Minut pakotettiin työpajalle väsäämään keramiikkaa ym.
Tai muuten tukea leikataan. Kyseessä on siis kuntouttava työtoiminta. En voi kun ihmetellä tätä holhousta. Ymmärrän että tuollaista toimintaa tarjottaisiin vapaaehtoisena, eli sinne saa mennä kuluttamaan aikaansa ja tekemään jotain jos tuntuu että elämä on tyhjää. Mutta pakotetaan uhkailemalla! Tuo pajatyö ei johda työllistymiseen, sillä otetaan viiminenkin itsekunnioitus pois. Kaipa työssäkäyvät nauttivat tästä, kun kerran olet työtön ja elät niiden verorahoilla, sinun pitää alistua ihan mihin vain.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin pakotettiin ja uhkailtiin?
Kuntouttava työtominta nimittäin ei ole pakollista, siihen ei saa edes painostaa ja siihen pitää olla muitakin edellytyksiä kui pitkittynyt työttömyys, päihdeongelmaa, elämän/taloudenhallinnan puutetta, mielenterveysongelmaa jne..
Jos sinut on uhkailtu siihen te-toimisto on toiminut laittomasti, tarkistapa Finlexista mitä siellä sanotaan.
Minulla on pitkittynyt työttömyys ja todettiin että minun on vain johonkin mentävä. Tänään oli tapaaminen ja tehtiin selväksi että jos en johonkin osallistu, toimeentulotukea aletaan leikkaamaan.
ApNyt sinulla on käsitteet hukassa tai olet ne ymmärtänyt väärin.
Toimeentulotuen maksaa kunta ja se on AINA harkinnanvarainen ja lyhytkestoinen ja sitä ennen on käytettävä KAIKKI muut tuki muodot eli on vihon viimeinen tukimuoto, mikä on käytettävissä.
Jos olet työkykyinen ja pitk.aik.työt, oikea paikka on tukea sinua työllistymisessä ja jos se ei onnistu, olet oikeutettu työttömyyskorvaukseen, ei toimeentulotukeen.
Jos ole työkyvytön, olet oikeutettu kuntoutukseen tai työkyvyttömyyseläkkeesveen.
Monelle työpajat antavat alun työelämään ja työllistymiseen, ihan samalla tavalla kuin palkaton työharjoittelu jne.
Mitä ihmettä sä höpötät? Toimeentulotuki ei ole harkinnanvarainen vaan se on lakisääteinen. Jokaiselle suomalaiselle pitää jäädä tietty summa elämiseen ja jos ei jää niin sitten saa toimeentulotukea vaikka lopun elämänsä. Ihmettelen myöskin aloittajan kommenttia että toimeentulotukea leikataan, mutta sitä ei voi leikata. Harkinnanvaraista toimeentulotukea on sitten kaikki muu siihen päälle tuleva, eli jos pitkäaikaistyötön tarvitsee uudet silmälasit tai jotain vastaavaa, niin niihin käytetään sitä harkintaa.
Toimeentulotukea voidaan laskea ensin 20%ja sitten 40% jos kieltäytyy osallistumasta sinulle suunniteltuun toimeen.
Ap
No aika erikoiselta kuulostaa. Itse olen ollut jo jonkin aikaa työttömänä ja sairaana, mutta edelleen kuitenkin työnhakijana. Sosiaaliohjaaja itse sanoi minulle, että sen työkkärin kanssa ei tarvitse stressata sillä jos saan karenssia, niin silloin saan ne rahat vaan toisesta paikasta, eli sosiaalitoimistosta.
Tsemppiä myös Ap :lle 😄
Hyvää motivaatiota ja
iloa uuden oppimisesta 😃... . 😉
Hyvää kevättä ja kesää 🌻
Pk seudulla on ehkä 200 kokin paikkaa auki.
En usko koko juttuun, kyllä työkkäri olisi laittanut sut jo töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä saisit omin voimin itsesi irti tuosta lamaannuksen tilasta, sä olisit jo tehnyt sen. Käyt pajalla jonkin aikaa ja sitten oman alan työkokeiluun. Oletko saanut terapiaa missään vaiheessa? Tuo lapsuus ja myöhemmät itsetunto-ongelmat kannattaisi käsitellä.
En ole saanut terapiaa. Tiedän että minun pitäisi sellaiseen mennä mutta en pidä ajatuksesta. En ole puhunut näistä kenellekään.
ApYmmärräthän että kaikki kokemasi on vaikuttanut siihen että olet ollut 9 vuotta lamaantunut? Ja siksi terapiakin olisi hyvästä.
Mulla sama ja nyt alan nousta ylös haudasta.
Ymmärrän sen. Ajatus terapiasta on silti vaikea. Olen sulkeutunut persoona ja ajatuskin terapeutista ahdistaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä myös Ap :lle 😄
Hyvää motivaatiota ja
iloa uuden oppimisesta 😃... . 😉
Hyvää kevättä ja kesää 🌻
Kiitos. Hyvää kesää sinullekin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä saisit omin voimin itsesi irti tuosta lamaannuksen tilasta, sä olisit jo tehnyt sen. Käyt pajalla jonkin aikaa ja sitten oman alan työkokeiluun. Oletko saanut terapiaa missään vaiheessa? Tuo lapsuus ja myöhemmät itsetunto-ongelmat kannattaisi käsitellä.
En ole saanut terapiaa. Tiedän että minun pitäisi sellaiseen mennä mutta en pidä ajatuksesta. En ole puhunut näistä kenellekään.
ApYmmärräthän että kaikki kokemasi on vaikuttanut siihen että olet ollut 9 vuotta lamaantunut? Ja siksi terapiakin olisi hyvästä.
Mulla sama ja nyt alan nousta ylös haudasta.Ymmärrän sen. Ajatus terapiasta on silti vaikea. Olen sulkeutunut persoona ja ajatuskin terapeutista ahdistaa.
Ap
Ehkä sua itse asiassa ahdistaa ne sun asiat.
Ei sun tarvitse niistä puhua jos et oo valmis.
Kaikki aikanaan.
Traumatisoituminen voi aiheuttaa eristäytyneisyyttä.
Ole rohkea!
Pienin askelin muutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla todettu mt-oireita?
Ei.
Ap
Ja seuraavalla sivulla kerroit sairastuneesi masennukseen aiemmin.
Toivottavasti pidät tulevasta työpajastasi. Keramiikkapajalla oleminen ei kyllä ihan kovin kevyttä hommaa ole, sen saven käsittely vaatii jo voimia, dreijaamaan pääset varmaankin vuoden päästä. Se paja pölyttyy ihan hirveästi, sen takia se pitää siivota kunnolla kerran viikossa. Jeps, sinä siivoat. Imuroit ja luuttuat lattiat yms.
Ensimmäisenä kerrotaan ettei täältä sitten myöhästellä vaikka bussia ei kuuluisi ja moni muukin myöhästyy sen takia. Ohjaajat ovat sinua kymmeniä vuosia nuorempia ja jotkut työpajakaverit todella outoja, oikeastikin niitä mt-kuntoutujia. Mukaviakin tosin löytyy. Jos vähänkin edellisen illan jäljiltä haiset alkoholilta, luultavasti saat potkut. Paikka on kuulemmatäynnä naisia jotka ovat kärsineet huonoista avioliitoista ja sen takia koko paja joutuu lopettamaan ihan kohtuullisenkin alkoholinkäytön jotteivat vain traumatisoidu lisää.
Tällaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ja nyt alan nousta ylös haudasta.Ymmärrän sen. Ajatus terapiasta on silti vaikea. Olen sulkeutunut persoona ja ajatuskin terapeutista ahdistaa.
ApEhkä sua itse asiassa ahdistaa ne sun asiat.
Kaikki aikanaan.
Ole rohkea!
Pienin askelin muutokseen.
Pitää toivoa että uskaltaisin mennä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pidät tulevasta työpajastasi. Keramiikkapajalla oleminen ei kyllä ihan kovin kevyttä hommaa ole, sen saven käsittely vaatii jo voimia, dreijaamaan pääset varmaankin vuoden päästä. Se paja pölyttyy ihan hirveästi, sen takia se pitää siivota kunnolla kerran viikossa. Jeps, sinä siivoat. Imuroit ja luuttuat lattiat yms.
Ensimmäisenä kerrotaan ettei täältä sitten myöhästellä vaikka bussia ei kuuluisi ja moni muukin myöhästyy sen takia. Ohjaajat ovat sinua kymmeniä vuosia nuorempia ja jotkut työpajakaverit todella outoja, oikeastikin niitä mt-kuntoutujia. Mukaviakin tosin löytyy. Jos vähänkin edellisen illan jäljiltä haiset alkoholilta, luultavasti saat potkut. Paikka on kuulemmatäynnä naisia jotka ovat kärsineet huonoista avioliitoista ja sen takia koko paja joutuu lopettamaan ihan kohtuullisenkin alkoholinkäytön jotteivat vain traumatisoidu lisää.
Tällaista kokemusta.
Kuulostaapa todella siltä että siellä kuntoutuu oman alan töihin. Tai että mieli ja itsetunto nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla todettu mt-oireita?
Ei.
ApJa seuraavalla sivulla kerroit sairastuneesi masennukseen aiemmin.
Olin masentunut, en ole enää.
Ap
Sulla on asenne kohdillaan. Nostan hattua ja toivotan tsemppiä työnäytteeseen :) Huumorilla pärjää pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin jouduin. Eka päivänä palastelin kananmunakennoja.
Missä olet nyt, auttoiko tuo sinua työllistymään?
DDD. Oon vieläkin kennotehtaalla..eli muutaman viikon vasta oon ollut.
Ja pitäis tehdä työnäyte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et haluaisi mennä väsäämään keramiikkaa? Semmoisesta mukavasta leppoisasta ajanvietteestä saa kuitenkin parhaimmillaan parisataakin euroa kuussa lisää rahaa. Ei se varmaan sinun työllistymistäsi mitenkään haittaakaan?
Ei haittaa työllistymistä mutta on nöyryyttävää. Itseluottamukseni on jo valmiiksi heikko, työpajalla käynti ei sitä ainakaan nosta.
ApMiksi ajattelet niin? Koetko, että työpajoille menevät vain luuserit, joilla ei ole elämässä muita mahdollisuuksia? Kyllä sinne menevät monet sellaiset (varsinkin nuoret) jotka ovat ns. kelkasta tippuneet, ja sieltä päässeet pikku hiljaa ylös. Sieltä voi saada uudenlaisia kontakteja ja nimenomaan sitä itseluottamustakin. Ei se ole loppuelämän pesti, vaan askel eteenpäin. Toki se, että sinne pakotetaan, on ajatuksenakin ikävä, mutta kannattaa antaa edes mahdollisuus.
Juuri noin minä ajattelen. Kun sinne joutuu, tuntuu oikeasti olevansa pohjalla. Kyllä minä siltin sinne menen. Toivotaan että siitä seuraa hyvää.
Ap
Ihan oikeasti?? 9v työttömänä kokkina olo on minusta erittäin paljon enemmän pohjalla olemista kuin keramiikkakurssi.
Mun järkeen tää ei nyt käy, sori.
Tosi ikävää että joudut 9 vuoden jälkeen vähän jo jotain elämässä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sosiaalitoimen ja te-toimiston mielestä ollut mitenkään mahdollista laittaa sinua kuntoutumaan oman alan töihin?
Ihan tosissaan he ajattelevat että paja auttaa sinua pääsemään kiinni työelämään :/
Niinpä. Eiköhän monen kohdallakäy ihan päinvastoin, tervepäiset mutta pitkään työttömänä olleet ihmiset laitetaan puuhastelemaan jotain ja kuntouttavan jakson jälkeen he ovatkin jo itsetuntonsa menettäneitä masennuspotilaita eivätkä enää kykeneviä työelämään joten lisää kuntouttavaa työtoimintaa vain ja kierre on valmis.
Tässä tapauksessa ap on jo masentunut. Jos on noin kauan maannut kotona, ei varmasti pystyisi suoraan kylmiltään menemään töihin. Siis niin että työpanos olisi riittävä nykypäivän työelämässä.
Mutta onhan niitä muitakin mahdollisuuksia kuin pajat ja liirumlaarumtoiminnat. Voisihan sitä mennä jonnekin keittiöön työkokeiluun tai vaikka kuntouttavaan työtoimintaan, miksi sen pitää olla tuollainen hölmöily.
Ja ap oli masentunut, saamattomuus on eri asia.
Ap kyllä itse sanoo olevansa lannistunut ja ettei ole enää masentunut. Työkokeilu keittiössä onkin varmasti tuossa se seuraava etappi kunhan ensin pystyy normipäivärytmin mukaan käymään kuntouttavassa.
Niinhän mäkin sanoin, oli, en että on. Työkokeilu voidaan toteuttaa myös 4 tuntia päivässä ja vaikka yhtenä päivänä viikossa, eiköhän se olisi aika pehmeä aloitus pitkään poissa olleelle. Minusta nuo pajahommat ovat turhia ja nimenomaan lannistavia monen kohdalla.
Työkokeilussa on kyllä enemmän ideaa kun se on tavallisen työpäivän ja - viikon kaltainen. Sen ei ole tarkoitus olla kuntouttavaa työtoimintaa, missä tehdään noita neljän tunnin diilejä.
Eikö siinä juuri kokeilla että onko ko ihmisestä työhön? Ei kai ole tarkoitus käyttää työtöntä hyväksi ilmaisena työvoimana?
Ei se mitään kerro jos on yhden nelituntisen päivän viikossa jossain. Tuntuma työhön tulee paremmin siitä kun menee töihin joka päivä ja tekee ne kaikki päivään kuuluvat työt, eikä siitä että keskiviikkoisin laittaa hernekeiton herneet likoamaan jos kärjistys sallitaan. Jos työkokeilu tapahtuu oikeassa yrityksessä eikä missään pajassa ei siellä myöskään ole sellaista tukea saatavana kuin juuri pajatoiminnassa. Työkokeilu on oikein sopiva ihmiselle, joka suunnittelee alan vaihtoa tai sitten on ollut vuoden - pari työttömänä ilman mitään muita ongelmia. Siksi kuntouttava on olemassa, että tuettaisiin alkuun niitä joilla on päivärytmikin hakusessa. Ei siinä ole tarkoitus iankaiken olla. Ap voi heti mennä työkokeiluun kun selviytyy sillä lailla omillaan, että pystyy normaaleja työaikoja työskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEhkä sua itse asiassa ahdistaa ne sun asiat.
Kaikki aikanaan.
Ole rohkea!
Pienin askelin muutokseen.Pitää toivoa että uskaltaisin mennä.
Ap
Uskalla kokeilla. Olin ensin tavallisella terapeutilla ja sitten traumoja hoitavalla.
Kiitos kaikille kommentoijille. En jatka enää tätä ketjua, en arvannut että tästä tulee näin pitkä. Pääsin avautumaan ja sain hyvää kannustusta. En koe että minulla on enää lisättävää.
Nyt alan katsomaan telkkaria, sitten suihkuun ja nukkumaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sulla on asenne kohdillaan. Nostan hattua ja toivotan tsemppiä työnäytteeseen :) Huumorilla pärjää pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin jouduin. Eka päivänä palastelin kananmunakennoja.
Missä olet nyt, auttoiko tuo sinua työllistymään?
DDD. Oon vieläkin kennotehtaalla..eli muutaman viikon vasta oon ollut.
Ja pitäis tehdä työnäyte!
DD. Juu.
Itse tekisin niin, että menisin sinne keramiikkapajalle. Katselisin touhua aikani ja samalla valkkaisin pari lahjakkainta savenleipojaa ja ottaisin ne hommiin itselleni. Teettäisin niillä sitten jollain työllistämistuella kippoja ym. "lahjatavaraa" ja menisin kesällä Hesan torille myymään törkeään hintaan.
Ymmärräthän että kaikki kokemasi on vaikuttanut siihen että olet ollut 9 vuotta lamaantunut? Ja siksi terapiakin olisi hyvästä.
Mulla sama ja nyt alan nousta ylös haudasta.