19/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuntematon ihminen nähdään mahdollisena uhkana, ja niin puheen, etäisyyden kuin koskettamisen kanssa pitää olla tosi tarkkana. Tässä on selkeä kulttuuriero.

Vierailija
20/92 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas vaan kun työelämään pääset! Hautaan asti tämä käytös joillain jatkuu.. Selkäänpuukotuksien ja kaksinaamaisuuksien kera. Keski-ikäiset naiset on pahimpia. Katkeria, vanhoja ja kyllästyneitä, halutaan purkaa muihin sitä omaa pahaa oloa ja juonitteluitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi