Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät työssäkäyvät tajua, ettei työttömille tule koskaan enää olemaan töitä?

Vierailija
20.04.2016 |

Minulla on paljon sekä työttömiä, että työssä käyviä tuttavia. Lähes poikkeuksetta työssä olevat eivät kykene käsittämään, ettei Suomessa ole tai tule enää olemaankaan kaikille ihmisille kokopäiväisiä ja vakituisia töitä vaan tulevaisuudessa yhä harvempi käy töissä. Keskustellessani siskoni kanssa, käyttää hän usein seuraavanlaisia mantroja:

"... niin, tavallaan olet varmaan oikeassa, mutta kyllä asia on kuitnekin niin, että päteville ihmisille on aina töitä"
"En jaksa uskoa, ettei töitä olisi. Kyllä töitä oikeasti on, kunhan vain jaksaa etsiä. Olen itsekin irtisanoutunut 2 kertaa ja kummallakin kerralla meni alle viikko siihen, että löysin uusia töitä"
"Pitää jaksaa vain yrittää, kyllä töitä aina löytyy, jos oikeasti haluaa"
"Ei työpaikkoja ilmoiteta työkkärin sivuilla vaan ne pitää itse etsiä. Jos itse olisin työnantaja, en koskaan ilmoittaisi työvoimatoimistoon avoimia paikkoja, koska hakijat siellä eivät ole riittävän hyviä"
"Suomalaisille ei enää kelpaa juuri mikään työ. Tänne otetaan vain maahanmuuttajia siivoamaan ja puhelinmyyntiin. Jos mikä tahansa työ ei kelpaa, niin silloin tuskin haluaa töitä ollenkaan"
"Ansiosidonnainen päiväraha on käsittämättömyys. Eihän kukaan mene töihin, jos on noin muhkeat sosiaaliedut..."
"En haluaisi syyllistää työttömiä, mutta kyllä vika loppujen lopuksi on usein myös heissä itsessään"
"Miksi työttömät valittavat, kun saavat kaiken ilmaiseksi?"
"Ota huomioon, että jotkut tienaavat töissä käydessään vain vähän enemmän kuin sinä työttömänä. Mieti, pystytkö oikeasti vain kirkkain silmin nostamaan päivärahaa, kun toiset raatavat niska limassa töissä?"
"Yrittäminen on Suomessa lähes mahdotonta. Eihän kukaan uskalla palkata ketään sairastamaan. Työnantajalle työntekijä tulee ninkin kalliiksi..."
"Ei mene kaukaakaan, kun ihmiset tajuavat, ettei tämä sosiaaliturvalla törsäily voi jatkua"
"Iso osa työttömistä on oikeasti vain syrjäytyneitä. Pelkkä kuntouttavaan työtoimintaan meneminen on heille liian vaikeaa"
"Et voi tuolla tavalla valikoida töitä. Puhelinmyynti provikkapalkalla on paljon parempi kuin ei mitään"
"Maksan veroja melkein 40% palkastani. Ikävä sanoa, mutta ei tee mieli elättää ihmisiä, jotka eivät viitsi hakea itselleen töitä"
"Ala vaikka yrittäjäksi... Tai kouluttaudu lähihoitajaksi. Sitten et varmasti valita työttömyyttä"

Ja arvatkaa mitä? Hän oikeasti uskoo, että on täysin oikeassa.

Kommentit (232)

Vierailija
121/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette kelpuuta pätkätyötä vuokrafirmojen kautta?

Oletko tosissasi?

Kukan ei sellaista jaksa että on uusi työ joka viikko. Eikä sitä että käy sellaiset 20-30 kertaa vuodessa työhaastetteluissa.

Siihen väliin vielä jatkuva tappelu TE toimiston kanssa sekä ansiopäivärahojen kanssa. Myös kela vittuilee koko ajan jos työt vaihtuu.

Et ole tainnut koskaan edes hakea vuokratyötä? Ei niilläkään ole työpaikkoja, eli ei mitään huolta haastatteluista ja vaihtuvista paikoista.

Minä teen vuokratyötä, 2,5v jo takana ja olen tosi tyytyväinen. ei ole mitään haastatteluja, vain se yksi kun vuokrafirma haastattelee. Enkä ole joutunut tappelemaan minkään tahojen kanssa. Ei työ mihinkään vaihdu. työsuhteessa ollaan sen vuokrafirman kanssa. Kummallisia käsityksiä vuokratyöstä. Jos on hyvä työntekijä, töitä riittää varmasti ainakin pk-seudulla. Aluksi tietenkin  on vaihtuvia työpaikkoja mutta mulla ainakin nykyään vakiintunut paikat joissa teen töitä, 4-6 ravintolaa. Itse saa valita paikat ja työajat. Työttömyyspäiviltä, tai jos työpäivä vaikka vain 5h, saa päivärahaa kelasta tai liiton tyött.kassasta.

Tällä hetkellä mulla on työvuorot sovittu juhannukseen asti, täydet viikot.

Vieläkin joku jaksaa jankuttaa tätä "töitä on varmasti". No EI VARMASTI OLE. Missään ei nykyään ole töitä "varmasti". Tunnet vain itsesi paremmaksi ihmiseksi kun ajattelet olevasi joku erikoisen hyvä tekijä kun olet töitä saanut. Tuuria se vain oli ja monta ihan yhtä hyvää on ilman työtä.

Vierailija
122/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti oikeassa ap, mutta paljon on myös niitä, jotka eivät töihin halua, vaikka niitä saisivat, koska ei jaksa ja on mukavampaa olla kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, jos olen hirveä ihminen, mutta mielestäni täällä puhutaan aika ikävään sävyyn noista paskaduuneista. Tyyliin mudassa kulkemista ja pölyssä tavaroiden kantamista. Nuohan ovat juuri niitä töitä, joita tänne tullaan vaikkapa Virosta tekemään. Mikä ihme subjektiivinen oikeus suomalaisilla on siisteihin ja kivoihin sisätöihin?

Jos olisit vaivautunut lukemaan, niin olisit huomannut että ne valittajat juuri olivat niitä jotka olivat noita hommia tehneet. Ja teksti ainakin oli ihan ymmärrettävää suomea, joten ilmeisesti olivat suomalaisia. Eli mitä sinä valitat?

Ongelma on se, että valitetaan. Paskaduuneista se ura urkenee.

Ihanaa työmuurahaisajattelua. Paskaduuneja ei tosiaankaan tehdä muuta kuin pakosta. Saat siellä heilua kuin hullu vaikka loppuikäsi mutta kukaan sinua ei tule kiittämään ja sanomaan että tuleppas välillä tekemään jotain vähän fiksumpaa. Ja eikait joku oikeasti luule, että vaikka työttömälle insinöörille joku paskaduuni merkintä cv:ssä auttaa yhtään mitään? Kuinka vieraantuneita ihmiset nykyajan rekrytoinnista olevatkaan.... 

Vierailija
124/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, jos olen hirveä ihminen, mutta mielestäni täällä puhutaan aika ikävään sävyyn noista paskaduuneista. Tyyliin mudassa kulkemista ja pölyssä tavaroiden kantamista. Nuohan ovat juuri niitä töitä, joita tänne tullaan vaikkapa Virosta tekemään. Mikä ihme subjektiivinen oikeus suomalaisilla on siisteihin ja kivoihin sisätöihin?

Jos olisit vaivautunut lukemaan, niin olisit huomannut että ne valittajat juuri olivat niitä jotka olivat noita hommia tehneet. Ja teksti ainakin oli ihan ymmärrettävää suomea, joten ilmeisesti olivat suomalaisia. Eli mitä sinä valitat?

Ongelma on se, että valitetaan. Paskaduuneista se ura urkenee.

Miksi se olisi ongelma? Miksi ei saisi sanoa, että duuni on paskaduuni kun se kerran on? Millä oikeudella olet sitä vaatimassa? Ottaako noin kovasti päähän, kun huomasit että kyllä suomalaiset tekevät niitä hommia ja joudut luopumaan noista 80-luvun asenteistasi?

Eikä niistä ura urkene muualle kuin toisiin paskaduuneihin.

Vierailija
125/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmasti oikeassa ap, mutta paljon on myös niitä, jotka eivät töihin halua, vaikka niitä saisivat, koska ei jaksa ja on mukavampaa olla kotona.

No hyvä vain, koska niitä jotka haluavat ja eivät pääse on silti liikaa. Jokainen työhaluton on vain hyvä juttu, eivät sitten kuormita julkista terveydenhuoltoa, kun hoidattavat työttömyyden aiheuttamaa masennusta.

Vierailija
126/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloihin voi päästä appariksi tiskiin, mutta hidas "unelmoija" ei pärjää, pitää oppia nopeasti tietty työjärjestys ja rutiini. Esimerkkejä on valtavasti.

Kyllä se tietty työjärjestys ja rutiini on opittava joka paikassa äkkiä. Yleensä koska edellinen työntekijä on jo lähtenyt.

Vierailija
127/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa työttömistä ei olisi muuten juuri haittaa, mutta siellä alkaa sitten pikkuhiljaa määrien noustessa nousta myös kannatusta näille perustulo- yms. kommunismi-ideoille, jotka köyhdyttävät sitten koko maan perikatoon.

Vierailija
128/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 113, olen 23-vuotias. Enkä sanonut, että olisin jotain työtä vihannut, tiesin vain koko ajan että tätä en tulevaisuudessa halua tehdä. Minulla ei kuitenkaan ollut utopistisia kuvitelmia siitä, että makoilen kotona ja opiskelen, ja valmistuttuani pääsen suoraan unelmaduuniini.

Vierailija
129/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttiani ei näy missään, tietenkin se ilmaantuu heti kun kirjoitan tämän... Mutta siis nro113, olen 23-vuotias enkä todellakaan 30-vuotias! Ja mielestäni kertoo paljon ihmisestä, jos sanoo, että "joutuu alentumaan" siivoustyöhön. Olet varmaan sellainen tyyppi, joka katselee seiniä kun siivooja tulee vastaan.

Vierailija
130/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa jo kyllästyttää nämä tällaiset aloitukset.

Kyllä, töitä ei ole, tiedetään. Jopa me työssäkäyvät tajuamme sen. 

Yrittäkää te työttömätkin tajuta, että tämänpäivän työelämä ei ole herkkua sekään. Jatkuvasti potkitaan porukkaa pihalle ja työt lisääntyvät. Venyä pitäisi ihan kaikkeen. Käteen jää joitakin satasia enemmän kuin tekemättä mitään. Sitä on hankalaa olla hirveän myötätuntoinen, kun menee jaksamisen rajoilla koko ajan.

Mistä sulle on syntynyt käsitys, etteivät työttömät tajuaisi mitä "tämänpäiväinen työelämä" on? Melko vähättelevä kommentti. Menetkö sanomaan tässä muutama viikkos sitten lapun kouraan saaneille Nokian työntekijöille, että kato kun sä et tajuu mitä tää tämänpäiväinen työelämä on, kun olet nyt työtön. Tällaistahan se on ollut viimeiset vähintään kymmenen vuotta. Toisilla aloilla poispotkiminen alkoi vähän aikaisemmin kuin toisilla.

Ei se ymmärrys ja kokemus minnekään katoa, edes vuodessa, ei edes parissa. Silti suurin osa haluaisi keinolla millä tahansa takaisin sinne jaksamisen äärirajoille.  Noiden poispotkittujen (lue: nykyisten työttömien) joukossa on paaaaaljon niitä, jotka ovat raataneet niska limassa kolmenkymmen vuoden työuran, ihan samalla lailla jaksamisen äärirajoilla viimeiset ajat ja silti saaneet monoa persuksiin kun on esim. koko firma tai ainakin yksikkö mennyt alta.

Vierailija
131/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitäOn kirjoitti:

Mutta kai se ymmärretään, ettei yhteiskuntamme voi antaa työttömille samanlaista elintasoa, kuin mikä on työssäkäyvillä. Ei ole varaa. Eikä siinä olisi mitään järkeä. Eihän kukaan menisi töihin. Tiedän useita työttömiä, joista valtaosa on riskiryhmää: masentuneita, saamattomia, alkoholiongelmaisia. Nämä ongelmat kulkevat tietysti käsi kädessä. Suomi kuitenkin huolehtii hyvin syrjäytyneistä. Sitä kukaan ei voi kiistää. Kenenkään ei oikeasta tarvitse nähdä nälkää.

Mutta kumpi oli ensin?

http://www.hs.fi/tiede/a1379382081489

Vierailija
132/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti ahdistaa hyvää tarkoittavat läheiset. Anopin mielestä minun kannattaisi perustaa yritys ja "tehdä jotain kivaa"?!? Niin kuin mitä? Ja kuka siitä maksaisi?

Äiti aloitti tänään kertomaan jostain artikkelista, missä ilmeisesti oli sanottu että yli puolen vuoden työttömyyden jälkeen tilanne on toivoton. Tajusi sitten itsekin kesken lauseen, että se ei ole kovin kannustavaa kerrottavaa työhakuksia selailevalle tyttärelle. 

Yksi sukulainen lähettelee kaikkia random työpaikkailmoituksia. Sä olisit tässä tosi hyvä! Mutta kun mä en ole ikänä tehnyt mitään viestintään viittaavaakaan. Niin mutta silti! Argh. 

Ja kukaan näistä ei ymmärrä, että työelämä on aivan erilaista kuin ennen. Haen kaikkia mahdollisia hommia ja olen jopa päässyt moneen haastatteluun. Jokaisen paikan on saanut joku KOKENEEMPI, ja sille mä en voi mitään.

Vierailija
133/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Ruotsissa ja Virossa on työpaikkoja, mutta Suomessa ei?

Vierailija
134/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vähän lukea historiaa

Aina on ollut nousuja ja laskuja.

Niin käy nytkin.

Älytön ajatus että tätä jatkuu nyt ikuisesti

Hiukan perspektiiviä

Vierailija
135/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärisnainen kirjoitti:

Miksette opiskelleet lääkäriksi? Ei ole työttömiä lääkäreitä. Eli oma valintahan työttömyys on.

Olisi paljon työttömiä lääkäreittä jos ihmiset osaisivat käyttää järkeänsä ja ottaa vastuun elämästään

Vierailija
136/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin käy nytkin.

Hiukan perspektiiviä

http://www.webofdebt.com

Vierailija
137/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan haluttua ja kykenevää työvoimaa nuo mainitsemasi henkilöt mielestäsi noin keskimäärin ovat? Olisiko heille kenties paljonkin avoimia ja ennen kaikkea sopivia (= sellaisia, että työnantaja saisi palkkakustannukset ylittävää hyötyä) työpaikkoja tarjolla?

Vierailija
138/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klok och frisk kirjoitti:

Lääkärisnainen kirjoitti:

Miksette opiskelleet lääkäriksi? Ei ole työttömiä lääkäreitä. Eli oma valintahan työttömyys on.

Olisi paljon työttömiä lääkäreittä jos ihmiset osaisivat käyttää järkeänsä ja ottaa vastuun elämästään

Niin, ja tästähän ei ollutkaan kyse onko se oma valinta vai ei.

Vierailija
139/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin käy nytkin.

Hiukan perspektiiviä

Niin, mut tulee uusi sukupolvi ja mieluuminhan nää ottaa nuorta porukkaa töihin.

Vierailija
140/232 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa jo kyllästyttää nämä tällaiset aloitukset.

Kyllä, töitä ei ole, tiedetään. Jopa me työssäkäyvät tajuamme sen. 

Yrittäkää te työttömätkin tajuta, että tämänpäivän työelämä ei ole herkkua sekään. Jatkuvasti potkitaan porukkaa pihalle ja työt lisääntyvät. Venyä pitäisi ihan kaikkeen. Käteen jää joitakin satasia enemmän kuin tekemättä mitään. Sitä on hankalaa olla hirveän myötätuntoinen, kun menee jaksamisen rajoilla koko ajan.

Kyllä minä mieluummin tulisin sinne jaksamisen rahoille työpaikalle kuin kituuttaisin kotona. Ja satasiakin voisin saada jopa 23 enemmän kuin nyt...

Kun ei tule niitä paljon mainostettuja työttömien tukia ja lainallakin on vain yksi maksaja entisen kahden sijasta.

Joten kas kummaa, kituutetaan omalla tavallamme täälläkin. Mieluummin kituisin kuitenkin siinä väljemmässä taloudellisessa tilanteessa, sekin kituminen on tullut jo tutuksi eräässä työpaikassa from hell.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme