Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurit, jotka eivät koskaan osallistu pihatalkoisiin

Vierailija
14.04.2016 |

Viime lauantaina olisi ollut taloyhtiön pihatalkoot. Minä ja eräs toinen naapuri olimme ainoat osallistujat - jälleen kerran. Osallistuminen on vapaaehtoista, mutta en käsitä miten joitain ihmisiä ei kiinnosta yhteiset asiat ollenkaan, vaan kaikki vastuu "sysätään muille". Eihän kerrostalossa yksin asuta! Kyselin vielä naapureilta ennen talkoita, että oletteko tulossa. Kaikki vastasivat, että tullaan tullaan. Eräs näistä vastaajista tuli kesken talkoiden pihan poikki ystäviensä kanssa - kaljatölkit kourassa. Käsittämätöntä. Ihan turha sitten valittaa jos istutukset eivät ole mieleisiä tai piha on likainen!!!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien elämäntilanteeseen ei vaan mahdu haravointi lauantaina klo 15-18. Muistan, miten nolotti, kun vuodesta toiseen talon talkoot osuivat päiville, kun itsellä oli aina jotain menoa. Vietin ikävuodet 20-30 niin aktiivista elämää, ettei mulla ollut "vapaita" viikonloppuja käytännössä ollenkaan. Elämä oli tosi aikataulutettua, kotona ilman hommia hengailua ehdin harrastaa vain kipeänä ollessani.

Nykyään tavallisempaa virkatyöläisen arkea eläessäni ymmärrän, että osan ihmisistä on vaikea edes kuvitella sellaista elämää, jota elin, ja suhteuttaa siihen. Mutta kun suoritti aktiivisesti kaksia yliopisto-opintoja, pyöritti ainejärjestöä, esiintyi ryhmässä, joka myös harjoitteli ahkerasti, työskenteli osa-aikaisesti ja vieraili edes kerran kuussa vanhempien luona pois kaupungista, ylläpiti laajaa sosiaalista verkostoa ja oli parisuhteessa, aika moni asia meni niiden haravointitalkoiden ohi kalenterissa. Meidän saunavuorokin oli nuo vuodet arkipäivänä klo 22-23, onneksi taloyhtiö suostui perustamaan tuollaisen myöhäisen vuoron - viikonloppuna tai aiemmin emme olisi koskaan päässeet hyödyntämään saunaa.

En itsekään enää jaksaisi sitä elämää, jota elin yhden vuosikymmenen. Nyt pidän huolta, että viikossa on edes yksi aikatauluttamaton vapaapäivä, ja sellaisena voisi ihan hyvin talkoillakin. Mut jos olis pitänyt valita laulukeikan tai työvuoron tai ainejärjestötapahtuman järjestämisen yli taloyhtiön talkoot, niin ei olis onnistunut.

Vierailija
42/69 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pätee ihan joka asiassa: Jos porukka muuttuu riittävän suureksi, niin yhteisvastuu katoaa.

Ei tavallinen suomalainen tukirahoilla elävä tunne yleensä minkäänlaista tunnontuskaa siitä, että saa nauttia yhteiskunnan palveluista ilmaiseksi, sillä tuen antaja on täysin kasvoton. Sama asia on isommissa taloyhtiöissä, joissa huoltoyhtiö ja pihan asvaltille laittaminen ovat ehdottomasti järkeviä ratkaisuja omasta mielestäni. Pihatalkoot toimivat pienemmissä taloyhtiöissä, joissa osakkaat asuvat omissa asunnoissaan. Talkoiden tai remonttihommien tekemättä jättäminen saattaa nostaa esim. 6 asunnon yhtiössä vastikkeen 200 eurosta 400 euroon. Sama vaikutus on sillä, jos yksi naapuri esimerkiksi lotraa kuuman veden kanssa tolkuttomasti. Isossa talossa tämä kulu katoaa massaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tutustua naapureihin. On viisasta pitää välimatkaa, sillä kun naapurit saavat tietää asioistasi heidän on helppo iskeä juoruillaan. Ihmiset ovat uteliaita ja ilkeitä. Tuntemattomana ja etäisenä olen turvassa. Missään tapauksessa en osallistu taloyhtiön rientoihin, minulla on ystäväpiirini muualla.

Vierailija
44/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni menisi mutta kun siellä on aina se ilkeä ydinjengi niin ihmissuhteiden takia en mene. Ilkeää juoruilua ja pahansuopuisuutta.

Vierailija
45/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni maksaisin isompaa vastiketta ettei tarvitsisi talkoilla, rahaa on mutta aikaa ja energiaa ei. Pihit asukkaat eivät kuitenkaan isompaan vastikkeeseen ja huoktoyhtiön suorittamiin pihatöihin suostu. Haravoikoot sitten.

Jos sinulla on rahaa sijoittaa talkoisiin, palkkaa joku koululainen talkoopäiväksi tekemään töitä. Näin opetat nuorelle työntekoa ja hän saa taskurahaa.

Vierailija
46/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistumisprosentti nousi huomattavasti taloyhtiömme talkoisiin, kun talkooväelle alettiin tarjoa kunnon eväät ja juomat. Myös roskalava oli monta päivää paikallaan, että jokainen sai tehdä töitä omaan tahtiinsa.

Vierailija
47/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiössä jossa asun, tekevät vuokrantantajat talkootyöt. :D

Vierailija
48/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talkoot on vapaaehtoiset. Älä valita.

Eli mitään ei kannata tehdä yhteisen hyvän eteen ellei ole aivan pakko? -aloittaja

Jos sinun naapureille on ihan sama vaikka piha kasvaisi pajukkoa ja siellä lojuisi vanhoja muovipusseja? Ne osallistuu jota kiinnostaa.

Vierailija
49/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkoot on tosiaan vapaaehtoiset, eik sinunkaan ap tarvitse niihin mennä jos et halua. Itse tykkään puutarhassa puhastelussa, joten hoitelen meidän talon istutuksia muutaman muun kanssa. Mutta ymmärrän, että kaikille ei ole mitään väliä millä mallilla istutukset on, joten ei heitä kiinnota niitä hoitaa.

Vierailija
50/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, talkouluhan koskee osakeen omistajia. Vuokranantajalle jää enemmän voittoa kun pidetään kulut kurissa.

Vierailija
51/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista on, että sitten joku vielä valittaa, että on sekaista, eikä kivoja istutuksia, jos ei niiden eteen halua mitään tehdä, edes maksaa..

Kun asuin kerrostalossa niin vastustin istutusten laittamista, koska joku pahoitti aina mielensä kun joku lapsista juoksi kukkapenkin läpi. Kai se oli tarkoituskin, kun kukkaset oli pakko laittaa kulkuväylän ja leikkipaikan väliin.

Vierailija
52/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos pihat olisivat siivottomia, leikkipaikat hajoilisivat jne. valitettaisiin, ettei kukaan tee mitään. Mutta auta armias jos joku palkattaisiin hommaa tekemään, valitettaisiin ettei saa maksaa.

Ihmiset ovat ihania. Itse yritän aina ainakin hetkeksi mennä mukaan talkoisiin.

Vierailija
53/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaikissa talkoissa monta vuotta, mutta siellä ei ollut mitään järkevää tekemistä kaikille (kerrostalo). Piti esittää toimeliasta ja seurustella naapureiden kanssa. Se oli ihan ok, kun oli leikki-ikäisiä lapsia, jotka pyörivät siinä pihalla joka tapauksessa. Jotenkin hiekkalaatikkovuosien päätyttyä olen tullut allergiseksi pihalla notkumiselle ja naapurien kanssa turisemiselle. Ehkä sitten taas eläkkeellä... Jos talkoissa olisi oikeasti tärkeää tekemustä, menisin, jos töiltä ehtisin.

Vierailija
54/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, talkouluhan koskee osakeen omistajia. Vuokranantajalle jää enemmän voittoa kun pidetään kulut kurissa.

Taloyhtiössä jossa poikaystäväni asuu vuokralaiset talkoilevat.

Vierailija
55/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tullut talkoisiin, joista kukaan ei täsmällisesti ilmoittanut kellekään? 

Näin se menee.

Tai sitten ilmoitetaan edellisiltana ja ihmetellään kun paikalle ei tullut kuin taloyhtiön eläkeläiset.

Vierailija
56/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osallistuisin, mutta jostain käsittämättömästä syystä ne on aina maanantaisin klo 17.30. Ja minä käyn töissä!

Vierailija
57/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole osallistujista uupelo, varmasti taloyhtiön jokainen mies paikalla kun viinakset tulee yhtiön puolesta. Talkoot ruukaa alkaa lauantaiaamuisin klo 10. Ei huvita mennä paikalle....

Vierailija
58/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu: en liioin sotkekaan, eikä lehtiä mielestäni tarvitse haravoida vaan luonto hoitaa homman!

Vierailija
59/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskalla mennä. Asutaan talossa jossa lähes kaikki muut ovat eläkeläisiä ja sitten on meidän lapsiperhe. Tuntuu että naapurit vihaavat meitä, koska yllättäen meidän perheestä ääntä lähtee (pienin vasta vauva) vaikka kuinka yritän hyssytellä. Olisi aika kiusallista mennä tonne haravoimaan, koska ollaan ihan varmasti koko talon puheenaihe.

Vierailija
60/69 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä pääse, meillä jostain syystä järjestetään pihatalkoot AINA  (8-v. aikana) arkipäivänä klo 16 (tai aikaisemmin!). Olen tähän aikaan joko juuri päässyt kotiin tai vasta matkalla, ja koira pitää lähteä lenkittämään ensin.  En kehtaa mennä sinne enää kun muut ovat jo lopettelemassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän