Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitoshuoltajan työ

Vierailija
13.03.2023 |

Pääpiirteittäin tiedän työn, mutta en ole sitä päivääkään tehnyt. Kuuluuko esim. sairaalassa yleistilojen (käytävien, vessojen, odotustilojen) siivous myös laitoshuoltajalle?
Harkitsen työtä joksikin aikaa n. vuodeksi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Kaikki kuuluu varastoja myöten. Kelle muullekaan?

Vierailija
2/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei siellä mitään mystistä reserviä ole, jotka tulisivat jotain tekemään. Jos olisin aloittaja, niin kyselisin ensin vanhainkodeista paikkoja. Ovat rauhallisempia työtahdiltaan kuin esim. akuuttiosastot, jossa potilaat vaihtuvat koko ajan ja sänkyjä desinfioidaan sarjatuotantona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka muukaan ne siivoaisi kuin laitoshuoltaja? Epäilen kyllä, että ilman koulutusta et ainakaan sairaalan pääse laitoshuoltajaksi. Siellä on erilaiset vaatimukset kuin esim. kaupassa. Itse olen lähihoitajana vanhusten tehostetussa palveluasumisessa eikä meillekään pääse laitoshuoltajaksi ilman koulutusta.

Vierailija
4/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka muukaan ne siivoaisi kuin laitoshuoltaja? Epäilen kyllä, että ilman koulutusta et ainakaan sairaalan pääse laitoshuoltajaksi. Siellä on erilaiset vaatimukset kuin esim. kaupassa. Itse olen lähihoitajana vanhusten tehostetussa palveluasumisessa eikä meillekään pääse laitoshuoltajaksi ilman koulutusta.

Paikallinen sairaala etsii oppisopimukseen ensin, sitten voi työllistyä jos kaikki sujuu ok.

Vierailija
5/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikallinen sairaala etsii oppisopimukseen ensin, sitten voi työllistyä jos kaikki sujuu ok.

No oppisopimus onkin sitten eri asia. Jos kiinnostaa, niin hae ihmeessä. Hoida työt hyvin, niin sulla on melko varma työpaikka.

T: se lähihoitaja

Vierailija
6/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään pääse laitsariksi ilman koulutusta? Itse kun 10 vuotta sitten tein opintojen ohessa ja kaikki lomatkin HUSissa laitoshuoltajan hommia leikkaussalista osastoille, ei mitään koulutuksia tarvittu. Eikä monella vakkarina työskennelleenä työkaverillanikaan ollut tutkintoa. Lienee siis tilanne muuttunut kovasti.

Kovaa hommaa, mutta eritoten lämmitti mieltä, kun potilaat (asiakkaat) kiittelivät ja kertoivat arvostavansa. Siinä (sairaala)hierarkiassa laitsari on nimittäin pohjimmainen... Moni hoitajakin katsoi nenänvierttä pitkin.

Vierailija
7/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkysymys: osallistuuko laitoshuoltaja potilastyöhön esim. vessakäyntiin tai syöttämiseen? Ap

Vierailija
8/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäkysymys: osallistuuko laitoshuoltaja potilastyöhön esim. vessakäyntiin tai syöttämiseen? Ap

Monella osastolla laitoshuoltajat tarjoilevat ruoat. Hoitajat syöttävät ja tekevät muunkin hoitotyön. Satunnaisesti voi joutua jotain auttamaan mutta ei varsinaista hoitotyötä yleensä laikkarille kuulu.

Vierailija
9/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osallistu, mutta joillain osastoilla työhön kuuluu ruuan jakaminen (kärrystä ota tarjoitin potilaan x nimellä ja vie se kyseiselle potilaalle.)

Vierailija
10/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain sairaaloissa aulatilat ja vessat yms on ulkoistettu "tavallisille" siivoajille ja osastoilla on sit laikkarit.

Varmaan sairaanhoitopiirikohtaista.

Vierailija
11/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään pääse laitsariksi ilman koulutusta? Itse kun 10 vuotta sitten tein opintojen ohessa ja kaikki lomatkin HUSissa laitoshuoltajan hommia leikkaussalista osastoille, ei mitään koulutuksia tarvittu. Eikä monella vakkarina työskennelleenä työkaverillanikaan ollut tutkintoa. Lienee siis tilanne muuttunut kovasti.

Kovaa hommaa, mutta eritoten lämmitti mieltä, kun potilaat (asiakkaat) kiittelivät ja kertoivat arvostavansa. Siinä (sairaala)hierarkiassa laitsari on nimittäin pohjimmainen... Moni hoitajakin katsoi nenänvierttä pitkin.

Mun kotikaupunkini vielä viime vuonna vaati kaikilta laitoshuoltajan koulutuksen, mutta kun eivät saaneet mitenkään tarpeeksi uusia työntekijöitä vanhempien eläköidyttyä, joutuivat luopumaan vaatimuksesta. 

Vierailija
12/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella osastolla laitoshuoltajat tarjoilevat ruoat. Hoitajat syöttävät ja tekevät muunkin hoitotyön. Satunnaisesti voi joutua jotain auttamaan mutta ei varsinaista hoitotyötä yleensä laikkarille kuulu.

Tosiaan laitoshuoltajana sairaalassa ruoan tarjoilen ja jos potilas pyytää jotain pientä apua silloin kun esim.  siivoan huonetta, voin auttaa jos se on asia johon taitoni riittää. Usein pyytävät vaikka lasillista vettä, mutta pitää olla tarkkana kun joillain on rajoitettu nesteen määrää. 

Vierailija
13/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään missä kosketaan johonkin ihmiseen ei kuulu laitoshuoltajalle.

Vierailija
15/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut semmoinen mielikuva että laitoshuoltaja käyttäisi ja valvoisi laitoksen talotekniikkaa, ilmastointikoneita, lämpökeskuksia, boilereita, kompressoreita, pumppuja, tms.

Jos ei niin kuka ne tekee?

Vierailija
16/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut semmoinen mielikuva että laitoshuoltaja käyttäisi ja valvoisi laitoksen talotekniikkaa, ilmastointikoneita, lämpökeskuksia, boilereita, kompressoreita, pumppuja, tms.

Ihan joku lvi huoltoihminen.

Vierailija
17/17 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi esim. huoltomies?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi