Miksi työttömät ei itse luo työpaikkoja?
Työttömät aina odottavat että joku toinen antaa heille työpaikan, miksi? Miksette luo itse niitä työpaikkoja itsellenne niin pääsette töihin?
Kommentit (89)
miksei vasurit luo? miksei vasurit itse rikastu sinne suurituloisten luokkaan jotta voivat maksaa niitä niin rakastamiaan veroja ja kannatella hyvinvointivaltiota?
Aluksi esim. ay-liike voi vapaaehtoisesti luopua verovapaudestaan koska rahasta on pulaa. Samoin solidaarisuuden osoituksena ay-maksun verovähennysoikeus voitaisiin poistaa.
Jos mä nyt alan yrittäjäksi, niin työmarkkinatuki kaiketi lähtee pois. Käsittääkseni starttirahaa ei automaattisesti saa. Jos sen saakin, niin mitä sitten kun firma menee nurin (todennäköisyys kuitenkin suuri)? Karenssihan siitä taitaa tulla ties kuinka helkkarin pitkäksi aikaa.
Mun mielestä jokaiselle ihmisille tulisi sallia firman perustaminen nolla-byrokratialla ja tueksi työmarkkinatuen suuruinen perustulo siihen asti, kunnes firman voitot kasvavat kyseistä tukea suuremmiksi.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/194152-yrittaja-vuoden-paasta-kymmenet-…
Muten varmaan ideaa, mutta meillä varaa maksella kaikesta pikku töistä ja kaikki on tähänkin mennessä tehty suurimmaksi osaksi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä luodaan?
- Minulla ei ole koulutusta kaupallisesta osaamisesta eli ei ole mitään käsitystä mitä yrityksen perustaminen vaatii jne
- Minulla ei ole liikeideaa
Minä olen ollut yritysneuvoja joten kai osaamista löytyisi, myös liikeideakin. Mutta minulla on kaksi puutetta:
- ei ole asiakkaita omalla erityisalallani
- ei ole pääomaa yrityksen perustamiseen, ja nimenomaan rahaa tarkoitan.
Onko joku muu tapa luoda työpaikka kuin alkaa yrittäjäksi?
Osuuskunta
On kokeiltu sekin. Oli osuuskunnan jäsen yli 10 vuotta, kunnes se lopetettiin. Ei päivääkään palkkatyötä, lähinnä harrastus se oli. Olin myös osuuskuntakouluttajana työvoimapoliittisella kurssilla, mutta ei ottanut tulta sekään. Ei nimittäin ollut tiedossa ensimmäistäkään työkohdetta sen osuuskunnan jäsenille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin Ensimetrissä (ELy-keskuksen toimisto) ja sanoivat mulle että älä aloita yritystä noilla ideoilla ja osaamsella. Ja kuulemma pitäisi olla alkupääomaakin vähintään 30 k€. Mistäs ne rahat tähän hätään luottotiedottomana saisin.
Joten, mitenkä suosittelisitte että loisin itse työpaikan?
Ala opiskella arabiaa ja ala tarjoamaan tulkkauspalveluja. Töitä riittää loppuelämäksi. Ei ole vitsi, niin minä tekisin jos pitäisi aloittaa ihan alusta.
Eiköhän suomessa arabiankielisiset kuulu opiskella suomea, kun kerran suomessa ollaan. Yhteiskunnalle tulee kalliiksi tulkkien pitäminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon, että tulevaisuudessa yhä useampi on yrittäjä. Ei niin, että saisi loistavan liikeidean, perustaisi yrityksen, hankkisi toimitilat jne. Vaan niin, että perustaa yrityksen ja yrityksen ainoa "tuote" on yrittäjän osaaminen ja työpanos. Ts työ, mitä nyt tekisit palkansaajana jonkun toisen palveluksessa, muuttuukin työksi, jota teet itsenäisenä ammatinharjoittajana jonkun toisen yritykselle. Tällöin toinen yritys ostaa sinulta osaamistasi ja työpanostasi, mutta sinun yrityksesi eli sinä itse vastaat kaikista työnantajalle kuuluvista maksuista ja muista velvotteista.
Meillä on nyt niin toimelias työministeri, että eiköhän hän tuon pistä vireille ja toimimaan vaikka vuoden 2018 alusta. Kaikki työsuhteet lopetetaan ja jokainen voi tehdä mistä työstä hyvänsä tarjouksen. Ainakin julkisella puolella halvin tarjous olisi hyväksyttävä.
Mulla on idea ja kaupallista osaamista. Alkupääomaakin olisi tarpeeksi osakeyhtiön perustamiseen. Tarvitsisin kuitenkin todella taitavan koodaajan sekä graafisen suunnittelijan. Heille ei olisi varaa maksaa palkkaa, joten optimaalinen ratkaisu olisi perustaa yritys kolmeen pekkaan. En ole kuitenkaan tavannut yhtäkään työtöntä todella taitavaa koodaajaa tai työtöntä graafista suunnittelijaa, jolla on yrityksenperustamishaluja. Hitsin pimpulat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen on valtava riski. Yrittäjänä et saa MISTÄÄN tukea. Milläs hankit alkuun kaiken tarpeellisen? Starttirahan voi hyvällä tuurilla saada, mutta harva yritys sitä enää saa koska määrärahat.
Tässä sen näkee: työttömän ensisijainen tarve on mankua TUKEATUKETUKEATUEN päälle. Mitään ei voi tehdä kun ei saa ilmaista rahaa yhteiskunnalta. Jumalauta, tämmöiseltä lusmuporukalta pitää otta KAIKKI TUET POIS eikä antaa niille lisää.
No niinpä, ahneita paskoja kun haluavat laskut maksaa ja syödä! Hyi heitä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on idea ja kaupallista osaamista. Alkupääomaakin olisi tarpeeksi osakeyhtiön perustamiseen. Tarvitsisin kuitenkin todella taitavan koodaajan sekä graafisen suunnittelijan. Heille ei olisi varaa maksaa palkkaa, joten optimaalinen ratkaisu olisi perustaa yritys kolmeen pekkaan. En ole kuitenkaan tavannut yhtäkään työtöntä todella taitavaa koodaajaa tai työtöntä graafista suunnittelijaa, jolla on yrityksenperustamishaluja. Hitsin pimpulat.
Whatsapin perustajakoodaajat oli niin paskoja, etteivät meinanneet saada koko systeemiä pystyyn. Silti tekivät miljoonia. Sulla ei ole mitään annettavaa todella taitavalle koodaajalle. Sen sijaan sinulla voisi olla jotain annettavaa ihan pätevälle koodaajalle, jolla on oikeanlainen asenne. Mut se ei sulle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä osaan jotain pientä koodata (20 vuotta harrastellut, mutten ole pro eikä mobiilipuoli juurikaan kiinnosta), käsittelen kuviakin aika paljon, yrityksen perustaminen kiinnostaisi ja itseltänikin löytyy reilusti ideoita ja alkupääomaa. Työtönkin olen. Pystyykö sitä sun ideaa avaamaan näin julkisesti yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen on valtava riski. Yrittäjänä et saa MISTÄÄN tukea. Milläs hankit alkuun kaiken tarpeellisen? Starttirahan voi hyvällä tuurilla saada, mutta harva yritys sitä enää saa koska määrärahat.
Tässä sen näkee: työttömän ensisijainen tarve on mankua TUKEATUKETUKEATUEN päälle. Mitään ei voi tehdä kun ei saa ilmaista rahaa yhteiskunnalta. Jumalauta, tämmöiseltä lusmuporukalta pitää otta KAIKKI TUET POIS eikä antaa niille lisää.
Mikäs lusmu sinä olet, kun tällaiseen aikaan kirjoittelet palstalla...?
Kyllähän tosi moni luokin, perustamalla esim. toiminimen. Näistähän on paljon surullisia tarinoita, hyvin harva yritys pysyy pystyssä, vielä harvempi "lähtee lentoon", mutta niitäkin on ja se on loistava juttu!
Yrittämisellä on erityisesti tällä hetkellä hyvin vaikeaa ansaita elantonsa, koska yritykset eivät uskalla investoida ja erityisesti esim. markkinoinnin ja viestinnän sektorilla rahahanat on pistetty monessa paikassa aivan minimiin - ala joka voisi yrittäjänä työllistääkin yhden miehen puljuja vähän parempina aikoina ja tekijöitä on paljon työttömänä. Yritys ei siis tarvitsisi kovinkaan paljon alkupääomaa, tietokoneen ja ohjelmat. Mutta kun maksuhaluisia asiakkaita puuttuu. Olen ollut mainostoimistossa töissä (nyt siis muualla, en ole työtön) ja se on aivan uskomatonta miten isoissakin firmoissa ei jaksettaisi maksaa tehdystä työstä: "teette vaan jotain nopeasti, ei varmaan oo ku kymmenen minuutin homma teille"...Ja sit puljataan ja muutetaan ja säädetään itse sitä juttua 5 h..."himpun verran alemmas tuota tuossa. Eiku se olikin parempi siinä alkuperäisessä, mutta siirretään tota 0,5 mm vasemmalle."
Kuluttajalle palveluita tai tuotteita suuntaava yritys kärsii tällä hetkellä ostovoiman puutteesta, varmaan joka päivä menee nurin joku nettikauppa.
Tuotantoyritys taas vaatii aikalailla alkupääomaa ja investointeja.
Mutta edelleen, kyllä työttömät perustavat yrityksiä. Kaikista ei ole yrittäjiksi eikä työttömyys ratkea sillä, etä kaikki perustaisivat yrityksen. Vai onko kaikilla työssä olijoilla takataskussa plan B ja valmiit liiketoimintasuunnitelmat loistavasta liikeideasta? Mulla ei ainakaan ole ja kohdallani se varmaan olis viimeinen vaihtoehto.
Viesti 41: Puolassa on kovasti yleistynyt juuri tuo malli ja nimenomaan sen takia, että Tmi sitten itse vastaa kaikista kuluista ja sivukuluista. Puolassa on myös yksi Euroopan huonoimmista palkkatasoista ja useat ihmiset elävät enemmän tai vähemmän köyhyydessä ja kurjuudessa.
Aloittajan kysymykseen: Useimmilla työttömillä ei ole resursseja luoda itse työpaikkoja. Joko tietotaitoa, henkisiä- tai sitten vain taloudellisia resursseja. Lisäksi yrittäjien joukkoteurastus 90-luvun laman aikaan on monella vielä muistissa tai jopa lähipiirissä koettuna. Välttämättömyysmarkkinat ovat jo muutamalla monopolilla/oligopolilla hallussa ja ihmisillä huonoina aikoina raha tiukassa. Suomessa pienyrittäjä on se pahnanpohjimmainen. Suurin osa yrityksistä kaatuu, vaikka ideakin olisi hyvä, joten se vaatii erityistä luonnetta, jota yrittäjäluonteeksikin kutsutaan. Riittääkö vai trollaatko lisää?
Suosittelen silti kaikille yrittäjyyskurssin käymistä kaikille, jos suinkin saatte mahdollisuuden ja vaikka ette olisikaan yritystä perustamassa. Hyvän opettajan opettama yritystietous ei mene hukkaan työntekijälläkään/työttömälläkään.
Eikö esim osakeyhtiön perustaminen maksa 2500e? Ei mulla ole tollasia rahoja.
Ammattitaitoa löytyy esimerkiksi koirien hoitamisesta. Varastotyötä on vähän huono toiminimellä myydä ihmisille.
Toki sitten olisi äänenkäsittelyn osaamista, muttei kato "taiteilijatöistä" mitään makseta. Johan Suomen valtiokin olettaa, että graafikot tulevat ilmaiseksi pitämään luentoja ja piirtämään heidän tapahtumaansa ruokapalkalla. Kiva, että on osaamista, mutta siitä ei vaan makseta.
