Miksi työttömät ei itse luo työpaikkoja?
Työttömät aina odottavat että joku toinen antaa heille työpaikan, miksi? Miksette luo itse niitä työpaikkoja itsellenne niin pääsette töihin?
Kommentit (89)
Tarvis sen millin eka mitä työpaikka oikeasti maksaa. Vain pieni osa palkasta tulee siitä varsinaisesta työstä. Suurin osa on pääoman luomaa tuloa mitä pääoman omistaja lahjoittaa ay-kiristyksessä työntekijälle. Muuten palkat olisivat 300e/kk.
Joka muuten näkyy yrittäjillä, tekevät tuplapäiviä ja saavuttavat 700e/kk tulotason. Ehkä 2kk kolmesta.
Tosin sitten kun mulla on se milli olen jo eläkkeellä ja lähden vittuun tästä ylihinnoittelusta maasta jonnekkin missä nauttii paljon korkeamman elintason tolla millin tuotamalla pääomatulolla.
Vierailija kirjoitti:
Asun K-Euroopassa ja tunnen täällä melko paljon suomalaisia, jotka ovat ryhtyneet yrittäjiksi. Nyt äkkiseltään tulee mieleen seuraavat ammatinharjoittajat; kahvilanpitäjä, pitopalveluyrittäjä, jooga/mindfulness-kouluttaja, yritysneuvoja, personal trainer, nettikaupanpitäjä, uraohjaaja, kirjailija, kosmetologi-jalkahoitaja, matkanjärjestäjä ja sisustussuunnittelija. Useimmat näistä tuntemistani yrittäjistä ovat kouluttautuneet alun perin aivan eri alalle. Sääntöjä ja byrokratiaa riittää kyllä täälläkin, mutta ei se silti mahdotonta näytä olevan.
Nuo ammatit vaativat erityisosaamista, vaikka se ei alunperin oma ala olisikaan. Ei työtön ylipainoinen keittäjä Pirjo voi tuosta vain alkaa ohjata joogaa. Lisäksi tarvitaan liiketilat, jotka maksavat. Laitanko kahvilan pystyyn tänne 25-neliöiseen yksiööni? Asiaa tietysti helpottaa, jos puoliso on hyvätuloinen tai saa rahoitusta vaikka vanhemmiltaan, on säästöjä... Mutta nämä tapaukset pitää erottaa normityöttömästä, jonka kuukausittainen 700€ menee kaikki elämiseen.
Kerropa ap nyt noin niin kuin aluksi, millaisia työpaikkoja olet itse luonut itsellesi. Mukuloitten tekeminen ei ole työpaikan luomista. Mihin ryhmään itse kuulut: 1. työllisiin, 2. lompakkoloisiin, 3. pappa betalar?
Miksei työssäolijat voi perustaa firmoja, ja vapauttaa työpaikkaansa työttömille, Ap?
Mä en ole työtön nyt. Muta jos jäisin työttömäksi: Mlla on kaikki muu, osaamista, kaupallinen koulutus, kokemusta kirjanpidosa, hyvä matikkapää, vanhempani olivat yrittäjiä (äidillä kioski, se ei nykyaikana kannata ja isän yritystä jatkaa veli; se on mulle liian vaativa homma eikä se kahta työllistä), lisäksi on toisen alan koulutus. Mutta multa puuttuu kaksi: alan työkokemusta tarpeeksi ja markkinointitaidot. Minä tarvitsisin valtavasti perseelle potkimista, koska olen älyttömän arka. Töissäni olen kyllä hyvä ja ahkera. Yrittäjyys on vähän sellainen juttu, että liian kiltti ei siinä pärjää, kun ei uskalla myydä. Olen sivusta seurannu kun yhden työkaverin pojalle perustettiin yritys, mutta käytännössä isä hoitaa kaiken juoksevan, myös markkinoinnin. Isä koettaa myydä nyt pojan tuotteita kaikille ja se näyttää ärsyttävän monia.
Miksi köyhät ei tee jotain hyödyllistä, vaikka rikastu...
Toimin itse monissa järjestöissä vapaaehtoistöissä ja työttömiä ei oikeastaa ole ollenkaan mukana. Luulisi, että kaikella sillä vapaa-ajalla ehtisi myös käyttää aikaansa johonkin hyödylliseen, josta myös työn kannalta saattaisi olla etua.
Miksi? No koska matkalla yrittäjyyteen on aika monta mutkaa, ja jälkiviisaus inhimillisten virheiden sattuessa (ja niitähän sattuu!) on sitä pahinta idiotismia, mitä tämä maailma päällään kantaa.
Ap on vähän yksinkertainen kun kuvittelee työpaikan syntyvän sillä että joku perustaa yrityksen.