Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
Menin kirjoittamaan työkaverin kännisekoiluista ja -sanomisista sähköpostin, minkä lähetin työpaikalla isolle porukalle. Näistä jotkut on kai lähettäneet sähköpostia eteenpäin.
Nyt tämä työkaveri väittää, että olen rikkonut lakia ja on haastamassa oikeuteen, koska löytyy seuraavanlainen pykälä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000531
8 § (13.12.2013/879)
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
Joka oikeudettomasti
1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei myöskään pidetä yleiseltä kannalta merkittävän asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö, toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Mitä mieltä olette? Voiko tieto olla yksityiselämää koskevaa kun se on tapahtunut julkisesti ravintolassa? Entä mites nuo, jotka ovat sähköpostia välittäneet edelleen, ovatko hekin loukanneet tämän henkilön yksityisyyttä?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Nyt oikeasti teidän yleiset syyttäjät ja muut oikeustoimet. Ei tule mitään oikeusjuttua työyhteisön sisällä lähetystä yhdestä sähköpostista yleisillä paikalla harjoitetusta toiminnasta.
Mutta ap, kuten jo tiedät, lähettämäsi posti oli ikävästi tehty, tuollaiset eivät kuulu fiksuun työyhteisökäyttäytymiseen eivätkä paranna työilmapiiriä. Jos olisin sinä kertoisin nyt esimiehelle munauksestani ja varaisin haukkumani ihmisen kanssa kahden keskisen ajan ja pyytäisin anteeksi ja keskustelisin syyt mitkä aikaisemmin hiersivät ja aiheuttivat tämän.
Ja sitten otat tämän oppina ja et enää ikinä lähettele vastaavia posteja.
No ihan saletisti tästä oikeusjutun saa. Miksi otat kantaa juridiikkaan kun ei tietoa selkeästi löydy.
Olen ollut jo kohta 20 vuotta työelämässä ja vuosien varrella oppinut, että ei ikinä kannata puhua/kirjoittaa mitään pahaa muista työkavereista. Jos en pidä jostain, pidän sen omana tietonani.
Olen huomannut, että koska en itse aloita negatiivisia puheita, juttelevat työkaveritkin kanssani neutraaleista tai positiivisista asioista. Viihdyn työssäni paljon paremmin kuin aikaisemmin, koska minua ei vedetä mukaan ikävään juoruiluun. Olen myös oppinut hyväksymään, että samalla tavalla kun minä en ehkä pidä ihan kaikista ihmisistä, ei kaikki välttämättä pidä minusta. Työasiat hoidetaan kuitenkin asiallisesti.
Välillä joudun tsemppaamaan itseäni, etten päästäisi ilkeyksiä suustani. Elämänlaatuni on kuitenkin parantunut huomattavasti, kun olen oppinut hillitsemään puheitani.
Elämänkokemus tuo mukanaan toivottavasti myös viisautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuisat ihmiset tarkoittavat ei-rajattua joukkoa. Tämä joukko voidaan saavuttaa julkisilla tiedotusvälineillä tai muulla tavalla, esim. laittamalla lappuja lyhtypylväisiin. Ei ole olennaista, onko nämä laput nähneet viisi vai viisi tuhatta ihmistä. Tieto on kuitenkin ollut periaatteessa kaikkien saatavilla.
Tässä ei ole aineksia yksityiselämää loukkaavaa tietoa koskevaan oikeusjuttuun lain tarkoittamassa merkityksessä.
Wikipediassa on muutaman KKO:n ennakkotapaus.
He-hee olet aivan väärässä. Katsoppa jäljempänä oleva uutinen. Henkilö sai tuomion yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä lähetettyään joukkosähköpostin.
http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kanta-hame/305228-kiemungin-tuomio-…
Kiitos linkistä, tuomiohan ei vielä ole lainvoimainen, mutta kuitenkin.
Tässä tietysti sisältö on ollut toista luokkaa kuin kuvailu kännisekoiluista. Mutta ryhmä voi siis olla rajattu lain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät hyttyrät sentään, mikä pistää ihmiset kommentoimaan tämän asian juridista puolta, jos ei ole haisuakaan asiasta? Täällä on sekä oikeita että vääriä vastauksia, mutta ihan sama, mitä minä tähän sanon, kun ap ei pysty enää erottamaan totuutta roskasta. Sanonpa vain ap:lle, että mene kipin kapin oikeusavustajan juttusille!
Ei kai nyt oikeusavustajan juttusille mennä ennen kuin asianomistaja tekee siirron. Eli tyhmä ohje nyt sinultakin.
Teon on täytynyt tuottaa uhrille terveydellistä haittaa, mikä asia viedään työsuojelun kautta oikeuteen. Kaikki muistanevat tapauksen Ahde - Räty.
Ahteella oli nippu lääkärintodistuksia. Lisäksi epäasiallisen kohtelun tulee olla jatkuvaa, yksittäistapaus ei periaatteessa riitä, ellei se ole todella vahingoittavaa. Tässä tapauksessa tietysti saattaa olla.
Lapsellista toimintaa!! Kahvipöytäkeskusteluissa voit juoruilla vaikka kuinka, mutta jos oikeasti lähetit sähköpostin, niin en voi kuin ihmetellä mitä ajattelit. Ei anna hyvää kuvaa sinusta itsestäsi kenellekään.
Kysyin juristin mielipidettä tästä. AP on tehnyt rikoksen. Hänellä on ollut tarkoituksenaan levittää työkaveristaan tämän yksityiselämää loukkaava tietoja. Eli teko on ollut tahallinen, ja AP:lla on ollut selkeä vahingoittamistarkoitus. Se on tässä oleellista. Tapahtumapaikka on toissijainen. Työkaveri on luottanut siihen, että hänen toiminnastaan ei raportoida ulkopuolisille tai laajalle yleisölle, ja tapahtumat ovat sattuneet vapaa-ajalla, eivätkä liity millään tavalla työntekoon tai työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät hyttyrät sentään, mikä pistää ihmiset kommentoimaan tämän asian juridista puolta, jos ei ole haisuakaan asiasta? Täällä on sekä oikeita että vääriä vastauksia, mutta ihan sama, mitä minä tähän sanon, kun ap ei pysty enää erottamaan totuutta roskasta. Sanonpa vain ap:lle, että mene kipin kapin oikeusavustajan juttusille!
Ei kai nyt oikeusavustajan juttusille mennä ennen kuin asianomistaja tekee siirron. Eli tyhmä ohje nyt sinultakin.
Tässä taas koittaa päteä joku, jolla ei ole tietoa. Ymmärräthän, että parhaan oikeusavustajan saa se, joka hänet ensin varaa. Sama toimisto ei voi edustaa molempia (koskee myös kunnallista oikeusavustajaa). Varaamiseen riittää pelkkä puhelinsoitto, ei tarvitse vielä tehdä sen enempää, jos ei oikeusjuttua kenties tulekaan.
Usein ihminen suutuksissaan uhoaa haastavansa oikeuteen, mutta ei silti toteuta aikomustaan. Vilpitön anteeksipyyntökin voi auttaa (tai pahentaa, valitettavasti ei voi tietää ennen kuin on yrittänyt). On myös mahdollista, että loukattu ei halua mennä oikeuteen siksikään, että hänen alkuperäinen törttöilynsä tulisi sitä kautta entistäkin useamman tietoisuuteen.
Ap:n työpaikka on kohta haussa ja ap voi tulla työnäyttöön entiseen työpaikkansa 😂
Sitä ollaan hakemassa oikikseen vai? :D yksi pääsykoekirjoista koskee juuri viestintäoikeutta ja tämä asia käsitellään teoksessa, tätä ei varmasti ole oikeasti tapahtunut :)
Uskomatonta tyhmyyttä AP:lta. Tällaista juttua lukiessa ajattelee "ei tämä voi olla totta, täytyy olla provo, kukaan ei voi olla noin tyhmä". Järkyttävää.
Tuollaista ihmistä kuin AP ei kukaan halua työkaveriksi eikä myöskään alaiseksi. Itse kertoisin esimiehelle välittömästi, mikäli saisin tuollaisen sähköpostin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on ihan sama missä on tapahtunut.
Kun levittää toisesta epäedullista asiaa vaikka se on tottakin niin syyllistyy yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen.Ei tietenkään. Muutenhan me jokainen olisimme oikeudessa. Levitys pitää olla laajaa ja julkista.
Etkö koskaan ole porukassa kertonut jotain epäedullista tietoa jostakusta?
Tässä juoruakka kuvittelee et kaikki on samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tulet huomaamaan, kuka niitä välejä todellisuudessa hämmentää ja katkoo.
Aika näyttää sulle sen.
Kerro mulle yksikin pätevä perustelu, miksi se olisin juuri mä, joka valehtelisin? Perustele.
Kyllä sun ongelmt johtuu ihan muista kuin musta.
Oho, ap on kaikenlisäksi vainoharhainen... Kyllä, täsmää hyvin... sun täytyy varmasti olla siskoni!! Mutta toisaalta, mieleterveysongelmiahan sulla on aina ollut. Myös niitä harhoja...
Vierailija kirjoitti:
Herätessään ap voisi valottaa hieman viestin sisältöä. Mitä rasvaisempia yksityiskohtia, sitä raskauttavampaa tietysti. Yleisluontoinen esitys känniörveltämisestä versus raportointi halventavasti detaljeja myöten on eri asia.
Hereillä ollaan. Työkaveri lateli kaikenlaisia idioottimaisuuksia känniangsteissaan ja kirjoitin sähköpostiin muun muassa nuo hänen sanomisensa yksityiskohtaisesti.
Melko nöyräksi vetää kun lukee näitä kommentteja täällä. Kuten jo aiemmin kirjoitin, sain jo parilta työkaverilta ripitystä sähköpostin lähettämisestä. En vain yksinkertaisesti tullut ajatelleeksi millaiset seuraukset sähköpostin lähettämisellä olisi varsinkin kun sisältö on täysin totuudenmukainen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herätessään ap voisi valottaa hieman viestin sisältöä. Mitä rasvaisempia yksityiskohtia, sitä raskauttavampaa tietysti. Yleisluontoinen esitys känniörveltämisestä versus raportointi halventavasti detaljeja myöten on eri asia.
Hereillä ollaan. Työkaveri lateli kaikenlaisia idioottimaisuuksia känniangsteissaan ja kirjoitin sähköpostiin muun muassa nuo hänen sanomisensa yksityiskohtaisesti.
Melko nöyräksi vetää kun lukee näitä kommentteja täällä. Kuten jo aiemmin kirjoitin, sain jo parilta työkaverilta ripitystä sähköpostin lähettämisestä. En vain yksinkertaisesti tullut ajatelleeksi millaiset seuraukset sähköpostin lähettämisellä olisi varsinkin kun sisältö on täysin totuudenmukainen.
ap
Eikö sulle ap ole tullut koskaan mieleen, että humalassa oleva ihminen ei ajattele johdonmukaisesti eikä toimi oman oikean perusluonteensa mukaisesti ollenkaan? Hänen aivonsa ovat myrkytystilassa ja sekaisin, jolloin jokin asia voi saada suhteettomat piirteet ja humalainen helposti esim. veetuilee tai on agressiivinen, vaikka normaalitilassa ei olisi sellainen koskaan.
Se tässä vielä huolettaa kun joku työkavereista on laittanut kirjoittamaani sähköpostia kuulemma eteenpäin. Voinko kieltää muita työkavereita laittamasta sähköpostia eteenpäin ja onko heidän "toteltava" eli onko minulla oikeudet kirjoittamaani tekstiin? Mietin, että olenko vastuussa nyt siitäkin, että muut lähettelee sähköpostia eteenpäin vai vastaako jokainen itse jos levittää sähköpostia edelleen?
ap
Vierailija kirjoitti:
Se tässä vielä huolettaa kun joku työkavereista on laittanut kirjoittamaani sähköpostia kuulemma eteenpäin. Voinko kieltää muita työkavereita laittamasta sähköpostia eteenpäin ja onko heidän "toteltava" eli onko minulla oikeudet kirjoittamaani tekstiin? Mietin, että olenko vastuussa nyt siitäkin, että muut lähettelee sähköpostia eteenpäin vai vastaako jokainen itse jos levittää sähköpostia edelleen?
ap
Et voi kieltää. Posti on nyt heidän "omaisuuttansa" ja sinulla ei ole mitään oikeuksia siihen enää. Näin ollen et myöskään vastaa siitä, mitä he tekevät "omaisuudellaan".
Jos olet lähettänyt sähköpostin, et voi mitenkään estää sen mahdollista leviämistä. Oppia ikä kaikki. Mutta tämä tapaus tulee sinulle kalliiksi. Menetät fiksumpien työkavereittesi kunnioituksen ja luottamuksen. Työskentelen esimiehenä, ja jos joku tekisi meillä tällaista, haluaisin hänet ulos työyhteisöstämme. Ja jos uhri vielä nostaa jonkin jutun asiasta. Olet kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et voi kieltää. Posti on nyt heidän "omaisuuttansa" ja sinulla ei ole mitään oikeuksia siihen enää. Näin ollen et myöskään vastaa siitä, mitä he tekevät "omaisuudellaan".
Eli tämä työkaveri, josta sähköpostin kirjoitin voi minun lisäkseni haastaa oikeuteen ne, jotka laittavat viestin eteenpäin?
Ajattelin laittaa heti maanantaina samalle 30 hlön porukalle sähköpostin, että lähettämäni viesti on yksityiselämää loukkaavan tiedon välittämistä ja myös ne, jotka välittävät viestiä eteenpäin syyllistyvät rikokseen. Jos tämä vaikka hillitsisi viestin leviämistä.
ap