Naapurit, jotka eivät koskaan osallistu pihatalkoisiin
Viime lauantaina olisi ollut taloyhtiön pihatalkoot. Minä ja eräs toinen naapuri olimme ainoat osallistujat - jälleen kerran. Osallistuminen on vapaaehtoista, mutta en käsitä miten joitain ihmisiä ei kiinnosta yhteiset asiat ollenkaan, vaan kaikki vastuu "sysätään muille". Eihän kerrostalossa yksin asuta! Kyselin vielä naapureilta ennen talkoita, että oletteko tulossa. Kaikki vastasivat, että tullaan tullaan. Eräs näistä vastaajista tuli kesken talkoiden pihan poikki ystäviensä kanssa - kaljatölkit kourassa. Käsittämätöntä. Ihan turha sitten valittaa jos istutukset eivät ole mieleisiä tai piha on likainen!!!
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Aika monelta näyttää puuttuvat sosiaaliset taidot.
Kaikissa taloyhtiöissä on omat "puuhahenkilönsä" jotka näitä yhteisiä asioita hoitavat. Talotoimikunnan puheenjohtaja, sihteeri jne. He keräävät ympärilleen samankaltaisia ja siitä porukasta muodostuu talon henki. Olen muuttanut usein, asunut sekä kerros- että rivitaloissa ja kaikissa on oma yksilöllinen ilmapiirinsä.
Oli mm. tekoystävällinen puuhapariskunta, jotka muutenkin utelivat kaikkea mahdollista, juorutakseen eteenpäin oman käsityksensä mukaisesti. Toisaalla oli puuhapete, joka käytti muutenkin kaiken vapaa-aikansa pihatöihin, kolasi lumet ja haravoi jokaisen roskan. Hän siinä puuhatessaan myös vahti muiden tekemiset ja sanoi mielellään ja aika ilkeästikin, jos jokin ei häntä miellyttänyt. Ei pitänyt koirista, mutta oli kova neuvomaan koska "mun pojalla on koira, siis mä tiedän niistä kaiken". Kivoin paikka oli joskus 90-luvulla kun olin nuori äiti, ja naapurustossa oli runsaasti lapsia. Talkoopäivinä penskat touhusivat mukana ja iltajuhlien ajaksi palkkasimme yhteistuumin naapuruston teinit vahtimaan ja nukuttamaan useampia lapsia yhden naapurin kotiin. Aikuiset saivat sitten palkita itsejään kovasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Aion kerrankin mennä, on tullut uusi mustatukka MILF, yritän pukille ;-)
Mistä tiedät, että mustatukka MILF osallistuu pihatalkoisiin?
Voisin tehdä töitä, mutta ahdistun vieraiden ihmisten kanssa sosialisoimisesta. Toisaalta asun kerrostalossa juuri siksi ettei pihanhoito tippaakaan kiinnosta, eikä kiinnosta onko pihalla istutuksia tai huvimajoja. Lähinnä kiinnostaa onko siellä koirankakkoja, koiraakaan en omista ja jos omistaisin niin siivoaisin sen jätökset itse.
Lisäksi teen vuorotyötä ja olen ollut suunnilleen jokaisen talkooviikonlopun töissä. En mitenkään tahallani suunnittele vuoroja sen mukaan (yleensä ne vuorot on ajat sitten suunniteltu kun tieto talkoista tulee), mutta ei kyllä tulisi mieleenkään toivoa vapaata viikonloppua vain talkoiden vuoksi.
Olen vuokralla, miksi osallistuisin kun en mitään omistakaan?
Vierailija kirjoitti:
Nyt asumme omakotitalossa mutta edellisen kodin pihatalkoissa ei huvittanut käydä niiden besserwisser-vanhojen ämmien takia. Sellaiset "alkuperäinen taloyhtiön asukas eli tiedän kaiken ja olen kaikessa oikeassa". Tullaan tempomaan haravaa kädestä ja näytetään että älä tyttö nyt noin haravaa pidä, sitä pidetään NÄIN! Tai älä nyt tyttö vaan niitä lehtiä siihen kasaan kippaa, se on KOSKISEN HARAVOIMA KASA. Eukot juoksi perä pitkällä pitkin pihaa ohjeistamassa muita. Alkoi taas ärsyttää.
Kiitos päivän parhaista nauruista! Nauroin äänen ton Koskisen kasan kohdalla...
Meillä on pihatalkoot arki-iltaisin klo 17 alkaen. Lapussa aina lisäksi kerrotaan, että haravat ja muut tulevat pihaan jo iltapäivästä n. klo 14-15 aikaan joten aikaisemminkin voi aloittaa.
Meillä on iso taloyhtiö ja ihan normaalin kokoinen piha-alue. Suurin osa talkooporukasta on kotona olevia mammoja lapsineen ja eläkeläisiä ja työttömiä. He toki ilmeisesti ryntäävät haravan varteen heti kun ne pihalle ilmestyvät ja siinä vaiheessa kun talkoot oikeasti alkaisivat, on melkein kaikki jo tehtynä. Viimeksikin minä pääsin töistä klo 16.30,olin kotona klo 17. Vaihdoin rennommat vaatteet päälle ja söin vähän, jotta jaksaisin tehdä pihatöitä. Pihalle saavuin klo 17.20 kysymään, mistä voisin aloittaa ja mulle tokaistaan, että eipä täällä enää tähän aikaan ole tekemistä. Talkoot olivat ilmoituksen mukaan alkaneet 20 minuuttia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä pääse, meillä jostain syystä järjestetään pihatalkoot AINA (8-v. aikana) arkipäivänä klo 16 (tai aikaisemmin!). Olen tähän aikaan joko juuri päässyt kotiin tai vasta matkalla, ja koira pitää lähteä lenkittämään ensin. En kehtaa mennä sinne enää kun muut ovat jo lopettelemassa...
Kyllä muutkin ovat juuri päässeet töistä ja on muillakin ihmisillä koiria. Koira mukaan.
Meidän talossa pari henkilöä jotka siivoavat pihan pari päivää ennen siivoustalkoita:)
Aika monelta näyttää puuttuvat sosiaaliset taidot.