Mitäs mieltä ansiosidonnaisen keston leikkaamisesta?
Itse vähän kahta mieltä: toisaalta niin, että ei etuuksien leikkaaminen työpaikkoja luo ja että suurin osa työttömistä menisi nytkin töihin jos vain töitä olisi.
Toisaalta parikin tuttua on kyllä suoraan sanonut, että niin kauan kuin esimerkiksi irtisanomispaketti tai ansiosidonnainen juoksee, voi ottaa vähän lomaa ja että töitä aletaan etsiä kunnolla vasta kun ansiosidonnainen alkaa loppumaan.
Vaikea sanoa. Siksi olenkin utelias kuulemaan mielipiteitä, mieluiten fiksuja ja kokemuksiin perustuvia.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Siis työttömyyskorvauksen puuttuminen on kaiken yhteiskunnalisen oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon lähtökohta?
Nykyisessä systeemissä, kyllä.
Eli nyt jokainen työtön on jokaisen työssäkäyvän taskulla. Se ei ole oikeudenmukaista.
Työttömyys on valintana liian helppo. Työntekoon ei motivoida nykyisellä verotuksella ja liian hyvillä tuilla. Jos kannustinloukkuja purettaisiin, se auttaisi työttömiä motivoitumaan työllistymään, sekä tekisi työssä olemisen aidosti kannattavaksi.
🇺🇦🇮🇱
Ja lisäyksenä velä ketjun aloittajan kysymykseen: Kyllä, olen tavannut tosi monia ihmisiä jotka vetkuttelevat jopa vuoden mittaisella lomalla, ansiosidonnaisen varassa. Yleensä akateemisia ihmisiä joille ns. oikea työnteko on täysin vieras käsite.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Mun mielestä koko ansiosidonnaisen voisi poistaa, ellei kyse ole täysin työttömyyskassamaksuilla katettavasta tuesta. Voihan jokainen vaikka ottaa yksityisen työttömysvakuutuksen, jos haluaa päästä tuilla makaamaan. Yhteiskunnan rahoja tällaiseen ei pidä käyttää penniäkään.
Työnteosta palkitaan, kotona makaamisesta ei makseta kenellekään. Tämän tulisi olla itsestäänselvästi kaiken yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon lähtökohta.
Tuohan toimisi hyvin sellaisessa täysin kuvitteellisessa tilanteessa, jossa töitä on kaikille halukkaille mielin määrin tarjolla. Todellisessa maailmassa tilanne on täysin toinen.
Miksi muuten työttömien oletetaan "makaavan kotona"? Kyllä minulla olisi vaikka miten paljon mukavaa tekemistä jos ei tämä ansiotyö olisi aina häiritsemässä, eipä paljon tarvitsisi makoilla.
Pienipalkkaisilla on varmasti pienempi insentiivi löytää uutta työtä ansiosidonnaisen aikana, sillä he saavat päivärahassa lähelle aiempaa palkkaa menevän summan. Minun palkkani on lähes 5000 e kuussa, päivärahat olisivat pari tuhatta miinus verot, eli ei tulisi mieleenkään vapaaehtoisesti makoilla kotona kuukausia, stressaantuisin ihan tolkuttomasti. Ajatuskin työttömyydestä kauhistuttaa ja tekisin kaikkeni uuden työn eteen. Itse menisin töihin vaikka pienemmälläkin palkalla, jokaisen terveen aikuisen tulisi elättää itsensä eikä tilata rahaa tukiviidakosta.
Kannustinloukut tulisi purkaa kansalaispalkalla, jonka jälkeen kaikki työ on kannattavaa.
Mielestäni tämä systeemi voitaisiin romuttaa kokonaan ja ottaa tilalle se paljon puhuttu kansalaispalkka. Ihmiset ovat erilaisia ja valitettavasti osa meistä passivoituu täysin, kun pääsee ansiosidonnaiselle. En halua tällä haukkua työttömiä, fakta on vaan valitettavasti se, että osa ihmisistä vieroksuu töitä.
Kaffepulla kirjoitti:
Ja lisäyksenä velä ketjun aloittajan kysymykseen: Kyllä, olen tavannut tosi monia ihmisiä jotka vetkuttelevat jopa vuoden mittaisella lomalla, ansiosidonnaisen varassa. Yleensä akateemisia ihmisiä joille ns. oikea työnteko on täysin vieras käsite.
Olet tosi hienosti omaksunut yhteisen vihollisen. Barrikadeille toverit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vain toivoisi jotenkin järkevää ja totuuteen perustuvaa keskustelua talouden ongelmista ja työttömyydestä. Nyt tuntuu, että meillä on vain hallituksen väittämät ja sitten erilaiset epämääräiset huhut ja luulot. Siksi täälläkin yritän kysellä ihmisten omista kokemuksista.
Mitä ihmettä sinä kuvittelet, kun meillä on pääministeri joka kuvittelee olevansa Suomi nimisen yrityksen johdossa?
Niin kai. ... :-( Luulisi vain, että edes jokin taho pystyisi tekemään todenmukaistakin selvitystä työttömyydestä. ... mutta ehkä olen naiivi. ...
No kuuntele vaikka Juhana Vartiaista. Siltä tulee totuudenmukaista selvitystä työttömyydestä. Olen eri mieltä hänen kanssaa joistakin asioista ja erityisesti ihmisen asemasta yhteiskunnassa, mutta asiapohja Vartiasella on vahva.
Aina vedotaan tuohon että osa työttömistä vieroksuu töitä ja näin on saatu aikaan se mielikuva että kaikki työttömät ovat työtävieroksuvia.
Olisko nyt aika sitten ruveta antamaan myös tukea näille käsityksille. Sinä joka paasaat näistä työtä vieroksuvista niin laitahan väitteesi tueksi myös ihan faktaa. Sinulta löytynee myös tilasto työttömistä ja kuinka monta prosenttia heistä on niitä jotka eivät halua ikinä töihin.
Koko ansiosidonnainen pitäisi poistaa. Valtiohan eli me veronmaksajat sen kustannamme 90-prosenttisesti. Säästyisi miljoonia vuodessa. Lisäksi työttömät ovat nyt eriarvoisia, kaikille työttömille sama korvaus. Ansiosidonnaisen olemassaolo ei lisää eikä vähennä työpaikkoja, itse asiassa ei vaikuta mitenkään muuten kuin nettokustannuksina valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Itse vähän kahta mieltä: toisaalta niin, että ei etuuksien leikkaaminen työpaikkoja luo ja että suurin osa työttömistä menisi nytkin töihin jos vain töitä olisi.
Toisaalta parikin tuttua on kyllä suoraan sanonut, että niin kauan kuin esimerkiksi irtisanomispaketti tai ansiosidonnainen juoksee, voi ottaa vähän lomaa ja että töitä aletaan etsiä kunnolla vasta kun ansiosidonnainen alkaa loppumaan.
Vaikea sanoa. Siksi olenkin utelias kuulemaan mielipiteitä, mieluiten fiksuja ja kokemuksiin perustuvia.
Keston leikkaaminen on ihan ok, jos tasoa sitten myös nostetaan. Esim. n. 80% työtuloista olisi sopiva taso, ainakin ansiosidonnaisen alkuvaiheessa, esim. ekat puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaisilla on varmasti pienempi insentiivi löytää uutta työtä ansiosidonnaisen aikana, sillä he saavat päivärahassa lähelle aiempaa palkkaa menevän summan. Minun palkkani on lähes 5000 e kuussa, päivärahat olisivat pari tuhatta miinus verot, eli ei tulisi mieleenkään vapaaehtoisesti makoilla kotona kuukausia, stressaantuisin ihan tolkuttomasti. Ajatuskin työttömyydestä kauhistuttaa ja tekisin kaikkeni uuden työn eteen. Itse menisin töihin vaikka pienemmälläkin palkalla, jokaisen terveen aikuisen tulisi elättää itsensä eikä tilata rahaa tukiviidakosta.
Kannustinloukut tulisi purkaa kansalaispalkalla, jonka jälkeen kaikki työ on kannattavaa.
Toisaalta sitten on tosi omituista (tai no ei, poliittisesta korruptiostahan se johtuu) että meillä on samaan aikaan näiden "passivoimiskeskustelujen" aikaan esimerkiksi todella avokätisiä irtisanomisohjelmia esimerkiksi Nokiasta irtisanotuille. Ne kun maksetaan 95% julkisella rahalla Suomen valtiolta ja EU:lta. Ja siinä ihmiset saattavat saada TÄYDEN palkan 1-2 vuotta.
Eli jos ollaan sitä mieltä, että ansiosidonnainen passivoi ja sen takia sitä pitää leikata, vaikka se on tosiaan noin pieni osa hyväpalkkaisen ihmisen palkasta, niin silloin nämä Nokian yms. "Bridge"-paketit ovat sitäkin järjettömämpiä ja törkeitä. Toki yksityinen firma saa sellaisia vapaasti antaa, mutta kun esimerkiksi Nokian paketit on 95% maksettu veronmaksajien rahoilla, ei yrityksen. Ja niissä tosiaan helposti saa vuoden tai enemmän täyttä palkkaa, vapauden harjoittaa yritystoimintaa tai opiskelua samalla, sekä mittavat outplacement-tukitoimet mm. uravalmennuksen ja yrittäjyysvalmennuksen muodossa.
Ja samat poliitikot jotka ovat leikkaamassa kaikilta muilta tukia, ajavat näitä paketteja tietyille yrityksille.
Huh huh. ... Onko Suomi tosiaan nykyisin näin korruptoitunut ja eriarvoinen? Tai no, turha kysymys. ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vain toivoisi jotenkin järkevää ja totuuteen perustuvaa keskustelua talouden ongelmista ja työttömyydestä. Nyt tuntuu, että meillä on vain hallituksen väittämät ja sitten erilaiset epämääräiset huhut ja luulot. Siksi täälläkin yritän kysellä ihmisten omista kokemuksista.
Mitä ihmettä sinä kuvittelet, kun meillä on pääministeri joka kuvittelee olevansa Suomi nimisen yrityksen johdossa?
Niin kai. ... :-( Luulisi vain, että edes jokin taho pystyisi tekemään todenmukaistakin selvitystä työttömyydestä. ... mutta ehkä olen naiivi. ...
No kuuntele vaikka Juhana Vartiaista. Siltä tulee totuudenmukaista selvitystä työttömyydestä. Olen eri mieltä hänen kanssaa joistakin asioista ja erityisesti ihmisen asemasta yhteiskunnassa, mutta asiapohja Vartiasella on vahva.
Kiitos vinkistä!
Jossain oli kirjoitettu hyvin että yhtenä hetkenä ihmiset ovat innovatiivisia ja tehokkaita it-koodaajia, toisena hetkenä heistä tulee työtävieroksuvia luusereita. Tämä siis jossain määrin monen ihmisen ja yhteiskunnankin käsitys. Kyllä aika pieni osa on työtävieroksuvia ja he tekevät sen kyllä millä keinoilla tahansa. Suurta joukkoa oikeasti työttömiä kyykytetään ja parjataan aivan suotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sitten on tosi omituista (tai no ei, poliittisesta korruptiostahan se johtuu) että meillä on samaan aikaan näiden "passivoimiskeskustelujen" aikaan esimerkiksi todella avokätisiä irtisanomisohjelmia esimerkiksi Nokiasta irtisanotuille. Ne kun maksetaan 95% julkisella rahalla Suomen valtiolta ja EU:lta. Ja siinä ihmiset saattavat saada TÄYDEN palkan 1-2 vuotta.
Eli jos ollaan sitä mieltä, että ansiosidonnainen passivoi ja sen takia sitä pitää leikata, vaikka se on tosiaan noin pieni osa hyväpalkkaisen ihmisen palkasta, niin silloin nämä Nokian yms. "Bridge"-paketit ovat sitäkin järjettömämpiä ja törkeitä. Toki yksityinen firma saa sellaisia vapaasti antaa, mutta kun esimerkiksi Nokian paketit on 95% maksettu veronmaksajien rahoilla, ei yrityksen. Ja niissä tosiaan helposti saa vuoden tai enemmän täyttä palkkaa, vapauden harjoittaa yritystoimintaa tai opiskelua samalla, sekä mittavat outplacement-tukitoimet mm. uravalmennuksen ja yrittäjyysvalmennuksen muodossa.
Ja samat poliitikot jotka ovat leikkaamassa kaikilta muilta tukia, ajavat näitä paketteja tietyille yrityksille.
Huh huh. ... Onko Suomi tosiaan nykyisin näin korruptoitunut ja eriarvoinen? Tai no, turha kysymys. ...
Tietävätkö ihmiset yleensä näistä ohjelmista ja siitä, että ne rahoitetaan julkisella rahalla?
Eli meillä on jo nyt julkisella rahalla maksettuja ohjelmia tiettyjen yritysen irtisanottaville, joissa toteutetaan kaikki ja enemmän mitä työttömät toivovat:
- täysi palkka 1-2 vuotta
- ei tarvetta asioida TE-toimiston kanssa koska se olisi näiden ohjelmien kehittäjien mukaan "nöyryyttävää" ja ihmiset pitäisi säästää siltä
- vapaus tehdä mitä haluaa ilman että se vaikuttaa tukirahoihin: vapaus opiskella, vapaus perustaa yritys, vapaus lomailla ja matkustella. ..
- uraneuvontapalvelut
- yrittäjyysneuvontapalvelut
Tiedostetaanko tämä todellisuus ja se, että nämä ohjelmat ovat julkisella rahalla rahoitettuja?
Jos samalla kaikkien muiden työttömyysturvaa heikennetään kaikin keinoin, niin silloinhan yhteiskunnasta tulee entistä jakaantuneempi. ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keston leikkaaminen on ihan ok, jos tasoa sitten myös nostetaan. Esim. n. 80% työtuloista olisi sopiva taso, ainakin ansiosidonnaisen alkuvaiheessa, esim. ekat puoli vuotta.
No miksei tämä sitten olisi OK? Millä alalla on tällä hetkellä hillitön työvoimapula? Jospa tämä hetklen kotona rauhoittuva antaakin samalla paikan jollekin toiselle, jonka mielenterveys työtä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä!
Vartiainen on kova sisäisen devalvaation puolestapuhuja. Mun mielestä se on ihan roskaa, mutta sillon kun se selittää kuinka työmarkkinat toimivat, niin onhan sen jutuissa paljon järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä!
Vartiainen on kova sisäisen devalvaation puolestapuhuja. Mun mielestä se on ihan roskaa, mutta sillon kun se selittää kuinka työmarkkinat toimivat, niin onhan sen jutuissa paljon järkeä.
Ok. Omasta mielestäni järkeä talouspolitiikan suhteen puhuvat mm. Paul Krugman ja Pertti Haaparanta. Kummatkin vastustavat taloustieteellisestä näkökulmasta austerity -politiikkaa. Krugman myös kuvaa hyvin euron aiheuttamia vaikeuksia talouspolitiikalle kun ei ole omaa kelluvaa valuuttaa, ja kuvasi hyvin jo pari vuotta sitten sitä, mitä nyt näemme Suomessa: eli kun valuuttakurssi ei jousta talouden tarpeiden mukaan niin ainoa keino on sisäinen devalvaatio, joka on pitkä ja surkea tie. Se vaatii laajan työttömyyden pitkäksi aikaa jotta palkat laskevat.
Jos talous yhtään kiinnostaa, niin suosittelen lukemaan austerity -kirjallisuutta. Samaa mieltä ei tarvitse olla mutta se avaa erilaista näkökulmaa kuin mikä suomalaisessa keskustelussa vallitsee.
Tiedän kyllä paljon talouden toiminnasta yleisesti, mutta aitoa, todellisuutta kuvastavaa tietoa siitä, miten ihmiset Suomessa OIKEASTI käyttäytyvät mm. tukien ja työttömyyden suhteen on tosi vaikea löytää. Vain teoriaa, spekulaatiota, poliittisia väitteitä, huhuja ja mielipiteitä. Ja kun tehdään esimerkiksi jokin keskusteluohjelma asiasta tai haastattelu lehteen, niin aina löydetään se tyyppi joka haluaa mieluummin olla kotona tuilla kuin edes etsiä töitä. On kuitenkin vaikea uskoa että se olisi se yleisin asenne.
Oma kokemukseni on kuitenkin että ansiosidonnaiseen mahdollisuuden omaavat ovat niitä työhaluisimpia työttömiä. Kun paikallinen tehdas sulki ovensa niin vuoden sisällä uudessa työssä tai opiskelemassa oli lähes kaikki työntekijät. Toki oli muutama jotka nautti ansiosidonnaisesta ja sitten näitä yli 55-vuotiaita joita ei enää haluta mihinkään vaikka halukkuutta opiskeluun tai työntekoon olisi. Nämä ansiosidonnaisen loppuun nauttineet ovat sitten jokainen edelleen työttömiä. Suurin osa uudelleen työllistyneistä ehti löytää uuden työpaikan irtisanomisajallaan eli ei edes ansiosidonnaista nostanut.
Kaffepulla kirjoitti:
Tämä akateemisten, vetkuttelevien ihmisten ryhmä on hyvin marginaalinen. Niinkuin työhaluttomien määrä yleisestikin.
Työllisyydenhoidon tehtäviä takana kymmenen vuotta. Satojen työttömien kanssa töitä tehneenä voin luvata, että ansiosidonnaisen kestoa leikkaamalla saadaan töihin lähinnä yksittäisiä ihmisiä. Ansiosidonnaista nauttivat työllistyvät pääasiassa itsenäisesti ja helposti, eikä tässä ryhmässä juurikaan esiinny ns. työhaluttomia.
Suoraan sanottuna vituttaa lukea näitä keskusteluja, joissa kaikki työttömät leimataan ryhdittömiksi yhteiskunnan eläteiksi, jotka pitää erilaisin sanktioin uhkailemalla pakottaa töihin, kun eivät muuten mene. Totta on, että meillä on aina pieni joukko ihmisiä, jotka eivät edes halua työtä, mutta määrä on niin marginaalinen, että sen perusteella on kohtuutonta leimata kaikkia muita. Suurin osa, ehkä 90-95% omista asiakkaitani menisi töihin heti, kun olisi työpaikka, mihin mennä. Työpaikkoja tässä tarvitaan, ei keppiä.
Ansiosidonnaisen olemassaolo on perusteltu - kun ihminen on mitoittanut menonsa palkkatulojensa mukaan, tilanne yhtäkkisten potkujen tullessa on kestämätön ilman ansioihin sidottua päivärahaa. On kohtuullista ja oikeudenmukaista antaa ihmiselle aikaa järjestää taloutensa ja elämänsä uudelleen ilman, että heti joutuu pakkopaniikissa myymään talonsa ja hakemaan ruokansa leipäjonosta.
Määrälle voisi asettaa katon - silloin vaikutukset kohdistuisivat vain niihin, joilla yleensä on omaisuutta niin paljon, että yhteiskunnan tuelle ei ole perustetta. Lisäksi pitäisi helpottaa osa-aikatyön ja lyhyiden määräaikaisten töiden vastaanottamista. Tällä hetkellä niihin ei tukien varassa elävä uskalla lähteä, mikä sekin on pelkästään ymmärrettävää - seuraus on liian usein 1-3 kk tulotonta aikaa, kun byrokratian pyörä pyörii. Säännöllinen tulovirta on kuitenkin elinehto meille kaikille, joilla ei säästötilillä makaa tonnitolkulla ylimääräistä "pahanpäivänvaraa".
Puolesta.