Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs mieltä ansiosidonnaisen keston leikkaamisesta?

Vierailija
18.04.2016 |

Itse vähän kahta mieltä: toisaalta niin, että ei etuuksien leikkaaminen työpaikkoja luo ja että suurin osa työttömistä menisi nytkin töihin jos vain töitä olisi.

Toisaalta parikin tuttua on kyllä suoraan sanonut, että niin kauan kuin esimerkiksi irtisanomispaketti tai ansiosidonnainen juoksee, voi ottaa vähän lomaa ja että töitä aletaan etsiä kunnolla vasta kun ansiosidonnainen alkaa loppumaan.

Vaikea sanoa. Siksi olenkin utelias kuulemaan mielipiteitä, mieluiten fiksuja ja kokemuksiin perustuvia.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 lisää: "Suurin osa, ehkä 90-95% omista asiakkaitani menisi töihin heti, kun olisi työpaikka, mihin mennä."

Tarkoittaa tietenkin kokopäiväistä työtä, josta maksetaan palkkaa. Moni haluaisi ottaa vastaan osa-aikaistakin, mutta ei uskalla tai pysty, koska vaarantaa siinä koko taloutensa.

42/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ja lisäyksenä velä ketjun aloittajan kysymykseen: Kyllä, olen tavannut tosi monia ihmisiä jotka vetkuttelevat jopa vuoden mittaisella lomalla, ansiosidonnaisen varassa. Yleensä akateemisia ihmisiä joille ns. oikea työnteko on täysin vieras käsite.

Olet tosi hienosti omaksunut yhteisen vihollisen.  Barrikadeille toverit!

Lisäyksenä vielä tähän, että olen itse akateeminen ja asiantuntijatöissä sekä yrittäjä. En ole kommunisti vaan ihjan päinvastoin. Sanonpahan vaan, että akateemisissa piireissä on paljon lööbailijoita. Tämä itse nähty ja koettu. Korkea koulutus ei välttämättä tee ihmisestä ahkeraa.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin äänestin persuja että saataisiin loiset kuriin.

44/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ansiosidonnainen pitäisi poistaa. Valtiohan eli me veronmaksajat sen kustannamme 90-prosenttisesti. Säästyisi miljoonia vuodessa. Lisäksi työttömät ovat nyt eriarvoisia, kaikille työttömille sama korvaus. Ansiosidonnaisen olemassaolo ei lisää eikä vähennä työpaikkoja, itse asiassa ei vaikuta mitenkään muuten kuin nettokustannuksina valtiolle.

Samaa mieltä tästä.

Työtön on työtön on työtön. Kaikki työttömät ovat vapaamatkustajia ja yhteiskunnan elättejä. Näin tylysti sanottuna.

On ihan naurettavaa kermaperseilyä luulla olevansa parempi kuin muut vain siksi, että on sattunut kouluttautumaan korkeasti. Akateemisen ei muka tarvitse siivoushommiin lähteä, kun voi ansiosidonnaisellekin downshiftailla kaikessa rauhassa. Työtön duunari sen sijaan joutuu siivoushommiin. Onko oikein?

Ja hei, mä kuulun sentään Akavaan itse. Olen kyllä miettinyt eroamista. En kannata Akavan linjausta tässä asiassa lainkaan.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
45/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ansiosidonnainen pitäisi poistaa. Valtiohan eli me veronmaksajat sen kustannamme 90-prosenttisesti. Säästyisi miljoonia vuodessa. Lisäksi työttömät ovat nyt eriarvoisia, kaikille työttömille sama korvaus. Ansiosidonnaisen olemassaolo ei lisää eikä vähennä työpaikkoja, itse asiassa ei vaikuta mitenkään muuten kuin nettokustannuksina valtiolle.

Samaa mieltä tästä.

Työtön on työtön on työtön. Kaikki työttömät ovat vapaamatkustajia ja yhteiskunnan elättejä. Näin tylysti sanottuna.

