Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minut pakotettiin työpajalle väsäämään keramiikkaa ym.

Vierailija
20.04.2016 |

Tai muuten tukea leikataan. Kyseessä on siis kuntouttava työtoiminta. En voi kun ihmetellä tätä holhousta. Ymmärrän että tuollaista toimintaa tarjottaisiin vapaaehtoisena, eli sinne saa mennä kuluttamaan aikaansa ja tekemään jotain jos tuntuu että elämä on tyhjää. Mutta pakotetaan uhkailemalla! Tuo pajatyö ei johda työllistymiseen, sillä otetaan viiminenkin itsekunnioitus pois. Kaipa työssäkäyvät nauttivat tästä, kun kerran olet työtön ja elät niiden verorahoilla, sinun pitää alistua ihan mihin vain.

Kommentit (177)

Vierailija
61/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin pakotettiin ja uhkailtiin?

Kuntouttava työtominta nimittäin ei ole pakollista, siihen ei saa edes painostaa ja siihen pitää olla muitakin edellytyksiä kui pitkittynyt työttömyys, päihdeongelmaa, elämän/taloudenhallinnan puutetta, mielenterveysongelmaa jne..

Jos sinut on uhkailtu siihen te-toimisto on toiminut laittomasti, tarkistapa Finlexista mitä siellä sanotaan.

Minulla on pitkittynyt työttömyys ja todettiin että minun on vain johonkin mentävä. Tänään oli tapaaminen ja tehtiin selväksi että jos en johonkin osallistu, toimeentulotukea aletaan leikkaamaan.

Ap

Nyt sinulla on käsitteet hukassa tai olet ne ymmärtänyt väärin.

Toimeentulotuen maksaa kunta ja se on AINA harkinnanvarainen ja lyhytkestoinen ja sitä ennen on käytettävä KAIKKI muut tuki muodot eli on vihon viimeinen tukimuoto, mikä on käytettävissä.

Jos olet työkykyinen ja pitk.aik.työt, oikea paikka on tukea sinua työllistymisessä ja jos se ei onnistu, olet oikeutettu työttömyyskorvaukseen, ei toimeentulotukeen.

Jos ole työkyvytön, olet oikeutettu kuntoutukseen tai työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Monelle työpajat antavat alun työelämään ja työllistymiseen, ihan samalla tavalla kuin palkaton työharjoittelu jne.

Vierailija
62/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et haluaisi mennä väsäämään keramiikkaa? Semmoisesta mukavasta leppoisasta ajanvietteestä saa kuitenkin parhaimmillaan parisataakin euroa kuussa lisää rahaa.  Ei se varmaan sinun työllistymistäsi mitenkään haittaakaan?

Ei haittaa työllistymistä mutta on nöyryyttävää. Itseluottamukseni on jo valmiiksi heikko, työpajalla käynti ei sitä ainakaan nosta.

Ap

Miksi ajattelet niin? Koetko, että työpajoille menevät vain luuserit, joilla ei ole elämässä muita mahdollisuuksia? Kyllä sinne menevät monet sellaiset (varsinkin nuoret) jotka ovat ns. kelkasta tippuneet, ja sieltä päässeet pikku hiljaa ylös. Sieltä voi saada uudenlaisia kontakteja ja nimenomaan sitä itseluottamustakin. Ei se ole loppuelämän pesti, vaan askel eteenpäin. Toki se, että sinne pakotetaan, on ajatuksenakin ikävä, mutta kannattaa antaa edes mahdollisuus.

Juuri noin minä ajattelen. Kun sinne joutuu, tuntuu oikeasti olevansa pohjalla. Kyllä minä siltin sinne menen. Toivotaan että siitä seuraa hyvää.

Ap

Toivotaan niin <3 Eihän sitä tiedä kuinka hyviä tyyppejä siellä on joihin tutustut. Ja jos hommatkin on loppujen lopuksi ihan kivoja.

P.s. dreija on työväline, joko sähkökäyttöinen tai jalalla poljettava, sellainen  jalallinen pyöreä levy, sillä saa tehtyä korkeita esineitä, esim maljoja/ruukkuja tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mies vai nainen ?

Varsinais-suomi ?

Satakunta ?

Uusimaa vai joku muu ?

Nainen

Uusimaa

Ap

Vierailija
64/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin jouduin. Eka päivänä palastelin kananmunakennoja.

Missä olet nyt, auttoiko tuo sinua työllistymään?

DDD. Oon vieläkin kennotehtaalla..eli muutaman viikon vasta oon ollut.

Ja pitäis tehdä työnäyte!

Vierailija
65/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks et mee staffpointin tai vastaavan kautta ravintolahommiin keikalle? Mulle riitti hommia vain kuinka, vaik on vaan hygieniapassi.

Tuo pitäisi tehdä kun vain saisi riuhtaistua itsensä tästä olotilasta irti.

Ap

Mullakin oli väkivaltainen lapsuus. Kävin kuntouttavassa ja nyt terapiassa työstän juttujani.

Ja suunnittelen opiskelua.

Vierailija
66/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hemmetistä, kennojen repimisestä? Taivas noiden ihmisten jotka näitä päättävät ja määräävät pitäisi itse kokeilla noita juttuja ja pidempään kuin vartin, muutama kuukausi kuusi tuntia päivässä olisi hyvä. Ja niin että mitään varmaa paluuta omaan työpaikkaan ei ole vaan katsotaan sitten mikä on tila ja tilanne.

Vierailija
67/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hemmetistä, kennojen repimisestä? Taivas noiden ihmisten jotka näitä päättävät ja määräävät pitäisi itse kokeilla noita juttuja ja pidempään kuin vartin, muutama kuukausi kuusi tuntia päivässä olisi hyvä. Ja niin että mitään varmaa paluuta omaan työpaikkaan ei ole vaan katsotaan sitten mikä on tila ja tilanne.

Niinpä. Kuinka on kehittynyt työssään eli kennojen repimisessä??

Vierailija
68/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sosiaalitoimen ja te-toimiston mielestä ollut mitenkään mahdollista laittaa sinua kuntoutumaan oman alan töihin?

Ihan tosissaan he ajattelevat että paja auttaa sinua pääsemään kiinni työelämään :/

Niinpä. Eiköhän monen kohdallakäy ihan päinvastoin, tervepäiset mutta pitkään työttömänä olleet ihmiset laitetaan puuhastelemaan jotain ja kuntouttavan jakson jälkeen he ovatkin jo itsetuntonsa menettäneitä masennuspotilaita eivätkä enää kykeneviä työelämään joten lisää kuntouttavaa työtoimintaa vain ja kierre on valmis.

Tässä tapauksessa ap on jo masentunut. Jos on noin kauan maannut kotona, ei varmasti pystyisi suoraan kylmiltään menemään töihin. Siis niin että työpanos olisi riittävä nykypäivän työelämässä.

Mutta onhan niitä muitakin mahdollisuuksia kuin pajat ja liirumlaarumtoiminnat. Voisihan sitä mennä jonnekin keittiöön työkokeiluun tai vaikka kuntouttavaan työtoimintaan, miksi sen pitää olla tuollainen hölmöily.

Ja ap oli masentunut, saamattomuus on eri asia.

Ap kyllä itse sanoo olevansa lannistunut ja ettei ole enää masentunut. Työkokeilu keittiössä onkin varmasti tuossa se seuraava etappi kunhan ensin pystyy normipäivärytmin mukaan käymään kuntouttavassa.

Niinhän mäkin sanoin, oli, en että on. Työkokeilu voidaan toteuttaa myös 4 tuntia päivässä ja vaikka yhtenä päivänä viikossa, eiköhän se olisi aika pehmeä aloitus pitkään poissa olleelle. Minusta nuo pajahommat ovat turhia ja nimenomaan lannistavia monen kohdalla.

Työkokeilussa on kyllä enemmän ideaa kun se on tavallisen työpäivän ja - viikon kaltainen. Sen ei ole tarkoitus olla kuntouttavaa työtoimintaa, missä tehdään noita neljän tunnin diilejä.

Eikö siinä juuri kokeilla että onko ko ihmisestä työhön? Ei kai ole tarkoitus käyttää työtöntä hyväksi ilmaisena työvoimana?

Vierailija
69/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä saisit omin voimin itsesi irti tuosta lamaannuksen tilasta, sä olisit jo tehnyt sen. Käyt pajalla jonkin aikaa ja sitten oman alan työkokeiluun. Oletko saanut terapiaa missään vaiheessa? Tuo lapsuus ja myöhemmät itsetunto-ongelmat kannattaisi käsitellä.

Vierailija
70/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaan neljä tuntia päivässä kahtenä pvänä viikossa.

Vierailija
71/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sä saisit omin voimin itsesi irti tuosta lamaannuksen tilasta, sä olisit jo tehnyt sen. Käyt pajalla jonkin aikaa ja sitten oman alan työkokeiluun. Oletko saanut terapiaa missään vaiheessa? Tuo lapsuus ja myöhemmät itsetunto-ongelmat kannattaisi käsitellä.

En ole saanut terapiaa. Tiedän että minun pitäisi sellaiseen mennä mutta en pidä ajatuksesta. En ole puhunut näistä kenellekään.

Ap

Vierailija
72/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaan neljä tuntia päivässä kahtenä pvänä viikossa.

Sama minulla.

Ap

Vierailija
73/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko mies vai nainen ?

Varsinais-suomi ?

Satakunta ?

Uusimaa vai joku muu ?

Nainen

Uusimaa

Ap

Kiitos että vastasit ja toivottavasti myös rehellisesti.

Olen itse ns työpajaohjaaja m39 Satakunnasta ja päivittäin tekemisissä ko ihmisten kanssa ikähaitari on laaja 20v -58v ihmisiä eri taustoista ja myös kulttuureista, pidän työstäni ja suhtaudun siihen hyvin ja yritän myös kannustaa ja rohkaista näitä kuntoutettavia löytämään oikean asenteen ja otteen + uskoa itseensä ja omaan osaamiseen ja tekemiseen se on monilta ollut kadoksissa mutta sen voi kyllä löytää ja kurssin pystyy kyllä kääntämään vaikka helppoa se monellekaan tule olemaan.

Hyvää kevättä ja tulevaa kesää.

Vierailija
74/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla on pohjakoulutus, työtausta ja paljonko on ikää? Ja kuinka kauan olet ollut työttömänä.

Vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä taustatekijöitä.

Olen kokki, työtausta on keittiöapulaisen hommat ja olen 33-vuotias. Työttömänä olen ollut 9-vuotta.

Ap

Taitaa olla provo, mutta jos on totta, niin ihan oikein. En käsitä, että miten joku voi olla muka työtön 9-vuotta ja nostaa ilmaista rahaa.

Vierailija
75/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtominta nimittäin ei ole pakollista, siihen ei saa edes painostaa ja siihen pitää olla muitakin edellytyksiä kui pitkittynyt työttömyys, päihdeongelmaa, elämän/taloudenhallinnan puutetta, mielenterveysongelmaa jne..

Jos sinut on uhkailtu siihen te-toimisto on toiminut laittomasti, tarkistapa Finlexista mitä siellä sanotaan.

Minulla on pitkittynyt työttömyys ja todettiin että minun on vain johonkin mentävä. Tänään oli tapaaminen ja tehtiin selväksi että jos en johonkin osallistu, toimeentulotukea aletaan leikkaamaan.

Ap

Toimeentulotuen maksaa kunta ja se on AINA harkinnanvarainen ja lyhytkestoinen ja sitä ennen on käytettävä KAIKKI muut tuki muodot eli on vihon viimeinen tukimuoto, mikä on käytettävissä.

Jos olet työkykyinen ja pitk.aik.työt, oikea paikka on tukea sinua työllistymisessä ja jos se ei onnistu, olet oikeutettu työttömyyskorvaukseen, ei toimeentulotukeen.

Jos ole työkyvytön, olet oikeutettu kuntoutukseen tai työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Monelle työpajat antavat alun työelämään ja työllistymiseen, ihan samalla tavalla kuin palkaton työharjoittelu jne.

Mitä ihmettä sä höpötät? Toimeentulotuki ei ole harkinnanvarainen vaan se on lakisääteinen. Jokaiselle suomalaiselle pitää jäädä tietty summa elämiseen ja jos ei jää niin sitten saa toimeentulotukea vaikka lopun elämänsä. Ihmettelen myöskin aloittajan kommenttia että toimeentulotukea leikataan, mutta sitä ei voi leikata. Harkinnanvaraista toimeentulotukea on sitten kaikki muu siihen päälle tuleva, eli jos pitkäaikaistyötön tarvitsee uudet silmälasit tai jotain vastaavaa, niin niihin käytetään sitä harkintaa.

Vierailija
76/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leijonakuningas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko mies vai nainen ?

Varsinais-suomi ?

Satakunta ?

Uusimaa vai joku muu ?

Nainen

Uusimaa

Ap

Kiitos että vastasit ja toivottavasti myös rehellisesti.

Olen itse ns työpajaohjaaja m39 Satakunnasta ja päivittäin tekemisissä ko ihmisten kanssa ikähaitari on laaja 20v -58v ihmisiä eri taustoista ja myös kulttuureista, pidän työstäni ja suhtaudun siihen hyvin ja yritän myös kannustaa ja rohkaista näitä kuntoutettavia löytämään oikean asenteen ja otteen + uskoa itseensä ja omaan osaamiseen ja tekemiseen se on monilta ollut kadoksissa mutta sen voi kyllä löytää ja kurssin pystyy kyllä kääntämään vaikka helppoa se monellekaan tule olemaan.

Hyvää kevättä ja tulevaa kesää.

Kiitos kannustuksesta. Toivon että tuosta työpajasta seuraa jotain hyvää. Hyvää kesää myös sinulle.

Ap

Vierailija
77/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea voidaan leikata työstä tai työkkärin määräämästä toimenpiteestä kieltäytymisen johdosta ensin 20% ja toisella kerralla 40%. Ei se ole mikään automaatti, että jos työkkäri antaa karenssin, niin sitten saisi toimeentulotukea vaan tilalle.

Vierailija
78/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos ole työkyvytön, olet oikeutettu kuntoutukseen tai työkyvyttömyyseläkkeesveen.

Mitä ihmettä sä höpötät? Toimeentulotuki ei ole harkinnanvarainen vaan se on lakisääteinen. Jokaiselle suomalaiselle pitää jäädä tietty summa elämiseen ja jos ei jää niin sitten saa toimeentulotukea vaikka lopun elämänsä. Ihmettelen myöskin aloittajan kommenttia että toimeentulotukea leikataan, mutta sitä ei voi leikata. Harkinnanvaraista toimeentulotukea on sitten kaikki muu siihen päälle tuleva, eli jos pitkäaikaistyötön tarvitsee uudet silmälasit tai jotain vastaavaa, niin niihin käytetään sitä harkintaa.

Toimeentulotukea voidaan laskea ensin 20%ja sitten 40% jos kieltäytyy osallistumasta sinulle suunniteltuun toimeen.

Ap

Vierailija
79/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistavaa 😃

Tsemppiä kevääseen :)

Vierailija
80/177 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutu-tieteilijöitä taas liikkeellä täällä. Eiköhän ap tiedä, mitä hänelle on sanottu ja mikä uhkaa, jos hän ei mene sinne pajalle. Täällä oli toinenkin vastaaja, jolle oli sanottu sama.