Olen hyödyntänyt osaamistani soittamalla kitaraa kadulla. 8e/h keskimäärin palkka. Se on vain aika mahdotonta talvisin, lisäksi kerjäläiset käyvät fyysisesti kimppuun, samoin humalaiset. Olen kuullut, että julkisesti soittamisesta pitäisi maksaa joka päivältä 20e, siinä menee jo melkein kolmen tunnin liksa.
Juu, en ole työtön, vaan matalapalkkatöissä osa-aikaisena.
Ei kannata jättäytyä turvaverkkojen ulkopuolelle.
En minäkään tässä siemailisi skumppaa kun muut vasta lähtevät stressin painamina sorvin äärestä kotiin, jos olisin yrittäjä. Aaaah.
Mä ihmettelen eniten sitä, että jos ei parissa vuodessa kerta kaikkiaan löydy oman alan töitä mistään päin Suomea tai järkevin ehdoin maailmalta, niin MIKSI ei siinä vaiheessa aleta kouluttautua?? Sitä voi tehdä omaehtoisesti vaikka MOOCien kautta jos esim. koulujen hakuajat on jo menneet. Niitä on lähes kaikilta aloilta ja ne ovat ilmaisia. Niistä saa pohjaa pääsykokeisiin ja sitten vaan uudelle alalle. Tai sitten voi syventää omaa osaamista omalta alalta, erikoistua. Esimerkiksi IT-alan työttömät, jotka osaa jonkin aataminaikaisen tekniikan jota ei enää käytetä ja sitten itketään kotona että ei ole töitä. Haloo!!! Opettele lisää! Noinkin hyvä pohjakoulutus ja sitten ei olla valmiita tekemään mitään oman menestymisen eteen? Voi herrajeesus...
Korjaan, eniten ihmettelen niitä, joilla ei ole mitään koulutusta eikä myöskään mitään aikomusta hankkia sellaista.
Sinä , joka kyselit koodaria. Minkälaisesta ideasta on kysymys, pystytkö jotain kertomaan? mobiilisivusta, verkkosivusta? Mikä koodikieli tulisi osata hallita ja minkälainen on käyttis?
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen eniten sitä, että jos ei parissa vuodessa kerta kaikkiaan löydy oman alan töitä mistään päin Suomea tai järkevin ehdoin maailmalta, niin MIKSI ei siinä vaiheessa aleta kouluttautua?? Sitä voi tehdä omaehtoisesti vaikka MOOCien kautta jos esim. koulujen hakuajat on jo menneet. Niitä on lähes kaikilta aloilta ja ne ovat ilmaisia. Niistä saa pohjaa pääsykokeisiin ja sitten vaan uudelle alalle. Tai sitten voi syventää omaa osaamista omalta alalta, erikoistua. Esimerkiksi IT-alan työttömät, jotka osaa jonkin aataminaikaisen tekniikan jota ei enää käytetä ja sitten itketään kotona että ei ole töitä. Haloo!!! Opettele lisää! Noinkin hyvä pohjakoulutus ja sitten ei olla valmiita tekemään mitään oman menestymisen eteen? Voi herrajeesus...
Korjaan, eniten ihmettelen niitä, joilla ei ole mitään koulutusta eikä myöskään mitään aikomusta hankkia sellaista.
Mitä koulutusta suosittelet noin 55-vuotiaalle työttömälle? Kuinka paljon kannattaa panostaa rahallisesti koulutukseen? Miten hyvät työllistymismahdollisuudet arvelet tuon ikäisellä olevan?
Ei ole rahaa eikä liikeideaa. Siksi.
Ala opiskella arabiaa ja ala tarjoamaan tulkkauspalveluja. Töitä riittää loppuelämäksi. Ei ole vitsi, niin minä tekisin jos pitäisi aloittaa ihan alusta.