On ihan naurettavaa kermaperseilyä luulla olevansa parempi kuin muut vain siksi, että on sattunut kouluttautumaan korkeasti. Akateemisen ei muka tarvitse siivoushommiin lähteä, kun voi ansiosidonnaisellekin downshiftailla kaikessa rauhassa. Työtön duunari sen sijaan joutuu siivoushommiin. Onko oikein?

Ja hei, mä kuulun sentään Akavaan itse. Olen kyllä miettinyt eroamista. En kannata Akavan linjausta tässä asiassa lainkaan.

Lainaanpa tuosta 38:in viestistä:  "ainoa keino on sisäinen devalvaatio, joka on pitkä ja surkea tie. Se vaatii laajan työttömyyden pitkäksi aikaa jotta palkat laskevat."

Tätä haetaan oikein valtiovallan toimesta.   Sinä olet jostain syystä älyttömän vihainen, kun ihmiset eivät alistu korporatismin alttarille vaan tekevät ainoan järkevän asian mitä voivat eli downshiftaavat.  Toimitko itse alalla joka on merkittävästi julkisesti rahoitettua tai lähellä julkista rahoitusta.  Toimitko säädellyllä alalla eli käytännössä millä tahansa infrastuktuuriin kuuluvalla alalla?  Oletko siis valtiovallan erityisessä suojeluksessa?

Jos näet työttömän jonain reikänä jonne sinun on laitettava rahaa, niin käsityksesi yhteiskunnan toiminnasta on harvinaisen yksinkertainen.  Ihan ymmärrettävää kun akateemiset yleensä keskittyvät omaan erityisalaansa, vaikka antavatkin ymmärtää olevansa kaikkien alojen erityisosaajia.

Vierailija
46/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava hakemalla haki töitä vasta kun ansiosidonnaista oli jäljellä pari kk. Sai sitten 6kk paikan ja on tyytyväinen. Aikoo tuon loputtua olla taas ansiosidonnaisella sallitun ajan ennenkuin tosissaan etsii ja hakee töitä.

Vierailija
47/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ja lisäyksenä velä ketjun aloittajan kysymykseen: Kyllä, olen tavannut tosi monia ihmisiä jotka vetkuttelevat jopa vuoden mittaisella lomalla, ansiosidonnaisen varassa. Yleensä akateemisia ihmisiä joille ns. oikea työnteko on täysin vieras käsite.

Tämä akateemisten, vetkuttelevien ihmisten ryhmä on hyvin marginaalinen. Niinkuin työhaluttomien määrä yleisestikin.

Työllisyydenhoidon tehtäviä takana kymmenen vuotta. Satojen työttömien kanssa töitä tehneenä voin luvata, että ansiosidonnaisen kestoa leikkaamalla saadaan töihin lähinnä yksittäisiä ihmisiä. Ansiosidonnaista nauttivat työllistyvät pääasiassa itsenäisesti ja helposti, eikä tässä ryhmässä juurikaan esiinny ns. työhaluttomia.

Suoraan sanottuna vituttaa lukea näitä keskusteluja, joissa kaikki työttömät leimataan ryhdittömiksi yhteiskunnan eläteiksi, jotka pitää erilaisin sanktioin uhkailemalla pakottaa töihin, kun eivät muuten mene. Totta on, että meillä on aina pieni joukko ihmisiä, jotka eivät edes halua työtä, mutta määrä on niin marginaalinen, että sen perusteella on kohtuutonta leimata kaikkia muita. Suurin osa, ehkä 90-95% omista asiakkaitani menisi töihin heti, kun olisi työpaikka, mihin mennä. Työpaikkoja tässä tarvitaan, ei keppiä.

Ansiosidonnaisen olemassaolo on perusteltu - kun ihminen on mitoittanut menonsa palkkatulojensa mukaan, tilanne yhtäkkisten potkujen tullessa on kestämätön ilman ansioihin sidottua päivärahaa. On kohtuullista ja oikeudenmukaista antaa ihmiselle aikaa järjestää taloutensa ja elämänsä uudelleen ilman, että heti joutuu pakkopaniikissa myymään talonsa ja hakemaan ruokansa leipäjonosta.

Määrälle voisi asettaa katon - silloin vaikutukset kohdistuisivat vain niihin, joilla yleensä on omaisuutta niin paljon, että yhteiskunnan tuelle ei ole perustetta. Lisäksi pitäisi helpottaa osa-aikatyön ja lyhyiden määräaikaisten töiden vastaanottamista. Tällä hetkellä niihin ei tukien varassa elävä uskalla lähteä, mikä sekin on pelkästään ymmärrettävää - seuraus on liian usein 1-3 kk tulotonta aikaa, kun byrokratian pyörä pyörii. Säännöllinen tulovirta on kuitenkin elinehto meille kaikille, joilla ei säästötilillä makaa tonnitolkulla ylimääräistä "pahanpäivänvaraa".

Kiitos todella paljon tästä asiantuntevasta puheenvuorosta! Tällaisia kun saisi enemmänkin julkiseen keskusteluun.

Vierailija
48/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tästä.

Ansiosidonnainen on vakuutus, kaikki eivät ymmärrä tätä. Henkilö on vakuuttanut itsensä työttömyyden varalta. Pitäisikö muutkin vakuutukset kieltää? Ihmisillä on pieniä lapsia ja asuntolainoja eli erilaisia vastuita elämässään vaikka kuinka paljon, kysehän ei ole vain työttömästä itsestään vaan koko hänen perheestään.

Ja siivousalalle ei kyllä akateemisia huolita koska työnantaja ajattelee etteivät he sitoudu lainkaan noihin tehtäviin. Jos akateeminen mielii siivousalalle tavalliseksi siivoojaksi, hänen pitää jättää cv:stä kyllä sitten akateeminen tutkinto pois kokonaan.

Vierailija
49/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava hakemalla haki töitä vasta kun ansiosidonnaista oli jäljellä pari kk. Sai sitten 6kk paikan ja on tyytyväinen. Aikoo tuon loputtua olla taas ansiosidonnaisella sallitun ajan ennenkuin tosissaan etsii ja hakee töitä.

Ainahan joukosta löytyy erilaisia yksittäistapauksia mutta mikä on tilastollisesti merkitsevää onkin sitten monimutkaisempi juttu.

Vierailija
50/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali ansisidonnainen pienipalkkaselle ei edes riitä elämiseen joten joutuu jo valmiiksi sosiaalitoimiston asiakkaaksi. joten kestolla ei pienipalkkaiselle kenties ole väliä. suurempipalkkaisille maksetaan prosentuaalisesti vähemmän, mutta voi olla vaikeampi löytää koulutusta vastaavaa työtä, jolloin tuskin ottaa mitään hanttihommia vastaan, koska se taas estää tulevaa työllistymistä oikealle alalle. minusta kesto ei ole ongelma ja määrä onkin jo laskenut niin alas ettei sillä juhlita. hyvä turva että ehtii hakea seuraavaa työtä, joutumatta kenties vielä myydä omistusasuntoa tms.

Vierailija
51/51 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yli 30 vuotta työelämässä ja koko ajan maksanut liiton jäsenmaksua. Niin vaan yt:t iski minuunkin ja työttömänä ollaan. Ei ole oma valinta ei. En kuitenkaan kanna huonoa omaatuntoa ansiosidonnaisen nostamisesta, olenhan sitä varten koko työikäni liitolle maksanut. Tuo saamani raha ei edes riitä elämiseen, onneksi toistaiseksi on vieä vähän säästöjä.

Te jotka haukutte työttömoä loisiksi oletteko tietoisia, että työttömyyskorvauksesta maksan veroja neljänneksen eli 25 prosenttia. Jos olisin töissä, prossa olisi palkastani tällä hetkellä 17.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi