Miksi työttömät ei itse luo työpaikkoja?
Työttömät aina odottavat että joku toinen antaa heille työpaikan, miksi? Miksette luo itse niitä työpaikkoja itsellenne niin pääsette töihin?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen eniten sitä, että jos ei parissa vuodessa kerta kaikkiaan löydy oman alan töitä mistään päin Suomea tai järkevin ehdoin maailmalta, niin MIKSI ei siinä vaiheessa aleta kouluttautua?? Sitä voi tehdä omaehtoisesti vaikka MOOCien kautta jos esim. koulujen hakuajat on jo menneet. Niitä on lähes kaikilta aloilta ja ne ovat ilmaisia. Niistä saa pohjaa pääsykokeisiin ja sitten vaan uudelle alalle. Tai sitten voi syventää omaa osaamista omalta alalta, erikoistua. Esimerkiksi IT-alan työttömät, jotka osaa jonkin aataminaikaisen tekniikan jota ei enää käytetä ja sitten itketään kotona että ei ole töitä. Haloo!!! Opettele lisää! Noinkin hyvä pohjakoulutus ja sitten ei olla valmiita tekemään mitään oman menestymisen eteen? Voi herrajeesus...
Korjaan, eniten ihmettelen niitä, joilla ei ole mitään koulutusta eikä myöskään mitään aikomusta hankkia sellaista.
Mitä koulutusta suosittelet noin 55-vuotiaalle työttömälle? Kuinka paljon kannattaa panostaa rahallisesti koulutukseen? Miten hyvät työllistymismahdollisuudet arvelet tuon ikäisellä olevan?
Miten hyvät työllistymismahdollisuudet sulla on ilman sitä lisäkoulutusta? Ei kukaan muu voi sitä koulutusta sun puolesta valita. Ota selvää. Ilmaisiakin mahdollisuuksia on todella paljon, Suomi ja netti pullollaan. Muita tekosyitä?
Kuvitelkaapa, että tilillenne jää pakollisten kulujen jälkeen muutaman satanen per kuukausi. Säästöjä ei ole koskaan ollutkaan, tai jos on ollut, ne on käytetty jo aikoja sitten. Perustat yrityksen. Toiminimen rekisteröiminen on helppoa eikä maksa paljon. Ennen kuin saat edes kunnolla aloitettua yritystoimintaa, tipahdat kaikkien yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle. Millä maksat asumisesi? Millä maksat ruokasi?Millä rahalla elätät perheesi? Niinpä niin, et yhtään millään, koska yrittäjänä et ole oikeutettu mihinkään tukeen, vaikka yrityksesi ei toistaiseksi ole tuottanut senttiäkään plussaa.
yrittäjyys ei kannata suomessa, joten ihan turhaa ryhtyä sellaiseen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen on valtava riski. Yrittäjänä et saa MISTÄÄN tukea. Milläs hankit alkuun kaiken tarpeellisen? Starttirahan voi hyvällä tuurilla saada, mutta harva yritys sitä enää saa koska määrärahat.
Tässä sen näkee: työttömän ensisijainen tarve on mankua TUKEATUKETUKEATUEN päälle. Mitään ei voi tehdä kun ei saa ilmaista rahaa yhteiskunnalta. Jumalauta, tämmöiseltä lusmuporukalta pitää otta KAIKKI TUET POIS eikä antaa niille lisää.
Mitenkä sinä oletat että köyhä työtön voisi perustaa muka yrityksen ilman rahaa?? tietysti siihen tarvitaan sita RAHAA!!, pakko jotain tukea saada jos haluat oman firman.. muuten et tule sitä saamaan millään opilla...
Kertokaa minulle, miten se voisi toimia, että kaikki työttömät olisi yrittäjiä? Yleensä täytyy olla joku hyvä liike-idea joka myy. Miten kaikki työttömät onnistuisivat tässä? Ei mitenkään. Et erottuisi joukosta mitenkään kun sadoilla olisi samanlainen yritys kuin itsellä on. Ne, jotka eivät ole yrittäjiä haluavat nimenomaan töihin jollekin toiselle koska itsellä ei ole resursseja perustaa yritystä. Yrittäjänä olo on rankkaa, varsinkin jos on yksin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät aina odottavat että joku toinen antaa heille työpaikan, miksi? Miksette luo itse niitä työpaikkoja itsellenne niin pääsette töihin?
Näin on! Jokainen työtön voisi alkaa rikolliseksi ja työllistää samalla itsensä ja sitten samalla toisen työttömän poliisiksi ja näin saataisiin kaikille töitä? Ai eikö? Mutta minulla on #unelma joten tämän on pakko toimia.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, kun sitten ei voisi jäädä joka toinen viikko saikulle.
Vittu mää sitten inhoan tätä kahvipullatyyppiä. Ylimielinen, oksettava ihmisriepu, joka kuvittelee olevansa hauska. Nauretaanpa nyt kaikki tälle saikkuvitsille. AHAHAHA. HAHA. HAHA. EHE EEEE.
Nyt kannattaa perustaa vastaanottokeskuksia, tulijoita riittää. Alkupääomaa tarvitaan, hoituu parilla anomuksella.
Tulot "yritykselle" tulevat tosin siitä samasta pussista, mistä tulivat tuet, kun olit työttömänä, mutta who cares ...
Voisin alkaa myydä kärrystä paitoja tekstillä orja. Nyt kun on jo 9 euron työt ja sitten kun tulee vielä ne ilmaistyöt niin ne paidat olisi käteviä sinne töihinkin. Ja kun joku nyt kuitenkin sanoo, että ne ilmaistyöt on vapaaehtoisia, niin kuinka moni tosissaan uskoo ettei sinne sellaista karenssipykälää saataisi huomaamatta ujutettua?
-Tarvitaan osaamista jostakin
-myytävän idean pitää olla sen verran hyvä, jotta se kannattaisi
Kaikkein tärkein:
-kilpailua pitäisi olla mahdollisimman vähän
Mitä tapahtuu, kun kilpailua oman osaamisalueen alueella on paljon? Se ei enää yksinkertaisesti kannata, koska ns. 'if the price is right' -ajattelutapa kuluttajien/asiakkaiden osalta pakottaa pudottamaan hinnat pahasti alakanttiin; ainoastaan keskisuuret/suuret yritykset voivat hintakilpailulla voittaa. Markkinat osaamisalueellasi yksinkertaisesti ns. monopolisoituvat. Se kilpailu yrittäjyydessä on kirjaimellisesti olemassaolon kamppailua, vaikka sitä ei oikein koskaan kerrotakaan.
...Eli täytyis olla aivan helvetin hyvä idea, jotta kannattaisi ja jos se idea on keksintö, niin patenttioikeus/intellectual property on elinehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä luodaan?
- Minulla ei ole koulutusta kaupallisesta osaamisesta eli ei ole mitään käsitystä mitä yrityksen perustaminen vaatii jne
- Minulla ei ole liikeideaa
Minä olen ollut yritysneuvoja joten kai osaamista löytyisi, myös liikeideakin. Mutta minulla on kaksi puutetta:
- ei ole asiakkaita omalla erityisalallani
- ei ole pääomaa yrityksen perustamiseen, ja nimenomaan rahaa tarkoitan.
Onko joku muu tapa luoda työpaikka kuin alkaa yrittäjäksi?
Osuuskunta
... jotka hallitus ajoi alas vuoden vaihteessa määrittelemällä kaikki niissä työskentelevät yrittäjiksi, joille ei sosiaaliturva kuulu.
Asun K-Euroopassa ja tunnen täällä melko paljon suomalaisia, jotka ovat ryhtyneet yrittäjiksi. Nyt äkkiseltään tulee mieleen seuraavat ammatinharjoittajat; kahvilanpitäjä, pitopalveluyrittäjä, jooga/mindfulness-kouluttaja, yritysneuvoja, personal trainer, nettikaupanpitäjä, uraohjaaja, kirjailija, kosmetologi-jalkahoitaja, matkanjärjestäjä ja sisustussuunnittelija. Useimmat näistä tuntemistani yrittäjistä ovat kouluttautuneet alun perin aivan eri alalle. Sääntöjä ja byrokratiaa riittää kyllä täälläkin, mutta ei se silti mahdotonta näytä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle, miten se voisi toimia, että kaikki työttömät olisi yrittäjiä? Yleensä täytyy olla joku hyvä liike-idea joka myy. Miten kaikki työttömät onnistuisivat tässä? Ei mitenkään. Et erottuisi joukosta mitenkään kun sadoilla olisi samanlainen yritys kuin itsellä on. Ne, jotka eivät ole yrittäjiä haluavat nimenomaan töihin jollekin toiselle koska itsellä ei ole resursseja perustaa yritystä. Yrittäjänä olo on rankkaa, varsinkin jos on yksin.
Jos et osaa mitään, mistä joku muu olisi valmis maksamaan, ei pidä ihmetellä, ettei myöskään kukaan työnantaja tarvitse osaamistasi. Enkä tarkoita, että jokaisen työttömän pitäisi ryhtyä yrittäjäksi vaan sitä, että ehkäpä sillä työttömällä ei ole mitään, mistä sen paremmin asiakas kuin työnantajakaan olisi valmis maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa mitään, mistä joku muu olisi valmis maksamaan, ei pidä ihmetellä, ettei myöskään kukaan työnantaja tarvitse osaamistasi. Enkä tarkoita, että jokaisen työttömän pitäisi ryhtyä yrittäjäksi vaan sitä, että ehkäpä sillä työttömällä ei ole mitään, mistä sen paremmin asiakas kuin työnantajakaan olisi valmis maksamaan.
