Vauvatarvikkeiden hankkimisesta
Hoi kaikki lapsia saaneet, tahtoisin teiltä tiedustella, että miten itse valmistauduitte vauvan tuloon kaikenlaisten hankintojen osalta. Itse olen nyt viikolla 17 ja viime viikolla tuli ostettua jo pari vauvan vaatetta, vaikka tuntuikin siltä ettei nyt millään vielä voi.. Mutta kun mies halusi kyseiset vaatekappaleet niin kovasti niin annoin sitten mennä. Minkään muun ostamiseen en kuitenkaan vielä kykene, monenlaista on tullut jo katseltua ja tiedän, mitä haluan hankkia, mutta kun ei uskalla. Jos onkin vielä turhan aikaista ja mitä vaan voi sattua..
Millaisella aikataululla te olette varustautuneet vauvan tuloon, milloin itsestänne on tuntunut hyvältä ostella juttuja ja milloin on mielestänne hyvä olla jo ihan valmista? :)
Kommentit (26)
Oikeastaan vasta viimeisen kahden raskauskuukauden aikana hankittiin vauvatavaraa. Joitain vaatteita oltiin jo ostettu etukäteen, jos oli nähty jotain kivoja. Jotenkin sitä ei uskaltanut aiemmin tehdä niitä hankintoja. Kylpyammeen mies haki vasta kotimatkalla sairaalasta kotiin :)
Testatkaa turvakaukalon käyttöä jo etukäteen. Ihan turha yrittää siinä laitoksen pihalla survoa vastasyntynyttä kyytiin, jos ei ole mitään hajua miten a) vauva kiinnitetään kaukaloon ja b) kaukalo kiinnitetään autoon. Kolme lasta olen synnyttänyt ja joka kerta synnäriltä lähtiessä joku pariskunta on vetänyt huutotalkoita parkkipaikalla, syytellen toisiaan siitä että kaukalon kiinnittäminen on vaikeata.
Me saatiin sänky ilmaiseksi ja omaksi sukulaisilta, oli siis ollut jo monella. Turvakaukalo saatiin lainaan, vaatteita anoppi osti kaksi kassillista käytettynä ystävältään, kirpparilta löysimme lisää, vauvan vaipanvaihtoalustan löysimme kirppikseltä jo enne rakenneultraa, ostin koska oli vain 2€. Aloin ostelemaan vaatteita jo ennen ultraa, isommat tosiaan saimme. No rattaat ostimme uutena, jotta varmasti kestää myös seuraavilla. Ne ostimme kuukautta ennen laskettua aikaa. Vaipat, rasvat jne oli kaikki hommattuna ennen syntymää. Äiti osti käteviä vähän käsipyyhkeestä isompia pyyhkeitä pyllyn pesua varten sekä pinnasängyn reunapehmusteen. Äitiyspakkaus ekalle otettiin.
En osannut ajatella, että jokin voisi mennä vikaan. Ehkä tyhmääkin, mutta oltiin niin innoissamme heti.
Vaatteita hankin jo vuosia ennen raskautta.
Vaunut puolessa välissä.
Pikkutavaraa: kynsisakset, harsot, talkit, vaippapaketti yms ihan viimisten viikkojen aikana kauppareissun yhteydessä.
Kausivaatteet (meillä kevätvauva) eli oikean kokoiset ulkovaatteet puolessa välissä raskautta
Kaukalo, pinnasänky noin 2kk ennen synnytystä
Tutteja ja tuttipulloja hankin vasta kun tarvittiin. Tais yks molempia olla valmiina.
Metsästin paljon tuotteita tarjouksilla/alekoodeilla, joten selailin paljon nettikauppoja melko alkuraskaudesta jo, ja tilasin heti kun sopiva tarjous löytyi. Esim hyvän testeissä menestyneen kaukalon löysimme puoleen hintaan. Vaunuista poistuva väri -150e. Pinnasänky (tiesin minkä haluan) käytettynä 20e, tätäkin metsästin aikani.
Rv 25 selvisi että vauva tulee syntymään etuajassa. Silloin haettiin veljeltä sänky, kaukalo, tuttipulloja ja kassikaupalla vaatetta lainaan. Niitä sitten laittelin saikulla ja ostin muutaman 50cm vaatteen myös.
Vauva syntyi vasta rv31 ja oli 5 viikkoa keskolassa. Niiden viikkojen lopulla ostettiin vaunut, sitteri ja metsästettiin vielä pienenmpiä vaatteita.
Vauvan kotiuduttua huomasin ettei ole yhtä ainoata riittävän pientä myssyä...mutta stokkalta sekin sitten löytyi.
Tutteja ja pullotutteja etsittiin lapselle kelpaavaa mallia ekoina viikkoina.
Loput sitten ostettu tarpeen mukaan.
Tais mennä yli 30 viikon ku mä aloin ostella mitään. Kyllä sitä ehtii sitten äitiyslomalle päästyään ja jos vauva päättääkin tulla etuajassa, ei siellä kotona juuri mitää ihmeellistä heti tarvitse olla. Meillä nyt toinen tulossa, eikä ostoksia tarvitse tehdä ollenkaan, esikoisesta kaikki tavarat tallella.