Minut pakotettiin työpajalle väsäämään keramiikkaa ym.
Tai muuten tukea leikataan. Kyseessä on siis kuntouttava työtoiminta. En voi kun ihmetellä tätä holhousta. Ymmärrän että tuollaista toimintaa tarjottaisiin vapaaehtoisena, eli sinne saa mennä kuluttamaan aikaansa ja tekemään jotain jos tuntuu että elämä on tyhjää. Mutta pakotetaan uhkailemalla! Tuo pajatyö ei johda työllistymiseen, sillä otetaan viiminenkin itsekunnioitus pois. Kaipa työssäkäyvät nauttivat tästä, kun kerran olet työtön ja elät niiden verorahoilla, sinun pitää alistua ihan mihin vain.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sosiaalitoimen ja te-toimiston mielestä ollut mitenkään mahdollista laittaa sinua kuntoutumaan oman alan töihin?
Ihan tosissaan he ajattelevat että paja auttaa sinua pääsemään kiinni työelämään :/
Niinpä. Eiköhän monen kohdallakäy ihan päinvastoin, tervepäiset mutta pitkään työttömänä olleet ihmiset laitetaan puuhastelemaan jotain ja kuntouttavan jakson jälkeen he ovatkin jo itsetuntonsa menettäneitä masennuspotilaita eivätkä enää kykeneviä työelämään joten lisää kuntouttavaa työtoimintaa vain ja kierre on valmis.
Tässä tapauksessa ap on jo masentunut. Jos on noin kauan maannut kotona, ei varmasti pystyisi suoraan kylmiltään menemään töihin. Siis niin että työpanos olisi riittävä nykypäivän työelämässä.
Mutta onhan niitä muitakin mahdollisuuksia kuin pajat ja liirumlaarumtoiminnat. Voisihan sitä mennä jonnekin keittiöön työkokeiluun tai vaikka kuntouttavaan työtoimintaan, miksi sen pitää olla tuollainen hölmöily.
Ja ap oli masentunut, saamattomuus on eri asia.
Ap kyllä itse sanoo olevansa lannistunut ja ettei ole enää masentunut. Työkokeilu keittiössä onkin varmasti tuossa se seuraava etappi kunhan ensin pystyy normipäivärytmin mukaan käymään kuntouttavassa.
Niinhän mäkin sanoin, oli, en että on. Työkokeilu voidaan toteuttaa myös 4 tuntia päivässä ja vaikka yhtenä päivänä viikossa, eiköhän se olisi aika pehmeä aloitus pitkään poissa olleelle. Minusta nuo pajahommat ovat turhia ja nimenomaan lannistavia monen kohdalla.
Työkokeilussa on kyllä enemmän ideaa kun se on tavallisen työpäivän ja - viikon kaltainen. Sen ei ole tarkoitus olla kuntouttavaa työtoimintaa, missä tehdään noita neljän tunnin diilejä.
Eikö siinä juuri kokeilla että onko ko ihmisestä työhön? Ei kai ole tarkoitus käyttää työtöntä hyväksi ilmaisena työvoimana?
Ei se mitään kerro jos on yhden nelituntisen päivän viikossa jossain. Tuntuma työhön tulee paremmin siitä kun menee töihin joka päivä ja tekee ne kaikki päivään kuuluvat työt, eikä siitä että keskiviikkoisin laittaa hernekeiton herneet likoamaan jos kärjistys sallitaan. Jos työkokeilu tapahtuu oikeassa yrityksessä eikä missään pajassa ei siellä myöskään ole sellaista tukea saatavana kuin juuri pajatoiminnassa. Työkokeilu on oikein sopiva ihmiselle, joka suunnittelee alan vaihtoa tai sitten on ollut vuoden - pari työttömänä ilman mitään muita ongelmia. Siksi kuntouttava on olemassa, että tuettaisiin alkuun niitä joilla on päivärytmikin hakusessa. Ei siinä ole tarkoitus iankaiken olla. Ap voi heti mennä työkokeiluun kun selviytyy sillä lailla omillaan, että pystyy normaaleja työaikoja työskentelemään.
Työkokeilua on kuitenkin mahdollisuus tehdä sillä lyhyellä tuntimäärällä ja yhdellä/muutamalla päivällä viikossa, ei siinä ole pakko heti hypätä täyttä viikkoa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks et mee staffpointin tai vastaavan kautta ravintolahommiin keikalle? Mulle riitti hommia vain kuinka, vaik on vaan hygieniapassi.
Tuo pitäisi tehdä kun vain saisi riuhtaistua itsensä tästä olotilasta irti.
ApMullakin oli väkivaltainen lapsuus. Kävin kuntouttavassa ja nyt terapiassa työstän juttujani.
Ja suunnittelen opiskelua.
Minullakin oli päihdehuuruinen lapsuus ja tietenkin väkivalta isona osana. En pysty kaikesta edes koskaan kertomaan kenellekään.
Kävin läpi kaikenlaista, en saanut terapiaa, en osannut hakea silloin.
Haluaisin vain muistuttaa että "Koskaan ei ole liian myöhäistä saada onnellinen lapsuus" (T. Hellsten). Kun tiedostaa omat paskajutut, osaa irtautua siitä. Ei jää rypemään siihen paskaan, nousee ylös siitä. Itse ei ole siihen syyllinen!
Mä olen pärjännyt näillä opeilla.
Ihan taviselämää elän, käyn duunissa ja on ihana parisuhde ollut jo 12v. Mies ei tiedä läheskään kaikkea, on hyväksynyt etten pysty puhumaan, tietää tietenkin juttuja, mutta yksityiskohtaisesti ei.
Äiti ei ollut osallisena eikä syyllinen.
Kyllä voi järjestää elämän itselleen, pienin askelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sun mielestä mättää? Mikset ole töissä?
Olen jo luovuttanut että pääsisin töihin. Kukaan ei palkkaa pitkäaikaistyötöntä kun saa suoraan koulunpenkiltä valmistuneita kokkeja. Ap
Ei sun pakko ole sinne työpajalle mennä jos ehdotat, että voisitko mennä vaikkapa kuntasi jonkun koulun tai muun ruokalan keittiöön mieluummin hommiin. Saisit oman alan työkokemusta (varmaan asioita on yhdeksässä vuodessa muuttunut ja olisi syytä vähän päivittää tietoja tai ainakin rutiineja/ripeyttä kehittää pitkän tauon jälkeen...ja sitä kautta ehkäpä työpaikkakin olisi askeleen lähempänä)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sun mielestä mättää? Mikset ole töissä?
Olen jo luovuttanut että pääsisin töihin. Kukaan ei palkkaa pitkäaikaistyötöntä kun saa suoraan koulunpenkiltä valmistuneita kokkeja. Ap
Ei sun pakko ole sinne työpajalle mennä jos ehdotat, että voisitko mennä vaikkapa kuntasi jonkun koulun tai muun ruokalan keittiöön mieluummin hommiin. Saisit oman alan työkokemusta (varmaan asioita on yhdeksässä vuodessa muuttunut ja olisi syytä vähän päivittää tietoja tai ainakin rutiineja/ripeyttä kehittää pitkän tauon jälkeen...ja sitä kautta ehkäpä työpaikkakin olisi askeleen lähempänä)?
Jotain tällaista tarkoitin kun ihmettelin miksi tarjotaan jotain pajaa eikä oman alan töitä jotta vois kokeilla ja nähdä miten menee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et haluaisi mennä väsäämään keramiikkaa? Semmoisesta mukavasta leppoisasta ajanvietteestä saa kuitenkin parhaimmillaan parisataakin euroa kuussa lisää rahaa. Ei se varmaan sinun työllistymistäsi mitenkään haittaakaan?
Ehkä siksi kuk tämä työ ei kerrytä eläkettä eikä esim työterveyshuoltoa.maksetaa yhdistykselle että saavat ilmaisen työntekijän.itse olin tuollaisessa ja esim joka sairas päivästä piti hakea sairasloma.nämä palkalla olevat saivat olla 3 päivää vain ilmottamalla.jos on töitä niim siitä pitää maksaa tessin mukanen palkka.9e päivässä lisöö tekee aika vähän per tunti.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa miksi työttömälle tarjotaan kuntouttavaa työtoimintaa ihan kuin se olisi itsestäänselvyys vaihtoehtona? Olin kiinnostunut eräästä työpaikasta ja otin yhteyttä te-toimistoon kuinka pääsisi harjoittelijaksi. No, sellaista nimikettä ei enää ole mutta ehdotettiin työkokeilua tai palkkatukea.
Vähän myöhemmin sain kirjeen te-toimistolta jossa käskettiin ottamaan yhteyttä te-tstoon ja pyytämään lisäämään kuntouttava työtominta suunnitelmaan jos sitä ei vielä siellä ole.
Ei mitään selvennystä mikä se kuntouttava oikeasti on ja keitä se koskee.
En ole millään tavalla ongelmainen enkä syrjäytynyt ja talous on ihan kunnossa.
Tuossa, mitä Finlex sanoo, mutta taidetaan sitä väärinkin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa miksi työttömälle tarjotaan kuntouttavaa työtoimintaa ihan kuin se olisi itsestäänselvyys vaihtoehtona? Olin kiinnostunut eräästä työpaikasta ja otin yhteyttä te-toimistoon kuinka pääsisi harjoittelijaksi. No, sellaista nimikettä ei enää ole mutta ehdotettiin työkokeilua tai palkkatukea.
Vähän myöhemmin sain kirjeen te-toimistolta jossa käskettiin ottamaan yhteyttä te-tstoon ja pyytämään lisäämään kuntouttava työtominta suunnitelmaan jos sitä ei vielä siellä ole.
Tosiaan, jos te-toimistossa luulivat, että haluat kuntouttavaan, kun olit harjoittelupaikkaa kysynyt? Olisiko väärinkäsitys? Kannattaa ehdottomasti noista valita palkkatuettu työ, jos sellaista vaan on saatavilla. Nuoreni pääsi moneksi kuukaudeksi ja palkka oli ainoastaan 15% pienempi, kuin normi työntekijällä. Mutta tuo oli Nuorisotakuun aikana, tällä hetkellä ei kovin paljon myönnetä varoja palkkatukeen, koskapa monet kysyneet ovat saaneet kieltävän vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt osaa varmaksi sanoa miten asia on mutta otapa tosiaan selvää miten asia on. Ei se keramiikan vääntäminen minulle mikään vastenmielinen tekeminen olisi mutta se kuntouttava työtoiminta ei tosiaan ole pakollinen, karenssia siitä kieltäytymisestä ei voi saada vaikka te muuta väittäisi mutta sossun rahoista en tosiaan tiedä.
Sosiaalitoimen alaista toimintaahan se on.
En tiennyt että siitä voi kieltäytyä, tänään tehtiin paperit ja maanantaina alkaa pajatyö.
Ap
Voi kieltäytyä mutta joutuu karenssiin. Helpompi lusia se muutaman kuukauden kakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin pakotettiin ja uhkailtiin?
Kuntouttava työtominta nimittäin ei ole pakollista, siihen ei saa edes painostaa ja siihen pitää olla muitakin edellytyksiä kui pitkittynyt työttömyys, päihdeongelmaa, elämän/taloudenhallinnan puutetta, mielenterveysongelmaa jne..
Jos sinut on uhkailtu siihen te-toimisto on toiminut laittomasti, tarkistapa Finlexista mitä siellä sanotaan.
Minulla on pitkittynyt työttömyys ja todettiin että minun on vain johonkin mentävä. Tänään oli tapaaminen ja tehtiin selväksi että jos en johonkin osallistu, toimeentulotukea aletaan leikkaamaan.
ApNyt sinulla on käsitteet hukassa tai olet ne ymmärtänyt väärin.
Toimeentulotuen maksaa kunta ja se on AINA harkinnanvarainen ja lyhytkestoinen ja sitä ennen on käytettävä KAIKKI muut tuki muodot eli on vihon viimeinen tukimuoto, mikä on käytettävissä.
Jos olet työkykyinen ja pitk.aik.työt, oikea paikka on tukea sinua työllistymisessä ja jos se ei onnistu, olet
oikeutettu työttömyyskorvaukseen, ei toimeentulotukeen.
Jos ole työkyvytön, olet oikeutettu kuntoutukseen tai työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Monelle työpajat antavat alun työelämään ja työllistymiseen, ihan samalla tavalla kuin palkaton työharjoittelu jne.
Tuo on tuota virallista propagandaa. Työmarkkinatuki on sen verran pieni että siihen lisäksi tarvitaan toimeentulotukea, ellei mahdollisella puolisolla ole kohtalaiset tulot. Tarpeeksi kauan kun on työttömänä niin moni joutuu ikuiseen karenssiin.
9 vuotta työttömänä, kuka tulee enää koskaan palkkaamaan mihinkään?
Työkyvyttömyyseläkkeelle eivät pääse läheskään kaikki työkyvyttömät.
Tilastojen mukaan tämänkaltaiset toimenpiteet eivät työllistä, se on muistaakseni muutama prosentti joka pääsee myöhemmin töihin.
Todella kauhea kohtalo joutua keramiikka pajalle.
Totta, vastikkeettomat kuukausirahat tulisi todella lopettaa. Aivan älytöntä holhousta.
Vapaaherrojen aika saisi jo loppua, naurettavaa touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla voi olla joku muu häiriö vaikkei masennusta olisikaan, tai jotain traumoja; ei muutaman kuukauden masennus itsessään aiheuta 9 vuoden pituista saamattomuutta. Ei ole ihan normaalia olla niin lannistunut ettei liki kymmeneen vuoteen ns uskalla tehdä mitään. Masennus saattoi olla vain oire jostain muista ongelmista. Onko se mahdollista?
Saamattomuus ja lannistuneisuus on voinut hyvin ruokkia itse itseään ajan myötä ilman sen suurempaa "mörköä" taustalla.
Kyllä se niin on, että jos on terve - niin kukaan ei jaksa olla 10v tekemättä mitään.
Eli ap on pelkällä toimeentulotuella? Jos noin, niin miksi olet menettänyt työmarkkinatukesi?
Eikö kotikunnassasi ole kuntouttavan työtoiminnan paikkoja kunnan tai jonkun yhdistyksen keittiöllä? Sehän sinun tilannettasi edistäisi, jos aiot päästä koulutustasi vastaavaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap on pelkällä toimeentulotuella? Jos noin, niin miksi olet menettänyt työmarkkinatukesi?
Eikö kotikunnassasi ole kuntouttavan työtoiminnan paikkoja kunnan tai jonkun yhdistyksen keittiöllä? Sehän sinun tilannettasi edistäisi, jos aiot päästä koulutustasi vastaavaan työhön.
Jos on ollut yhdeksän vuotta työttömänä. Saako sillon enää mitään työmarkkinatukea?
En käsitä, misei ap:tä laitettu kuntouttavaan työtoimintaan ihan oikeaan työpaikkaan, kuten vaikka päiväkodin keittiöön. Jollakin taas ihan älytön idea kutussa,,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin kielsit mt-ongelmat? Olet varmaan ollut aika huonossa kunnossa jos tässä on 9 vuotta mennyt. Kuntouttavan kautta työelämään palaaminen hissukseen on varmasti paras vaihtoehto sun tilanteessa. Kotonako sun pitäis antaa olla loppuikäsi?
Ei sitä masennusta ole kestänyt yhdeksää vuotta vaan ensin oli joku muutaman kuukauden jakso jolloin olin vain sängyssä ja suihkussa käyntikin oli väsyttävää. Kun siitä parannuin, jäi vain olo etten saa mitään aikaiseksi. En katso olevani enään masentunut enkä mielenterveysongelmainen. Olen vain täysin lannistunut.
Ap
Mikään ei muutu, ellet sinä itse muutu. Ihan oikeasti. Suurimmalla osalla meistä työssäkäyvistäkään arki ei todellakaan ole mitään herkkua, jaksamisen äärirajoilla mennään. Ero on siinä, että väsymyksen ja ajoittaisen alakulon keskellä pakotamme itsemme nousemaan, lähtemään töihin ja vetämään päivän lävitse. Se, että pärjää itse taloudellisesti ilman kenenkään apua nostaa myös itsetuntoa. Pienet/suuret ilot auttavat jaksamaan; itselläni ne ovat oma rakas pitkäaikainen hulluna töitä tekevä mieheni, kuvankaunis melkein aikuinen elämäniloinen tytär, aina hymyilevä teini-ikäinen poika. Itsellänikin on edessä ammatillinen uudellenkoulutus vielä näin vanhemmalla iällä ammattitaudin takia, mutta minkäs teet, elämä nyt sattui menemään näin. Muista, että sinunkin elämäsi on valintoja täynnä. Vielä kerraan, MIKÄÄN EI MUUTU; ELLET SINÄ ITSE MUUTU.
Ei pahalla, mutta ihanko oikeasti sinun mielestäsi meidän niska limassa painavien veronmaksajien tulisi elättää sinua hamaan tappiin? Ei asia ihan noin mene.
Ihan uteliaisuudesta, minkä verran erilaisia tukia olet nostanut per kuukausi tämän 9 vuoden aikana? Oletko koskaan laskenut yhteissummaa? Riittääkö 100 000e?