Ja mikä on lopputulema tällaisella työttömällä? Kerro.
Entisenä yrittäjän tiedän mitä se on ja lähtisin siihen jos olisin nuorempi. Mies on myös työtön, korkeasti koulutettu ja pitkä työkokemus.
Sanon aina miehelle että yrittäjäksi ei kannata ruveta jos ei ole rautainen terveys ja sitä meillä ei ole. Ollaan jo 50v.
Mies hakee kovasti töitä ja oli eilenkin haastattelussa mutta kun se paikka on mennyt jollekkin toiselle ja yleensä nuoremmalle.
Te jotka sitä opiskelua ehdotatte: ei työtön saa opiskella etenkään omin päin ilman että tuet menevät. Työttömyyskorvausta ei saa käyttää opiskeluun.
Tässä on eroja, joku te-asiantuntija hyväksyy, toinen napsauttaa karenssin.
Olisikin asiat niin yksinkertaisia kuin te työläiset luulette.
Miksi mun muka pitäisi tehdä jotain. Kyllä se on kuule valtion tehtävä, eikä mun.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aivan järjettömästi kaikenlaisia säädöksiä ja kieltoja. Voitaisiin ottaa oppia vaikka Intiasta, siellä ei yksitysyritteliäisyyttä kielletä.
Minä voisin ottaa rivarin takapihalle kanoja ja muutaman sian. Oman kulutuksen lisäksi voisin myydä munia, kanoja ja sianlihaa. Äkkiäkös sitä possun teurastaa ja ihmiset mielellään maksaa tuoreesta lihasta. Baarien sulkemisaikaan menisin kaupungin keskustaan grillaamaan hiiligrillillä makkaraa. Kylmäalukusta möisin olutta ja siideriä. Euron oluttölkistä voisin pyytää neljä euroa, ei ne valmiiksi humalaiset tingi hinnasta. Kesähelteillä kauppa kävisi hyvin myös uimarannoilla. Nyt jos tekee, joku nipo nillittää ja soittaa poliisit.
Onneksi tuo taksihomma vapautuu, voin siis hyvillä mielin kuskailla naapuruston eläkeläisiä kauppaan ja lääkäriin pientä maksua vastaan.
Buaaahhh...Nyt sitten sinne Intiaan asumaan tai vielä paremmin, tuodaan Intia tänne, tuo paratiisi, jossa yrittäjyyttä ei tyrmätä. Ei ruokamyrkytyksiä, ei vaarallisia tuotteita, ei riistoa, todella toimiva infrastruktuuri, ei ihmisoikeusrikkomuksia, toisten ihmisten kunnoitus on arvossaan, varsinkin kastittomia arvostetaan todella, ihana, ihana paratiisimaa, jossa saa todella yrittää.
Menepä noilla yritysideoillasi yritysparatiisi-USA:han, olisit av-mammojen kammoamaa wt:tä, niskassasi olisi oikeusjuttuja ympäristörikoksista ja naapurien häirinnästä lähtien kiskontaan ym.
Oikeistolaisten unelmamaailma ja 'arvot': rahhhhaaa minulle hinnalla millä hyvänsä, rikollisin keinoin vaikka, mitä väliä. Muista ei tarvi välittää - ei asiakkaista (mitäs ostivat, mitäs menivät halpaan), työntekijöistä, ympäristöstä, eläimistä jne. Minäminäminäminäminä ja rahaarahaarahaarahaaaa.
Jatkan: Tiedän kyllä että asenne on se, että töitä pitää vaan saada, mutta tämmöisessä tilanteessa, jossa niitä ei saa. Kertokaa ihan oikeasti miksi ette hanki lisäkoulutusta? Kun aikaa on. Nykyään on ihan mielettömästi kouluttautumismahdollisuuksia. Sellaisiakin ettei tarvi lähteä edes kotoa. Niiden ei tarvi olla työkkärin hyväksymiä kursseja. Ei niihin tarvi hakea opintotukea. Aina voi hankkia lisäosaamista. Halutessaan uuden tutkinnon, tai jos on tutkinto alalta joka ei työllistä.
Kertokaa, miksi niin moni työtön ei käytä sitä kallista vapaa-aikaa ja tilaisuutta hyväkseen? Saisi ehkä kivemman ja paremmin palkatun työnkin.